Gewrichtspijnen en vlees?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Granny
Leefwijze: part-time veganist
Contacteer:

Gewrichtspijnen en vlees?

Bericht door Granny »

Hallo allemaal, ik heb een vraag voor een vriendin van me.
Zoals de meeste mensen is ook zij opgevoed met het dagelijkse stukje vlees/vis op haar bord en s'middags natuurlijk boterhamvlees op het brood.
Zij is echter al een paar jaar met haar gezondheid aan het kwakkelen en is zelfs afgekeurd. De dokters kunnen niets vinden en houden het maar op fibromyalgie of zoiets.
Vorige week heeft ze weer eens de uitslagen gekregen van bloed enz. en alles was volgens het ziekenhuis prima in orde.
Ze is een hoog sensitief persoontje en kan maar heel moeilijk met prikkels uit de buitenwereld omgaan, ze heeft veel rust nodig om zich te herstellen.

Hangen haar gewrichtsklachten wellicht samen met het eten van vlees, melk enz?
Is het misschien mogelijk dat zij zich beter gaat voelen als ze op een vegetarisch dieet overgaat?
Wat denken jullie?

Al bij voorbaat bedankt! :)
Yogashirt Online - Onlineshop met t-shirts voor Yoga, New age enz.: http://yogashirtsonline.spreadshirt.nl

@rno
Leefwijze: veganist

Re: Gewrichtspijnen en vlees?

Bericht door @rno »

Geen idee, ze kan het natuurlijk altijd een half jaartje proberen. Ze zal er niet dood van gaan. Als ze tenminste afwisselend en volwaardig eet.

Nog wat linkjes gevonden:

http://www.kruidenvrouwtje.nl/ziektebeelden/reuma.htm" target="_blank

http://www.gezondnu.nl/vragen/voeding/a ... e-en-vlees" target="_blank

http://forum-voeding-gezondheid.advisee ... aid=275830" target="_blank
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Granny
Contacteer:

Bericht door Granny »

Super bedankt voor de linkjes Arno, zal ze naar haar mailen.

Groetjes Granny :D
Yogashirt Online - Onlineshop met t-shirts voor Yoga, New age enz.: http://yogashirtsonline.spreadshirt.nl

@rno

Bericht door @rno »

Alle adviezen welke op dit forum worden gegeven zijn voor eigen risico.
Denk na en gebruik je gezond verstand.

Vegetarisme is geen geneeswijze en ook geen vermageringskuur.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Granny
Contacteer:

Bericht door Granny »

@rno schreef:Alle adviezen welke op dit forum worden gegeven zijn voor eigen risico.
Denk na en gebruik je gezond verstand.

Vegetarisme is geen geneeswijze en ook geen vermageringskuur.
Jawohl Herr Arno! :mrgreen:

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka »

Ook geen B12 gebrek, want daar word bij vleeseters vaak niet naar gekeken.
Mijn vrouw heeft het s,winters vaak en lost het op met B12 tabletten 1000ug

Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

Oei... Ik zou het niet weten, maar ze kan natuurlijk prima een poos vegetarisch/plantaardig gaan eten om het uit te proberen. En mocht het voor haar gewrichten niet werken, dan is ze toch nog goed bezig voor de aarde ;) :govegan: :hippy:

Ik heb ook vaak last van mijn gewrichten, maar dat komt door m'n handicap (multiple epifysaire displasie). Zal bij haar wel andere oorzaken hebben. Zelf heb ik niet het idee dat het wel of niet eten van kaas/melk/yoghurt/eieren e.d. enig verschil maakte voor mijn gewrichten/gezondheid (in negatieve noch positieve zin), maar ben al een paar jaar geleden vegan geworden, dus weet dat allemaal niet zo goed meer.

Hopelijk kunnen ze bij haar de oorzaak achterhalen!

Granny
Contacteer:

Bericht door Granny »

Hartelijk bedankt aan iedereen! voor alle tips en links.
Ik heb alles doorgestuurd naar mijn vriendin en ze gaat het nu allemaal eens op haar gemak lezen.
Wie weet hebben we er binnenkort een vegetariër bij.

