Sojaproteïnepoeder en gezondheid

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Sojaproteïnepoeder en gezondheid

Bericht door Fynnya »

Ik heb een pot met sojaproteïnepoeder, en heb de laatste tijd een paar keer 's avonds daar wat van gebruikt (in smoothie of sojayoghurt). Elke keer werd ik 's nachts of de volgende ochtend enorm bezweet wakker.
Iemand enig idee waar dat door komt?

En los daarvan, is sojaproteïnepoeder eigenlijk ongezond?
Mijn vriend krijgt weinig proteïne binnen en gebruikt daarom dit soort poeder om het aan te vullen. Ik ben altijd geneigd te zeggen dat hij beter sojamelk/sojayoghurt/tofu kan gebruiken, omdat dat gezonder klinkt. Maar ik heb eigenlijk geen idee of dat ergens op slaat, want dat zijn immers ook producten die flink bewerkt zijn en waarbij vooral veel proteïne is overgebleven.
Iemand een idee hoe het zit met de gezondheid van sojaproteïnepoeder in vergelijking tot andere sojaproducten?

rik23
Leefwijze: veganist

Re: Sojaproteïnepoeder en gezondheid

Bericht door rik23 »

soja is sowieso niet een van de gezondste bonen. de producten ervan zou ik dus voor het lekker nemen en zeker niet in de overtuiging dat het goed voor je is...

heb er al vaak artikelen over gezien en hier heb ik er eentje:http://www.jankraak-taichitao.nl/conten ... na_id=1066.
edit: nog een link. http://www.fonteine.com/soja.html

wat dat spul waar je het over hebt betreft: waar heb je het vandaan? als het van de toko is dan zou ik er erg argwanend over zijn. en als je er bezweet wakker van word lijkt het me heel verstandig om het in de kliko te gooien. en als die de volgende morgen ook helemaal bezweet is dan weet je zeker dat het foute boel is :wink:
Laatst gewijzigd door rik23 op do jan 13, 2011 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Dat soort bang maak links moet je ook niet te serieus nemen m.i.

Te veel van dingen is denk sowieso niet goed, maar soja is op zich wel prima, maar er zijn natuurlijk nog producten die gezonder zijn.

Framboos

Bericht door Framboos »

Ik heb ooit eens heel veel gelezen hierover, en ben toen tot de conclusie gekomen dat je soja het beste in zo natuurlijk mogelijke staat kunt eten. Hoe verder bewerkt, hoe minder gezond m.i.

http://www.diseaseproof.com/archives/he ... h-soy.html
http://www.johnrobbins.info/blog/what-about-soy/

Als je proteinepoeder wilt gebruiken, waarom geen hemp seed? Daar is, itt soja, niets uit geïsoleerd, maar het is nog steeds een 'whole food'. Dit is een van de goedkopere varianten die ik heb gevonden: http://www.iherb.com/Jarrow-Formulas-He ... 15275?at=0

(En ik vind m lekker, maar er zijn veel mensen niet echt gecharmeerd van poeder in smoothies etc.)

http://www.iherb.com/Vega-Sequel-Natura ... 15071?at=0
Veel duurder, maar -vind ik- erg lekker is deze smoothie infusion, waarvan de eerste drie ingrediënten dit zijn: Yellow pea protein, organic hemp protein, organic sprouted flax seeds, organic brown rice protein.

Truus

Bericht door Truus »

Mijn vermoeden is dat "sojaproteïne" een afvalproduct is van de sojaolieindustrie. Vroeger werd dat slechts in veevoer verwerkt, tot men ontdekte dat bezoekers van "natuurwinkels" bereid zijn er idiote prijzen voor te betalen, zoals Forisma lamenteert in het topic over sojamelkpoeder. Dat wil nog niet zeggen dat het kwaad kan, maar het is zeker geen medicinaal voedsel.

Fynnya

Bericht door Fynnya »

Framboos schreef: Als je proteinepoeder wilt gebruiken, waarom geen hemp seed?
Hennepproteïne heb ik zeker interesse in, maar ik heb tot nu toe alleen superdure gevonden, die wel 3 keer zo duur zijn als die sojaproteïne. En dat vind ik het toch echt niet waard :(
Maar als er goedkopere te vinden zijn, zou ik dat zeker doen.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

Ik heb hier twee dozen hennepzaad staan waar ik niks mee doe. Heb nog niet gekeken naar de houdbaarheidsdatum. Interesse?

