De angst voor proteinetekorten

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie

Houdt het jou bezig of je de juiste aminozuren binnen krijgt?

Nee, ik denk daar nooit aan.
19
73%
Ja, ik denk goed na of ik de juiste voeding combineer omdat ik wel eens bang ben dat ik anders te weinig proteines kan aanmaken.
7
27%

Totaal aantal stemmen: 26

indra
Leefwijze: veganist

Re: De angst voor proteinetekorten

Bericht door indra » zo jul 17, 2011 14:43

Ananas schreef:Ohh normaal doe ik het ook altijd met een ecover spray hoor maar in het huis waar ik nu sindskort woon zijn de ramen denk ik al 20 jaar niet gedaan... moet 5 keer per raam ofzo en dan echt met ammonia. Het water dat van je trekker druipt is poepiebruin de eerste keer jakkk.
mijn moeder waste altijd de ramen met water met gepelde ui.. streeploos schoon. heb je geen enig chemisch goedje nodig.

flub5

Bericht door flub5 » ma jul 18, 2011 5:15

Berti schreef:wat die eiwitshakes betreft ontken ik dat ten zeerste, tijd krachttraining gedaan en dagelijks shakes gedronken, nooit negatieve effekten gemerkt.
eiwitten bevorderen dan het herstel want licht verteerbaar en toch voedend.

waar heb je die informatie dan vandaan zodat wij dat artikel ook eens kunnen lezen?
Ik kan de site niet terug vinden op Ergogenics staat ook interessante informatie daarover, daar kun je het wel vinden, het zal ook wel meevallen denk ik, en ik heb ook gelezen dat carnosine, dus daarmee ook beta-alanine, de negatieve eiwit-suiker verbindingen opruimt en tegengaat dus, en dat staat ook op ergogenics. Carnosine gaat ongewenste suiker-eiwitverbindingen tegen, dus dan zullen die verbindingen ook wel bestaan denk ik.

Berti
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Berti » ma jul 18, 2011 6:38

ik ga eens kijken op die site.

MAAR.....als je het over dit alles hebt, zijn we dan niet bezig om het onnodig ingewikkeld te maken want dan kan je evengoed elk klein stofje of vitamientje of mineraaltje gaan nakijken en dan blijf je aan de gang....
want met het topic heeft het niet veel meer te maken....

proteinetekorten? komen die voor op dit forum??

blackblossom
Contacteer:

Bericht door blackblossom » ma jul 18, 2011 8:53

Eet gewoon groenten, fruit, noten, zaden, pseudogranen, peulvruchten en essentiele olieën, en je krijgt alles binnen. http://www.youtube.com/watch?v=ae-dlHOm ... detailpage

Sascha
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sascha » ma jul 18, 2011 9:25

Haha, dat laatste filmpje is de grappigste bullshit die ik ooit heb gehoord. Je hebt geen eiwit nodig, je hebt aminozuren nodig. Enzymen zijn aminozuren. Bladiebla. Eiwit is als een lego-gebouw, opgebouwd van legoblokjes. Ten eerste wordt beide in de volksmond vaak lego genoemd, zo worden zowel aminozuren als de eiwitten die daarvan gemaakt worden vaak 'eiwit' genoemd. Maargoed, een beetje mierenneukerij is niet zo erg. Ten tweede zijn enzymen combinaties van aan elkaar gesleutelde aminozuren en dus ook een eiwit.

Op veganhealth.org zag ik een mogelijke verklaring hoe het komt dat mensen die veel sporten minder snel problemen hebben met eiwit als ze niet de bekende eiwitrijke producten eten:

'The reason why many raw foodists athletes appear to thrive on the diet while many non-athletes struggle with raw diets may be that the athletes are able to eat many more calories, thus meeting lysine needs with low lysine foods.'

Ik vind deze website vooralsnog een van de meest betrouwbare websites over veganistische voeding en gezondheid die ik ben tegengekomen. Voor meer over eiwit: http://www.veganhealth.org/articles/protein

Drawion_Kuda

Bericht door Drawion_Kuda » ma jul 18, 2011 10:31

Nee natuurlijk niet.
Gewoon normaal mens hoeft zich zeker geen zorgen te maken met een vegan dieet zit genoeg in.

Bij de tuinen kun je btw vegan/dierproefvrije proteïne pakken/pillen en drankjes kopen.
Maar das meer als je veel traint zeg maar als extratje;)

en die aminozuren ook onzin.

