Noten

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Re: Noten

Bericht door Fynnya »

Jasmijn schreef: Bestaan er dan eigenlijk wel noten? :mrgreen:
Ja dat vroeg ik me ook af toen ik dat lijstje zag! :mrgreen:

cavia
Leefwijze: veganist

Bericht door cavia »

volgens mij worden pinda's ook wel aardnootjes genoemd haha.
maar dat is heel erg off topic

Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

Aardnootjes ja, dus een soort geinfiltreerde peulvruchten :)

rik23

Bericht door rik23 »

geld die hoge voedingswaarde van zaden(noten) nog wel als ze gebakken en meestal gezouten zijn?

in mijn woonplaats groeien veel hazelaars, ik heb een jong exemplaar in de tuin en een paar beuken groeien ook wel redelijk in de buurt en in de omgeving hebben boeren veel walnoten op hun land staan maar ik zag maar weinig walnoten te koop staan
3 jaar geleden heb ik enorm veel hazelnoten geraapt :D maar de planten slaan helaas vaak een of meerdere jaren over met noten geven. :(
Laatst gewijzigd door rik23 op wo apr 28, 2010 22:19, 2 keer totaal gewijzigd.

Fynnya

Bericht door Fynnya »

rik23 schreef:geld die hoge voedingswaarde van zaden(noten) nog wel als ze gebakken en meestal gezouten zijn?
Ja, dat vraag ik me dus ook af, hoeveel dat scheelt. Ik zie op internet sites die zeggen dat het gebrand veel minder gezond is, maar ook sites die zeggen dat het juist gezonder is omdat de gifstoffen die in sommige noten zitten dan vernietigd worden. Dus ik weet het ook niet.

Ted

Bericht door Ted »

Heeft iemand nog tips welke noten betaalbaar en gezond zijn? Of waar je ze betaalbaar koopt?

Anatis
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Anatis »

Ted schreef:Heeft iemand nog tips welke noten betaalbaar en gezond zijn? Of waar je ze betaalbaar koopt?
Probeer eens Turkse supermarkten. Nog steeds prijzig maar een stuk betaalbaarder.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla »

Anatis schreef:
Ted schreef:Heeft iemand nog tips welke noten betaalbaar en gezond zijn? Of waar je ze betaalbaar koopt?
Probeer eens Turkse supermarkten. Nog steeds prijzig maar een stuk betaalbaarder.
Moet je wel in een grote stad wonen. Hier zijn de Turkse supers helemaal niet zo goedkoop.
Gepelde walnoten zijn voordelig bij Lidl. Verder koop ik vaak pinda's, cashewnoten en pistachenoten bij de Aldi. Die zijn minder zout dan die van de Lidl.
En als we heel erg op de gezonde toer zijn, koop ik de ongezouten noten van het huismerk van de super waar ik kom.

Een paar keer per jaar heeft Lidl Amerikaanse aanbiedingen. Dan sla ik flink in met ongezouten pecannoten en cashewnoten.

Ted

Bericht door Ted »

Annikka-Ayla schreef:
Anatis schreef:
Moet je wel in een grote stad wonen. Hier zijn de Turkse supers helemaal niet zo goedkoop.
Gepelde walnoten zijn voordelig bij Lidl. Verder koop ik vaak pinda's, cashewnoten en pistachenoten bij de Aldi. Die zijn minder zout dan die van de Lidl.
En als we heel erg op de gezonde toer zijn, koop ik de ongezouten noten van het huismerk van de super waar ik kom.

Een paar keer per jaar heeft Lidl Amerikaanse aanbiedingen. Dan sla ik flink in met ongezouten pecannoten en cashewnoten.
Een Turkse supermarkt hebben we hier volgens mij niet...
Lidl en Aldi wel. Blijkbaar moet ik eens beter kijken bij de Lidl. Thanks voor de tip!

lena

Bericht door lena »

Annikka-Ayla schreef: Moet je wel in een grote stad wonen. Hier zijn de Turkse supers helemaal niet zo goedkoop.
Ik heb die goedkope noten ook nooit gezien bij Toko's/Turkse supers. Ze zijn hier vaak duurder dan de notenkraam op de markt, en de noten op de markt zijn veel verser (ik koop ze dan bij een notenkraam die ze zelf in de kraam brandt. Daar kun je dan ook ongebrande noten kopen, ook al liggen die niet uitgestald).
Ja, die pecannoten zijn echt geweldig! Dat scheelt heel veel geld, dan heb je ineens 200 gram voor 2 euro ofzo.

