raw food

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Udaaray
Leefwijze: part-time veganist

Re: raw food

Bericht door Udaaray »

Persoonlijk heb ik me er allemaal nog niet zo erg in verdiept, dus bedankt voor je toelichting.
Wel vond ik een site (http://detoxacademy.nl/zuurkool-medicinale-groente/) waarop staat: Vanwege de hoeveelheid vitamine B12 is zuurkool ook voor vegetariërs een belangrijke aanvulling. Veganisten worden in deze zin echter niet genoemd...

Truus
Leefwijze: veganist

Bericht door Truus »

Vegantastic schreef:als vegan dietisten aangeven B12 is nodig en ook zo goed als alle grote vegan organisaties dit zeggen, dat het ook nog een consensus is in wetenschap. Dan is het toch overduidelijk lijkt mij zo.
Welnee. Ze spreken elkaar na, en dietisten zijn geen wetenschappers.

Overigens heb ik een hekel aan zuurkool.

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Welnee. Ze spreken elkaar na, en dietisten zijn geen wetenschappers.
Maar wetenschappers zijn wel wetenschappers. En het hele idee is dat die mensen i.p.v. te vertrouwen op wat er al gezegd wordt door instantie zus of diëtiste zo, het zelf objectief proberen uit te zoeken. Met bloedtesten onder grote groepen mensen bijvoorbeeld. De consensus in de wetenschap is, dat geen B12-supplementen slikken als veganist zeer onverstandig is. Dat is geen mening, dat is niet gesponsord door een B12-supplementen-maker of wat dan ook, dat is het beste objectieve feit dat ze tot nu toe hebben kunnen bepalen. Dat wil niet zeggen dat het zowieso goed is, maar als je ergens op moet vertrouwen, dan op mensen die objectief naar het verschijnsel hebben gekeken, daadwerkelijke tests hebben gedaan, en wiens uitspraken rigoureus gecontroleerd worden door anderen. Je hebt gelijk, iedereen kan wel zomaar iets zeggen. Zoals "B12-supplementen heb je helemaal niet nodig." Het gaat erom, dat daar een feitelijke onderbouwing achter moet zitten.

En dan nog, stel dat je toch het gevoel hebt dat beide stellingen evengoed beargumenteerd kunnen worden. Dan is dit dus de keuze:
1) Je slikt geen B12-supplement omdat je dat mentaal gewoon niet zo'n prettig gevoel vindt, en je loopt het risico je eigen gezondheid grondig kapot te maken, waarbij je jarenlang doodmoe bent, een rolstoel nodig hebt, moet stoppen met je studie/baan en letterlijk invalide wordt. (lees bijvoorbeeld dit interview: http://home.kpn.nl/hindrikdejong/Yes-artikel-1.htm)
2) Je slikt voor de zekerheid een B12-supplement, want dan kan je altijd nog stoppen als uit verder onderzoek blijkt dat er ook andere betrouwbare manieren zijn om genoeg B12 binnen te krijgen.

Hmm, mogelijk invalide worden of toch maar over je lichte weerzin heen komen een klein onschadelijk pilletje te slikken, moeilijke keuze...

Laat ik wel even zeggen dat dit niet betekent dat ik het onzin vind als mensen liever geen supplementen slikken. Ik slik zelf liever ook geen supplementen. Maar het is het risico gewoon totaal niet waard. Deze kans wil je niet wagen.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Truus

Bericht door Truus »

Renee1137 schreef:Het gaat erom, dat daar een feitelijke onderbouwing achter moet zitten.
Mee eens, dus zou je a.j.b. willen verwijzen naar een wetenschappelijk onderzoek dat vast stelt dat veganisten vaker vitB12 tekort hebben dan anderen? Tip: bijna alle wetenschappelijke onderzoeken worden geschreven in de Engelse taal, en een synopsis is op te vragen bij de PubMed. Ik vraag niet om honderd onderzoeken, of tien, of twee. Slechts één a.j.b.
Renee1137 schreef:(lees bijvoorbeeld dit interview: http://home.kpn.nl/hindrikdejong/Yes-artikel-1.htm)
Deze mevrouw at volgens eigen zeggen veel dierlijke producten en weinig groenten, dus dit verhaal is volkomen onrelevant voor dit forum.
Renee1137 schreef:Hmm, mogelijk invalide worden of toch maar over je lichte weerzin heen komen een klein onschadelijk pilletje te slikken, moeilijke keuze...
Jij werkt zeker bij de marketing van een pillenfabrikant en wordt betaald om sluikreclame op fora te zetten? Zoiets heet een oneerlijke handelspraktijk en is bij wet verboden.

