raw food

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Re: raw food

Bericht door Fynnya »

Truus schreef:
Fynnya schreef:Er zijn stromingen waarbij men uitgaat van voedingsstoffen en dus ook verstandig supplementeert (B12 bijvoorbeeld)
Een dergelijk vooringenomenheid ben ik op dit forum niet gewend. Immers, je impliceert dat wie niet supplementeert onverstandig is. We kunnen van mening verschillen zonder dergelijke insinuaties.
Wat B12 betreft impliceer ik dat niet alleen, maar wil ik dat ook best zwart op wit zeggen: als je geen B12 supplementeert als veganist (en daaronder versta ik ook supplementeren via voedsel waar B12 aan toegevoegd is) ben je zeer onverstandig bezig.
Dat is geen vooringenomenheid, dat is iets waar heel veel bewijzen voor zijn. Er zijn echt genoeg bewijzen dat bijna iedere veganist die geen B12-bron heeft, op een gegeven moment gezondheidsproblemen krijgt, en veel van hen al na vrij korte tijd, en dat de gevolgen van een B12-tekort zéér ernstig en soms onomkeerbaar kunnen zijn.
Wen

Bericht door Wen »

Ja, dat is gewoon een feit. Ik zie niet in waarom daar niet op gewezen zou mogen worden.
Ik vind het zelfs belangrijk dat nieuwe veganisten hier voor gewaarschuwd worden. Niet alleen is de kans groot dat iemand die een ernstig tekort oploopt veganisme opgeeft. (En op zijn minst is dat slechte reclame is voor veganisme.)
Bovendien is het verschrikkelijk voor de persoon zelf, zeker in het geval van kwetsbare kinderen en zeker als de schade blijvend is.
Er kan niet genoeg benadrukt worden hoe belangrijk B12 supplement voor veganisten is.
Natubico
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Natubico »

http://www.veganisme.org/forum/viewtopic.php?f=8&t=7385
http://www.veganisme.org/forum/viewtopic.php?f=8&t=7390

Dus er was tóch al 'n topic over Rauw voeding?
't Heeft er alle schijn van, dat de zoekfunctie dus niet helemaal werkt zoals zou moeten.
Hoe vaak komt het woord "rauw" namelijk niet voor in deze draad en toch zat hij onlangs helemaal niet bij de (slechts twee) resultaten, toen dezerzijds op dat woord gezocht werd.
Natubico
Contacteer:

Bericht door Natubico »

Wat dat betreft diende zich trouwens tegelijkertijd de gedachte aan, dat er inmiddels zó veel topics zijn, dat het een heel waardevol iets zou zijn, wanneer er een duidelijk schematisch overzicht (met indeling in categoriën en sub-categoriën enz.) zou komen, waar men dus zonder enige moeite kan vinden of er al iets is, in de richting die men zoekt. (Of is iets dergelijks er misschien ook al ?)
Emiel

Bericht door Emiel »

Ik kon ook niets vinden via de zoekfunctie, vandaar ook mijn poging tot het openen van een topic over dit onderwerp. Ben het met bovenstaande opmerking over de vindbaarheid op dit forum eens dat het overzichtelijker zou kunnen. Of misschien opschonen van lange tijd ongebruikte topics?

Maar goed, raw food dus. Lekker hoor.
Fynnya

Bericht door Fynnya »

Natubico schreef:Wat dat betreft diende zich trouwens tegelijkertijd de gedachte aan, dat er inmiddels zó veel topics zijn, dat het een heel waardevol iets zou zijn, wanneer er een duidelijk schematisch overzicht (met indeling in categoriën en sub-categoriën enz.) zou komen, waar men dus zonder enige moeite kan vinden of er al iets is, in de richting die men zoekt. (Of is iets dergelijks er misschien ook al ?)
De zoekfunctie werkt sinds de overstap naar de nieuwe website nog niet goed, daarvoor werkte die prima (op een paar zoektermen na, die te weinig letters bevatten of te vaak voorkwamen).
Een duidelijk overzicht van topics is er voor zover ik weet niet, wel staan op sommige wiki-pagina's lijstjes met topics op dit forum die met dat onderwerp te maken hebben. Het zijn er nog niet veel en het zijn ook korte lijstjes, maar soms is het wel eens handig. Over raw food staat er nog geen lijstje.
eno2

