Noten

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Noten

Bericht door Fynnya »

Vroeger kreeg ik vaak van mensen, als ze hoorden dat ik veganist was, als reactie dat ik dan veel noten en zaden moest eten. En ik zat me nu opeens af te vragen of dat ook zo is, en dan met name van noten.
Hebben noten eigenlijk veel goede invloed op je gezondheid als veganist? Of is het toch vooral pitten en zaden die gezond zijn?

En voor welke stoffen zijn noten dan een goed idee?
Ik bedoel niet welke er allemaal in zitten, maar welke stoffen er in zitten die een groot voordeel hebben als veganist, omdat ze erg gezond zijn, of omdat je er zonder noten niet makkelijk genoeg van binnenkrijgt.
En welke noten kan je dan het beste eten? Zijn er bepaalde noten die veel gezonder zijn dan andere?
En hoe zit het met gebakken of gebrande noten? Zijn die alle nuttige voedingsstoffen kwijt of zijn ze juist beter omdat stoffen beter opgenomen worden? En worden ze eigenlijk gebrand in olie?

En hoe sterk is die goede invloed dan? Zou dat opwegen tegen het feit dat je door noten wel veel extra vet binnenkrijgt, wat weer een groot nadeel als je probeert af te vallen?

Jee, wat een boel vragen he....
Maar ik kan gewoon weinig info erover vinden, alleen een beetje over walnoten, dus ik hoopte dat jullie er meer over weten.

Marla
Leefwijze: veganist

Re: Noten

Bericht door Marla »

Ik denk dat het vooral te maken heeft met eiwitten, dat mensen daarom denken/zeggen dat je als veganist veel noten moet eten. Maar noten bevatten ook een hele hoop mineralen dus wat dat betreft kunnen ze ook een bijdrage leveren. Ik heb me er alleen nooit echt in verdiept, het enige duidelijke voorbeeld dat ik weet is selenium in paranoten. Ik hield een tijdje mijn voeding bij in de eetmeter van het voedingscentrum en bijna altijd gaf het programma aan dat ik te weinig selenium binnenkreeg. Dus ik ging op zoek naar info over selenium en toen zag ik dat je met 1/2 paranoten per dag al genoeg binnen hebt (zie ook bijv. hier). Zo zijn er ongetwijfeld nog meer voorbeelden te vinden!

Ik eet overigens altijd ongebrande noten, ik vind ze lekkerder en heb ook het idee dat dat gezonder is, maar dat is niet echt ergens op gebaseerd ;)

Brent

Bericht door Brent »

Ik gebruik deze site altijd voor tips over waar veel voedingsstoffen inzitten die ik als totaal-vegetarier nodig heb:

http://www.brain-food.nl/voedingsstoffen.htm" target="_blank

De paranoot [brazielnoot] wordt bij veel voedingsstoffen als goede bron genoemd en de avocado [een nootachtige vrucht] staat er best vaak bij.
Paranoten en avocado's hebben ook veel goede aminozuren, dus mede daarom denk ik dat ze voor een veganist ideaal zijn.

Voor de omega-3 vetzuren staat de walnoot goed aangeschreven.
Bovendien is de walnoot lokaal groeiend en redelijk licht verteerbaar.
Van noten moet je nooit teveel eten, een paar noten per keer is ok, want ze bevatten veel vetten.
Ik koop mijn paranoten bij de Iranier in de Kinkerstraat omdat ze daar altijd lekker vers zijn.
Er is niets smerigers dan een ranzige oude noot.

lena

Bericht door lena »

De volkswijsheid is inderdaad dat noten zoveel eiwitten bevatten, waar je als vegetarier natuurlijk heel snel een tekort aan hebt... In de praktijk is dat niet zo, omdat noten ook veel vet bevatten moet je er best veel van eten om een significante hoeveelheid eiwitten binnen te krijgen. Peulvruchten zijn een veel betere eiwitbron. Maar noten bevatten wel heel gezonde vetten (en inderdaad vitamines/mineralen) dus wat dat betreft wel een goed idee om ze te eten. Niet teveel als je wilt afvallen inderdaad, maar een beetje is gezond.