Tip aan de moderator: onderzoek eens waar deze berichten vandaan komen.

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes »

Er wordt niet gesteld dat veganisten váker een B12-tekort hebben, maar wel dat vrijwel alle veganisten die dit niet doen vroeg of laat in de problemen komen. Ik weet ook vrij zeker dat Renee geen sluipreclamemaker is.

Dat artikel ging over de gevolgen van een B12-tekort, aangezien zo'n tekort meestal te maken heeft met het niet kunnen opnemen van de vitamine.

Waarom zou je volgens jou geen B12 nodig hebben?
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Truus

Bericht door Truus »

Appelmoes schreef:Er wordt niet gesteld dat veganisten váker een B12-tekort hebben, maar wel dat vrijwel alle veganisten die dit niet doen vroeg of laat in de problemen komen.
Verwijs dan naar een wetenschappelijk artikel waar dat uit blijkt.
Appelmoes schreef:Waarom zou je volgens jou geen B12 nodig hebben?
Iedereen heeft B12 nodig. Hoe we eraan komen is niet duidelijk. Gedacht wordt via dierlijk voedsel, maar er zijn aanwijzingen dat dit niet de enige bron is. B12 wordt immers niet door dieren aangemaakt. In de medische literatuur komt B12 deficiëncy alleen voor ivm een aandoening waardoor B12 niet opgenomen wordt of een stelselmatige vergiftiging met alcohol, drugs of medicijnen. Tevens zijn ouderen een extra kwetsbare groep, los van hun dieet. Ouderen zijn altijd de klos.

Op dit forum kom ik meermaals dreigende taal tegen ivm het slikken van B12 pillen. Wie dat niet doet zou allemaal vreselijke dingen overkomen. Of de schrijvers sluipreclamemakers zijn of legitieme forumleden die niet kunnen verdragen dat er mensen zijn die hun mening niet aanvaarden, wetenschappelijke onderbouwing is er niet. Wie beweert dat het er wel is moet daar dan ook naar verwijzen, en niet naar zielige maar onrelevante verhalen.

Ik heb niets tegen het slikken van B12 pillen. Als je dat wilt, dan doe je dat. Maar ik heb wel iets tegen mensen onterecht angsten aan te jagen. Gelukkig ben ik verstandig genoeg om dat met een korreltje zou te nemen, maar je weet nooit wie meeleest op zo'n forum, dat kunnen kwetsbare mensen zijn die zich gaan vastklampen aan zoiets zonder te beseffen dat de schrijver geen betrouwbare bron is.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin »

"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes »

Terug naar raw food, ik vind het erg interessant om erover te lezen. Zelf ben ik dol op zoet fruit, zoals de meeste mensen denk ik wel, en eet ik mijn groentes (bijna) altijd rauw. Ook ben ik van mening dat graanproducten niet bijzonder gezond zijn, net als zuivel, al geloof ik van beiden niet dat ze echt veel kwaad kunnen. Bovendien vind ik het gewoon heel erg lekker, dus ik eet het gewoon (zuivel niet uiteraard ;) ) en is het natuurlijk goedkoop, wat nooit weg is voor arme studenten die ieder dubbeltje tien keer om moeten draaien. Het lijkt me wel interessant om een poosje een volledig raw food-dieet te volgen, gewoon om te kijken hoe ik me erbij voel. Mocht ik ooit een diploma halen en een echte baan vinden, ga ik dat zeker doen! :)
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

Truus

Bericht door Truus »

Deze link met literatuuronderzoek heb ik met grote interesse en aandacht gelezen. Het maakt op mij een eerlijk en integer indruk, behalve dat geen vergelijking is gemaakt met niet-veganisten. M.a.w., het maakt niet duidelijk of B12-deficiëntie vaker voorkomt bij veganisten dan bij niet-veganisten.

Veel van de verslagen gaan eigenlijk niet over onderzoek maar over een of enkele bepaalde patiënten en hun behandeling. Die moeten beschouwd worden als anekdoten. Artsen zien natuurlijk alleen zieke mensen, niet de mensen die gezond blijven, dus dat geeft een getekend beeld. In de onderzoeken waarbij ook naar gezonde mensen werd gekeken, bleken die gezonde mensen er ook te zijn.

