Laten jullie regelmatig bloed controleren?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
lena

Re: Laten jullie regelmatig bloed controleren?

Bericht door lena »

Wen schreef:
Wordt wel vergoed door de verzekering, maar de eerste 165 euro (voor volwassenen) moet je toch zelf betalen, als je je eigen risico verder nergens voor nodig hebt.
:shock: :shock:
Nu is de Belgische ziektewet ver van ideaal hoor. Maar dat is toch ongehoord. Preventief bloed laten trekken, kan toch veel ziektes in de kiem smoren. Denk maar aan cholesterol en suikerwaarden.
We betalen er hier echt twee keer niets voor.
Voor de duidelijkheid: er is in Nederland een eigen risico (nu 165 euro, er zijn voorstellen om dat te verhogen naar 400 of zelfs 700 euro). Dit eigen risico geldt voor alle zorg, behalve huisartsenzorg en verloskundigenzorg (en zorg die niet onder de zorgverzekering valt - maar dat is hier niet zo relevant). Als je dus al een been gebroken hebt of bepaalde medicijnen gebruikt dan is de rest van de zorg (waaronder bloedprikken) voor dat jaar gratis.
Zen schreef: Ik heb er nooit iets voor moeten betalen aan eigen risico en het was dat jaar (2009) m'n enige bezoek aan de huisarts. Beetje vreemd dan toch...?
Heeft de huisarts zelf geprikt? Dan valt het niet onder het eigen risico. Hier word je doorgestuurd naar de prikpoli in het ziekenhuis en dan valt het dus wel onder het eigen risico.

Ananas
Leefwijze: veganist

Bericht door Ananas »

Als mijn huisarts mij doorstuurt naar het ziekenhuis wordt het bloedprikken wel vergoed.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla »

Volgens mij valt dat toch onder je eigen risico want het is sec geen huisartshandeling.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla »

Ben er even op gaan googlen. Hier http://www.vgz.nl/default.asp?pagina_id=1737" target="_blank is info van VGZ. Daar valt mijn ziektekostenverzekering onder. Zij vergoeden het wel als de huisarts je doorstuurt.
Maar ben ook dingen op websites tegengekomen van mensen waarvan de zorgverzekeraar het wel onder het eigen risico laat vallen :?

lena

Bericht door lena »

Als mijn huisarts mij doorstuurt naar het ziekenhuis wordt het bloedprikken wel vergoed.
Het wordt ook wel vergoed, maar je krijgt daarna wel een rekening van je ziektekostenverzekering voor het eigen risico. Er zijn ook aanvullende verzekeringen die het eigen risico weer vergoeden, misschien heb je zoiets?
Annikka-Ayla schreef:Ben er even op gaan googlen. Hier http://www.vgz.nl/default.asp?pagina_id=1737" target="_blank is info van VGZ. Daar valt mijn ziektekostenverzekering onder. Zij vergoeden het wel als de huisarts je doorstuurt.
Daar staat toch dat "(laboratorium)onderzoek dat samenhangt met de huisartsenzorg dat een andere zorgaanbieder dan de huisarts verricht" wel onder het eigen risico valt?

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK »

De zorg/bloed prikken wordt inderdaad gewoon vergoed door je verzekering. Alleen de eerste 165 euro aan zorg krijg je achteraf weer een rekening voor voor je eigen risico. Alleen de kosten van een huisartsbezoek en verloskundige zorg gaat niet van je eigen risico. Als de huisarts een recept uit schrijft of een handeling verricht gaat het wel van je eigen risico. Alleen het gedeelte wat onder huisartsconsult valt niet.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Zen

Bericht door Zen »

lena schreef: Heeft de huisarts zelf geprikt? Dan valt het niet onder het eigen risico. Hier word je doorgestuurd naar de prikpoli in het ziekenhuis en dan valt het dus wel onder het eigen risico.
Ja, of wel, de assistente. Maar het wordt wel elders onderzocht (toch?) en daar zitten toch -lijkt me- de voornaamste kosten. :)
Cut cold stone with a warm heart

lena

Bericht door lena »