De inhoud van voedsel en als je dat zo bekijkt heb je aan een plantaardige voedingsbron alles wat je nodig hebt.

Al valt de discussie er over de b12.waar ik persoonlijk vaak een andere mening over heb dan vele anderen maar goed daar ga ik verder niet op in.

Met gevarieerd eten..
Iedereen moet gevarieerd eten !
Mensen zeggen het alleen over vegetariërs en veganisten maar het geld ook zeker voor vlees eters zeker voor vlees eters gezien ik vaker vlees eters hoor die vitamine en mineralen tekorten hebben dan veganisten en vegetariërs.

Sascha

Bericht door Sascha » ma jul 18, 2011 10:45

Ik denk dat het wel nuttig kan zijn voor veel veganisten om een beetje op te letten op eiwit. Ik denk dat die website van veganhealth.org dat ook terecht aankaart. Er zijn bijvoorbeeld wel geregeld mensen die vegetariër of veganist worden en na een tijdje afhaken omdat ze zich er minder goed bij voelen. Misschien afgezwakt bewustzijn, maar wellicht zijn sommige mensen ook gevoeliger voor 'tekorten' e.d. Een goede voorlichting kan deze problemen dan misschien ook wel voorkomen. Better safe than sorry.

flub5

Bericht door flub5 » ma jul 18, 2011 13:28

Berti schreef:ik ga eens kijken op die site.

MAAR.....als je het over dit alles hebt, zijn we dan niet bezig om het onnodig ingewikkeld te maken want dan kan je evengoed elk klein stofje of vitamientje of mineraaltje gaan nakijken en dan blijf je aan de gang....
want met het topic heeft het niet veel meer te maken....

proteinetekorten? komen die voor op dit forum??
Oh, blijf je dan aan de gang? Ik persoonlijk heb het er wel voor over om wat meer over voedingsstoffen te weten, vooral als veganist zijnde maar persoonlijk vind ik de informatie en de wetenschap achter de voedingsstoffen e.d. ook best wel heel interessant eigenlijk en heb er dus helemaal geen problemen mee om de dingen uit te zoeken.

flub5

Bericht door flub5 » ma jul 18, 2011 13:48

blackblossom schreef:Eet gewoon groenten, fruit, noten, zaden, pseudogranen, peulvruchten en essentiele olieën, en je krijgt alles binnen. http://www.youtube.com/watch?v=ae-dlHOm ... detailpage
Zo "gewoon" is dat niet vind ik om te denken dat je makkelijk als omnivoor kunt overstappen op een puur plantaardig dieet, ik doe het liever op mijn manier want daar voel ik me nogal wat beter en veiliger bij eerlijk gezegd. Maar als je denkt dat jij dat wel kan dan ben je in mijn ogen zeker niet gewoon hoor omdat dat nogal een stap is want je schuift zo in één klap miljoenen jaren van evolutie aan de kant.

Voedingssupplementen worden steeds gezonder en effectiever en ze worden door een breed publiek gebruikt, ook door vleeseters, en dan zal ik zeker als veganist gaan denken dat ik niets nodig ben want ik kan het wel met voedsel puur op plantaardige basis, nou mooi niet dus.

flub5

Bericht door flub5 » ma jul 18, 2011 13:56

Drawion_Kuda schreef:Nee natuurlijk niet.
Gewoon normaal mens hoeft zich zeker geen zorgen te maken met een vegan dieet zit genoeg in.

Bij de tuinen kun je btw vegan/dierproefvrije proteïne pakken/pillen en drankjes kopen.

De inhoud van voedsel en als je dat zo bekijkt heb je aan een plantaardige voedingsbron alles wat je nodig hebt.

Al valt de discussie er over de b12.waar ik persoonlijk vaak een andere mening over heb dan vele anderen maar goed daar ga ik verder niet op in.

Met gevarieerd eten..
Iedereen moet gevarieerd eten !
Mensen zeggen het alleen over vegetariërs en veganisten maar het geld ook zeker voor vlees eters zeker voor vlees eters gezien ik vaker vlees eters hoor die vitamine en mineralen tekorten hebben dan veganisten en vegetariërs.
Dat je als veganist geen zorgen hoeft te maken alsof het vanzelfsprekend is dat je als veganist genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt vind ik raar en ik snap niet waar je die realiteit vandaan haalt want naar mijn mening klopt die niet. Als je veganist bent moet je je juist heel veel zorgen maken over voedingsstoffen om er zeker van te zijn dat je er genoeg van binnenkrijgt.

