Laten jullie regelmatig bloed controleren?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Nox
Leefwijze: veganist

Re: Laten jullie regelmatig bloed controleren?

Bericht door Nox » ma jul 22, 2013 8:09

Ik heb het laten controleren en alles was prima in orde na 14 jaar vegetariër zijn. Over een jaar of 2 weer eens kijken als ik wat langer veganistisch eet.

Mystique

Bericht door Mystique » wo jul 24, 2013 9:08

Ik kon vandaag terug bellen voor de uitslag en nu blijkt dat mijn huisarts er niet is. Pas na 14 augustus weer. :|

Maar goed. De assistente vertelde me dat ze geen schokkende waardes zag, mijn glucose leek wat aan de lage kant, maar dat kon ook komen doordat ik misschien nog niet gegeten had.

Dus ik denk dat ik goed door de test ben gekomen. :) Vind ik toch best wel cool, want ik let eigenlijk niet gigantisch veel op wat ik eet, ik probeer wel minstens 1x per week bonen te eten, en brood te kopen met zaden en noten eten en dat soort dingen, maar ik kan dus echt laten zien dat het helemaal geen moeite hoeft te kosten om vegan te leven en gezond te zijn. :)

Skyclad

Bericht door Skyclad » wo jul 24, 2013 14:53

Goede bloedwaarden betekent niet dat je gezond bent. Verder zijn er hele specifieke bloedtesten nodig (Omega3/6, homocysteine, bijv) om sommige tekorten te kunnen ontdekken.

Mystique

Bericht door Mystique » wo jul 24, 2013 16:21

Skyclad schreef:Goede bloedwaarden betekent niet dat je gezond bent. Verder zijn er hele specifieke bloedtesten nodig (Omega3/6, homocysteine, bijv) om sommige tekorten te kunnen ontdekken.
Ah joh, zeur niet en gun me mijn 'ik ben oooh zo kerngezond' momentje. :wink:

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » wo jul 24, 2013 20:22

Wel knap Mystique, eet je dan veel vleesvervangers of tofu?
Ik eet elke dag iets van bonen, en de diëtist zei tegen mij dat ik best twee porties kan eten over de dag verspreid. Dus tussen de middag ook soja yoghurt. Nu begin ik daar echter weer aan te twijfelen na het lezen van The China Studies, omdat de proteïne adviezen dus blijkbaar veel te hoog liggen... dus heeeel makkelijk is het niet, maar ja, wat is nou echt moeilijk eigenlijk als je het vergelijkt met waarom je vegan bent geworden? Vind ik hoor.

Ik ga denk ik over een paar maanden maar eens een testje vragen.
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!

Mystique

Bericht door Mystique » wo jul 24, 2013 22:08

Thanks.
Mwah, ik denk dat het wel meevalt, qua vleesvervangers. Ik denk dat ik 1x per week tofu eet door de avondmaaltijd en misschien 1x per week een sojasnack. Ik eet momenteel dagelijks sojayoghurt, maar dat doe ik soms ook weken niet. Hij is nu op en ik ben er ook wel weer eventjes klaar mee.
Ik slik B12 iedere dag en multivitaminen 1x per week. Ik eet bonen zo'n 1x per week. Eet regelmatig noten, amandelen zijn erg gezond, maar pistachenoten vind ik het lekkerst. Tja, ik ben er echt zo weinig mee bezig. Soms moet ik echt tegen mezelf zeggen dat ik weer eens bonen moet eten, zoals eergister, toen heb ik gelijk maar een bonenschotel met 5 verschillende soorten bonen gemaakt. :mrgreen:
Ik vind het regenboogdieet leuk, maar doe er ook vaak genoeg niet aan. Ik ben er blij mee. :)

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » do jul 25, 2013 7:42

Regenboogdieet? :oops:

Mystique

Bericht door Mystique » do jul 25, 2013 12:27

*grinnik* :)

Zoveel mogelijk kleurtjes op je bord (door verschillende kleuren groenten). Dus ook zoveel mogelijk verschillende vitamines. :wink:

Nox

Bericht door Nox » do jul 25, 2013 14:09

Haha of je eet de eerste dag rood, dan oranje, geel, groen, blauw :P, indigo en violet. Weekmenu zo he.

richarrd

Bericht door richarrd » ma jul 29, 2013 8:53

Ik heb vroeger veel te hard gewerkt, mijn buren hadden geen werk en werden s'nachts pas wakker en gingen dan feesten, ik moest sávonds naar school en ik had nog meer problemen en ben op een gegeven moment m'n werk kwijt geraakt en bij GGZ terecht gekomen. Dat was trouwens allang voordat ik veganist werd, niet dat je denkt dat ik gek geworden ben van het veganisme bijvoorbeeld ;)

Vorige maand hebben ze een volledig bloedonderzoek gedaan (vitaminen, mineralen, bloedbeeld etc. etc.) bij mij want die krijg je zo nu en dan bij GGZ, je moet er tegenwoordig wel zelf voor betalen maar goed daar gaat het niet om. De uitslagen van mijn bloedonderzoek waren goed en zelfs beter dan de norm maar ik neem er wel supplementen bij zoals multivitaminen van Plantina, vitamine d, ijzer en dat soort dingen.