Brent

Bericht door Brent »

Een mens heeft dagelijks maar weinig essentiele aminozuren nodig en die kun je gemakkelijk halen uit een combinatie van fruit, avocado en noten.
Zoals ik al zei moet je van noten nooit teveel tegelijk eten [3 of 4 noten per keer].

Peulvruchten zijn alleen gekookt geschikt als eiwitbron, maar noten zijn een rijkere bron met meer mineralen.
Als je geen geld hebt voor avoacado's, goede noten en goed fruit kun je inderdaad ook peulvruchten eten als goedkoop alternatief.
Ik koop zelf soms taugé als goedkoper alternatief voor de noten.
Maar bij alleen peulvruchten is het wel nodig iets van rijst o.i.d. erbij te eten omdat de essentiele aminozuren in peulvruchten niet het hele benodigde spectrum beslaan.

lena

Bericht door lena »

Brent schreef:Een mens heeft dagelijks maar weinig essentiele aminozuren nodig en die kun je gemakkelijk halen uit een combinatie van fruit, avocado en noten.
Zoals ik al zei moet je van noten nooit teveel tegelijk eten [3 of 4 noten per keer].

Peulvruchten zijn alleen gekookt geschikt als eiwitbron, maar noten zijn een rijkere bron met meer mineralen.
In drie of vier noten zitten maar weinig eiwitten. En als je kijkt naar 100 calorieen noten tegenover 100 calorieen peulvruchten dan zitten er in peulvruchten vaak meer mineralen dan in noten. Noten lijken vaak heel rijk te zijn aan allerlei stoffen, maar in 100 gram noten zitten 600 calorieen tegenover 150 calorieen in 100 gram gekookte witte bonen.
Maar bij alleen peulvruchten is het wel nodig iets van rijst o.i.d. erbij te eten omdat de essentiele aminozuren in peulvruchten niet het hele benodigde spectrum beslaan.
In een "normaal" gevarieerd dieet hoef je je echt niet druk te maken over aminozuren. Je hoeft de verschillende aminozuren ook niet allemaal in een maaltijd te eten, je kunt net zo goed 's ochtends een boterham met jam en 's avonds hummus met wortels eten bijvoorbeeld. Veel noten hebben trouwens ook geen compleet aminozuurprofiel, dus dat gaat daar dan net zo goed voor op.

Een avocado heeft ongeveer 5% eiwit. Meer een bron van gezonde vetten dan een bron van eiwit.

Brent

Bericht door Brent »

Jij hebt meer een schijf-van-vijf idee van voeding lijkt het.
Ik eet liever zoals de mens dat van nature altijd [miljoenen jaren] deed, dat voldoet prima, ik ben kerngezond [bloedwaarden laten meten].
Het is in mijn ogen wat overdreven om te blijven denken in termen van "goede eiwitbron" enz.
Belangrijker is een goede variatie van natuurlijke en liefst ook wat rijkere voedingsmiddelen.

Als je een "gewoon" voedingspatroon hebt met veel brood, granen en groenten [een echt landbouwdieet dus], dan moet je noten inderdaad niet eten als een soort vleesvervanger.
Maar eet je een meer natuurlijk dieet met veel fruit, knollen, wortels en groenten, dan zijn vooral die paranoten, walnoten en avocado's een uitstekende voedingsbron.

lena

Bericht door lena »

Brent schreef: Het is in mijn ogen wat overdreven om te blijven denken in termen van "goede eiwitbron" enz.
Zoals het in mijn ogen overdreven is om te waarschuwen tegen het incomplete aminozuurprofiel van bonen en noten.
Als je een "gewoon" voedingspatroon hebt met veel brood, granen en groenten [een echt landbouwdieet dus], dan moet je noten inderdaad niet eten als een soort vleesvervanger.
Mijn berichtje was een reactie op Fynnya, die een gewoon voedingspatroon heeft inderdaad.
Maar eet je een meer natuurlijk dieet met veel fruit, knollen, wortels en groenten, dan zijn vooral die paranoten, walnoten en avocado's een uitstekende voedingsbron.
Ik zei toch ook dat ze gezond zijn? Ik reageerde alleen op jouw opmerking dat noten een rijkere bron (van eiwitten) is met meer mineralen. Dat is m.i. niet zo.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Ik eet eigenlijk nooit noten. :oops:

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka »

Vandaar dat je zo mager en bleek bent, foei.