Ik denk dat de conclusie die te trekken valt uit dit literatuuronderzoek, is dat sommige veganisten op lange termijn vitB12 tekort ontwikkelen. Over voor welk percentage uit de gehele veganistisch bevolking dit geldt en of dat meer is dan bij de niet-veganistische bevolking zegt dit literatuuronderzoek niets. Wel wordt een poging gemaakt erop te wijzen dat wanneer een veganist B12-deficiëtie krijgt, dan kán het dieet de reden zijn, maar er kunnen ook andere redenen zijn.

Er vallen trouwens nog wel wat andere conclusies uit dit literatuuronderzoek te trekken, bijvoorbeeld dat het niet verstandig is om te roken, veel alcohol te consumeren en drugs of medicijnen te gebruiken; en dat hoe minder andere aandoeningen iemand heeft hoe minder de kans op B12-deficiëntie. Maar dat geldt dan weer voor iedereen, niet alleen voor veganisten, en uiteraard als je houdt van roken, alcohol of drugs, tja, dan weeg je dat mee.

Of dit literatuuronderzoek aanleiding geeft om preventief supplementen te slikken, moet ieder voor zichzelf bepalen.

Het geeft zeker aanleiding om na vele jaren veganisme bij relevante ziekteverschijnselen bedacht te zijn op de mogelijkheid van B12-deficiëntie, of je die supplementen slikt of niet, want wie weet of ze echt effectief zijn. Wellicht boffen wij juist, want een arts zal eerder aan die diagnose denken bij een veganist dan bij een niet-veganist, alhoewel de meeste B12-deficiëntie nog altijd voor komt bij niet-veganisten. Anderzijds heeft geen arts mij ooit gevraagd om mijn dieet, maar ik kom dan ook niet veel bij artsen.

In ieder geval geeft dit literatuuronderzoek geen aanleiding voor paniek of dreigtaal.

Trouwens, bij nader onderzoek blijkt dat Renee1137 al 478 berichten heeft bijgedragen in meerdere draden, dus er zal vast geen sprake zijn van een handelspraktijk. Wellicht is hij/zij zelf nogal extreem bezorgd over B12-deficiëntie. Hmm, was angstigheid niet een van de symptomen...? :wink: :twisted:

Butternutkin

Ik wil proberen om een tijdje alleen maar sap te drinken van rauwe groente en fruit zoals ze in de docu "Fat, Sick & Nearly Dead" doen. Dat vond ik echt heel interessant om te zien, en dan ook de resultaten. Mensen die te dik zijn vallen natuurlijk af, maar na de eerste week worden ze ook heel vrolijk, klachten verdwijnen, hun huid glanst helemaal. Daarnaast vond ik de docu "Crazy, Sexy, Cancer" heel inspirerend. Het gaat over een jonge vrouw die ineens ongeneeslijk ziek wordt en op een zoektocht gaat om beter te worden.

Ik geloof dat er bepaalde vitamines en mineralen zijn die je niet uit groente en fruit kan halen en die we wel echt nodig hebben, maar ik geloof wel dat het eigenlijk het grootste aandeel van ons dieet zou moeten zijn. Van granen kun je inderdaad denk ik beter niet te veel eten, en van zuivel denk ik toch dat het verre van gezond is.

@Truus: er komt inderdaad eigenlijk uit dat literatuuronderzoek (wat al vrij oud is) dat er nooit een goed onderzoek is uitgevoerd naar veganisme en B12-deficiëntie, voornamelijk omdat het over zo'n lange tijd onderzocht moet worden dat het moeilijk is om te controleren wat mensen wel en niet eten. Ik denk dat de oermens inderdaad wel eens een stukje vlees of een ei at, en dan dat vlees voornamelijk in de winter omdat er dan weinig anders is (overigens is dat de reden dat we vet opslaan, zodat je een tijdje met heel weinig eten leven kan). In onze samenleving is vlees voor mij gewoon geen optie meer, dus dan neem ik die vitamine B12 wel in tabletvorm. De gemiddelde vlees- en zuiveleter zou eigenlijk dagelijks sowieso vitamine C maar het liefst een multivitamine moeten slikken, ze krijgen namelijk te weinig voedingsstoffen binnen in hun vette dieet met veel 'witte koolhydraten'. Ik ga ervan uit dat mijn dieet dus gezonder is dan dat van hen. Dat beetje B12 en D neem ik dan meer om het zekere voor het onzekere te nemen, want er zit in bepaalde plantaardige voedingsstoffen inderdaad wel vitamine B12 en vitamine D krijg je door de zon.