Emiel

Bericht door Emiel » ma jul 18, 2011 13:57

flub5 schreef:Zo "gewoon" is dat niet vind ik om te denken dat je makkelijk als omnivoor kunt overstappen op een puur plantaardig dieet, ik doe het liever op mijn manier want daar voel ik me nogal wat beter en veiliger bij eerlijk gezegd. Maar als je denkt dat jij dat wel kan dan ben je in mijn ogen zeker niet gewoon hoor omdat dat nogal een stap is want je schuift zo in één klap miljoenen jaren van evolutie aan de kant.
Toch wel hoor.. Ik ben ook van de een op de andere dag volledig plantaardig gaan eten (lees: leven) en heb daar geen enkele moeite mee gehad. Ik zie mijzelf toch echt als heel gewoon :P
Ok, ik moet iets vaker naar het toilet, maar dat went :wink: En je moet inderdaad wat dingetjes uitzoeken wat vitaminen etc. betreft, maar ik denk dat sommigen dit misschien een beetje overdrijven en er obsessief mee bezig zijn.

Brent

Bericht door Brent » ma jul 18, 2011 14:36

flub5 schreef: Dat je als veganist geen zorgen hoeft te maken alsof het vanzelfsprekend is dat je als veganist genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt vind ik raar en ik snap niet waar je die realiteit vandaan haalt want naar mijn mening klopt die niet. Als je veganist bent moet je je juist heel veel zorgen maken over voedingsstoffen om er zeker van te zijn dat je er genoeg van binnenkrijgt.
Jij mag het raar vinden, het is wel zo dat je met een gevarieerd natuurlijk veganistisch dieet juist veel meer belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgt dan met een doorsnee dieet van de gemiddelde Nederlander.
Dat zorgen maken is alleen nodig als jij niet gevarieerd eet en daarnaast ook nog eens veel bewerkte voedingsmiddelen gebruikt.
Onze meest naaste familieleden de bonobo's eten van nature zelden of nooit vlees of vis en leven toch heel gezond.

Door die angst en zorgen van mensen zoals jij blijft de supplementenindustrie natuurlijk lekker draaien, dat is weer goed voor de mensen die daar allemaal hun brood mee verdienen.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

flub5

Bericht door flub5 » ma jul 18, 2011 14:48

Emiel schreef:
flub5 schreef:Zo "gewoon" is dat niet vind ik om te denken dat je makkelijk als omnivoor kunt overstappen op een puur plantaardig dieet, ik doe het liever op mijn manier want daar voel ik me nogal wat beter en veiliger bij eerlijk gezegd. Maar als je denkt dat jij dat wel kan dan ben je in mijn ogen zeker niet gewoon hoor omdat dat nogal een stap is want je schuift zo in één klap miljoenen jaren van evolutie aan de kant.
Toch wel hoor.. Ik ben ook van de een op de andere dag volledig plantaardig gaan eten (lees: leven) en heb daar geen enkele moeite mee gehad. Ik zie mijzelf toch echt als heel gewoon :P
Ok, ik moet iets vaker naar het toilet, maar dat went :wink: En je moet inderdaad wat dingetjes uitzoeken wat vitaminen etc. betreft, maar ik denk dat sommigen dit misschien een beetje overdrijven en er obsessief mee bezig zijn.
Misschien dat jij jezelf in je eigen wereldje wel gewoon kunt noemen maar ik denk dat de algemene realiteit van de hedendaagse mens ver verwijdert is van de jouwe, je zou daarom kunnen zeggen dat jij in een andere dimensie leeft eigenlijk, ik zie er als gemiddelde wereldburger namelijk helemaal niets in om deel uit te maken van een plantensekte waarbij mensen gedwongen worden om enkel plantaardige produkten te nuttigen omdat dat het enige is dat eigenlijk rein is of wat jouw realiteit daarachter eigenlijk ook mag zijn.

Voor mij is veganisme dat ik geen gebruik maak van dierlijke produkten en niet dat ik enkel gebruik mag maken van plantaardige produkten. Zo staat veganisme ook in de encyclopedie omschreven; Veganisten zijn mensen die geen gebruik maken van dierlijke produkten en er staat dus niet; Veganisten mogen enkel gebruik maken van plantaardige produkten, dat zou me nogal wat zijn zeg en ik ben daarom bij deze eigenlijk ook verbijstert te zien hoe enkele anderen het veganisme proberen te interpreteren.

