De angst voor proteinetekorten

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie

Houdt het jou bezig of je de juiste aminozuren binnen krijgt?

Nee, ik denk daar nooit aan.
19
73%
Ja, ik denk goed na of ik de juiste voeding combineer omdat ik wel eens bang ben dat ik anders te weinig proteines kan aanmaken.
7
27%

Totaal aantal stemmen: 26

flub5
Leefwijze: veganist

Re: De angst voor proteinetekorten

Bericht door flub5 » wo jul 20, 2011 8:21

Orthorexia is een ziekte verwant aan anorexia nervosa waarbij de persoon gevaarlijk mager kan worden door haar of zijn overtuiging ten opzichte van plantaardige voeding en is eerder van toepassing bij mensen zoals jij dan bij mij denk ik. Ik wordt immers niet gevaarlijk mager omdat ik enkel rauwe groente eet maar ben momenteel met een bodymass-workout (bodybuilding) bezig waar ik tot nu alleen maar van aankom.

P.S. voor Fynna bedoeld.

Emiel

Bericht door Emiel » wo jul 20, 2011 9:33

flub5 schreef:Sorry hoor, maar toen jij mij, of mensen zoals ik, ging wegzetten als obsessief en dus als mensen lijdend aan een stoornis werd ik een beetje boos omdat ik dat als vervelend ervaarde en daarom heb ik je van repliek gediend, dat is alles.
Niet alles op jezelf betrekken joh en zeker niet boos worden... Het is maar een forum en iedereen heeft het beste met elkaar voor lijkt me :wink: Ik vond je reactie alleen wat overdreven met sektes enzo, maar dat is ok. Fijne dag :D

Drawion_Kuda

Bericht door Drawion_Kuda » wo jul 20, 2011 10:06

Ik moet zeggen ik eet zo goed als nooit suplementen en nooit problemen.
(helemaal gezond word ik nooit, enkele ongelukken gehad waardoor bv. lever het niet goed meer doet, maar juist daarom vegan eten omdat het anders alleen maar erger word)
nooit zo gezond gevoeld en energie rijk..
en goede waardes gehad in me bloed.

IDd op het forum niet ruzie maken:P strenge discussie's oke maar we staan allemaal uiteindelijk aan de zelfde kant he:).

Sascha
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sascha » wo jul 20, 2011 10:11

flub5 schreef:Orthorexia is een ziekte verwant aan anorexia nervosa waarbij de persoon gevaarlijk mager kan worden door haar of zijn overtuiging ten opzichte van plantaardige voeding en is eerder van toepassing bij mensen zoals jij dan bij mij denk ik. Ik wordt immers niet gevaarlijk mager omdat ik enkel rauwe groente eet maar ben momenteel met een bodymass-workout (bodybuilding) bezig waar ik tot nu alleen maar van aankom.

P.S. voor Fynna bedoeld.
Dat is niet geheel waar. Het is lastig om een officiële definitie te geven van wat orthorexia is, omdat deze niet bestaat. Maar wanneer gekeken wordt naar de oorsprong van de term is het doel van iemand met 'orthorexia' om heel gezond te zijn, zo erg dat men zich kan afvragen of dat wel gezond is. Sommige mensen zullen als gevolg heel erg afvallen. Maar wellicht dat iemand met andere ideeën over gezondheid, die van mening is om bijvoorbeeld heel veel supplementen en eiwitten te gaan nuttigen en wellicht obsessief te gaan sporten om heel veel spiermassa te kweken, ook als iemand met orthorexia gezien zou kunnen worden.

Ik wil hier niet zeggen dat jij orthorexia hebt. Zoals ik al zei is het ten eerste lastig om te bepalen wanneer iemand dit heeft. Ten tweede zien we hier maar een paar berichtjes en niet je hele leven, zodat het onmogelijk is om te bepalen hoe je in elkaar zit.

