Laten jullie regelmatig bloed controleren?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
sterreman
Leefwijze: vegetarier

Re: Laten jullie regelmatig bloed controleren?

Bericht door sterreman »

Purplehippie schreef:@Fynnya: dank voor het omhoog halen van dit topic. Ik kende deze nog niet, maar die lijstjes met dingen om op te laten testen die hierin genoemd worden zijn heel nuttig. Ik wil zelf volgende week naar de huisarts om m'n waarden te laten controleren en hier heb ik heel veel aan!
Moet je zeker doen, wij doen het elk jaar.
Beter verkomen dan genezen zeg ik maar..........

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

sterreman schreef: Nee niet alleen B12, maar op van alles. Vit d, b12 oa naast ijzer folium, calcium etc etc etc etc.Maar ook wat jij zegt Methylmalonzuur en homocysteïne. Zeker alle dingen die schade kunnen veroorzaken in onze voeding als veganist of vegetarier
Gewoon een APK van mijn lichaam, tot nu toe doen ze het nog steeds
Heb je een lijst met welke stoffen je allemaal laat testen ivm veganisme?
Misschien staat er nog nieuwe info in voor ons.

sterreman
Leefwijze: vegetarier

Bericht door sterreman »

Natrium
kalium
ferritine
vit b12
foliumzuur
BSE
Hb,Ht, MCV, Leuko, Trombo ( MCV<90 ferritine)
(MCV>90 Vit B12, fol.zuur)
IJzer/tybc/tranfer/ijzersat.
kreatinine
cholesterol

Dat laten wij meestal testen

Zo staat het ook op onderzoek aanvraag omschreven althans hier

Ananas
Leefwijze: veganist

Bericht door Ananas »

Toen ik gister bij de HA was ivm mijn keelpijn heb ik ook gevraagd om n bloedtest ivm veganisme en omdat ruim 2 jaar terug mijn B6 absurd hoog was (wat onmogelijk zou moeten zijn, aangezien die in water oplosbaar is). Hij vond het prima en heeft ijzer, vitamine b3, 6 en 12, vit d, foliumzuur en hemoglobine aangekruist. Ben erg geneigd om nog calcium erbij te doen maar das wel sneaky natuurlijk... Omega was niet nodig of niet mogelijk zei hij.

Ik ga volgende week prikken als ik niet meer ziek ben, en dan heb ik ook ff de tijd om geen b pillen te slikken.

Brent

Bericht door Brent »

Ik vind deze draad bepaald geen reclame om een veganistisch dieet te gaan volgen.
Al dat geslik en geprik geeft aan dat bepaalde veganisten steeds met de angst leven dat ze tekorten oplopen.

De keer dat ik mijn bloed heb laten controleren had ik voor alles uitstekende waardes, terwijl ik enkel dagelijks een B12 pilletje slik die ik bij de HEMA koop. Verder neem ik nooit supplementen, mijn voeding moet dat maar leveren, ik eet overigens heel veel fruit en groente dat tjokvol mineralen en vitaminen zit.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Fynnya

Bericht door Fynnya »

Brent schreef:Ik vind deze draad bepaald geen reclame om een veganistisch dieet te gaan volgen.
Al dat geslik en geprik geeft aan dat bepaalde veganisten steeds met de angst leven dat ze tekorten oplopen.
Tsja, de kans is nou eenmaal aanwezig dat je een tekort krijgt, en je gezondheid is gewoon heel belangrijk. Als testen en supplementen slikken kan voorkomen dat mensen gezondheidsproblemen krijgen, vind ik dat belangrijker dan het imago van veganisme. En als veganisten gezond blijven en mensen niet af hoeven te haken door tekorten, heeft dat sowieso een beter effect op het imago van veganisme.
Ervan uitgaan dat alles standaard door je voeding geleverd wordt in perfecte hoeveelheden, is wat mij betreft een beetje naïef.

Ananas

Bericht door Ananas »

Ik slik eigenlijk hetzelfde als voordat ik veganist werd, van huis uit meegekregen (moeder volgt de orthomoleculaire aanbevelingen), hoewel ik nu wel trouwer de tabletjes neem. En ik denk ook dat voeding tegenwoordig veel minder voedingsstoffen bevat dan waar de mens aan gewend is, aangezien het op steen in kassen wordt verbouwd ipv normale wijze. Zodoende neem ik liever het zekere voor het onzekere.