Ananas

Bericht door Ananas » ma jul 18, 2011 14:59

Mag ik vragen wat er voor jou dan tussen dierlijke en plantaardige producten zit?

flub5

Bericht door flub5 » ma jul 18, 2011 15:00

Brent schreef:
flub5 schreef: Dat je als veganist geen zorgen hoeft te maken alsof het vanzelfsprekend is dat je als veganist genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt vind ik raar en ik snap niet waar je die realiteit vandaan haalt want naar mijn mening klopt die niet. Als je veganist bent moet je je juist heel veel zorgen maken over voedingsstoffen om er zeker van te zijn dat je er genoeg van binnenkrijgt.
Jij mag het raar vinden, het is wel zo dat je met een gevarieerd natuurlijk veganistisch dieet juist veel meer belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgt dan met een doorsnee dieet van de gemiddelde Nederlander.
Dat zorgen maken is alleen nodig als jij niet gevarieerd eet en daarnaast ook nog eens veel bewerkte voedingsmiddelen gebruikt.
Onze meest naaste familieleden de bonobo's eten van nature zelden of nooit vlees of vis en leven toch heel gezond.

Door die angst en zorgen van mensen zoals jij blijft de supplementenindustrie natuurlijk lekker draaien, dat is weer goed voor de mensen die daar allemaal hun brood mee verdienen.
Sorry, maar ik was nog niet van plan om een bonobo te worden, ik blijf liever mezelf. Als je zo'n hekel hebt aan supplementen kun je dan niet beter een antisupplementenactivistenwebsite opzoeken want volgens mij ben je daar dan iets beter op je plaats want jij hebt daar klaarblijkelijk net zoveel en zelfs meer problemen mee dan met mensen die gebruik maken van dierlijke produkten.
Ik bedoel als ik me van de supplementen af wilde laten praten dan zou ik persoonlijk wel een andere website gezocht hebben, hier op deze site ben ik niet gekomen als supplementenverslaafde maar als veganist.

Emiel

Bericht door Emiel » ma jul 18, 2011 16:10

flub5 schreef:Misschien dat jij jezelf in je eigen wereldje wel gewoon kunt noemen maar ik denk dat de algemene realiteit van de hedendaagse mens ver verwijdert is van de jouwe, je zou daarom kunnen zeggen dat jij in een andere dimensie leeft eigenlijk, ik zie er als gemiddelde wereldburger namelijk helemaal niets in om deel uit te maken van een plantensekte waarbij mensen gedwongen worden om enkel plantaardige produkten te nuttigen omdat dat het enige is dat eigenlijk rein is of wat jouw realiteit daarachter eigenlijk ook mag zijn.
Fine, dan leef ik liever in een andere dimensie inderdaad.. En grappig ook hoe je voor anderen hun ideologie achter het veganisme probeert in te vullen.
flub5 schreef:Voor mij is veganisme dat ik geen gebruik maak van dierlijke produkten en niet dat ik enkel gebruik mag maken van plantaardige produkten. Zo staat veganisme ook in de encyclopedie omschreven; Veganisten zijn mensen die geen gebruik maken van dierlijke produkten en er staat dus niet; Veganisten mogen enkel gebruik maken van plantaardige produkten, dat zou me nogal wat zijn zeg en ik ben daarom bij deze eigenlijk ook verbijstert te zien hoe enkele anderen het veganisme proberen te interpreteren.
Hoe het in een encyclopedie staat omschreven vind ik niet zo belangrijk, het gaat er om welke invulling je er zelf aan geeft toch? Nogmaals: waarom probeer je van alles voor anderen in te vullen?

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » ma jul 18, 2011 16:44

Drawion_Kuda schreef:Nee natuurlijk niet.