Aan de ene kant is het een topic over eiwit en eiwit-tekorten dus is het logisch dat je aangeeft wat jij ervoor doet om voor jouw gevoel gezond te blijven en deze eiwitten te nuttigen. Aan de andere kant kwam door de hoeveelheid pillen wellicht voor sommige mensen het idee dat je je behoorlijk zorgen maakt over je eiwit-inname en je niet echt doorsnee supplement-inname. Misschien slik je ze gewoon, sport je gewoon lekker en ga je door met de rest van je dag. Prima. Maar ik denk dat sommige mensen het meer bedoelden als: we hopen niet dat je je te veel zorgen maakt (daar is het leven veels te leuk voor) want heel erg nodig is dat niet. Ik denk dat het goed is om wel een beetje op te letten met wat je binnenkrijgt, ik denk niet dat het nodig is om zo veel dingen te slikken. Ik denk dat het onnodig is en afzetterij van de fabrikant. Maar als jij je er prettig bij voelt, en niet het gevoel hebt dat je leven door angsten over ongezondheid wordt beheerst (want dat kan niemand op dit forum voor jou beoordelen) en er het geld en de zin voor over hebt dit allemaal te slikken, dat lijkt me dat er geen probleem is. Er zijn zat dingen die mensen doen, waar ik mijn vraagtekens bij heb. Who cares? Als zij (en in dit geval dus jij) er tevreden over zijn/bent, dan vooral lekker doen. Niemand heeft er last van.

Aan de andere kant wil ik wel nog een kleine aanvulling hierop doen. Het staat je vrij om je eigen beslissingen te maken, maar ik wil alleen maar zeggen dat het wetenschappelijk gezien niet heel waarschijnlijk is dat je al die dingen moet slikken om gezond te blijven. Ik zou het dan ook niemand aanraden, en dan niet eens omdat ik denk dat het ongezond is (want dat valt denk ik wel mee), maar meer dat ik het zonde vind van het geld en de moeite.

Brent

Bericht door Brent » wo jul 20, 2011 12:06

Bij het woord orthorexia schiet bij mij altijd het beeld te binnen van een vage kennis die ik steeds weer opnieuw in de natuurwinkel waar ik destijds werkte obsessief langs de schappen zag speuren naar allerlei supplementen en andere volgens zijn overtuiging "gezondmakende" voeding en middeltjes. Zijn fysieke gesteldheid was in zijn ogen constant in gevaar en behoefde ondersteuning.

Ik schaam me er nix voor om me met een hond of een bonobo te vergelijken.
Dieren weten instinctief wat ze moeten eten en hoeven daar nooit over na te denken of te piekeren.
Ze hebben daarvoor geen kunstmatige supplementen nodig, ze kiezen zelfs automatisch geneeskundige kruiden uit als ze iets scheelt.

Obsessief met zoiets bezig zijn blokkeert het natuurlijke gevoel om te weten wat je op een bepaald moment moet eten en zal juíst het risico vergroten dat je voeding niet meer in balans is.
Iemand met een chronische aandoening kan supplementen wellicht heel goed gebruiken, maar anders zou ik daar terughoudend mee zijn, de doses in die supplementen zijn om te beginnen al meestal onnatuurlijk hoog.
Volg je gevoel en eet waar je op een bepaald moment veel zin in hebt, mits dat niet steeds extreem vet of zoet is.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » wo jul 20, 2011 12:56