Zen schreef: Ja, of wel, de assistente. Maar het wordt wel elders onderzocht (toch?) en daar zitten toch -lijkt me- de voornaamste kosten. :)
Ja, lijkt me ook. Maar kan me voorstellen dat het ziekenhuis ergens iets fout heeft gedaan met de declaratie dan. Ik zou er maar vanuit gaan dat je geluk hebt gehad en dat het niet standaard zo is.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

Ik ben vandaag bij mijn nieuwe huisarts geweest en heb gevraagd of ze mijn bloed wil testen. Ik heb bij de site van de Vegan Society en in Becoming Vegan opgezocht wat volgens hun stoffen zijn waar je als veganist een tekort aan zou kunnen krijgen. En dat in de meest ruime zin, dus niet alleen dingen die veganisten regelmatig als tekort hebben, maar ook dingen die je prima genoeg binnen kan krijgen, maar die in Becoming Vegan stonden onder de kopjes 'may need planning'. Gewoon omdat ik zeker wil weten of mijn problemen niet door iets in mijn voeding komen.

Dat waren vitamine D, omega 3, ijzer, vitamine B2, jodium, zink, calcium, chroom, magnesium, vitamine E en de aminozuren lysine en methionine (onderdeel van proteine).
En qua B12: homocysteine en MMA (methylmalonic acid) volgens Vegan Society; en serum B12 plus foliumzuur plus ijzer plus vitamine B6 volgens Stichting B12tekort.

En daarnaast gevraagd ook nog wat dingen te testen waar ik vroeger ooit een tekort aan heb gehad, en allergien enzo.

Sommige dingen bleek ze niet te kunnen testen, daar was ik ook vanuit gegaan, dat dat niet bij alle zou kunnen. Maar het waren er behoorlijk wat (MMA, omega3, jodium, chroom, aminozuren en vitamine E).
En wat ik vreemd vond, is dat ze nog nooit van MMA had gehoord, terwijl dat is wat de Vegan Society aanraadt om te laten testen als veganist. Dus dat moet dan toch testbaar zijn. Of zou dat in Groot-Britannie wel kunnen, maar hier in Nederland niet? Heeft iemand van jullie die laten testen?
Ze heeft MMA wel bij extra opmerkingen bij gezet, dat ze die ook moeten doen als ze die hebben in het laboratorium, dus ik hoop dat dat lukt.
En weet iemand toevallig of je die andere dingen inderdaad niet kan testen? Of iemand die denkt 'hee, maar bij mij is die stof wel getest'?

En vitamine B3 (niet een vegan-risicostof, gewoon eentje waar ik toevallig vroeger een tekort aan had) zei ze ook niet te kennen, en dat ze dat dus niet kon testen. Terwijl dat vroeger bij mij wel getest is via bloed, door een orthomoleculair arts. Raar....
Ik weet wel dat orthomoleculairen overdreven hoge normaalwaarden aanhouden, maar ze gebruiken toch wel dezelfde manier van bloedtesten neem ik aan?

En ik vroeg of ze vitamine D wil testen, zie ik nu op het formulier vitamine D3 aangekruist staan (en gewone D of D2 staan niet op dit formulier). Zet je lichaam de D uit zon en D2 uit voedsel dan zelf om in D3? Want D3 krijg je als toch niet binnen?

Nou ja, binnenkort maar eens laten prikken (help!) en dan hopen dat er iets uit komt!

Wen

Bericht door Wen »

Ja, dat is gewoon je eigen vit D gehalte in je bloed. Ivm omega 3 zou ik gewoon 1 van de algenoliën slikken. Maar als je je niet goed voelt, moet je je laten onderzoeken en blijven onderzoeken tot de oorzaak is gevonden!
Waar heb je last van?

Fynnya

Bericht door Fynnya »

Wen schreef:Ja, dat is gewoon je eigen vit D gehalte in je bloed. Ivm omega 3 zou ik gewoon 1 van de algenoliën slikken. Maar als je je niet goed voelt, moet je je laten onderzoeken en blijven onderzoeken tot de oorzaak is gevonden!
Waar heb je last van?
Ik gebruik die van V-pure. Alleen 1 per dag ipv 2 zoals er op staat, zie ik nu, misschien moet ik toch maar eens 2 gaan nemen. En ik ben niet zo goed met braaf elke dag slikken en nooit vergeten enzo, dus het zou goed te weinig kunnen zijn. En ik ben al 13 jaar veganist geweest, en nooit lijnzaadolie en walnoten gebruikt, en pas sinds een relatief korte tijd (1 of 2 jaar ofzo, en onregelmatig) die omega3 supplementen. Ik had vroeger nooit van omega3 gehoord, nooit geweten dat je daar op moest letten! Dus ik kan best een groot tekort hebben opgebouwd, dus dan zou ik wel willen weten of het nodig is om extra veel te nemen om dat tekort weer op goed niveau te krijgen.