Nou er zijn toch wel een aantal stoffen die redelijk veel veganisten níet automatisch genoeg binnenkrijgen als ze gewoon maar veganistisch gaan eten zonder te zorgen voor goede bronnen voor die voedingsstoffen.
En dat is niet alleen B12, maar ook bijvoorbeeld vitamine D, omega3 en mogelijk ook calcium.
Een vitamine D-tekort bijvoorbeeld komt behoorlijk veel voor in Nederland, ook onder vleeseters, maar onder veganisten nog wat meer. Dat kan je prima oplossen met zonlicht en/of supplementen, maar dan moet je het wel weten. Omega3 kan je prima genoeg binnenkrijgen als veganist (als we de mogelijk slechte omzetting naar DHA en EPA even over het hoofd zien), maar dan moet je dat wel weten. Voor hoeveel mensen houdt gewoon gevarieerd eten in dat ze ook automatisch groot genoege hoeveelheden omega3-rijk voedsel eten? Lijnzaad(olie) is niet erg gebruikelijk onder Nederlanders, laat staan chiazaad, salbazaad of koolzaadolie, daar hebben veel mensen nog nooit van gehoord. Tofu en walnoot zijn gebruikelijker, maar ik denk dat maar weinig mensen automatisch dagelijks flinke hoeveelheden daarvan eten, als ze niet weten wat omega3 is.
flub5 schreef:Dat je als veganist geen zorgen hoeft te maken alsof het vanzelfsprekend is dat je als veganist genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt vind ik raar en ik snap niet waar je die realiteit vandaan haalt want naar mijn mening klopt die niet. Als je veganist bent moet je je juist heel veel zorgen maken over voedingsstoffen om er zeker van te zijn dat je er genoeg van binnenkrijgt.
Het is inderdaad niet vanzelfsprekend is dat je als veganist alle stoffen genoeg binnenkrijgt, maar het is ook weer niet zo dat je zóveel supplementen en alles moet slikken en op zoveel stoffen moet letten om gezond te kunnen leven als veganist hoor. Ik bedoel dit echt niet vervelend, maar het komt op mij eerlijk gezegd wat orthorexisch over.
Brent schreef:Onze meest naaste familieleden de bonobo's eten van nature zelden of nooit vlees of vis en leven toch heel gezond.
Zij hebben een heel ander lichaam, dus dat zegt niets.
Bovendien: zijn zij wel écht gezond? Is hun voedingspatroon het beste dat ze zouden kunnen doen, is er aanpassing/aanvulling aan hun eetpatroon dat kan zorgen dat ze meer energie hebben, sneller genezen, minder vatbaar zijn voor ziektes, langer leven? Als je gewoon in leven blijven genoeg vindt, hoef je bijna nergens op te letten qua voeding. Maar als je de standaard graag wat hoger legt, en een lage kans op bijvoorbeeld chronische ziekten en botbreuken wilt, zo oud mogelijk wilt kunnen worden, etc., dan kan je je kansen een stuk verbeteren door wel aandacht aan je voeding te besteden.

Drawion_Kuda

Bericht door Drawion_Kuda » ma jul 18, 2011 18:35

Even terug blik.
Met mijn tekst zei ik niet dat elke veganist per definitie gezond is en alles binnen heeft.
Ik geef er wel mee aan dat een veganist niet meer zorgen heeft dan een vlees eter.
En als je goed oplet wat je eet je gewoon alles binnen kunt krijgen.

Natuurlijk moet je gevarieerd eten en letten op wat je binnen krijgt.
Maar ik heb het idee dat op o.a. dit forum mensen worden bang gemaakt.. "oh als veganist moet je dus dit en dit en dit.. als ik vlees eet hoef ik niks."
Das onzin natuurlijk let erop maak mensen niet bang.
Als veganist moet je net zo min als een vlees eter altijd letten op wat je eet.
Maar het is zeker niet ongezonder en als je het goed doet zul je echt niet ineens extreme gezondheidsproblemen krijgen.. sterker nog die kans is groter als je al die gif van dat vlees opvreet..

Het gaat me meer om dat punt;)
Misschien nu wat duidelijker.
Let dus op het is in mijn ogen zeker belangrijk te letten op dat je gevarieerd eet en wat je eet en wat er in zit.
(naar mijn idee gaat dat automatisch bij veganisme?(bewustwording? nadenken..) maar veganisme betekend voor mij dan ook een levens stijl en niet alleen een dieet..)

flub5

Bericht door flub5 » wo jul 20, 2011 7:54

Drawion_Kuda schreef:Even terug blik.
Met mijn tekst zei ik niet dat elke veganist per definitie gezond is en alles binnen heeft.
Ik geef er wel mee aan dat een veganist niet meer zorgen heeft dan een vlees eter.
En als je goed oplet wat je eet je gewoon alles binnen kunt krijgen.

