broze nagels

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
jojo
Leefwijze: veganist

broze nagels

Bericht door jojo » ma jun 13, 2011 13:10

Mijn dochter heeft al enige tijd last van broze nagels. Zij eet niet helemaal veganistisch, helaas. Ze eet yoghurt en kaas, allebei in niet grote hoeveelheden, gelukkig :) Als ik google, dan krijg ik allemaal van die vervelende tips als meer melk drinken e.d. , terwijl we juist willen dat haar zuivelgebruik vermindert. Heeft iemand 'zuivelloze' tips voor mij? Alvast bedankt!

cavia

Re: broze nagels

Bericht door cavia » ma jun 13, 2011 13:45

Producten met vit. B eten! Of anders biergisttabletten, volgens mij helpt dat ook namelijk.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » ma jun 13, 2011 14:21

jojo schreef:Mijn dochter heeft al enige tijd last van broze nagels. Zij eet niet helemaal veganistisch, helaas. Ze eet yoghurt en kaas, allebei in niet grote hoeveelheden, gelukkig :) Als ik google, dan krijg ik allemaal van die vervelende tips als meer melk drinken e.d. , terwijl we juist willen dat haar zuivelgebruik vermindert.
Wat is de reden dat ze melk aanraden? Calcium of iets anders?

Berti
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Berti » ma jun 13, 2011 14:54

ja daarom dus...calcium.
kalk maakt dingen harder....oa nagels.
makkelijk zat om dat ook uit andere dingen te halen dan zuivel hoor.
Goede plantaardige calciumbronnen zijn brood, groente (vooral groene groenten laag in oxaalzuren zoals broccoli en Chinese kool), peulvruchten en diverse noten en zaden.
Nog eens goed gekeken en ook soja valt eronder...

wat ik ook vond is dat brekende nagels niet perse duidt op een calciumtekort...

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » di jun 14, 2011 7:16

jojo

Bericht door jojo » di jun 14, 2011 15:55

Dank jullie wel voor het meedenken! Ze neemt iedere dag al biergisttabletten, ongeveer 7 elke ochtend. Moeten dat er wat meer worden? Groene groenten eten we thuis heel veel, maar peulvruchten eet ze niet graag, dus dat probeert ze ze altijd met zo weinig mogelijk op haar bord te regelen en ook noten eet ze niet veel, kan ook nog verbetert worden...... En misschien dan toch ook maar aan de vit b pillen en het leuke verhaal, dat minder zuivel (of liever helemaal niet) toch écht beter is voor de nagels :D

jojo

Bericht door jojo » di jun 14, 2011 15:57

Oh ..en dit nog: wat kan nog meer de reden zijn, behalve calcium tekort?

Wen

Bericht door Wen » di jun 14, 2011 19:51

vit D tekort?

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » di jun 14, 2011 22:58

Of stress?

Liadan

Bericht door Liadan » wo jun 15, 2011 11:28

Te vaak nagellak dragen is ook niet echt bevorderlijk voor de groei van je nagels..

Sascha
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sascha » wo jun 15, 2011 13:17

Hoe oud is je dochter?

Eet ze voldoende kcal? Verder zijn vit. A (of dus de plantaardige betacaroteen), ijzer, zink, voldoende eiwitten en vetten belangrijk dacht ik. Het duurt vrij lang voordat de nagels weer sterk zijn.

jojo

Bericht door jojo » wo jun 15, 2011 13:37

Ze is 14 en is inderdaad aan de magere kant. Ze loopt nu bij een 'eet meer toetjes' diëtist; die denkt dat je alles moet oplossen met meer zuivel eten :( Trekt zij zich gelukkig niks van aan, maar wat wél werkt, is dat iemand van buiten er zich mee bemoeid en ik haar beter kan aanspreken op het eten van meer voedsel, beter verdeeld over de dag. Het avondeten is altijd behoorlijk veel, alleen overdag, als ze op school zit, vergeet ze te eten en komt ze vaak met een nog bijna volle broodtrommel weer thuis. Voordat ze in de puberteit zat, kreeg ze, behalve brood, ook altijd wortel, sla, paprika of tomaten mee. Maar ja, het moet er nu zo normaal mogelijk uitzien, net als de andere kinderen hebben.........