En ik ben het eens met Fynnya, ik zou nooit het advies van een of andere arts willen krijgen dat ik weer omnivoor moet eten omdat m'n bloedwaarden zo slecht zijn.

Brent

Bericht door Brent »

Fynnya schreef:Tsja, de kans is nou eenmaal aanwezig dat je een tekort krijgt, en je gezondheid is gewoon heel belangrijk. Als testen en supplementen slikken kan voorkomen dat mensen gezondheidsproblemen krijgen, vind ik dat belangrijker dan het imago van veganisme. En als veganisten gezond blijven en mensen niet af hoeven te haken door tekorten, heeft dat sowieso een beter effect op het imago van veganisme.
Ervan uitgaan dat alles standaard door je voeding geleverd wordt in perfecte hoeveelheden, is wat mij betreft een beetje naïef.
Als die kans er is op tekorten door het veganistische dieet, dan is dat voor mij een reden af en toe niet vegan te eten. B12 wil ik nog wel slikken, maar me nog verder overleveren aan de pillenindustrie dat nooit.
Dan maar af en toe kaas eten.
Wat mij betreft is het pas naief om te denken dat mensen enthousiast gaan worden voor veganisme als ze merken dat ze dagelijks pillen moeten gaan slikken om geen tekorten op te lopen.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma »

Brent schreef: Dan maar af en toe kaas eten.
Wat erg dat je dat zegt :S
Ik laat mijn bloed ook nooit echt controleren (een keer gedaan, maar niet speciaal omdat ik veganist ben, hoewel de arts er wel mee rekening heeft gehouden).

Maar melk drinken lijkt me veel erger dan af en toe bloed controleren.
En wie zegt dat je gezond genoeg eet?
Misschien moet wel de persoon die van supplementen afhankelijk is wel al zijn junk food weg doen en uberhaupt rauw gaan eten!
Dan willen ze dat niet en slikken ze liever supplementen in plaats daarvan, dat lijkt me dan nog wel oke.
Maar om melk te gaan drinken!
Zo'n opmerking lijkt me echt fout.

Fynnya

Bericht door Fynnya »

Brent schreef: Als die kans er is op tekorten door het veganistische dieet, dan is dat voor mij een reden af en toe niet vegan te eten. B12 wil ik nog wel slikken, maar me nog verder overleveren aan de pillenindustrie dat nooit.
Dan maar af en toe kaas eten.
Een tekort hebben betekent natuurlijk niet automatisch niet-vegan moeten eten. Een boel dingen zijn waarschijnlijk ook op te lossen door meer veganistische dingen te eten die rijk zijn aan die ene stof. Maar dan moet je wél weten dat je daar meer van moet eten. En niet alle dingen kan je zelf voelen aan je lichaam, er zijn allerlei klachten die door allerlei verschillende oorzaken kunnen komen. En sommige tekorten voel je zelf niet, dat je te weinig calcium binnenkrijgt merk je pas aan je lichaam op wat latere leeftijd, als het al te laat is (op extreme gevallen na natuurlijk).
Ik vraag me overigens af of af en toe kaas helpt, kaas bevat volgens mij van lang niet alle 'risicostoffen' voor veganisten veel.
Brent schreef:Wat mij betreft is het pas naief om te denken dat mensen enthousiast gaan worden voor veganisme als ze merken dat ze dagelijks pillen moeten gaan slikken om geen tekorten op te lopen.
Ben ik het mee eens. Aan de andere kant, in Nederland krijgen de meeste mensen standaard een aantal stoffen voor een deel/volledig binnen via verrijkt voedsel (zoals jodium en vitamine D). Wat is dan het verschil met een pilletje?
Maar het is inderdaad niet iets dat ik zeg tegen beginnende veganisten, daar zal ik toch de nadruk leggen op hoe je alles uit je voedsel haalt, aangevuld met B12 of iets als Veg1. Of op de hoofdpagina van deze website.
Maar ik vind dat we dat best onderling mogen bespreken op het forum. En voor een stof als omega3, waarvan nog onduidelijk is of epa en dha slikken wel voordelen heeft voor veganisten of dat de ALA uit lijnzaad genoeg is, zal ik niet bij beginnende veganisten zeggen dat ze het moeten nemen, omdat dat nog niet bekend is. Maar met ervaren veganisten die liever een extra ding slikken voor het geval het wel effect heeft, wil ik best informatie uitwisselen daarover.
Maar het blijft een nadeel hoor, dat ben ik met je eens, het kan mensen afschrikken.

lena

Bericht door lena »

