Laten jullie regelmatig bloed controleren?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Mystique
Leefwijze: veganist

Re: Laten jullie regelmatig bloed controleren?

Bericht door Mystique » di aug 27, 2013 13:42

AnAnAN schreef:Enne, paddestoelen in de zon? Maken die vit D aan!
In paddenstoelen is ergosterol (provitamine D2) aanwezig, wat onder invloed van voldoende UV-licht omgezet kan worden in biologische actief ergocalciferol (vitamine D2). In het wild geoogste paddenstoelen kunnen dus een goede vitamine D-bron zijn, paddenstoelen die in lichtarme omstandigheden groeien zijn dat niet. Ook andere planten kunnen sporen ergosterol bevatten. Dit is de enige niet-dierlijke bron van vitamine D en is belangrijk voor veganisten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_D#Voeding

Renee1137

Bericht door Renee1137 » di aug 27, 2013 14:17

Als je vers gekochte paddestoelen in de zon legt als de zon hoog staat (45-50 graden boven de horizon of hoger) maken ze ook nog (de voorloper van) vitamine D aan. Maar als je er naast gaat zitten doe je dat zelf ook :P Wel zou je een voorraadje paddestoelen(plakjes) kunnen drogen.

Ik heb een artikeltje geschreven voor in de Vegan Magazine van deze herfst over vitamine D, daar staat het allemaal in :P
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Marla

Bericht door Marla » wo aug 28, 2013 9:15

Mystique schreef:Mijn vit D gehalte was prima.

Ik leg ook regelmatig mijn, te eten, paddenstoelen in de zon. Ik denk dat mijn voorraad genoeg is om de winter door te komen. :) En de margarine die ik gebruik zit ook i.i.g. D in.
Ik slik 1x per week een multi-vitamine waar ook vit D in zit.
Zo dacht ik er ook over, sterker nog, op dit forum kun je waarschijnlijk nog wel berichten van me vinden waarin staat dat ik een vitamine D supplement onzin vind omdat ik het wel genoeg binnen zou krijgen via de zon, de margarine, en de multivitamine die ik (dagelijks!) nam. Dus ik keek wel even op mijn neus toen ik een flink tekort bleek te hebben. Ik ga dus voortaan in de winter braaf een supplement slikken.

Mystique

Bericht door Mystique » wo aug 28, 2013 10:05

Marla schreef:
Mystique schreef:Mijn vit D gehalte was prima.

Ik leg ook regelmatig mijn, te eten, paddenstoelen in de zon. Ik denk dat mijn voorraad genoeg is om de winter door te komen. :) En de margarine die ik gebruik zit ook i.i.g. D in.
Ik slik 1x per week een multi-vitamine waar ook vit D in zit.
Zo dacht ik er ook over, sterker nog, op dit forum kun je waarschijnlijk nog wel berichten van me vinden waarin staat dat ik een vitamine D supplement onzin vind omdat ik het wel genoeg binnen zou krijgen via de zon, de margarine, en de multivitamine die ik (dagelijks!) nam. Dus ik keek wel even op mijn neus toen ik een flink tekort bleek te hebben. Ik ga dus voortaan in de winter braaf een supplement slikken.
Ik ben ruim 5 jaar veganist en in juli nog getest. Ik ga er niet vanuit dat ik ineens een tekort zal krijgen.
Natuurlijk dat je supplementen slikt wanneer er een tekort wordt ontdekt, maar ik begrijp niet waarom ik dat zou moeten doen na toch al langere tijd veganist te zijn en prima waardes te hebben. Ik ben die vorige 4 winters ook doorgekomen, dus ik zou niet weten waarom ik deze niet doorkom. Dan moet ik alles gaan slikken, want je hebt (ook als vleeseter) altijd kans op een te kort...

Marla

Bericht door Marla » wo aug 28, 2013 10:29

Ik heb geen idee hoe dat gaat, of je voorraad na verloop van tijd afneemt of niet. Ik was 10 jaar veganist toen ik het voor het eerst liet testen, en toen bleek ik dus een (flink) tekort te hebben. Geen idee of ik de jaren daarvoor wel goed zat. Ik had geen klachten ofzo, maar liet het testen omdat ik zwanger was en zeker wilde weten dat ik goed zat qua vitamines.