Ik heb zeer erge vermoeidheid en hypoglychemie, en nog allerlei kleine klachten. Maar die vermoeidheid is waar het me vooral om gaat. Ik zou heel graag weer kunnen gaan studeren.

Wen

Bericht door Wen »

Eet je suiker? Dat zou ik niet eten als je last hebt van hypoglycemie. GTF chroom helpt heel goed bij hypoglycemie samen met geen suikers (ook geen siropen, stropen,...dat is even slecht voor je bloedsuikerspiegel als gewone suiker)
Heb je al eens een eliminatiedieet gevolgd?
Dat zou ik als ik van jou was zeker een proberen. Veel mensen hebben intoleranties zonder dat zelf te weten.
Je kan niet zo maar moe zijn. Er moet iets mis zijn, dus blijven zoeken tot je het vindt. Voel je je mentaal goed in je vel. Want als je je depressief voelt kan je natuurlijk ook heel moe zijn.

Fynnya

Bericht door Fynnya »

Wen schreef:Eet je suiker? Dat zou ik niet eten als je last hebt van hypoglycemie. GTF chroom helpt heel goed bij hypoglycemie samen met geen suikers (ook geen siropen, stropen,...dat is even slecht voor je bloedsuikerspiegel als gewone suiker)
Heb je al eens een eliminatiedieet gevolgd?
Dat zou ik als ik van jou was zeker een proberen. Veel mensen hebben intoleranties zonder dat zelf te weten.
Je kan niet zo maar moe zijn. Er moet iets mis zijn, dus blijven zoeken tot je het vindt. Voel je je mentaal goed in je vel. Want als je je depressief voelt kan je natuurlijk ook heel moe zijn.
Ik probeer voor zover het lukt zonder suiker en suikervervangers te leven. Lukt niet helemaal (yoghurt, blikjes mais enzo), maar het is wel maar behoorlijk weinig suiker dat ik binnen krijg, en dat helpt inderdaad veel. Dat verschil merk ik ook wel echt.
En het is grappig hoe snel ik daaraan gewend ben geraakt. Ongezoete sojamelk moest ik vroeger echt niet aan denken, nu vind ik het prima. Zelfde van de Alproyoghurt (waar helaas wel nog suiker in zit), die vond ik vroeger superzuur, nu eet ik het zonder zoetsel of fruit, lekker.

GTF Chroom heb ik jarenlang gebruikt. Mijn mesoloog heeft die bij mij getest en zag dat volgens haar test mijn lichaam daar wel op reageert maar nog beter op GlucoSupport, wat een soortgelijk product is. Dus dat heb ik geprobeerd, ik weet wel niet hoe betrouwbaar mesologie is, maar goed, als de huisarts zegt dat de reguliere geneeskunde niks meer weet (wat ik ook betwijfel trouwens), dan wil ik alles wel proberen.
Dus die gebruik ik nu, en het lijkt wel echt te helpen. In ieder geval is het zo dat ik tegenwoordig, als ik niet ga zitten plannen, ik automatisch 5 maaltijden per dag eet, en het dan goed gaat met mijn bloedsuiker. En dat is 1 minder dan mij altijd aangeraden wordt, en een stuk minder dan ik vroeger nodig had.
Maar goed, ik weet natuurlijk niet of het daardoor komt, of door andere dingen in mijn leven die veranderd zijn.

Eliminatie heb ik nooit geprobeerd. Ik heb al genoeg moeite om het te redden qua eten, ik zou niet weten hoe ik dat moet doen als ik nog meer producten niet kan eten.
Ik zit er wel eens over te denken, maar weet echt niet hoe.

