Sojaproteïnepoeder en gezondheid

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
flub5
Leefwijze: veganist

Re: Sojaproteïnepoeder en gezondheid

Bericht door flub5 »

Emiel schreef:
flub5 schreef:Nee, ik ben niet onder behandeling bij een arts omdat ik nergens last van heb, ik ben zo gezond als een vis. Ik had last van die dingen omdat ik te weinig voedingsstoffen binnenkreeg omdat ik veganist was geworden maar daar heb ik nu geen last meer van dus dan hoef ik ook niet naar een dokter lijkt me.
Ik heb al jaren 'last' van boezemfibrilleren. Onderzoeken gedaan, kastje bij me gedragen, maar geen afwijkingen gevonden. Heb er geen last van in zoverre dat het mijn dagelijks leven niet belemmerd en ik weet dat ik geen hartaanval heb of zo, maar als het gebeurt schrik ik er toch van.

Wat ik wil zeggen is; een onderzoek door een arts geeft ook niet altijd uitsluitsel.
Ik had ook last van boezemfibrilleren en steken in het hart, ik ben er nu wel volledig vanaf ;) ...sinds ik me verdiept heb in eiwitten -plantaardige eiwitpoeder
-carnitine
-carnosine (beta alanine/histidine)
-ornithine
-creatine
-en taurine

Dit zijn allen gezondheidsbevorderende middelen die naar mijn mening niet essentieel zijn om te overleven maar wel heel belangrijk zijn als je wilt blijven functioneren en gezond oud wilt worden.

Emiel

Bericht door Emiel »

Ok, ik zal daar ook eens wat over opzoeken. Ik merk wel dat het toeneemt als ik stress heb. Sinds ik vegan ben, geen alcohol meer drink en mediteer heb ik er wel veel minder last van. De laatste tijd weer iets meer, maar ook beetje stress op werk, dus daar zal het wel mee te maken hebben.

Had jij toevallig ook dat je adem even stokt en het net is alsof er een luchtbelletje omhoog schiet met een harde bons van je hart (net of hij heel even blijft hangen en weer 'aangaat') en even kort ook een trilling bij je hart?

flub5

Bericht door flub5 »

Ja, er gebeurt van alles in die streek als het niet goed gaat met je hart dat is mij ook wel duidelijk geworden maar ik heb nu nergens last meer van gelukkig, ik had wel zoiets als dat ik het gevoel had dat m'n hart ging stoppen met kloppen, dat ik het dan benauwd kreeg en dat ik dan snel een flinke teug lucht moest inademen om me weer veilig te voelen.
Ja, vooral als je moe bent dan wordt het zeker erger, je moet het maar eens proberen met die eiwitten, ik denk dat het meteen een stuk beter gaat.

flub5

Bericht door flub5 »

Eiwit is wel belangrijk maar ik blijk intolerant te zijn voor soja-eiwitpoeder en daar krijg je vooral last van als je teveel van hetzelfde neemt en dan gaat het met name om allergene produkten zoals soja. Deze intolerantie komt wel vaak voor, vooral als je last van stress hebt bijvoorbeeld, dus ik zou wel oppassen met het teveel van de sojapoeder. Bruine rijstpoeder is niet allergeen en die is dus makkelijk te verteren en dan krijg je ook niet zomaar last van intoleranties maar daar zou ik ook niet teveel van nemen want dan krijg je wel last van iets anders misschien.

flub5

Bericht door flub5 »

Dus: Soja-eiwitpoeder heeft een sterke allergene werking omdat deze eiwitten te moeilijk te verteren zijn voor het lichaam als je ze in te hoge concentraties inneemt, in combinatie met stress kun je dan lichamelijke klachten krijgen, dus als je eiwitpoeder neemt dan kun je beter heel weinig nemen en zeker niet teveel.

flub5

Bericht door flub5 »

Plantaardig eiwitpoeder is een goed alternatief voor vlees maar omdat je lichaam enzymen moet aanmaken om de moeilijk te verteren plantaardige eiwitten te verwerken kun je bij een overdaad van deze plantaardige eiwitten een tekort krijgen van deze enzymen en dan gaan de niet-verwerkte eiwitten klonteren en zorgen dan voor negatieve reacties in de darmen waardoor je last krijgt van (tijdelijk maar kan langer duren) intolerantiesymptomen dus plantaardig eiwitpoeder is wel goed maar een overdaad schaadt de gezondheid.

vegalan

Bericht door vegalan »

Je kunt natuurlijk door te veel aandacht betreffende je gezondheid hyperventilatie krijgen, waarbij ook hart problemen kunnen ontstaan als je hierop gaat focussen en net als hik dan niet verdwijnt tot dat je (door iets) van gedachte veranderd. In het geval dat je verbetering constateert bij het gebruik van niet essentiële aminozuren kan het zijn dat je lichaam (waar het gaat om de aminozuur omzetting) niet optimaal functioneert, maar dan heb je een fysiologisch gezien een afwijking, wat ook kan worden gerelateerd aan het voedingspatroon waarin zich mogelijk te veel verstorende factoren bevinden?