Brent

Bericht door Brent »

Persoonlijk kan ik er helemaal niet tegen tegen soya in wat voor vorm dan ook.
Niet dat dat veel zegt, want ik verdraag zoveel niet.
Een deel van de straight-edge beweging ziet soya als een schadelijk product.
Hun motieven ben ik inmiddels weer vergeten.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

rik23

Bericht door rik23 »

Vegantastic schreef:Dat soort bang maak links moet je ook niet te serieus nemen m.i. .
tuurlijk, het is maar een van die paranoïde aluminiumhoedjes die zonder iets na te gaan of hersens te gebruiken iedereen een angstcomplex aan wil praten. maar gelukkig men jij nuchter en met beide benen op de grond... ga allemaal maar weer fijn slapen . :roll:

en voor elke mening is wel een wetenschappelijk bewijs te vinden.
Laatst gewijzigd door rik23 op wo jan 12, 2011 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Framboos

Bericht door Framboos »

Fynnya schreef:
Hennepproteïne heb ik zeker interesse in, maar ik heb tot nu toe alleen superdure gevonden, die wel 3 keer zo duur zijn als die sojaproteïne. En dat vind ik het toch echt niet waard :(
hoeveel betaal je dan voor sojaproteine?

Framboos

Bericht door Framboos »

Jasmijn schreef:Ik heb hier twee dozen hennepzaad staan waar ik niks mee doe. Heb nog niet gekeken naar de houdbaarheidsdatum. Interesse?
da's niet helemaal hetzelfde, helemaal niet als het nog met een hard schilletje eromheen is..

Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

Oh ik weet niet hoe hard het is, maar je mag het sowieso gratis van me hebben.

lena

Bericht door lena »

rik23 schreef: tuurlijk, het is maar een van die paranoïde aluminiumhoedjes die zonder iets na te gaan of hersens te gebruiken iedereen een angstcomplex aan wil praten.
Het zou ook iemand kunnen zijn die banden heeft met de vlees- of melkindustrie (op dezelfde site staat ook een artikel waarin de auteur beweert dat melk enorm gezond is voor mensen), of erg beinvloed is daardoor. Er zijn grote belangen om soja zo ongezond mogelijk voor te stellen, omdat sojaproducten zo vaak worden gebruikt als vlees- dan wel zuivelvervanger.

We hebben het vaker gehad over soja in het algemeen. Hier is mijn laatste reactie daarover, met wat links.

Over soja-eiwitpoeder: ik eet al zo graag tofu (en zou daarom voor een eiwitpoeder liever een andere bron kiezen) en denk ook dat soja gezonder is in onbewerktere vorm (ik vind tofu niet zo bewerkt, dat wordt al eeuwenlang gemaakt). Aan de andere kant is soja-eiwitpoeder wel een goede bron van lysine. Vegans die weinig peulvruchten en andere sojaproducten eten zouden daar te weinig van binnen kunnen krijgen.

Ik vind gezondheidsdiscussies steeds ingewikkelder. In een ideaal dieet komt soja-eiwitpoeder naar mijn mening niet voor, ik denk echt dat tofu en tempeh gezonder zijn. Maar goed, niemand eet ideaal.

Fynnya

Bericht door Fynnya »

Jasmijn schreef:Ik heb hier twee dozen hennepzaad staan waar ik niks mee doe. Heb nog niet gekeken naar de houdbaarheidsdatum. Interesse?
Is het trouwens met harde schil of gepeld?
Hennepzaad is iets anders dan hennepproteïnepoeder, maar als het gepeld hennepzaad is, heb ik er evengoed wel interesse in, alleen kom ik nooit in (de buurt van) Groningen, dus misschien kan je beter een buurtgenoot er blij mee maken.

Ongepeld heb ik zelf ook, maar vind ik een beetje onhandelbaar, daardoor gebruik ik het helaas heel weinig. Ongeweekt kan je ze niet doorbijten (en kan zelfs de keukenmachine ze niet kapot krijgen), met weken moet je zo plannen omdat het niet zo lang houdbaar is.
Framboos schreef:
Fynnya schreef:
hoeveel betaal je dan voor sojaproteine?
10 euro voor 900 gram. Hennepproteïne is bij de meeste websites rond de 20 euro voor 500 gram.