Fynnya

Bericht door Fynnya »

Wen schreef:Je kan niet zo maar moe zijn. Er moet iets mis zijn, dus blijven zoeken tot je het vindt.
Soms ben ik bang dat ik gewoon een ziekte of tekort heb die de wetenschap nog niet kent, en pas over 100 jaar ontdekt gaat worden ofzo.... :roll: Maar ik hou hoop...

Wen

Bericht door Wen »

Ik zou toch eens een eliminatiedieet volgen. Als je bv een intolerantie hebt voor gluten of soja,... dan kan je daar heel moe van worden.
Je hebt geen pijn?

Fynnya

Bericht door Fynnya »

Wen schreef:Ik zou toch eens een eliminatiedieet volgen. Als je bv een intolerantie hebt voor gluten of soja,... dan kan je daar heel moe van worden.
Je hebt geen pijn?
Nee, geen pijn :)
Nou ja, als ik me stoot of in m'n vinger snij natuurlijk wel :P maar verder niet zo. Af en toe hoofdpijn, maar dat valt heel erg mee.

Wen

Bericht door Wen »

En blijven zoeken hé Fynnia. Als de ene dokter niets vindt, ga je naar de volgende...
Hoe is het met je gemoed? Niet depressief ofzo? Want daar kan je ook heel moe van zijn.

Fynnya

Bericht door Fynnya »

Fynnya schreef:Ik ben vandaag bij mijn nieuwe huisarts geweest en heb gevraagd of ze mijn bloed wil testen. Ik heb bij de site van de Vegan Society en in Becoming Vegan opgezocht wat volgens hun stoffen zijn waar je als veganist een tekort aan zou kunnen krijgen. En dat in de meest ruime zin, dus niet alleen dingen die veganisten regelmatig als tekort hebben, maar ook dingen die je prima genoeg binnen kan krijgen, maar die in Becoming Vegan stonden onder de kopjes 'may need planning'. Gewoon omdat ik zeker wil weten of mijn problemen niet door iets in mijn voeding komen.
Ik ben vandaag bij mijn huisarts geweest voor de bloeduitslag. Ik blijk een aardig vitamine D-tekort te hebben, en mijn ijzervoorraad is net iets te laag.

Vitamine D verwachtte ik al, aangezien ik het jarenlang nooit geslikt heb (wel tijden Veg1 waar het ook in zit, maar dat is 200% en ik heb nog niet opgezocht hoe goed je D opneemt, dus ik weet niet of dat veel is), en ik niet goed tegen zon kan dus daar weinig in kom. Ik zat op 39, terwijl de normaalwaarden 50-150 waren. Mijn huisarts zei dat een tekort aan D wel echt problemen kan opleveren, dus dat misschien dat de boosdoener is. Ik mocht zelf kiezen of ik ga zorgen elke dag genoeg zon te krijgen, of elke dag wat zon krijgen en daarnaast D slikken tot het weer op een normale waarde zit, en daarna de supplementen weer afbouwen. Ik ga dat laatste doen.

Mijn ijzervoorraad was de vorige keer ook al iets te laag, mijn huisarts van toen zei dat ik wat vaker ijzerrijke groente moet eten, en dat dat wel genoeg is. Mijn huidige huisarts zei dat ik dus niet echt een probleem heb met ijzer, omdat het maar net onder de normaalwaarden zit, en mijn gewone ijzer wel oke is en mijn bloedbeeld niet aangetast is door een ijzertekort. Maar dat bij sommige mensen die onderaan in de normaalwaarden zitten, ijzer slikken wel helpt, dat ze zich door een verhoging van de ijzer wel beter gaan voelen.
Ik kon staalpillen slikken, of een soort tabletjes van de natuurwinkel waar iets in zat waar ijzer in zit ofzo, en dan eerst even kijken of de D nou veel helpt of niet, en pas over een tijdje echt met die staalpillen aan de slag gaan, zodat we, als ik me beter voel, weten of het door de D of de ijzer komt. Dus ik ga nu die dingetjes van de biowinkel gebruiken, en dan straks misschien een tijdje staalpillen.

En ik moet over 6 weken weer testen voor D en ijzer, dan kunnen we zien of de waarden omhoog gaan of niet, dus of mijn lichaam het goed opneemt enzo.