.

flub5

Bericht door flub5 »

vegalan schreef:Je kunt natuurlijk door te veel aandacht betreffende je gezondheid hyperventilatie krijgen, waarbij ook hart problemen kunnen ontstaan als je hierop gaat focussen en net als hik dan niet verdwijnt tot dat je (door iets) van gedachte veranderd. In het geval dat je verbetering constateert bij het gebruik van niet essentiële aminozuren kan het zijn dat je lichaam (waar het gaat om de aminozuur omzetting) niet optimaal functioneert, maar dan heb je een fysiologisch gezien een afwijking, wat ook kan worden gerelateerd aan het voedingspatroon waarin zich mogelijk te veel verstorende factoren bevinden?

.
Ja, ik denk wel dat je gelijk hebt, ik blijk namelijk dus al jaren een B12 tekort te hebben, dus al jaren voordat ik veganist werd had ik al een B12 tekort, ik slik nu hooggedoseerde B12 pillen en wordt alweer beter en kan de eiwitpoeder ook al makkelijk weer verdragen, dus dat was het probleem, een ernstige zaak omdat het zolang heeft geduurd maar ik ben erg blij dat ik nu weet waar het aan ligt. Het heeft dus helemaal niets met de eiwitshakes te maken gehad.

vegalan

Bericht door vegalan »

Wat goed zeg dat je daar nu achter bent gekomen. Het is echt iets om blij van te worden, want een goede gezondheid is toch wel belangrijk.

.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

flub5 schreef:Ja, ik denk wel dat je gelijk hebt, ik blijk namelijk dus al jaren een B12 tekort te hebben, dus al jaren voordat ik veganist werd had ik al een B12 tekort
Waaraan zien ze dat je dat tekort al jaren hebt?

vegalan

Bericht door vegalan »

Deze constatering is waarschijnlijk gerelateerd aan de duur van het klachten patroon, dat na toediening van B12 verdween. Misschien ook wel aan het ontbreken van die karakteristieke B12 vorm. ;)

.

flub5

Bericht door flub5 »

Sorry, het was toch een eiwittekort dat de basis is van mijn problemen en geen b12 tekort.

Ik ben sporter en heb allerlei ernstige klachten omdat ik niet genoeg eiwitten binnenkrijg terwijl ik wel sojapoeder neem.

In dierlijke produkten zitten heel veel voedingstoffen die plantaardige produkten niet bevatten, meer dan ik dacht en dan gaat het vooral om eiwitten.

flub5

Bericht door flub5 »

Veganistisch sporters gebruiken vegan mealreplacementpowder waar alle voedingsstoffen in zitten die ook in dierlijke produkten zitten.

flub5

Bericht door flub5 »

Het schijnt dus dat je makkelijk veganist kunt worden zonder er energie in te steken door veganistische maaltijdpoeder te nemen (bijv. van ultimate meal) maar ik kan het hier in Nederland nergens vinden. Het lijkt erop dat het alleen in de V.S. verkrijgbaar is.

richarrd

Bericht door richarrd »

Voor de lekkerste eiwitpoeder moet je naar: www.eiwittenXL.nl/all_natural_pea_protein want deze eiwitshake is echt de lekkerste, vooral de smaak caramel fudge. Deze is ook licht verteerbaar.

Framboos

Bericht door Framboos »

flub5 schreef:Het schijnt dus dat je makkelijk veganist kunt worden zonder er energie in te steken door veganistische maaltijdpoeder te nemen (bijv. van ultimate meal) maar ik kan het hier in Nederland nergens vinden. Het lijkt erop dat het alleen in de V.S. verkrijgbaar is.
Bij iherb.com kun je dat allemaal wel bestellen.

Violet

Bericht door Violet »

:D Niet moeilijk toch?

Proteïne.

Plaats reactie