flub5 schreef:Orthorexia is een ziekte verwant aan anorexia nervosa waarbij de persoon gevaarlijk mager kan worden door haar of zijn overtuiging ten opzichte van plantaardige voeding en is eerder van toepassing bij mensen zoals jij dan bij mij denk ik. Ik wordt immers niet gevaarlijk mager omdat ik enkel rauwe groente eet maar ben momenteel met een bodymass-workout (bodybuilding) bezig waar ik tot nu alleen maar van aankom.
Orthorexia gaat over een obsessie met gezond eten, waarbij de informatie over wat gezond is heel erg uit verband gerukt wordt, waardoor bepaalde soorten voeding of voedingsstoffen vermeden worden waardoor diegene uiteindelijk juist erg ongezond wordt, omdat diegene tekorten krijgt.
Als je ergens leest dat eiwit voor kanker zou zorgen, en dan eiwit zo sterk gaat vermijden dat je er helemaal ziek van wordt, klinkt dat voor mij wel als orthorexisch.
En als je eerst ervan overtuigd bent dat eiwit superslecht is, later weer overtuigd bent van dat zonder allerlei supplementen superslecht is (zo komt het in ieder geval over), vraag ik me wel af of je je niet teveel door angst laat lijden en te snel doorschiet in uitersten. En dan moet ik aan orthorexia denken. En dat bedoel ik echt niet vervelend, ik vraag me dan alleen af of we ons zorgen moeten maken (sorry, dat is vast vervelend om te horen). En ik weet ook dat het kan dat je hartstikke goed en gezond bezig bent, dat je geestelijk volkomen in balans bent en gewoon een onderbouwde keuze maakt. Die mogelijkheid sluit ik echt niet uit hoor, maar ik kan gewoon niet inschatten welke van de twee het is.

Voor de duidelijkheid: ik zei ook niet dat jij orthorexia hebt hoor (zou ik ook niet kunnen, want ik ben geen arts of psychiater ofzo, en zelfs zij kunnen dat natuurlijk niet zeggen zonder je uitgebreid te spreken/onderzoeken), ik zei alleen dat het op mij wat orthorexisch over komt. Daar zit natuurlijk wel een heel groot nuanceverschil tussen.

Ananas

Bericht door Ananas » wo jul 20, 2011 23:57

De diagnose orthorexia kun je niet op uiterlijke kenmerken vaststellen. Het is een psychish, dwangneurotisch probleem. De diagnose is gebaseerd op hoeveel uur iemand per dag bezig is met eten inplannen/voedingswaarden uitrekenen/eten inkopen of uitzoeken etc. Of iemand nog wel eens buiten de deur eet, of iemand zijn bezigheden om maaltijden heen plant ipv andersom. Niet op uiterlijk vertoon. En dat is waarom het nog geen officiele diagnose is.

flub5

Bericht door flub5 » vr jul 22, 2011 15:03

Een aap, zoals een bonobo dus, eet vooral groente en fruit en dat soort dingen maar zijn wel zo'n zes uur per dag bezig met eten, een gorilla bijvoorbeeld eet zo'n dertig kilo per dag dus zij zijn eigenlijk niet met ons te vergelijken vind ik.

flub5

Bericht door flub5 » vr jul 22, 2011 15:13

Fynnya schreef:
flub5 schreef:.

Voor de duidelijkheid: ik zei ook niet dat jij orthorexia hebt hoor (zou ik ook niet kunnen, want ik ben geen arts of psychiater ofzo, en zelfs zij kunnen dat natuurlijk niet zeggen zonder je uitgebreid te spreken/onderzoeken), ik zei alleen dat het op mij wat orthorexisch over komt. Daar zit natuurlijk wel een heel groot nuanceverschil tussen.
Je hebt dan verkeerd ingeschat ben ik bang als je mij orthorexisch over vindt komen. Ik ben dus niet orthorexisch bezig maar vind m'n gezondheid heel belangrijk en dat is naar mijn mening niet meer dan natuurlijk.

flub5

Bericht door flub5 » vr jul 22, 2011 15:26

(/quote)Obsessief met zoiets bezig zijn blokkeert het natuurlijke gevoel om te weten wat je op een bepaald moment moet eten en zal juíst het risico vergroten dat je voeding niet meer in balans is.
Iemand met een chronische aandoening kan supplementen wellicht heel goed gebruiken, maar anders zou ik daar terughoudend mee zijn, de doses in die supplementen zijn om te beginnen al meestal onnatuurlijk hoog.
Volg je gevoel en eet waar je op een bepaald moment veel zin in hebt, mits dat niet steeds extreem vet of zoet is.[/quote]