Alle andere waarden waren oke, alleen van MMA was de uitslag nog niet binnen, dus daar moet ik nog even op wachten. Homocysteine was prima. B12 zat op 290 (alleen weet ik niet of dat pmol/liter of picogram/ml is...), dus dat is het bovenste deel van de risicogroep (wel binnen de normaalwaarden), dus het kán zijn dat ik een tekort heb, maar het is niet heel waarschijnlijk. Even wachten op de uitslag van de MMA dus.

Ik ben heel blij dat er hier tenminste iets uitkomt waar ik mee aan de slag kan.

lena

Bericht door lena »

Wat goed Fynnya. Niet fijn natuurlijk, tekorten, maar inderdaad iets waar je wat mee kunt. Als ik jou was zou ik hoge hoeveelheden vitamine D gaan slikken, zeker als je toch over 6 weken al weer gaat prikken. Slik je een multi waar ijzer in zit? In sommige van die vegetarische multi's zit al de helft van de ADH aan ijzer. Hoeveel B12 neem je nu en ga je nu wat meer slikken? Dat zou wel mijn eerste neiging zijn als ik aan de onderkant van de normaalwaarden zat.
Wat fijn zeg, zo'n huisarts die met je meedenkt.

Fynnya

Bericht door Fynnya »

lena schreef:Wat goed Fynnya. Niet fijn natuurlijk, tekorten, maar inderdaad iets waar je wat mee kunt. Als ik jou was zou ik hoge hoeveelheden vitamine D gaan slikken, zeker als je toch over 6 weken al weer gaat prikken. Slik je een multi waar ijzer in zit? In sommige van die vegetarische multi's zit al de helft van de ADH aan ijzer. Hoeveel B12 neem je nu en ga je nu wat meer slikken? Dat zou wel mijn eerste neiging zijn als ik aan de onderkant van de normaalwaarden zat.
Wat fijn zeg, zo'n huisarts die met je meedenkt.
Ik ben juist heel blij dat ik een vitaminetekort heb, hoe raar het ook klinkt... Want vitaminetekorten zijn vrij makkelijk op te lossen, en er is een kans dat (een deel van) mijn problemen dus door dat tekort komen, dus is er een kans dat het binnenkort beter gaat!
Ik heb zo vaak bloeduitslagen gehad waar niks uitkwam, en dan is er weinig hoop voor verbetering, dat is veel frustrerender.
Ik heb een tijdje een multi gehad waar ijzer in zit, maar daar zit maar 48% in, en die slik ik ook niet elke dag, en nu al een tijdje weer Veg1 waar het helemaal niet in zit.

Mijn B12 zit niet zo heel laag hoor, hun normaalwaarden zijn 140-670 en ik zit op 290. Dus ik zit ruim boven de onderwaarde. Alleen is het zo bij B12 (geen idee hoe dat bij andere stoffen zit eigenlijk) dat de normaalwaarden alleen de mensen met gegarandeerd problemen uitsluiten, de waarden waarbij sommige mensen gebreksverschijnselen hebben en andere mensen geen enkel probleem hebben, zitten in de normaalwaarden inbegrepen, die risicogroep is van ongeveer 150 tot 300 of 350 (picomol per liter).
Ik weet niet welke eenheid mijn uitslag gebruikt (dat staat er niet bij, echt dom!), maar ik zit dus óf op 290 picomol per liter, óf op 220. Dus dat is halverwege het risicogebied of bijna helemaal bovenaan het risicogebied. Dus er is nog wel een kans op een gebrek, maar wel een heel kleine kans. Zeker aangezien mijn homocysteine prima is. Maar ik wacht de MMA eerst even af.

Ik heb een hele tijd Veg1 gebruikt (hoewel ik niet altijd even goed ben in braaf elke dag nemen), en sinds een tijdje heb ik een Vitamine B Complex waar wel een héél hoge dosis B12 in zit, maar die je niet in je mond oplost maar doorslikt, dus dat wordt wel veel slechter opgenomen. Ik heb die laatste pas kort en momenteel nog even de Veg1 ernaast, maar het duurt een paar weken voor je dat goed in je bloed ziet, en zo lang gebruik ik 'm nog niet geloof ik.

Plaats reactie