Brent schreef: Als die kans er is op tekorten door het veganistische dieet, dan is dat voor mij een reden af en toe niet vegan te eten. B12 wil ik nog wel slikken, maar me nog verder overleveren aan de pillenindustrie dat nooit.
Dat is ook helemaal niet nodig. Je kunt gewoon meten hoeveel je eet, of je genoeg van alle vitamines en mineralen binnenkrijgt, en je eetpatroon daarop afstemmen. Sommige mensen willen dat niet, en nemen liever een pil. Die heb je ook bij omnivoren hoor. De reden dat zwangere vrouwen wordt aangeraden om foliumzuur te slikken is dat de meeste mensen niet dagelijks zoveel groente willen eten bijvoorbeeld. Heb je bij een willekeurige drogist wel eens gezien hoeveel schappen vol vitaminepillen daar staan? Dat is echt niet bedoeld voor de hooguit 0,1% van de bevolking die veganist is, die pillen worden vrijwel allemaal gekocht door omnivoren.

De enige supplementen die ik naast B12 nodig vind zijn dingen die niets met veganisme te maken hebben. In Nederland wordt je geacht dagelijks veel brood met margarine te eten om aan je vitamine D te komen. Die vitamine D is daaraan toegevoegd. Ik hou niet van margarine, dus ik neem dan liever dat supplement direct zelf. Zelfde geldt voor jodium, als je veel brood eet krijg je genoeg, omdat jodium is toegevoegd aan broodzout. Ik eet niet zoveel brood, dus neem kelppillen.

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma »

lena schreef:In Nederland wordt je geacht dagelijks veel brood met margarine te eten om aan je vitamine D te komen. Die vitamine D is daaraan toegevoegd. Ik hou niet van margarine, dus ik neem dan liever dat supplement direct zelf.
In het geval van vegan zijn is het niet eens kwestie van houden ;)
Daar wordt altijd D3 voor gebruikt en die is niet vegan.

Fynnya

Bericht door Fynnya »

forisma schreef:
lena schreef:In Nederland wordt je geacht dagelijks veel brood met margarine te eten om aan je vitamine D te komen. Die vitamine D is daaraan toegevoegd. Ik hou niet van margarine, dus ik neem dan liever dat supplement direct zelf.
In het geval van vegan zijn is het niet eens kwestie van houden ;)
Daar wordt altijd D3 voor gebruikt en die is niet vegan.
Je hebt toch ook biologische met D2?

Fynnya

Bericht door Fynnya »

lena schreef:De enige supplementen die ik naast B12 nodig vind zijn dingen die niets met veganisme te maken hebben. In Nederland wordt je geacht dagelijks veel brood met margarine te eten om aan je vitamine D te komen. Die vitamine D is daaraan toegevoegd. Ik hou niet van margarine, dus ik neem dan liever dat supplement direct zelf. Zelfde geldt voor jodium, als je veel brood eet krijg je genoeg, omdat jodium is toegevoegd aan broodzout. Ik eet niet zoveel brood, dus neem kelppillen.
Vitamine D heeft wel íets met veganisme te maken. Mensen die alle standaard aanbevelingen opvolgen, krijgen een deel ook binnen via vis en een klein beetje via ander dierlijk voedsel. Dus dat scheelt wel íets.
Maar het is in Nederland inderdaad vooral een probleem vanwege de afwezigheid van goede zon en te weinig buiten komen, en ook veel omnivoren hebben inderdaad een D-tekort. En als je in een zonnig land woont dat geen D-winter heeft, hoef je als veganist inderdaad geen enkel probleem te hebben.

Ik vind naast B12 en D calcium ook nodig als supplement of via verrijkt voedsel. Je kan het wel binnenkrijgen via plantaardig voedsel, maar om dagelijks genoeg te krijgen moet je je voedingspatroon zoveel daar op aanpassen, dat lukt mij echt niet. Maar gelukkig hebben we in Nederland tegenwoordig allemaal handige verrijkte voeding, waardoor dat geen probleem is.

Omega 3 (epa en dha) slik ik ook, maar dat is meer voor de zekerheid.

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma »

Fynnya schreef: Je hebt toch ook biologische met D2?
Is Natufood met D2? Dan heb ik slecht gekeken, excuus :)
Wel beter! Krijg ik toch iets binnen :) Hoewel ik wel van plan ben supplement te gaan bestellen.