Lieve groetjes Granny :)

Brent

Bericht door Brent »

Persoonlijk denk ik eerder dat die gewrichtsklachten te maken kunnen hebben met een onvolledig verteringsproces in combinatie met een fout zuur-/base- evenwicht.

Minder granen en zuivel en meer groenten en fruit kan dan denk ik goed helpen bij dit soort klachten.
Grote hoeveelheden rood vlees zullen op die manier ook wel schadelijk zijn, maar dan moet je wel hoeveelheden eten zoals vroeger de eskimo's.

Alleen het rood vlees weglaten zal denk ik niet voldoende helpen.

Fynnya

Bericht door Fynnya »

@rno schreef:Geen idee, ze kan het natuurlijk altijd een half jaartje proberen. Ze zal er niet dood van gaan. Als ze tenminste afwisselend en volwaardig eet.
Ook ze behoorlijk eenzijdig en onvolwaardig eet, denk ik niet dat ze er dood aan zal gaan in een half jaar ;)

dorus

Bericht door dorus »

Veel fibromyalgiepatienten hebben problemen met hun schildklier en/ of schildklierhormoon.
Het is niet omdat het bloedbeeld ok is dat alles in orde is, je kunt klinisch meer nodig hebben oa. door schildklierhormoonresistentie.

In dit verband zijn volgend website zeer interessant :

http://drlowe.com/

http://homepages.sover.net/~devstar/sheets.htm

http://www.hypomaarniethappy.nl

Ik moet je wel verwittigen dat de meeste artsen hier nog niet willen in meestappen alhoewel 80% van de patienten wel degelijk die schildklierproblemen hebben.

Wil je meer info dan pm ik je wel.

edit : ook die hoge sensiviteit voor prikkels kan hierop wijzen
Beter vijf minuten actie dan tien minuten medelijden.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

@rno

Bericht door @rno »

Fynnya schreef:
@rno schreef:Geen idee, ze kan het natuurlijk altijd een half jaartje proberen. Ze zal er niet dood van gaan. Als ze tenminste afwisselend en volwaardig eet.
Ook ze behoorlijk eenzijdig en onvolwaardig eet, denk ik niet dat ze er dood aan zal gaan in een half jaar ;)
Dood gaan niet, maar wel verhalen van "ik ben vegetariër geweest, maar ....."

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla »

Ik heb fybromyalgie en reumatoïde artritose gehad. Toen ik stopte met melk drinken, knapte dat goed op. De artrose staat sindsdien stil. Alleen bij erg koud weer nog pijn. De fybromyalgie is in de loop der jaren verdwenen toen ik steeds meer overstapte op vegan voeding.
Een paar jaar geleden ging er helaas toch een gewricht opspelen in mijn hand. Dit had te maken met een tarwe allergie die uiteindelijk een glutenallergie bleek te zijn.
Bij mij helpt het om zo schoon mogelijk te eten. Dus geen twijfelachtige e-nummers (bietenrood dus gewoon wel), zo weinig mogelijk suiker, geen alcohol en zoveel mogelijk vegan. Veel groente en fruit.

Ben trouwens ook een HSP'er. Helaas heb ik hier nog weinig aan kunnen veranderen. Al merk ik wel dat doordat ik glutenvrij eet ik stabieler in mijn vel zit.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Annikka-Ayla

Foutje, artritose moet natuurlijk artrose zijn.
Tis een erfelijke vorm. Veel familieleden hebben dit. Er zijn er meer die verbetering merken als ze geen of minder zuivelproducten eten.

Granny
Contacteer:

Bericht door Granny »

Dank je wel Annika-Ayla, ik zal ook jouw berichtje doorgeven aan mijn vriendin. Ze moet nu zelf uitmaken of ze er iets mee gaat doen. Ze staat nog helemaal aan het begin van eventueel vegetarisch eten. Is nog onbewust wat dat aan betreft.
Heb haar al voorzichtig verteld dat een koe een kalfje moet krijgen om melk te geven. Reactie: Oh,mag ik dan geen melk meer drinken, en dat vind ik nou juist zo lekker. :mrgreen: .
Zo'n overgang gaat langzaam, net als bij mij, maar het komt.

