Misleidende reclame (voor dierlijke producten)

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Misleidende reclame (voor dierlijke producten)

Bericht door Vegantastic »

Misschien nog een punt voor bezwaar. Ze noemen calcium: "Calcium voor je botten en tanden
Zuivel is wereldberoemd vanwege de calcium. Calcium is essentieel voor de groei en onderhoud van je botten en tanden. Bot is levend weefsel dat continu wordt afgebroken en opgebouwd en daar is elke dag calcium voor nodig. "

Maar is incomplete info niet ook misleiding? Omdat niet alleen calcium belangrijk is voor de botten, maar ook andere stoffen. Het is suggestief, omdat men daardoor gaat denken dat bij botproblemen je alleen naar calcium moet grijpen. Terwijl het lichaam te complex is. Zou dit punt succes kunnen hebben?

Sascha
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sascha »

Ik ben bang van niet, maar je kunt het wellicht proberen. Wat ze namelijk zeggen is dat er in zuivel veel calcium zit en waar dat toe dient. Niet hoe je sterke botten en tanden kunt houden/krijgen en daarop zeggen dat je calcium nodig hebt (dan zou het daadwerkelijk incompleet zijn).

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

Vegantastic schreef:Maar is incomplete info niet ook misleiding? Omdat niet alleen calcium belangrijk is voor de botten, maar ook andere stoffen. Het is suggestief, omdat men daardoor gaat denken dat bij botproblemen je alleen naar calcium moet grijpen. Terwijl het lichaam te complex is. Zou dit punt succes kunnen hebben?
Ik begrijp je punt, ook omdat calcium mogelijk niet de doorslaggevende factor is in dit verhaal (maar ik weet niet wat op dít moment de algemene consensus is in de wetenschap).
Máár ik denk niet dat dat succes zal hebben. Zij hoeven namelijk geen uitleg te geven over welke factoren allemaal een rol spelen bij botten, omdat ze geen wetenschappelijke voorlichting voor gezonde botten geven, maar alleen vertellen over waarom hun product daar goed voor zou zijn. Uitleggen wat je voor de rest moet doen voor gezonde botten, is m.i. totaal niet hun taak.
Ik zou het zelf niet noemen, denk ik.

Wat ik me wel afvraag, is of je iets kan zeggen over de relatie tussen zuivel en botten. Je hoort vanuit veganistische hoek vaak dat zuivel juist slecht is voor botten, China Study enzo. Als mensen die zuivel gebruiken gemiddeld geen gezondere botten en tanden hebben dan mensen die geen zuivel gebruiken (of misschien zelfs ongezondere), kan je daar wel wat mee. Want ze zeggen het zelf niet letterlijk, maar als ze zeggen dat zuivel beroemd is vanwege calcium en calcium goed is voor botten en tanden, impliceren ze natuurlijk wel dat zuivel dus goed is voor botten en tanden.
Ik heb het idee dat de stelling dat zuivel juist slecht voor botten is, nogal alternatief is en totaal niet algemeen geaccepteerd. Maar misschien is dat ondertussen wel meer geaccepteerd, en dan zou het misschien wel genoemd kunnen worden.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Niet zozeer alternatief, maar meer dat er geen duidelijke consensus is. Het zit nu vooral in de fase dat zuivel onder vuur ligt.

isdatzo
Leefwijze: flexitarier

Bericht door isdatzo »

Zen schreef:De definitie van 'onmisbaar' is dat je het niet kunt missen, niet zonder kunt. En dit wordt, zoals gezegd, ook in z'n algemeenheid (m.a.w. voor iedereen, onder alle omstandigheden) beweerd.

Er bestaat dus helemaal geen onduidelijkheid over de betekenis van 'onmisbaar'. Het is op zichzelf een heel zwart/witte woordkeuze.

Het punt is juist dat ze het in z'n algemeenheid stellen --> melk is onmisbaar in onze dagelijkse voeding. Punt. Dat is aantoonbaar onjuist.
Vegantastic schreef:Onmisbaar betekent dat je suggereert dat een noodzaak zit in het nuttigen er van. Ik snap je punt dus niet zo isdatzo.