Ananas

Bericht door Ananas » vr aug 30, 2013 20:08

Het heeft weinig zin om vitamine D in juli te testen. Februari of maart zijn beter geschikt voor een indicatie. In de zomer ben ik zo, zo veel in de zon en toch heb ik 's winters een D-tekort. En ja, alle mensen die in Nederland wonen moeten vitamine D slikken in de winter, vleeseters en veganisten. Hadden we maar in een normaal klimaat moeten gaan wonen ;-)

Het listige aan een D-tekort is dat je het pas merkt als je op je 70e elke maand in het gips moet en aan je 4e kunstheup zit...

MrGreen
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door MrGreen » zo sep 29, 2013 2:51

Ik laat mijn bloed wel testen maar dat is ivm mijn eetprobleem.

Als jullie het hier hebben over bloed controleren, wat laat je dan controleren? D, B, en verder?

Mijn laatste uitslag was trouwens dat mijn ijzer nogal hoog was. Vond ik wel opvallend, het eerste wat mensen riepen toen ik vega werd was ijzertekort, ijzertekort! Dat terzijde.

MrGreen

Bericht door MrGreen » zo sep 29, 2013 2:52

Ananas schreef:Het heeft weinig zin om vitamine D in juli te testen.
behalve als je zelfs dan tekort hebt natuurlijk... ;-)

op naar Australie (en dan het altijd-zonnige deel)!

duri

Bericht door duri » zo sep 29, 2013 9:22

Bij het lezen van de reacties komt bij mij toch een vraag (weer) opborrelen. Ik ben zelf al zo'n 15 jaar vegetarier en ik doe sinds een paar maanden mijn best om veganistisch te zijn. En zoveel mogelijk puur natuur biologisch te eten. Die tekorten die we als veganist mogelijk oplopen doet mij twijfelen of het dan wel zo natuurlijk is om veganistisch te leven ... Zijn we voor onze eigen gezondheid dan wel zo goed bezig ?

Hoe denken jullie daar over ?

Renee1137

Bericht door Renee1137 » zo sep 29, 2013 9:40

duri schreef:Bij het lezen van de reacties komt bij mij toch een vraag (weer) opborrelen. Ik ben zelf al zo'n 15 jaar vegetarier en ik doe sinds een paar maanden mijn best om veganistisch te zijn. En zoveel mogelijk puur natuur biologisch te eten. Die tekorten die we als veganist mogelijk oplopen doet mij twijfelen of het dan wel zo natuurlijk is om veganistisch te leven ... Zijn we voor onze eigen gezondheid dan wel zo goed bezig ?

Hoe denken jullie daar over ?
Voor mij persoonlijk spelen een paar dingen.

1) Het gros van de mensen loopt een reeël risico op een tekort aan bepaalde voedingsstoffen (omnivoor, vegetariër of veganist, wie dan ook) en vaak zijn dat nog dezelfde voedingsstoffen ook die vaak bij veganisme genoemd worden (B12, vit. D). In het geval van B12 en vitamine D is het dan ook nog eens zo dat het niet zozeer onmogelijk is om deze voedingsstoffen binnen te krijgen als veganist, maar dat dit wordt verhinderd door respectievelijk het feit dat we ons eten zo goed schoon maken (B12 wordt van nature geproduceerd door een bodembacterie), en het feit dat we zo achterlijk noordelijk leven in vergelijking met onze voorouders. Dus ik zie die supplementen meer als een oplossing voor mijn voedselhygiëne en geografische locatie, als voor mijn veganisme :P

2) Grote kans dat je als je wel dierlijke producten eet, ook deels vertrouwt op supplementen. Alleen geeft men die supplementen dan aan de dieren die je eet.

3) Als ik dan moet kiezen tussen een supplement en onethisch omgaan met een ander, dan zal ik dat laatste kiezen, zelfs al zou de eerste optie minder effectief, natuurlijk, etc. zijn. Het ene weegt gewoonweg zoveel zwaarder. Zo lang je geen gezondheidsproblemen krijgt omdat je lichaam prima overweg kan met een supplement (en bij de meesten van ons is dat geen probleem) weegt het gevoelsmatige argument van 'onnatuurlijkheid' niet zo zwaar voor mij. Ik denk ook dat 'natuurlijk' een goede richtlijn is, maar ook overschat wordt. Doodgaan aan een blindedarmontsteking is ook natuurlijker dan 'm laten opereren :P maar niet gezonder :P
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

MrGreen

Bericht door MrGreen » ma sep 30, 2013 10:23

Ik vraag me af in hoeverre we 'geboren vleeseters' zijn en in hoeverre het lichaam er in de eerste jaren 'naar gemaakt' wordt. Ritalin is ook niet natuurlijk maar als je er eenmaal mee begonnen bent heeft het lichaam het voor altijd nodig (random voorbeeld).