Sommige mensen krijgen een B12-deficiëntie, en die kans schijnt groter te zijn als vegetariër/veganist, maar ik denk dat dat ook afhangt van je dieet en van hoe goed jouw lichaam iets opneemt. Het is dus zoals je zegt een keuze. Ik ben geen diëtist en vind het eng om niet te werken met supplementen, maar volgens mij zou het op zich wel kunnen.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Truus

Bericht door Truus »

Appelmoes schreef:Zelf ben ik dol op zoet fruit, zoals de meeste mensen denk ik wel
Ik ken mensen die niet van fruit houden. Hoe is het mogelijk?
Appelmoes schreef:Het lijkt me wel interessant om een poosje een volledig raw food-dieet te volgen, gewoon om te kijken hoe ik me erbij voel.
Met zo'n dieet kan ik mijn gewicht op peil houden, maar de meeste mensen die ik ken niet. Echt rauw eten (dus ook niet ingedroogd of zo) is moeilijk te verteren.

Ik heb jarenlang de helft van ieder jaar op rauwkost geleefd. Eigenlijk heb ik dat dit jaar voor het eerst niet gedaan, met resultaat dat mijn kleren me een beetje strak zitten.

De problemen die ik tegen kwam waren ten eerste dat de meeste voedende vruchten die rauw gegeten kunnen worden zoals bananen en noten van ver moeten komen. Daarnaast heb ik enkele malen een milde voedselvergiftiging opgelopen. Groenten en fruit die zich ervoor lenen was ik met een niet-geparfumeerde synthetisch afwasmiddel, en bladgroenten was ik met zout water. Met name dat laatste bleek niet altijd voldoende. Ik at en eet nog steeds veel rauwe champignons die het hele jaar verkrijgbaar zijn, maar sommige leden van dit forum vinden champignons niet meetellen als veganistisch voedsel. Bovendien wordt ik een decenniumpje ouder, en mijn maag verdraagt niet zo veel als vroeger.

Toch hoop ik volgend jaar terug in het zadel te klimmen. Wellicht doen we dat dan samen!

Butternutkin

Mensen die niet van fruit houden hebben te veel suikermeuk gevroten en kunnen daarom de natuurlijke smaak van fruit niet meer waarderen. Tenzij ze echt tot de zeer beperkte freak cases behoren of een fruit-gerelateerd trauma hebben ofzo.
Linda mcCartney

Truus

Bericht door Truus »

Butternutkin schreef:Mensen die niet van fruit houden hebben te veel suikermeuk gevroten en kunnen daarom de natuurlijke smaak van fruit niet meer waarderen.
Of ze houden nu eenmaal meer van hartig. Zoutmeuk bestaat trouwens ook.

jet
Moderator

Bericht door jet »

Ik hou van hartig. Daar ben ik mee opgegroeid, en ik hou niet van 'zoete meuk', je doet mij dan ook geen plezier met snoep, dropjes, etc etc
Sinds ik veganist ben 'moet' ik soms wel dingen als jam en dergelijke op brood smeren, omdat ik de hartige smeersels veeeeeeeel te duur vind, maar ik mis mijn hartige bammetjes....
Echt fruit hou ik zeker wel van, maar vooral in de zomer. In de winter heb ik minder behoefte aan lekkere verse ananas of noem maar op. Een appel gaat er vaak wel in, maar zelfs bananen gaan in de winter zeer langzaam bij mij.
Als ik smoothies eet en veel salades dan gaat dat in de zomer goed, maar in de winter heb ik binnen no time behoefte aan iets 'substantieels'. Terwijl ik geen echte honger heb, krijg ik dan toch een hongergevoel. En dat is vervelend, want dan ga je automatisch om je heen kijken of er iets te eten valt.
Een vriendin van me die regelmatig op dieet gaat gaf aan dat haar diëtiste zei dat het handig is om meerdere keren per dag iets kleins te eten. Dat is dan om te voorkomen dat je gaat snaaien of hongergevoel gaat krijgen en de verkeerde dingen eet.
Ik weet niet of ik compleet raw zou kunnen eten, want dan zou ik veel dingen die ik nu wel eet 'eruit moeten gooien', maar ik zou het best eens willen proberen als ik er tijd voor heb (jammere is dat ik nu al weet dat dat voorlopig lastig gaat worden, dus dan zou het om een zware reden opeens 'moeten' anders zou ik het niet doen)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Butternutkin