Over gebrand versus ongebrand: ik eet ze allebei wel, maar ik denk dat ongebrand gezonder is. Ik denk niet dat een product snel gezonder wordt van frituren.

Fynnya

Bericht door Fynnya »

Annikka-Ayla schreef: Een paar keer per jaar heeft Lidl Amerikaanse aanbiedingen. Dan sla ik flink in met ongezouten pecannoten en cashewnoten.
Zijn de aanbiedingen van de Lidl landelijk? Dat ze dus in elke stad op hetzelfde moment zulke aanbiedingen hebben?
In dat geval zou ik het wel tof vinden als iemand het kan laten weten als hij/zij ziet dat deze aanbiedingen er weer zijn. Dan ga ik ook lekker inkopen :)
En bijin de buurt zit geen Lidl, dus ik kom er niet vaak genoeg om de aanbiedingen zelf in de gaten te hebben.

Annikka-Ayla

Volgens mij zijn de aanbiedingen landelijk.
Als er weer zo'n 'Amerikaanse week' komt zet ik het wel bij de vega aanbiedingen.

Fynnya

Bericht door Fynnya »

Annikka-Ayla schreef:Volgens mij zijn de aanbiedingen landelijk.
Als er weer zo'n 'Amerikaanse week' komt zet ik het wel bij de vega aanbiedingen.
:thanks:

Anatis
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Anatis »

lena schreef: Ik heb die goedkope noten ook nooit gezien bij Toko's/Turkse supers. Ze zijn hier vaak duurder dan de notenkraam op de markt, en de noten op de markt zijn veel verser (ik koop ze dan bij een notenkraam die ze zelf in de kraam brandt. Daar kun je dan ook ongebrande noten kopen, ook al liggen die niet uitgestald).
Hier zijn de noten van de Turk beduidend goedkoper dan die van de notenkraam. Ze verkopen ze dan ook in zakken van 400 of 500 gram. De noten van de notenkraam zijn wel lekkerder ja :)

rik23

Bericht door rik23 »

volgens mij is de euroshopper met pinda,s, cashewnoten en pistaches het goedkoopst.

maar om dat soort nootjes gezouten of ongezouten te nemen voor je gezondheid... :nono: ik neem ze voor het lekker!
De lidl en de tukse winkel zijn bij mij helemaal niet zo goedkoop... maar ik vind 1 euro voor een zakje(200gr.) ook wel het matje. Overigens, nootjes uit de v.s. vind ik meestal niet zo lekker en mijd ik want de v.s. bestraalt(soort magnetron straling) alle voedsel wat ze exporteren .

Annikka-Ayla

rik23 schreef:volgens mij is de euroshopper met pinda,s, cashewnoten en pistaches het goedkoopst.

maar om dat soort nootjes gezouten of ongezouten te nemen voor je gezondheid... :nono: ik neem ze voor het lekker!
De lidl en de tukse winkel zijn bij mij helemaal niet zo goedkoop... maar ik vind 1 euro voor een zakje(200gr.) ook wel het matje. Overigens, nootjes uit de v.s. vind ik meestal niet zo lekker en mijd ik want de v.s. bestraalt(soort magnetron straling) alle voedsel wat ze exporteren .
Er zitten heel wat goede voedingstoffen in noten.

rik23

Bericht door rik23 »

[quote="Annikka-Ayla"
Er zitten heel wat goede voedingstoffen in noten.[/quote]

Dat spreek ik zeker niet tegen voor die nootjes die je kraakt en vervolgens in je mond gooit.

Ananas

Bericht door Ananas »

Bij de Lidl zijn de noten echt gigantisch duur in vergelijking met euroshopper inderdaad. Soms wel meer dan 2x zo duur :|

Over de aanbiedingen van Lidl gesproken, het is wel eens zo dat ze bepaalde dingen niet in alle regio's hebben (volgens mij hanteren zij 4 regio's voor NL), maar dat gaat dan meer om grote artikelen zoals computers ofzo, en het staat altijd op hun website vermeld.

lena

Bericht door lena »

Ik vergelijk trouwens alleen prijzen van ongebrande noten. Zou best kunnen dat gebrand goedkoper is, omdat de meeste mensen dat willen en je daar dus Euroshopper opties en dergelijke van hebt. Walnoten heb ik nog niet goedkoper gevonden dan bij de Lidl, jij wel Ananas?

Ananas

Bericht door Ananas »

Nee dat is inderdaad wel de uitzondering. Die hebben ze niet van euroshopper.

Plaats reactie