Daarnaast: we leven nauwelijks nog in een natuurlijke omgeving, dus missen heel veel natuurlijke 'input' - zie het vitamineD probleem: de ouderwetse jager/verzamelaar was altijd buiten, die had echt geen tekort aan zon. & de vraag is in hoeverre het eten dat je uit de supermarkt e.d. haalt nog natuurlijk is - ook bij het doorfokken van de tomaat (weer random voorbeeld) zal er invloed zijn op de voedingswaarden en vitaminen die erin zitten.
Een vraag voor de straight-edgers!

Bovendien: Stel dat blees een natuurlijke behoefte van de mens is. Waar haal ik dan natuurlijk vlees vandaan???

Moniek

Bericht door Moniek » vr dec 13, 2013 14:28

Vorige week heb ik bloed laten prikken omdat ik zo vaak verkouden ben en dit jaar al 3 x een zware keelontsteking heb gehad. Nu blijkt dat ik een ernstig vitamine D tekort heb. Ik heb een sterk supplement gekregen om het op te krikken en over twee maanden moet ik opnieuw prikken. Hopelijk gaat mijn immuunsysteem weer goed werken zodra mijn vitamine D weer op peil is.

Mijn B12 was wel helemaal goed :D

@rno

Bericht door @rno » vr dec 13, 2013 14:42

Wat voor waarde had jouw vitamine D?
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Moniek

Bericht door Moniek » vr dec 13, 2013 15:19

23 nmol/L

@rno

Bericht door @rno » vr dec 13, 2013 15:24

Die van mij was 30, maar ze hadden een tijdje geleden de onderwaarde van 30 naar 50 verhoogd, dus ik zat ook onder de "norm". Maar ik heb geen lichamelijk ongemak. Het was voor mij een standaard test welke ik elke twee jaar laat doen.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Moniek

Bericht door Moniek » vr dec 13, 2013 15:47

Was jouw calcium toen ook te laag? Want die van mij is te laag nu, maar dat komt doordat mijn vitamine D zo laag is. Ik 'hoop' dat mijn klachten wel samenhangen met het vitamine D tekort, anders weet ik niet waar ik het anders moet zoeken.

Ananas

Bericht door Ananas » vr dec 13, 2013 16:22

Bij een vitamine D tekort heb je inderdaad niet direct 'lichamelijk ongemak', maar merk je dat over een x-aantal jaren als je botten sneller breken (osteoporose).

Het is heel belangrijk om vitamine D bij te nemen! Zoals ook in een ander topic uitgebreid aan bod komt.

Arjan
Leefwijze: pescotarier

Bericht door Arjan » vr dec 13, 2013 16:35

http://www.bodyenfitshop.nl/

Goedkope D3 1000 UI 6 mnd 3,50
http://www.bodyenfitshop.nl/vitamines/v ... d3-1000iu/

rest van de 20,- voor geen bestel kosten zou besteed kunnen worden aan soja eiwit.
Ga ik volgende week voor. Goedkoper eiwit dan dat kan bijna niet. 1,52 per 100 gr eiwit , moet je 500 gram kippenborst voor eten. Erg economisch. http://www.goedkoopgroeien.nl/categorie/Alles/999.html

http://www.bodyenfitshop.nl/eiwittenwhe ... schrijving

Soja Eiwit Isolaat
Body & Fit
Kenmerken Soja eiwit Isolaat:
-100% Soja Eiwit Isolaat!
-100% plantaardig, vegetarisch
-100% lactose vrij
-Meest hoogwaardige Soja Eiwit
-Hoogst mogelijke eiwitgehalte
-Hoog in Glutamine en Arginine (heel waardevol !!! )

Shaky per dag en je hebt de helft al binnen, vegetarisch, Vegan dunno.

Laatste week 4 x minder vlees gegeten en 5 x minder Kwark :) , gaat de goede kan op!

GL, Arjan

@rno

Bericht door @rno » vr dec 13, 2013 16:43

Naar calcium is bij mij niet gekeken. Heb je wel eens last (gehad) van brandend maagzuur?

Moniek

Bericht door Moniek » vr dec 13, 2013 16:48

Hmm nee, ik geloof van niet. Is dat een symptoom?

Vitamine D hangt samen met calciumopname en inderdaad met allerlei botproblemen, maar ook met het algehele immuunsysteem (heb ik begrepen).

Plaats reactie