Iejoor

Bericht door Iejoor » zo aug 11, 2013 18:52

Heb het nog nooit laten controleren, maa ben ook nog niet zo lang veganist. Ben wel plasmadonor dus HB wordt regelmatig gemeten. Overigens sprak ik de dietiste op mijn werk die onder andere zei dat veganisme af te raden is 'omdat je allerlei tekorten opbouwt', volgens haar ook vitamine tekorten en die schijnen eigenlijk nooit met bloedonderzoek gecontroleerd te worden want dat is heel duur.
When the world says give up, hope whispers try it one more time..
Elpida Shelter of Hope

Mystique

Bericht door Mystique » zo aug 11, 2013 23:23

Ik vraag me toch af waar dat soort 'professionals' hun diploma hebben behaald.

Gekregen bij de cornflakes misschien? :roll:

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » wo aug 14, 2013 5:43

Skyclad schreef:Goede bloedwaarden betekent niet dat je gezond bent. Verder zijn er hele specifieke bloedtesten nodig (Omega3/6, homocysteine, bijv) om sommige tekorten te kunnen ontdekken.
Helemaal mee eens. Ik heb al zo vaak mijn bloed laten onderzoeken en zelden had ik tekorten. Alleen bloedarmoede toen ik puber was en tijdens de zwangerschappen.
Helaas, heb ik niet de bijbehorende goede gezondheid. Maar met eten doe ik het blijkbaar niet al te verkeerd ;)

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » vr aug 23, 2013 14:40

Pff, voor veel mensen zit het zo:
veganisme == voedingsstoffentekorten

Mag ik ze even uitlachen: :mrgreen: :grin: :mrgreen: :grin:

TonyJello

Bericht door TonyJello » za aug 24, 2013 8:04

Ik ook! :lol: :lollol:

Volgens mij puilt mijn bloed uit van gezondheid!

http://us.123rf.com/400wm/400/400/willi ... witte-.jpg

@rno

Bericht door @rno » zo aug 25, 2013 8:37

Na levenslang vegetariër te zijn, besloot ik in 2009 over te gaan tot het veganisme. Eerst maar even een bloedtest.
Als was prima in orde. Vitamine D had de waarde 36 (standaard minimum waarde 30).

In 2011 nogmaals een test. Vitamine D had de waarde 30. Het standaard minimum was echter verhoogd naar 50. "Ga maar wat meer in de zon lopen."

In 2013 de laatste test. Vitamine D was 33. Het advies was om maar wat vitamine D bij te slikken. Dat doe ik nu dus ook. En ik onderga de marteling van af en toe doelloos in de zon liggen.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma aug 26, 2013 13:44

:D

Ananas

Bericht door Ananas » di aug 27, 2013 5:46

Mystique, vergeet je geen vitamine D supplement? Zeker nu het weer september wordt.. In zo'n multi zit nooit genoeg D.

Ik had van de winter na 5 jaar veganisme een bijna perfect bloedbeeld, alleen wederom vitamine D-tekort. Vind dat toch wel zorgelijk omdat je de gevolgen pas over 50 jaar merkt. Ik nam dagelijkse hoge dosis vitamine D2, ben toen tweemaal daags gaan nemen om ze op te maken en ga volgende week starten met vegan D3 spray.

Mystique

Bericht door Mystique » di aug 27, 2013 10:01

Mijn vit D gehalte was prima.

Ik leg ook regelmatig mijn, te eten, paddenstoelen in de zon. Ik denk dat mijn voorraad genoeg is om de winter door te komen. :) En de margarine die ik gebruik zit ook i.i.g. D in.
Ik slik 1x per week een multi-vitamine waar ook vit D in zit.

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » di aug 27, 2013 13:08

Ananas schreef:Mystique, vergeet je geen vitamine D supplement? Zeker nu het weer september wordt.. In zo'n multi zit nooit genoeg D.

Ik had van de winter na 5 jaar veganisme een bijna perfect bloedbeeld, alleen wederom vitamine D-tekort. Vind dat toch wel zorgelijk omdat je de gevolgen pas over 50 jaar merkt. Ik nam dagelijkse hoge dosis vitamine D2, ben toen tweemaal daags gaan nemen om ze op te maken en ga volgende week starten met vegan D3 spray.
Oja, ik heb de pilletjes. Zijn hoge doseringen, ik heb die van 2500/dag oid, maar ik neem het niet elke dag... of zou dat wel nodig zijn.

Enne, paddestoelen in de zon? Maken die vit D aan!

Plaats reactie