Ik ben ook HSP'er. Hieraan kun je in principe niets veranderen m.i met je voeding maar wel met je instelling ten op zichte van de wereld. :wink:
Het heeft ook een hoop voordelen om hoog sensitief te zijn, maar je moet er mee leren leven.
Zonder veel rust zou ik een groot probleem hebben en het is niet voor niets dat ik yogalessen geef en volg.

Oceana

Bericht door Oceana »

Mijn fibro is wel verbeterd door het weglaten van melk, maar over is het nog laaaaaaaaang niet!

rik23

Bericht door rik23 »

Oceana schreef:Mijn fibro is wel verbeterd door het weglaten van melk, maar over is het nog laaaaaaaaang niet!
mijn lichamelijke klachten zijn erdoor tot een halt gekomen of er minder snel door verergerd :D :?

ik heb wel gelezen dat dierlijke producten eten op lange termijn lichamelijke klachten veroorzaken.
mijn inziens is dat dat bij dierlijke producten uit de bio-industrie veel sterker geld en ook consumptie van e-nummers, witte suiker, landbouwgif, en overige zooi uit wasmiddelen, uitlaatgassen, elektromagnetische straling, wat uit verf, kaarsen, kunststof, spaanplaat, etc wasemt op lange termijn voor allerlei lichamelijke klachten die je bijna overal een kan linken zorgt zoals migraine, adhd, suikerziekte, astma, reuma en kanker.

let wel: het ene lichaam is het andere niet de ene heeft na 50 jaar junkfood, alcohol en roken nog geen centje last en de andere heeft na een jaar al de hierboven genoemde ziektes te pakken.

wanneer de klachten zijn opgetreden kun je natuurlijk stoppen met zooi naar binnen te slaan en je ermee te omringen(wat kostbaar, moeilijk en deprimerend is), gaan vasten of detoxen of ditVhttp://mms2.nl/index.php/57/het-verhaal-over-mms2-van-jim-humble/#more-57" target="_blank" target="_blank of colloïdaal zilver of http://www.alexanderinstituut.nl/nl/wat ... skunde/82/" target="_blank" target="_blank geen doen. maar het kwaad is dan helaas al geschiedt

jojo

Bericht door jojo »

Helaas! Grote pot met vieze oude droge pindakaas! Ik heb ook fibromyalgie, artrose, een chronische darmziekte en nog wat meer vervelende aandoeningen, maar bij mij is de pijn niet verminderd. Wordt zelfs langzaam maar zeker steeds erger. Ik heb stiekum toch altijd wel een beetje de hoop gehad, dat door veganistisch te eten, de pijn en vermoeidheid zou verminderen, maar die hoop is zo langzamerhand de bodem in......... :(

Annikka-Ayla

Mijn vermoeidheid is wisselend. Zomers gaat het altijd veel beter dan wanneer het koud is.
Sinds ik glutenvrij eet merk ik psychisch wel verschil wat betreft hsp. Ik ben wat stabieler geworden.
Ik ben supersensitief. Dat vind ik soms best lastig om mee te leven, want ik raak snel overprikkeld. Daar word ik moe van en dan ga ik weer piekeren, zucht...
Ik heb gemerkt dat ik voorzichtig moet zijn met chemische stoffen, geurende planten en bloemen, elektromagnetische straling, plekken waar veel mensen bij elkaar zijn, harde geluiden, teveel info.
Verder gebruik ik bachbloesems. Die helpen me ook een stukje verder.
Mijn zesde zintuig is soms nogal lastig stil te zetten. Voorwerpen kunnen energetisch opgeladen zijn met negativiteit. Zo ook mijn hoofdkussen in bed. Ik heb nu een andere en slaap nu veel rustiger :)

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka »

Zomers krijg je veel meer zonlicht en bouw je een betere gezondheid op, integenstelling wat de geneeskunde en andere instanties zeggen, dat zonlicht gevaarlijk is.
Zonlicht is alleen gevaarlijk voor mensen met een slecht dieet en conditie en worden we weer banggemaakt voor huidkanker.
Zonder zonlicht, geen groei en gezondheid.

Plaats reactie