Het spijt me zeer maar ik weet totaal niet waar je het over hebt, mijn voeding is juist precies in balans met behulp van de supplementen, voor het eerst in twee jaar, dus sinds ik veganist ben. Mijn stofwisseling was niet goed en had last van schimmels op de huid maar door de juiste eiwitten erbij te nemen is mijn stofwisseling eindelijk weer prima in orde en de schimmels verdwijnen als sneeuw voor de zon en zo zijn er meer voorbeelden.
Als ik fitness dan kom ik eindelijk weer aan en ben dus eindelijk weer conditie en kracht aan het opbouwen en dat kon ik niet toen ik enkel plantaardig en zonder supplementen at, toen kwam ik niet verder dan het bijhouden van m'n conditie en spiermassa nadat ik eerst ook nog eens vijf kilo was afgevallen, nu is m'n gewicht weer op peil en ben m'n conditie weer aan het verbeteren dus ik ben juist erg blij dat de supplementen er zijn.

Sascha

Bericht door Sascha » vr jul 22, 2011 15:27

flub5 schreef:
Fynnya schreef:
flub5 schreef:.

Je hebt dan verkeerd ingeschat ben ik bang als je mij orthorexisch over vindt komen. Ik ben dus niet orthorexisch bezig maar vind m'n gezondheid heel belangrijk en dat is naar mijn mening niet meer dan natuurlijk.
Het zou natuurlijk fijn zijn als dat verkeerd is ingeschat. Ik heb zelf persoonlijk ervaring met orthorexia en het is niet echt een leuke manier van leven. Ik hoop alleen maar dat je niet té bang bent voor je gezondheid, want het menselijk lichaam kan gelukkig heel veel hebben :)

flub5

Bericht door flub5 » vr feb 24, 2012 10:53

Het is heel goed wanneer je je zorgen maakt om eiwittekorten. Veganisten bekommeren zich over het algemeen niet om jouw gezondheid maar ze houden vaak zichzelf voor de gek en daarmee ook jou.

Veganisten geloven enkel in dingen die ze willen geloven en niet in dingen die ze niet aanstaan dus wanneer jij iets aan ze vraagt over voeding krijg je enkel de informatie die hun aanstaat en verder niet en dat kan behoorlijk gevaarlijk zijn.

flub5

Bericht door flub5 » vr feb 24, 2012 11:25

Dat laatste is een beetje overdreven omdat je theoretisch wel enkel op plantaardige proteinen kunt leven maar dat is voor iedereen anders. Als je weinig aan beweging doet dan zul je minder snel in de problemen komen maar wanneer je intensief sporter bent dan zul je veel sneller in de problemen komen.

Wat je aan voedingstoffen nodig bent is per leefstijl heel verschillend en het hangt af van of je veel lichamelijke arbeid verricht of bijvoorbeeld nauwelijks beweegt overdag en daar moet je dus je voedingspatroon op afstemmen.

Als je veel sport moet je sowieso alle eiwitten die je gebruikt en nodig bent opschrijven en berekenen, dat moet iedere sporter en dat moet een veganist ook.

Als je weinig beweegt komt het nog wel precies en zou ik toch ook wel m'n voedingstoffen bereken die ik binnenkrijg omdat je veganist bent maar hoef je je minder zorgen te maken dan een intensief sporter denk ik maar je moet evenwel goed opletten.

flub5

Bericht door flub5 » vr feb 24, 2012 11:50

flub5

Bericht door flub5 » ma feb 27, 2012 8:38

Veganistische sporters gebruiken trouwens iedere dag vegan mealreplacementpowder, misschien kun je daar wat meer informatie over vinden, daar zitten namelijk alle voedingsstoffen in die ook in dierlijke produkten zitten.

flub5

Bericht door flub5 » ma feb 27, 2012 9:32

Als je veganistische mealreplacementpowder neemt dan hoef je je nergens zorgen over te maken.

Plaats reactie