Brent

Bericht door Brent »

Hoe dan ook, avocado's en noten zijn een natuurlijker bron van mineralen en essentiele aminozuren dan granen en bonen die de mens nog niet zo lang geleden is gaan koken en consumeren.
Daarom prefereer ik ze [ik verteer ze stukken beter] en ik vind ze nog een stuk lekkerder ook. :)
De vetten kan ik goed gebruiken, want ik eet nooit granen, aardappelen of meervoudige suikers.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

Ik eet niet heel vaak noten, maar ik vind ze wel lekker!
Vooral gezoute amandelen!
Vegantastic schreef:Ik eet eigenlijk nooit noten. :oops:
Waar kwam dan dat zakje paranoten vandaan? :wink:
En pinda's lust je volgens mij ook wel, maar dat zijn officieel peulvruchten en geen noten.

Fynnya

Bericht door Fynnya »

Jasmijn schreef: En pinda's lust je volgens mij ook wel, maar dat zijn officieel peulvruchten en geen noten.
Weet je wat ook heel interessant is? Dat heel veel dingen die wij noten noemen dat culinair gezien wel zijn, maar botanisch gezien niet. Zoals amandel, cashew, pistache, pecannoot, walnoot, macadamia en paranoot. Mja, wat is er plantkundig gezien dan nog wel een noot? :roll:
Maar ja, laten we het maar houden op het voedsel dat qua voedingsstoffen noot is, want dit maakt het alleen maar lastiger. Maar wel interessant vond ik.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

Hmm?
Zijn amandel, cashew, pistache, pecannoot, walnoot, macadamia en paranoot dan ook geen noten?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Jasmijn schreef: Waar kwam dan dat zakje paranoten vandaan? :wink:
Dat zakje ligt er nog steeds. Die bederven niet toch? :)
En pinda's lust je volgens mij ook wel, maar dat zijn officieel peulvruchten en geen noten.
Ja pinda's zijn geen noten :)

Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

Vegantastic schreef:Dat zakje ligt er nog steeds.
:o Hiiierro!!!

Fynnya

Bericht door Fynnya »

Jasmijn schreef:Hmm?
Zijn amandel, cashew, pistache, pecannoot, walnoot, macadamia en paranoot dan ook geen noten?
Culinair gezien wel, en ik neem aan dan voedingsstoffenkundig ( :roll: ) gezien ook. Alleen botanisch dus niet.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

Wat zijn het botanisch gezien dan wel?

Uhm... noten groeien toch meestal aan struiken en boompjes? :oops:

Fynnya

Bericht door Fynnya »

Jasmijn schreef:Wat zijn het botanisch gezien dan wel?

Uhm... noten groeien toch meestal aan struiken en boompjes? :oops:
Volgens wikipedia:
* Amandel (noot), het zaad van een steenvrucht
* Betelnoot, het zaad van een steenvrucht
* Cashewnoot, de kern van het zaad van de cashew
* Pistache, een zaad. Geen noot: het omhulsel is niet enkelvoudig.
* Kokosnoot, een steenvrucht
* Pecannoot, een zaad
* Pinda, een peulvrucht
* Walnoot, het zaad van de okkernoot. Geen noot: het omhulsel is niet enkelvoudig.
* Macadamia
* Paranoot, het zaad van de Bertholletia excelsa

De meeste zijn zaden dus.
En pinda's groeien geloof ik in de grond.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

Goh, wat apart.
Wat zijn steenvruchten eigenlijk? En enkelvoudige omhulsels? :? M'n broer weet het vast wel, die is bioloog (in opleiding).
Fynnya schreef:En pinda's groeien geloof ik in de grond.
Ja klopt.

Bestaan er dan eigenlijk wel noten? :mrgreen:

Plaats reactie