De angst voor proteinetekorten

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie

Houdt het jou bezig of je de juiste aminozuren binnen krijgt?

Nee, ik denk daar nooit aan.
19
73%
Ja, ik denk goed na of ik de juiste voeding combineer omdat ik wel eens bang ben dat ik anders te weinig proteines kan aanmaken.
7
27%

Totaal aantal stemmen: 26

Brent
Leefwijze: flexanist

De angst voor proteinetekorten

Bericht door Brent » do feb 24, 2011 10:07

Mensen die stoppen met het eten van dierlijke voeding hebben het vaak over de noodzaak van zogenaamde "vleesvervangers".
Ook beweren allerlei schrijvers dat je als veganist heel zorgvuldig je voedingsmiddelen moet combineren omdat je anders van bepaalde aminozuren tekorten zou kunnen oplopen.

Ik ben benieuwd wie van jullie zich daar wel eens zorgen over maakt of er extra rekening mee houdt bij het uitkiezen van voedingsmiddelen.
Laatst gewijzigd door Brent op do feb 24, 2011 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Ananas
Leefwijze: veganist

Re: De angst voor proteinetekorten

Bericht door Ananas » do feb 24, 2011 10:37

Ik ben niet bang voor een proteïnetekort. Maar ik merk wel dat ik me beter voel als ik meer proteïnen binnen krijg. Dus ik eet wel altijd een eiwitbron bij de maaltijd, al is het maar een handje peulvruchten.
Maar dat is zeker niet uit angst voor een tekort.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » do feb 24, 2011 12:35

Ik hou me niet zo bezig met het binnenkrijgen van de juiste aminozuren.
Ik heb me er vroeger wel in verdiept, maar uit de informatie die ik vond, geconcludeerd dat ik me daar geen zorgen over hoef te maken, omdat ook producten als tofu gewoon genoeg van elk aminozuur bevatten.
Wél zorg ik dat ik veel proteïne binnenkrijg, ik merk dat dat mijn lichaam goed doet.

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » do feb 24, 2011 14:05

Sinds ik glutenvrij eet kreeg ik een veel grotere behoefte aan proteïnen. Mijn lijf stond op zijn kop en ik moest erg wennen aan mijn nieuwe dieet. Ben toen meer dierlijke producten gaan eten. Daar wil ik weer bij weg. Vind het nog wel lastig om goed vullende voeding te eten die plantaardig is, heb veel dagen dat ik voortdurend trek heb. Zal nog wel wat tekorten hebben die ingehaald moeten worden (vast wat anders dan eiwit).
Ik weet natuurlijk van soja en peulvruchten, maar de combi glutenvrij en vegan is voor mij nog een hele uitdaging. Maar ik ga weer met frisse moed verder.

Brent

Bericht door Brent » do feb 24, 2011 14:09

Ik lees regelmatig dat een teveel aan proteinen schadelijk kan zijn voor je lichaam.
Kan ik uit de antwoorden hierboven opmaken dat er voor de zekerheid toch maar flink extra proteine-rijke voeding ingenomen wordt?
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » do feb 24, 2011 14:16

Ik doe dat niet voor de zekerheid. Mijn lijf wil voedsel dat goed vult en door mijn gv dieet krijg ik nu trek in heel andere dingen dan voorheen.

Brent

Bericht door Brent » do feb 24, 2011 15:08

Ik eet zelf ook glutenvrij, zelfs gehaal granenvrij, maar ik voel helemaal geen behoefte aan soya of bonen en eet die dan ook nooit.
Het wordt bij mij altijd 1 rottende zooi als ik voeding met extra veel eiwitten consumeer.

Maar ik was meer benieuwd naar de idee die een tijd terug ontstond dat veganisten zorgvuldig zouden moeten combineren omdat afzonderlijke vega-voeding geen "compleet aminozuurpalet" zou kunnen leveren voor een mens.
Vroeg me af of dat idee hier nog zou leven en of men er dan speciaal rekening mee houdt bij het samenstellen van een maaltijd of het dagelijkse dieet.

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » do feb 24, 2011 16:30

Goed hé dat het bij jou zo goed lukt. Bij mij was de lol van koken er ook even helemaal vanaf en de fantasie of wat leuks uit kookboeken halen lukte me ff niet.

Ik ken het verhaal van de complete aminozuren die je nodig zou hebben en hoe je die uit plantaardige voeding kunt halen door het te combineren in elke maaltijd. Frances Lappe Moore heeft zich hier mee bezig gehouden. Dit staat in het boek 'Diet for a small planet'. Ze heeft later afstand genomen van deze theorie en toegegeven dat ze deze theorie heeft bedacht om toe te geven aan de vleeseters/vleeslobby.

Elk eiwit dat we eten wordt afgebroken (als het goed is met je lijf :grin: ) en door het lichaam weer opnieuw opgebouwd tot lichaamseigen eiwitten. Dit heb ik uit mijn opleiding Voedingsleer.