Bericht door eno2 »

Fynnya schreef:
Truus schreef:
Fynnya schreef:Er zijn stromingen waarbij men uitgaat van voedingsstoffen en dus ook verstandig supplementeert (B12 bijvoorbeeld)
Een dergelijk vooringenomenheid ben ik op dit forum niet gewend. Immers, je impliceert dat wie niet supplementeert onverstandig is. We kunnen van mening verschillen zonder dergelijke insinuaties.
Wat B12 betreft impliceer ik dat niet alleen, maar wil ik dat ook best zwart op wit zeggen: als je geen B12 supplementeert als veganist (en daaronder versta ik ook supplementeren via voedsel waar B12 aan toegevoegd is) ben je zeer onverstandig bezig.
Dat is geen vooringenomenheid, dat is iets waar heel veel bewijzen voor zijn. Er zijn echt genoeg bewijzen dat bijna iedere veganist die geen B12-bron heeft, op een gegeven moment gezondheidsproblemen krijgt, en veel van hen al na vrij korte tijd, en dat de gevolgen van een B12-tekort zéér ernstig en soms onomkeerbaar kunnen zijn.
Bij mij na twee jaar, gelukkig omkeerbaar.

Veganist= B12 pillen slikken
Eet wat goed is voor de planeet
Fynnya

Bericht door Fynnya »

eno2 schreef:Veganist= B12 pillen slikken
Ik zou eerder zeggen veganist = op B12-supplementen zuigen/kauwen ipv. slikken.
Of verrijkte producten eten (hoewel je dan wel vrij veel verrijkte producten moet gebruiken).
Ananas

Bericht door Ananas »

Moet je die verrijkte producten dan ook onder je tong laten smelten :mrgreen:
Fynnya

Bericht door Fynnya »

Ananas schreef:Moet je die verrijkte producten dan ook onder je tong laten smelten :mrgreen:
:mrgreen:
Met verrijkte sojamelk lijkt me dat nog wel te doen, maar verrijkte vegaburgers zijn denk ik ietsje moeilijker :mrgreen:
defruiteters
Contacteer:

Bericht door defruiteters »

Vitamine B12 is zeker te adviseren om te slikken als veganist. Behalve (misschien) wanneer je in een natuurlijke omgeving leeft waar je je eten zelf uit een goed bemeste grond haalt en snel op eet. B12 wordt gemaakt door bacterieen die ook in een goed bemeste biologische bodem zitten. Zo kan b12 ook op je eten terechtkomen. Maar ja, wie leeft er nog zo? Ik niet in ieder geval.
Trouwens, ik merk vitamine D tekorten veel sneller. Al na een paar maanden met weinig zon. Ik slik sinds afgelopen winter braaf mijn D pillen.
fruit rules!

30bananasaday.com
defruiteters.nl
TonyJello

Bericht door TonyJello »

Weken geleden ben ik begonnen met het eten van rauwe groenten. Ik heb toen een hele berg groenten gekocht, geblenderd en ingevroren. Nu ben ik er net achter gekomen dat aubergine een plant is uit de nachtschadefamilie en dus niet rauw gegeten mag worden ivm solanine.