Ananas

Bericht door Ananas »

lena schreef: Ik eet niet zoveel brood, dus neem kelppillen.
even tussendoor, wat vind jij niet veel brood? ik hoor dat van kelp wel vaker en vroeg me af wanneer het nou handig is om dat bij te slikken.

Wen

Bericht door Wen »

In veg1 zit jodium.

En kaas heb je echt nergens voor nodig.

lena

Bericht door lena »

Fynnya schreef: Vitamine D heeft wel íets met veganisme te maken. Mensen die alle standaard aanbevelingen opvolgen, krijgen een deel ook binnen via vis en een klein beetje via ander dierlijk voedsel. Dus dat scheelt wel íets.
Ja, een klein beetje. Maar in Nederland gaan de officiele instanties niet uit van vis als bron van vitamine D, voedingscentrum raadt margarine hiervoor aan, het rapport van de gezondheidsraad hierover noemt vis niet eens, dus als de deskundigen vis niet zien als belangrijke bron van vitamine D vind ik niet dat wij dat wel hoeven te doen. Paddestoelen bevatten trouwens ook wat vitamine D (per calorie bevatten cantharellen volgens de meest recente USDA database zelfs 5 keer zoveel vitamine D als haring) dus als je alle beetjes mee wilt tellen kun je dat ook meerekenen.

Daarnaast vind ik ook dat we verschil moeten maken tussen veganisme en vegetarisme. Je ziet dat hier ook al, mensen denken dat vegetarisme sowieso geen gezondheidsproblemen oplevert, en dat als veganisme dat wel doet ze wel weer vegetarier gaan worden. En daar schiet je dus helemaal niets mee op, zelfs al zou vis een goed genoege bron van vitamine D zijn.
Ik vind naast B12 en D calcium ook nodig als supplement of via verrijkt voedsel. Je kan het wel binnenkrijgen via plantaardig voedsel, maar om dagelijks genoeg te krijgen moet je je voedingspatroon zoveel daar op aanpassen, dat lukt mij echt niet.
Dat vind ik een individueel ding. Het kan in ieder geval wel. Als Brent absoluut geen andere supplementen wil nemen dan is meer sla en boerenkool eten een prima optie. Ik vind het wel handig dat er nu allemaal van die online programma's zijn waarmee je kunt berekenen of je de aanbevolen hoeveelheden binnenkrijgt.
forisma schreef:
Fynnya schreef: Je hebt toch ook biologische met D2?
Is Natufood met D2? Dan heb ik slecht gekeken, excuus :)
Wel beter! Krijg ik toch iets binnen :) Hoewel ik wel van plan ben supplement te gaan bestellen.
Ik weet niet of Natufood ook D2 bevat. Ik weet wel dat margarine met D2 bestaat. Of bestond, ik houd dat niet zo bij. Was het niet Munsterland die D2 bevat?
Ananas schreef:
lena schreef: Ik eet niet zoveel brood, dus neem kelppillen.
even tussendoor, wat vind jij niet veel brood? ik hoor dat van kelp wel vaker en vroeg me af wanneer het nou handig is om dat bij te slikken.
Het voedingscentrum geeft 6-8 sneetjes per dag als norm. Ze geven ook ergens aan dat je pas risico loopt op een jodiumtekort als je minder dan 3 sneetjes brood per dag eet, maar zeggen ook dat we ongeveer de helft van onze jodiumbehoefte uit brood halen. De rest halen we uit vis, zuivel, tafelzout, en kleine beetjes uit andere producten.

cavia

Bericht door cavia »

Even offtopic.... Ik eet echt bijna noooooit brood ('s ochtends negen van de tien keer muesli/havermout/ontbijtmuffins, heel soms knackebröd of brood/afbak pistoletjes etc. En 's middags eigenlijk altijd groentenprutjes/restjes van de avond ervoor oid. Kom bij lange na niet aan de 6-8 sneetjes), maar heb bij het Voedingscentrum wel eens ingevuld wat ik op een dag eet. Die gaf vaak aan dat ik teveel zout (jodium?) binnen kreeg! Hoe dat kan weet ik ook niet, want gebruik nooooit zout in mijn eten!

Ananas

Bericht door Ananas »

als ik tijd heb om behoorlijk te lunchen eet ik ook geen brood.... anders 2 sneetjes als lunch. heb ook de eetmeter ingevuld maar jodium zat er niet tussen helaas, het gaf wel aan dat ik te weinig zout eet (en te weinig seleen?) hmm. eens kijken of het toevallig in mijn multivitamine zit....

Plaats reactie