Mijn punt is dat zuivel slechts onmisbaar hoeft te zijn voor één enkele gezondheidsvariabele. Indien studies bijvoorbeeld (vrij) consistent aan zouden tonen dat zuivel bijdraagt aan een hoge botdichtheid, hebben ze al een punt. In dat geval zou je kunnen stellen dat zuivel onmisbaar is voor de botdichtheid.
Voeding en kanker: http://www.canceranddiet.nl/

Wetenschappelijk nieuws over voeding, beweging, lifestyle en gezondheid: http://voedingengezondheid.com/

isdatzo

Bericht door isdatzo »

Sascha schreef:Ik ben ook zeer benieuwd naar de ziekte C waarbij zuivel onmisbaar zou zijn. Ik heb in mijn studie geneeskunde toch aardig wat ziektes bestudeerd maar geen enkele behandeling bestond uit de toediening van zuivelproducten.
Mogelijk niet bij de behandeling van, maar ter preventie van.
Sascha schreef:Maar zelfs al zou er een ziekte zijn waarbij zuivel onmisbaar is, dan is dat nog geen reden om zuivel onmisbaar te noemen in het algemeen. Als mensen kanker hebben is chemotherapie vrij onmisbaar (ok, niet bij alle typen kanker, maar bij toch zeker een aantal). Ik zou het toch niet aanraden aan de algemene bevolking ;) Om maar even een extreem voorbeeld te noemen...
Indien een voedingsmiddel helpt ter preventie van een aandoening, en er geen significante verschillen in effect worden gevonden tussen verschillende bevolkingsgroepen, zou je een algemeen advies kunnen geven om dit voedingsmiddel te consumeren ter preventie van deze aandoening.

Wetenschappelijk nieuws over voeding, beweging, lifestyle en gezondheid: http://voedingengezondheid.com/

isdatzo

Bericht door isdatzo »

Vegantastic schreef:Misschien nog een punt voor bezwaar. Ze noemen calcium: "Calcium voor je botten en tanden
Zuivel is wereldberoemd vanwege de calcium. Calcium is essentieel voor de groei en onderhoud van je botten en tanden. Bot is levend weefsel dat continu wordt afgebroken en opgebouwd en daar is elke dag calcium voor nodig. "

Maar is incomplete info niet ook misleiding? Omdat niet alleen calcium belangrijk is voor de botten, maar ook andere stoffen. Het is suggestief, omdat men daardoor gaat denken dat bij botproblemen je alleen naar calcium moet grijpen. Terwijl het lichaam te complex is. Zou dit punt succes kunnen hebben?
Dat is zeer suggestief inderdaad. Probleem is dat het Voedingscentrum achter dit soort theorieën staat. Mijn ervaring leert dat het Voedingscentrum niet noodzakelijkerwijs open staat voor andere gedachtegangen. Zelfs indien je je mening zeer goed onderbouwt.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

isdatzo schreef:Mijn punt is dat zuivel slechts onmisbaar hoeft te zijn voor één enkele gezondheidsvariabele. Indien studies bijvoorbeeld (vrij) consistent aan zouden tonen dat zuivel bijdraagt aan een hoge botdichtheid, hebben ze al een punt. In dat geval zou je kunnen stellen dat zuivel onmisbaar is voor de botdichtheid.
Niet als er ook genoeg studies zijn die consistent aantonen dat ook mensen die geen zuivel gebruiken, maar een hoge calciuminname uit andere calciumbronnen, een even hoge botdichtheid hebben.
Dan hebben ze wel aangetoond dat het gezond is (op dat vlak), maar dus niet onmisbaar, omdat je het ook op een andere manier kan bereiken.

Sascha
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sascha »

isdatzo schreef:
Sascha schreef:Ik ben ook zeer benieuwd naar de ziekte C waarbij zuivel onmisbaar zou zijn. Ik heb in mijn studie geneeskunde toch aardig wat ziektes bestudeerd maar geen enkele behandeling bestond uit de toediening van zuivelproducten.
Mogelijk niet bij de behandeling van, maar ter preventie van.
Sascha schreef:Maar zelfs al zou er een ziekte zijn waarbij zuivel onmisbaar is, dan is dat nog geen reden om zuivel onmisbaar te noemen in het algemeen. Als mensen kanker hebben is chemotherapie vrij onmisbaar (ok, niet bij alle typen kanker, maar bij toch zeker een aantal). Ik zou het toch niet aanraden aan de algemene bevolking ;) Om maar even een extreem voorbeeld te noemen...
Indien een voedingsmiddel helpt ter preventie van een aandoening, en er geen significante verschillen in effect worden gevonden tussen verschillende bevolkingsgroepen, zou je een algemeen advies kunnen geven om dit voedingsmiddel te consumeren ter preventie van deze aandoening.
Je moet altijd heel voorzichtig zijn met dit soort zaken. Elke dag een kg patat met een flinke hoeveelheid mayo zal vast preventief werken tegen ondergewicht, moet het daarom maar aangeraden worden voor de algemene bevolking? (ok, het moet sowieso niet worden aangeraden, maar het zou wel kunnen...) En met noodzakelijk moet je dan dus zeggen: je kunt die ziekte alléén voorkomen met zuivel. En aangezien een heel groot gedeelte van de wereldbevolking niet tegen zuivel kan en die niet allemaal deze ziekte krijgen (verhoudingsgewijs zelfs minder vaak) is zuivel dus niet noodzakelijk om zaken als osteoporose te voorkomen. Calcium is daarentegen wél noodzakelijk (icm andere voedingsstoffen uiteraard).