Quote Wiki:
Solanine is een chemische stof van het type glycoalkaloïde, die zelf weer deel uitmaakt van de groep alkaloïden. Solanine wordt gevonden in planten die behoren tot de Nachtschadefamilie (Solanaceae), zoals de aardappel en de aubergine. Bij onrijpe (groene) tomaten komt het verwante tomatine voor.
Vergiftigingsverschijnselen treden bij de mens al op bij een inname van 25 mg tomatine. 400 mg tomatine kan al dodelijk zijn. Solanine veroorzaakt een branderig en scherp gevoel in de keel, diarree, misselijkheid, versuftheid, angstgevoelens, uitbreken van zweet, ademnood, bewusteloosheid en krampen.

Ik dacht dat ik nu alles moest wegdoen, omdat ik niet weet in welke porties het allemaal zit, maar ik kan het gelukkig nog wel koken. Alleen is het dan allemaal helaas niet meer rauw.

Zo heb ik weer wat geleerd... ;)
TonyJello

Grapje

Bericht door TonyJello »

Dan bén je raw food.jpg
RAW food.jpg
Eef

Bericht door Eef »

Hahaha :lol: :lol: Geweldige foto's :mrgreen:

Nog even over jouw vorige bericht:
Ik heb een cursus raw food gedaan en daarbij werd aubergine ook rauw gegeten (wel gedroogd in de dehydrator, maar dat is nog rauw). Ik heb het toen ook gegeten - alhoewel ik dat normaal thuis niet doe ivm die solanine - en ik heb er geen last/klachten van gekregen, dus voor een keertje zal het geen kwaad kunnen, maar ik zou er zeker geen standaard van maken.
TonyJello

Bericht door TonyJello »

Nee, voor een keertje zal het geen kwaad kunnen, maar ik vind het geen prettig idee, dus zou ik er niet van kunnen genieten.
veggie84

Bericht door veggie84 »

.
Udaaray

Bericht door Udaaray »

Een raw food-voedingsdeskundige vertelde me dat je vitamine B12 binnen krijgt door rauwe zuurkool te eten, dus ik vraag me af of die voedingssupplementen wel echt nodig zijn, maar respecteer ieders keuze daarin. Het is alleen maar 'n tip voor degenen die liever geen voedingssupplementen slikken.
Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Udaaray schreef:Een raw food-voedingsdeskundige vertelde me dat je vitamine B12 binnen krijgt door rauwe zuurkool te eten, dus ik vraag me af of die voedingssupplementen wel echt nodig zijn, maar respecteer ieders keuze daarin. Het is alleen maar 'n tip voor degenen die liever geen voedingssupplementen slikken.
Klinkt als een zeer slechte voedingsdeskundige. Ik weet niet of het handig is dat er op dit forum tips gegeven worden die onjuist zijn en gevaarlijk voor de gezondheid.
Udaaray

Bericht door Udaaray »

oké... maar hoe weet iemand nou of iets wel/niet klopt?
ik bedoel, zelfs de overheid laat ons denken dat we vlees en melk nodig hebben :|
kan je dan op niemand meer vertrouwen?

hoe weet jij dat zuurkool niet voldoende is? ik slik eerder gezegd liever 'n pilletje dan dat ik zuurkool eet, maar zou graag 'n onderbouwing hebben.
Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Udaaray schreef:oké... maar hoe weet iemand nou of iets wel/niet klopt?
ik bedoel, zelfs de overheid laat ons denken dat we vlees en melk nodig hebben :|
kan je dan op niemand meer vertrouwen?

hoe weet jij dat zuurkool niet voldoende is? ik slik eerder gezegd liever 'n pilletje dan dat ik zuurkool eet, maar zou graag 'n onderbouwing hebben.
Tuurlijk, overheid is corrupt, belangen etc. Maar als vegan dietisten aangeven B12 is nodig en ook zo goed als alle grote vegan organisaties dit zeggen, dat het ook nog een consensus is in wetenschap. Dan is het toch overduidelijk lijkt mij zo.

Wellicht is er ergens betrouwbare b12 te vinden in een plantaardige bron, maar dit is nog niet aangetoond. Dus daarom is er maar 1 advies wat een solide basis heeft: b12 supplementen of verrijkte producten.
Plaats reactie