Sascha
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sascha » wo jun 15, 2011 16:27

Ach ja, op hun 14de zijn wel meer meisjes wat aan de magere kant. Maar het is misschien een goed idee om echt wat meer noten en peulvruchten toch toe te voegen. Misschien notenboter (met evt. jam als ze dat lekkerder vind) op brood. En ik kan me ook wel voorstellen dat je op je 14de niet met een ultragezonde lunchtrommel met allemaal groentes e.d. wilt aankomen. Toen ik 14 was at ik niks op school omdat ik mezelf er raar uit vond zien als ik at. En als ik dan wat at of dronk dan moest dat vooral niet te veel opvallen. Als ze op school niet zo heel veel eet kan ze misschien thuis direct na school nog wat boterhammen eten (daar had ik toen in ieder geval niet zo heel veel problemen mee).

Duifje
Leefwijze: flexitarier

Bericht door Duifje » wo jun 15, 2011 19:07

in plaats van dierlijk kun je natuurlijk ook sojazuivel gebruiken met toegevoegde calcium (zoals Alpro producten), toch?

Truus

Bericht door Truus » di jun 21, 2011 21:52

Waaruit blijkt dat haar nagels broos zijn?

Ze zeggen dat regelmatig invetten met kokosolie of vaseline helpt, maar bij mijn nagels helpt niets. Bij ons zit dat in de familie.

flub5

Bericht door flub5 » wo jul 13, 2011 6:19

Je krijgt ook broze nagels van een eiwittekort. Ik had er ook last van maar sinds ik eiwitshakes neem zijn m'n nagels weer helemaal okee en flexibel zoals ze horen te zijn.

Truus

Bericht door Truus » wo jul 13, 2011 9:23

flub5 schreef:Je krijgt ook broze nagels van een eiwittekort.
Maar mijn familieleden met broze nagels zijn helemaal geen veganisten.

Eva

Bericht door Eva » ma feb 20, 2012 20:33

Ik had mijn hele leven last van broze nagels maar sinds een aantal maanden niet meer. Ik smeer sindsdien mijn nagels meerdere keren per dag in met handcrème of (olijf)olie, sowieso elke keer nadat mijn nagels in contact met water zijn gekomen. Toen ik nog zwakke nagels had droeg ik vrijwel elke dag nagellak, ondanks dat ik een remover zonder acetone gebruikte droogden ze toch erg uit. Ik draag nu ik geen nagellak meer totdat ik mijn streeflengte van 2cm heb bereikt.

Ananas

Bericht door Ananas » zo feb 23, 2014 7:23

Ik heb de laatste tijd ineens supersterke nagels!! Ze waren langer dan ooit tevoren. En dat zegt wat, ik heb bijvoorbeeld nog nooit mijn handnagels geknipt.

Waar het nou door komt weet ik niet, ik eet niet übergezond geloof ik. Wel neem ik sinds een tijdje dagelijks vitamine d3 (vegan d3, vloeibaar) 250% ADH. Ook eet ik sinds een tijdje dagelijks een schaaltje noten in de middag. Plus dat ik probeer meer proteïne & minder koolhydraten te eten, maar ik probeer niet superhard.

Me happy!

Banaan

Bericht door Banaan » ma feb 24, 2014 23:31

Ik heb een poosje 3x per dag 3 biergisttabletten geslikt en daar werden m'n nagels wel steviger. In die tijd at ik trouwens niet enorm veel zuivel en/of eieren maar waren m'n nagels (voor het slikken vd biergisttabletten) niet slechter/beter dan toen ik wel een paar keer per week pure melkproducten at/dronk. Misschien neemt je lichaam meer op als je het verspreid op een dag neemt? Volgensmij was 3x3 in ieder geval wat er op het potje stond bij mij. Op een duur ben ik uit vergeteligheid gestopt met slikken en werden m'n nagels wel minder en nu ik suikervrij (2-3 maand) en compleet veganistisch (2 maand) eet juist weer sterker terwijl ik eind deze week pas echt ga beginnen met supplementen. Het enige wat er veranderd is aan mijn eetpatroon is dus geen suiker/zuiveldingen meer op brood (at al nooit koeksnoepsoortige dingen) en het eten van meer fruit en groentes

Waarschijnlijk heb je niets aan m'n post maar dat waren in ieder geval mijn nagelbevindingen :P

Plaats reactie