Zen

Bericht door Zen »

isdatzo schreef: Mijn punt is dat zuivel slechts onmisbaar hoeft te zijn voor één enkele gezondheidsvariabele. Indien studies bijvoorbeeld (vrij) consistent aan zouden tonen dat zuivel bijdraagt aan een hoge botdichtheid, hebben ze al een punt. In dat geval zou je kunnen stellen dat zuivel onmisbaar is voor de botdichtheid.
Voor de allerlaatste keer:

Allemaal speculatie, want dat bewijs ligt er niet en het wordt ook niet opgevoerd (niet zo vreemd want het is er niet).

'Bijdragen aan' staat niet gelijk aan 'onmisbaar zijn'. Voorts hebben ze het niet eens specifiek over botdichtheid of wat dan ook, maar over 'je dieet'.
Vegantastic schreef: Laten we in dit topic even geen wetenschapsdiscussie beginnen. Maar gewoon dit topic vrij houden voor punten om op te nemen in een klacht of het melden van andere misleidende reclame.
Dit lijkt me een goed voorstel en het was ook mijn oorspronkelijke bedoeling met dit topic. Wat mij betreft gaan de moderators vanaf nu (of zelfs met terugwerkende kracht als dat nodig geacht wordt) actief modereren in dit topic.
Cut cold stone with a warm heart

isdatzo

Bericht door isdatzo »

Fynnya schreef:
isdatzo schreef:Mijn punt is dat zuivel slechts onmisbaar hoeft te zijn voor één enkele gezondheidsvariabele. Indien studies bijvoorbeeld (vrij) consistent aan zouden tonen dat zuivel bijdraagt aan een hoge botdichtheid, hebben ze al een punt. In dat geval zou je kunnen stellen dat zuivel onmisbaar is voor de botdichtheid.
Niet als er ook genoeg studies zijn die consistent aantonen dat ook mensen die geen zuivel gebruiken, maar een hoge calciuminname uit andere calciumbronnen, een even hoge botdichtheid hebben.
Dan hebben ze wel aangetoond dat het gezond is (op dat vlak), maar dus niet onmisbaar, omdat je het ook op een andere manier kan bereiken.
Dit soort aannames kun je niet vanzelfsprekend maken. Voorbeeld:

-Volkoren graanproducten verlagen mogelijk het risico op hartziekten.
-Noten verlagen mogelijk het risico op hartziekten.

Je kunt er dan niet zomaar vanuit gaan dat mensen met een hoge consumptie van volkoren graanproducten het risico op hartziekten niet nog verder kunnen verlagen door daarbij ook geregeld noten te consumeren. In die zin zijn beiden dan "onmisbaar" om het risico op hartziekten zo laag mogelijk te houden.

isdatzo

Bericht door isdatzo »

Zen schreef:
isdatzo schreef: Mijn punt is dat zuivel slechts onmisbaar hoeft te zijn voor één enkele gezondheidsvariabele. Indien studies bijvoorbeeld (vrij) consistent aan zouden tonen dat zuivel bijdraagt aan een hoge botdichtheid, hebben ze al een punt. In dat geval zou je kunnen stellen dat zuivel onmisbaar is voor de botdichtheid.
Voor de allerlaatste keer:

Allemaal speculatie, want dat bewijs ligt er niet en het wordt ook niet opgevoerd (niet zo vreemd want het is er niet).

'Bijdragen aan' staat niet gelijk aan 'onmisbaar zijn'. Voorts hebben ze het niet eens specifiek over botdichtheid of wat dan ook, maar over 'je dieet'.
Voor de relatie zuivel-darmkanker mogelijk. Maar je geeft zelf al aan dat dit niet het aangegeven topic is om daar uitvoerig over te discussiëren:

Zen schreef:
Vegantastic schreef: Laten we in dit topic even geen wetenschapsdiscussie beginnen. Maar gewoon dit topic vrij houden voor punten om op te nemen in een klacht of het melden van andere misleidende reclame.
Dit lijkt me een goed voorstel en het was ook mijn oorspronkelijke bedoeling met dit topic. Wat mij betreft gaan de moderators vanaf nu (of zelfs met terugwerkende kracht als dat nodig geacht wordt) actief modereren in dit topic.
Ik wil geen advocaat van de duivel spelen, maar de punten die ik heb gemaakt, zijn punten die je ook kunt verwachten van optimel als reactie op de brief van Vegantastic.
We kunnen wel met zijn allen gaan roepen hoe misleidend de suggesties zijn, maar het lijkt mij juist belangrijk om te definiëren wat er precies misleidend aan is en waarom.

Zen

Bericht door Zen »

En Alex, hoe staat het ermee inmiddels?
Cut cold stone with a warm heart

Plaats reactie