Natuurlijk moet je gevarieerd eten en letten op wat je binnen krijgt.
Maar ik heb het idee dat op o.a. dit forum mensen worden bang gemaakt.. "oh als veganist moet je dus dit en dit en dit.. als ik vlees eet hoef ik niks."
Das onzin natuurlijk let erop maak mensen niet bang.
Als veganist moet je net zo min als een vlees eter altijd letten op wat je eet.
Maar het is zeker niet ongezonder en als je het goed doet zul je echt niet ineens extreme gezondheidsproblemen krijgen.. sterker nog die kans is groter als je al die gif van dat vlees opvreet..

Het gaat me meer om dat punt;)
Misschien nu wat duidelijker.
Let dus op het is in mijn ogen zeker belangrijk te letten op dat je gevarieerd eet en wat je eet en wat er in zit.
(naar mijn idee gaat dat automatisch bij veganisme?(bewustwording? nadenken..) maar veganisme betekend voor mij dan ook een levens stijl en niet alleen een dieet..)

Ik denk trouwens niet dat er veel mensen zijn die het met je eens zijn dat vlees ongezond en zelfs giftig is, sterker nog, de meeste mensen eten bewust vlees omdat ze denken dat ze er gezonder maar vooral sterker van worden.

Het zou goed zijn dat mensen minder gebruik, en uiteindelijk natuurlijk helemaal geen gebruik meer van dierlijke produkten maar ik ben bang dat wanneer het ten koste gaat van de gezondheid dat veel mensen dan niet meer mee doen.

Supplementen worden steeds gezonder en effectiever voor de gezondheid en ik denk dat je als gebruiker van supplementen de vleeseter op een gegeven moment ver achter je laat omdat je er gewoon veel gezonder door blijft dan van vlees.

Ik heb het zelf ook zo ervaren wanneer ik ziek was en uit wanhoop een stuk vlees at dat ik er nauwelijks iets van merkte maar toen ik de juiste supplementen gevonden had dat ik er plots een heel stuk beter van werd.

Toen ik een tekort had aan carnosine en beta alanine ging slikken leek het wel alsof ik aan de XTC was omdat het effect zo sterk was en dat effect bereik je bij lange na niet met het eten van vlees, ik denk dat je vlees eerst een maand gegeten moet hebben om over de voor en nadelen te kunnen oordelen en dat je er dan achter komt dat vlees eigenlijk helemaal niet effectief genoeg is voor de gezondheid, zo is in ieder geval mijn ervaring.

flub5

Bericht door flub5 » wo jul 20, 2011 8:01

Emiel schreef:
flub5 schreef:Misschien dat jij jezelf in je eigen wereldje wel gewoon kunt noemen maar ik denk dat de algemene realiteit van de hedendaagse mens ver verwijdert is van de jouwe, je zou daarom kunnen zeggen dat jij in een andere dimensie leeft eigenlijk, ik zie er als gemiddelde wereldburger namelijk helemaal niets in om deel uit te maken van een plantensekte waarbij mensen gedwongen worden om enkel plantaardige produkten te nuttigen omdat dat het enige is dat eigenlijk rein is of wat jouw realiteit daarachter eigenlijk ook mag zijn.
Fine, dan leef ik liever in een andere dimensie inderdaad.. En grappig ook hoe je voor anderen hun ideologie achter het veganisme probeert in te vullen.
flub5 schreef:Voor mij is veganisme dat ik geen gebruik maak van dierlijke produkten en niet dat ik enkel gebruik mag maken van plantaardige produkten. Zo staat veganisme ook in de encyclopedie omschreven; Veganisten zijn mensen die geen gebruik maken van dierlijke produkten en er staat dus niet; Veganisten mogen enkel gebruik maken van plantaardige produkten, dat zou me nogal wat zijn zeg en ik ben daarom bij deze eigenlijk ook verbijstert te zien hoe enkele anderen het veganisme proberen te interpreteren.
Hoe het in een encyclopedie staat omschreven vind ik niet zo belangrijk, het gaat er om welke invulling je er zelf aan geeft toch? Nogmaals: waarom probeer je van alles voor anderen in te vullen?
Sorry hoor, maar toen jij mij, of mensen zoals ik, ging wegzetten als obsessief en dus als mensen lijdend aan een stoornis werd ik een beetje boos omdat ik dat als vervelend ervaarde en daarom heb ik je van repliek gediend, dat is alles.

Plaats reactie