jet schreef: Een vriendin van me die regelmatig op dieet gaat gaf aan dat haar diëtiste zei dat het handig is om meerdere keren per dag iets kleins te eten. Dat is dan om te voorkomen dat je gaat snaaien of hongergevoel gaat krijgen en de verkeerde dingen eet.
Als je een 'hongergevoel' hebt moet je ook gewoon eten, je lichaam geeft dat niet voor niets aan. Als je de neiging hebt om de hele dag te vreten dan ben je zeer waarschijnlijk verslaafd aan al die lekkere tussendoortjes. Geloof me, ik spreek uit ervaring. Sinds ik de suiker en sinds kort ook het zout eruit gegooid heb loop ik ineens niet meer de hele dag te snacken, en ben ik al 8 kilo kwijt. Dat wil niet zeggen dat ik nooit zout eet en nooit suiker (in veg1 tabletten zit bijvoorbeeld ook suiker) maar de ongezonde zoete en hartige snacks heb ik wel vervangen door gezondere varianten en ik mis ze echt niet. Misschien heeft die diëtende vriendin ook wat aan deze informatie? Ik eet drie maaltijden per dag en daar tussendoor heb ik nog maar weinig zin om te eten, voor mij is dat een geheel nieuwe ervaring.

Zoutmeuk :mrgreen:
Maar echt helemaal geen fruit lusten? Dat komt toch bijna nooit voor??
Linda mcCartney

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Even voor de duidelijkheid. De NVV vind dat er duidelijkheid is over dat B12 supplementen of verrijkte producten nodig zijn binnen een gezond veganistisch eetpatroon (ivm de consensus). Het is ongewenst dat het NVV forum gebruikt zou worden voor promotie van het niet nemen van B12. Er kan en mag best discussie zijn over B12, maar het lijkt mij handig dat we dit gaan houden in het grote B12 topic. Natuurlijk moet iedereen voor zichzelf bepalen of die dat neemt of niet.

En nu weer terug naar het topic :)

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Butternutkin schreef:Maar echt helemaal geen fruit lusten? Dat komt toch bijna nooit voor??
Ik hou niet van groente en fruit. ;) Nee echt... tenminste ik kan het wel eten, maar ik pak liever een boterham met pindakaas dan dat ik een bord vol groente zou eten. Sommige groenten kan ik inmiddels wel waarderen, maar het ligt nu voor mij echt op de manier waarop iets bereid of bewerkt is.
Zelfde wel met fruit. Ik hou van bananen en meloen. En appels eet ik ook nog wel weg. Maar verder ben ik niet zo een fruiteter. In shakes met juiste combinaties goed te doen wel. In andere vormen neem ik het wel weer makkelijker en met veel smaak.

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes »

Ik heb qua smaak ook liever een pak koekjes, hoor :P is denk ik ook niet echt iets om je schuldig over te voelen. Ik ben niet zo gezondheidsbewust, om eerlijk te zijn, ik vind al die verschillende diëten gewoon heel erg interessant!

TonyJello

Rrrawww food

Bericht door TonyJello »

Inmiddels ben ik verzot op rauw voedsel!

https://encrypted-tbn0.google.com/image ... UNddJRvZzZ
Fruitsmoothies, groentensmoothies en salades.

Het voelt fantastisch en rijk.

Ik maak ook warme rauwe soep:
:chef:
Water met kruiden aan de kook brengen, een groentensmoothie er door en smullen maar.
Van een courgettesmoothie maak ik een wonderbaarlijke 'gebonden' soep.

https://encrypted-tbn2.google.com/image ... syvKHs6Q3w

Gisteren had ik pannekoeken gemaakt en na het eten (overigens heerlijk) was ik moe! Ik kon wel staand slapen, maar was op mijn werk. Ik bleef ook heel lang vol. Dus het verschil merk ik goed.

Plaats reactie