Framboos

Bericht door Framboos »

Op die link die ik gaf is het iets meer dan 10 euro voor 500 gram.

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

Heb je het al eens in de ochtend in je smoothie gedaan? Als ik de proteïne poeder gebruik doe ik dit altijd in de ochtend of direct na het sporten en dan heb ik nergens last van. Zelf zou ik het in de avond niet innemen.

stippel
Leefwijze: flexanist

Bericht door stippel »

Sojaproteïnepoeder ken ik niet, maar van soja zelf had ik al wel zo'n vermoeden dat het niet zo supergezond is... Als ik veel sojaproducten inneem merk ik bijvoorbeeld dat mijn regels (ongesteld zijn) echt heel lang uitblijven, mijn zus heeft net hetzelfde. Daarnaast heb ik al gemerkt dat als ik mijn regels heb, en ze komen ongelegen, ik mezelf met soja moet volproppen en ik ben ineens niet meer ongesteld!

Ik hoorde trouwens ook van mijn vriend dat soja vol met vrouwelijke hormonen zit, en dat als jongetjes veel soja innemen ze ervan borsten kunnen krijgen, de zogenaamde 'manboobs'.

lena

Bericht door lena »

stippel schreef:Sojaproteïnepoeder ken ik niet, maar van soja zelf had ik al wel zo'n vermoeden dat het niet zo supergezond is...
Zie de rest van de draad, o.a. wat ik schreef hierboven:
We hebben het vaker gehad over soja in het algemeen. Hier is mijn laatste reactie daarover, met wat links.
en de link van Framboos naar diseaseproof. Zie daar vooral de eerste reactie. Ik ben het helemaal eens met Bryanna Clark Grogan als ze zegt: It really annoys me that people with an anti-vegetarian agenda are spreading nonsense about a food that has sustained humans for thousands of years, distorting history, distorting scientific studies, and spreading hysteria.

stippel
Leefwijze: flexanist

Bericht door stippel »

Beangstigend... maar het klinkt aannemelijk, de vleesindustrie is werkelijk tot zeer veel in staat! Ik had niet alle posts uit dit topic gelezen (ik schrijf soms iets te snel mijn mening neer :P )
Om eerlijk te zijn krijg ik ook niet echt last als ik maar af en toe een soja-product in neem, het is pas als ik veel in neem, maar dat is natuurlijk gewoon zoals met alles.
Lang leve de gematigdheid! :D

lena

Bericht door lena »

Ik denk niet eens dat het altijd een hele bewuste campagne is van de vleesindustrie hoor. Soms wel, maar soms zijn het ook gewoon mensen die graag bevestigd willen worden dat hun veel-vlees dieet gezond is, en een manier om dat te doen is te zorgen dat vegetarische dieten zo ongezond mogelijk worden voorgesteld. En vegetarisch staat toch bij veel mensen gelijk aan veel soja. Veganisten doen dat soms net zo goed, leggen ook alleen de nadruk op studies waaruit blijkt dat vlees ongezond is, terwijl we de andere studies bagatelliseren of negeren.

Ik gebruik zelf liever vooral soja in natuurlijker vormen (tofu, sojamelk, tempeh) maar ik vind het ook altijd wel goed om te bedenken dat in Amerika enorm veel kinderen zijn grootgebracht op soja-flesvoeding. Dat is zo kunstmatig als het maar kan, en dat zou ik zelf nooit aan mijn kinderen geven. Maar toch zijn de effecten blijkbaar niet zo heel ernstig, want ook die kinderen worden over het algemeen gewoon gezond. Er zijn vast wel wat studies die wat kleine verschillen laten zien, maar als je sommige anti-soja sites zou geloven zouden die kinderen echt bij bosjes ernstig ziek moeten worden, en dat gebeurt gewoon niet. En dat zijn dus baby's die zes maanden lang alleen maar superbewerkte soja eten.
Lang leve de gematigdheid! :D
Dat ben ik helemaal met je eens :) Ik vind soja ook wel een van de dingen die het allermakkelijkst is om te overeten (net als tarwe). Het is zo veelzijdig!

Plaats reactie