Ik heb gelezen (helaas weet ik niet meer waar) dat je niet alle aminozuren tegelijk hoeft te eten in een maaltijd. Maar door variatie in voeding in de loop van een paar dagen is ook goed.

Ananas

Bericht door Ananas » do feb 24, 2011 17:34

Brent schreef:Ik lees regelmatig dat een teveel aan proteinen schadelijk kan zijn voor je lichaam.
Kan ik uit de antwoorden hierboven opmaken dat er voor de zekerheid toch maar flink extra proteine-rijke voeding ingenomen wordt?
Nee hoor, ik eet niet extra proteïne rijke voeding, maar let er beter op dan toen ik net veganist was. Toen at ik weinig eiwitten, waardoor ik continue trek had en aan kwam. Ben daardoor ook een tijdje terug zuivel gaan consumeren. Dat wou ik toch echt niet meer, en daarom ben ik (gelukkig) weer vegan gaan eten, maar dan wel met adequate eiwit inname. Puur omdat mijn lichaam daar goed op reageert en ik dan meer energie heb.

Dat betekent dat ik wat vaker yofu eet, sojamelk drink en dus bij elke maaltijd in elk geval een eiwitbron toevoeg, of het nou tofu, tempeh, seitan, lustice, bonen of erwten zijn. Ik ben er helemaal niet zo druk mee bezig maar doe wat goed voelt.

Wen

Bericht door Wen » vr feb 25, 2011 23:02

Veganisten hebben gemakkelijker tekort aan het aminozuur l-lysine. Peulvruchten zijn rijk aan l-lysine, dus het is goed om die dagelijks te consumeren.
Buiten l-lysine krijgt een veganist volgens mij van alles genoeg aminozuren binnen zonder bijzondere moeite.

Liadan

Bericht door Liadan » za feb 26, 2011 0:52

Ik ben wel bang dat ik te weinig proteïne binnen krijg. Eigenlijk heb ik het gevoel dat ik overal te weinig van binnen krijg. Als ik kijk naar de hoeveelheid voedingsstoffen en calorieën je dagelijks moet binnenkrijgen kom ik meestal nog niet eens tot de helft. En eerlijk gezegd weet ik ook niet zo goed hoe ik dat moet veranderen. Ik heb sowieso wel tekorten aan bepaalde vitamines, ook mijn B12 is aan de lage kant dus op dit moment zit ik er echt een beetje mee hoe ik nu verder moet en twijfel ik zelfs of ik wel veganistisch moet eten.

Fynnya

Bericht door Fynnya » za feb 26, 2011 2:41

Liadan schreef:Ik ben wel bang dat ik te weinig proteïne binnen krijg. Eigenlijk heb ik het gevoel dat ik overal te weinig van binnen krijg. Als ik kijk naar de hoeveelheid voedingsstoffen en calorieën je dagelijks moet binnenkrijgen kom ik meestal nog niet eens tot de helft. En eerlijk gezegd weet ik ook niet zo goed hoe ik dat moet veranderen. Ik heb sowieso wel tekorten aan bepaalde vitamines, ook mijn B12 is aan de lage kant dus op dit moment zit ik er echt een beetje mee hoe ik nu verder moet en twijfel ik zelfs of ik wel veganistisch moet eten.
Hoe bereken je dat je maar tot de helft komt? Kijk je dan alleen naar voedsel waar veel van die stof inzit, of naar álles dat je eet?
Bij proteïne bijvoorbeeld heb je dingen als sojaproducten en peulvruchten (en noten?) waar veel proteïne in zit, maar ook met brood, graan en groenten krijg je al een deel van je dagelijkse behoefte binnen. Die producten bevatten per portie misschien niet erg veel proteïne, maar als je alles van de hele dag optelt, tikt het wel aan. Als je die dingen niet meetelt, kan ik me voorstellen dat je inderdaad maar aan de helft komt met alles.

Maar los daarvan, er zijn wel bepaalde voedingsstoffen waar je wat extra moeite voor moet doen als veganist, zoals vitamine B12, vitamine D, calcium en omega3. Het helpt om een multivitamine te gebruiken, zoals Veg1, die speciaal aangepast is op de behoeften van veganisten. 2 keer per dag een halve Veg1 zorgt dat je qua B12 hartstikke goed zit, en er zit ook D in.
Als je kan vertellen welke stoffen je tekort komt of je je zorgen over maakt, kunnen we meer specifieke tips geven die het misschien makkelijker maken voor je om er genoeg van binnen te krijgen.

Fynnya

Bericht door Fynnya » za feb 26, 2011 2:44

Ik zie nu dat je ook zegt qua calorieen maar op de helft te komen. Dan is het natuurlijk niet vreemd als je ook van allerlei stoffen te weinig krijgt. Eet je dan zo weinig of vermijd je expres dingen met veel vet of calorieën, of hoe komt het dat je zo weinig calorieën binnenkrijgt?

Stein

Bericht door Stein » za feb 26, 2011 17:55

Proteïnen is nu net iets waar ik mij vrij weinig zorgen om maak om te weinig van binnen te krijgen. Ik neem bijna elke dag wel soya, of nootjes. Ik denk ook dat je een eiwittekort eerder voelt aankomen dan een B12 of ijzertekort. Bij die laatste twee merk je het pas als het bijna te laat is, eiwittekort schijn je eerder te merken.

Liadan

Bericht door Liadan » zo feb 27, 2011 8:01

Fynnya schreef:Ik zie nu dat je ook zegt qua calorieen maar op de helft te komen. Dan is het natuurlijk niet vreemd als je ook van allerlei stoffen te weinig krijgt. Eet je dan zo weinig of vermijd je expres dingen met veel vet of calorieën, of hoe komt het dat je zo weinig calorieën binnenkrijgt?
Ik begin de dag meestal wel met een goed ontbijt, maar ik moet vaak vroeg avondeten vanwege mijn werk, waardoor ik vaak lunch oversla. Ik moet ook vaak direct vanuit school door naar werk, dus dan heb ik geen tijd om iets heel goeds klaar te maken maar is het gewoon snel een broodje. Ik denk dat het vooral daar door komt, mijn ritme is gewoon niet goed. Maar hoe dat te veranderen.. ik probeer wel goed te eten maar als je snel voor je werk nog even iets veganistisch wil halen is wel lastig. Ik ben verder totaal niet bezig met calorieën enzo, maar ik vul wel eens iets in op eetmeter. En zelfs op dagen dat ik voor mijn doen veel eet, is nog meer dan de helft rood en nog steeds onder het aantal kcal wat ik moet eten. (Nou vind ik dan ook wel dat het voedingscentrum een beetje rare richtlijnen heeft, iemand als ik zou volgens hen 8 boterhammen per dag moeten eten + avondeten en tussendoortjes, maar ik ken niemand die zo veel eet, alleen bouwvakkers)

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » zo feb 27, 2011 11:07

Of studenten. Mijn zoons kunnen er wat van :grin:

Wen

Bericht door Wen » zo feb 27, 2011 14:37

Perosonlijk vind ik 8 boterhammen echt niet veel, maar het hangt er toch van af wat je tussendoortjes dan zijn.
Kan je tussendoor geen noten en maaltijdrepen eten?

Ananas

Bericht door Ananas » zo feb 27, 2011 15:00

Ik vind 8 boterhammen echt veel en ook heel eenzijdig eigenlijk...

Fynnya

Bericht door Fynnya » zo feb 27, 2011 15:47

Ik vind 8 boterhammen plus avondeten niet veel hoor. Waarschijnlijk zijn tussendoortjes volgens hen heel kleine dingen. Het is voor mij ook te eenzijdig, maar het Voedingscentrum richt zich natuurlijk op de grote massa, voor wie boterhammen makkelijker is dan hele maaltijden.

Makkelijke aanpassingen om snel wat meer calorieën en voedingsstoffen binnen te krijgen:
Nootjes (en eventueel zaden en pitten) in een bakje in je tas, voor als tussendoortje. Je kan ook zaden, pitten en noten door je avondeten gooien. Ze bevatten een heel geconcentreerde hoeveelheid calorieën en voedingsstoffen, dus je hoeft maar weinig ervan te nemen om toch al veel binnen te krijgen.
Fruit meenemen, daar hoef je weinig aan voor te bereiden, een appel kan je op de fiets nog eten.
Een beker sojamelk of -yoghurt meenemen, om tijdens het werken te drinken/eten. Ik neem zelf vaak een beker met sojamelk, sojayoghurt en gemalen/verbrokkelde amandel mee als ik ergens naartoe ga. Dat kan je gewoon drinken terwijl je aan het werk bent, dus dat is lekker makkelijk; ik vind het ook erg lekker, en door de amandelen is het behoorlijk voedend.
Tofu of vega-burgers op brood. Het is even iets meer werk dan gewoon standaard beleg smeren, maar dat kan je natuurlijk ook 's avonds doen voor de komende paar dagen in één keer. Het vult meer en kan ook meteen aardig wat voedingsstoffen geven, terwijl het toch vrij makkelijk te eten is, en zoveel werk is een burger bakken nou ook weer niet.
's Avonds of in het weekend (af en toe) een dubbele portie koken, en die dan meenemen, als ontbijt of tussendoor eten.

En als je te weinig eet, moet je wat discipline hebben om dat te veranderen, gewoon zorgen dat je net wat meer eet dan normaal, bijvoorbeeld bij elke maaltijd 1 boterham of 1/2 bord meer.
En kijken of je er toch wat tijd voor vrij kan maken, desnoods maar heel kort. Dus wél lunchen, desnoods tijdens het werken of reizen een paar boterhammen nemen.

cavia

Bericht door cavia » zo feb 27, 2011 16:50

Ik denk dat ik ook wel aan de acht boterhammen zou. Maar dan zou ik niet zo moeten eten als dat ik nu doe. Ik eet nu nauwelijks brood. (Of het moet zelfgemaakt bananenbrood zijn ;) )

Plaats reactie