Laten jullie regelmatig bloed controleren?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
rik23
Leefwijze: veganist

Re: Laten jullie regelmatig bloed controleren?

Bericht door rik23 »

Ik heb NES-therapie uitgeprobeerd en daarbij word je doorgemeten en dan is de uitkomst op de komputer van de therapeut te zien en dat is heel uitgebreid en gespecificeerd. Ik denk dat je een nog uitgebreider overzicht krijgt dan bij bloed prikken.
Het laat telkens zien wat de zwakste schakel in je lijf is of waar je lichaam het meeste last van heeft.

Laatst had ik een rood balkje bij b12 en nadat met andere uitkomsten bekeken was zij de therapeut dat er eerst gezorgd moet worden dat ik o.a. die vitamine goed kan opnemen en dat ik dan flink wat algen of zeewier moet gaan eten en toen ik zij dat er tegenstrijdigheid is over b12 in zeewier liet ze me een pot met pillen zien die alleen uit samengeperste algen bestonden en op het etiket stond dat het o.a. b12 bevatte :)

rik23

Bericht door rik23 »

zij stond kritisch tegenover gewone vitamine pillen omdat de natuurlijke coherentie van vitamines, mineralen, e.t.c er dan niet meer is zoals dat in de vrucht, groente of wier het geval behoort te zijn.
En die vitamines en mineralen ergens uit halen en den weer ergens anders weer indoen werkt ook gniet gezondheids bevorderend.
Laatst gewijzigd door rik23 op di apr 20, 2010 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

rik23 schreef:Ik heb NES-therapie uitgeprobeerd en daarbij word je doorgemeten en dan is de uitkomst op de komputer van de therapeut te zien en dat is heel uitgebreid en gespecificeerd. Ik denk dat je een nog uitgebreider overzicht krijgt dan bij bloed prikken.
Het laat telkens zien wat de zwakste schakel in je lijf is of waar je lichaam het meeste last van heeft.

Laatst had ik een rood balkje bij b12 en nadat met andere uitkomsten bekeken was zij de therapeut dat er eerst gezorgd moet worden dat ik o.a. die vitamine goed kan opnemen en dat ik dan flink wat algen of zeewier moet gaan eten en toen ik zij dat er tegenstrijdigheid is over b12 in zeewier liet ze me een pot met pillen zien die alleen uit samengeperste algen bestonden en op het etiket stond dat het o.a. b12 bevatte :)
Volgens mij bestaan er nog geen betrouwbare bewijzen dat er bruikbare B12 in algen/zeewier zit, en blijken het tot nu toe altijd analogen.
Sommige testen maken daar wel onderscheid tussen, maar andere testen zien geen verschil tussen bruikbare B12 en B12-analogen. En officieel heten B12-analogen ook gewoon B12, en mogen bedrijven het dus ook zo noemen op hun verpakking. In de VS mag dat in ieder geval, las ik.

Ik zou het niet doen om eerlijk te zijn. B12-analogen blokkeren de werking van echte B12, dus het is echt een groot risico.

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka »

Laat een omnivoor zijn bloed ook ieder jaar controleren, volgens mij niet.
Dus zolang ik mij gezond voel, voel ik mij niet geroepen om mij lek te laten prikken, maar ja ik vind de hele vitamine gedoe al zwaar overdreven.
Het gaat om bang maken en verkopen.

Fynnya

Bericht door Fynnya »

taeka schreef: maar ja ik vind de hele vitamine gedoe al zwaar overdreven.
Of misschien gaat het om zorgen voor een optimale gezondheid waardoor je veel meer aan je leven hebt dan in met een matige gezondheid?

Ananas

Bericht door Ananas »

Fynnya schreef:
taeka schreef: maar ja ik vind de hele vitamine gedoe al zwaar overdreven.
Of misschien gaat het om zorgen voor een optimale gezondheid waardoor je veel meer aan je leven hebt dan in met een matige gezondheid?
Ik denk dat er nog te weinig over voeding bekend is om te kunnen zeggen dat je het kan vervangen door pilletjes en stofjes en ben het met taeka eens dat er flink veel wordt aangepraat ten behoeve van de verkoop. In natuurlijke producten is alles in evenwicht en het zal nog een lange tijd duren voordat wetenschappelijk onderzoek kan aantonen wát er precies in evenwicht is met elkaar.

Wen

Bericht door Wen »

Judith, ik wilde nog even op je vraag antwoorden. Als jouw kinderen B12 slikken hebben ze echt niet meer kan op een tekort dan alleseters hoor. In tegendeel hun gezondheid zal waarschijnlijk veeeel beter zijn dan dat van kinderen met het standaard westerse dieet.
En toch zou ik hun bloed laten nemen. Gewoon omdat elk kind, omnivoor of vegan een tekort aan iets kan hebben en dan is het toch goed als je er vlug bij bent. Gewoon om de twee jaar ofzo bloed laten prikken.

Lena, jij hebt ook kinderen. Heb jij deze al eens gelezen : http://www.amazon.com/Disease-Proof-You ... 0312338058" target="_blank ?

lena

Bericht door lena »

Wen schreef: En toch zou ik hun bloed laten nemen. Gewoon omdat elk kind, omnivoor of vegan een tekort aan iets kan hebben en dan is het toch goed als je er vlug bij bent. Gewoon om de twee jaar ofzo bloed laten prikken.
Maar op wat dan? Veel huisartsen prikken pas als er een indicatie is en niet zomaar op van alles en nog wat, zeker niet voor kinderen (misschien is dat in Belgie anders?). Ik lees ook hier vaak dat echt uitgebreide onderzoeken door orthomoleculairse artsen of iets dergelijks gedaan zijn. Mijn huisarts wilde wel B12 prikken, maar vond D eigenlijk al onzin.
Lena, jij hebt ook kinderen. Heb jij deze al eens gelezen : http://www.amazon.com/Disease-Proof-You ... 0312338058" target="_blank ?
Ik heb hem doorgebladerd bij een vriendin. Leek me precies wat je verwacht van een Fuhrman-voor-kinderen. Op zich wel een aanrader als je geinteresseerd bent in zo gezond mogelijk kinderen opvoeden als je daar nog niet al te veel andere dingen over hebt gelezen.

Fruitig

Bericht door Fruitig »

Ik laat nooit bloedprikken, dat durf ik niet.....brrrhttp://www.smilieplanet.com/smilieplane ... 20(13).gif
vegan with an edge!

Fynnya

Bericht door Fynnya »

Fruitig schreef:Ik laat nooit bloedprikken, dat durf ik niet.....brrrhttp://www.smilieplanet.com/smilieplane ... 20(13).gif
Eng he!
Ik vind het ook altijd vreselijk, en doe het ook alleen maar omdat het zo hard nodig is bij mij.
De vorige keer ging mijn lief mee om mijn hand vast te houden, dat hielp :)
Ik las trouwens een keer in een psychologisch tijdschrift dat ze hadden ontdekt dat de aanwezigheid van je partner echt helpt bij hoeveel pijn je voelt. En dat zelfs het kijken naar een foto van je partner daar al voor zorgt, hielp iets minder dan the real thing, maar het scheelde heel weinig. Apart he?

maartje

Bericht door maartje »

Wat grappig dat een foto al helpt!

Ik ben dus bloeddonor, maar vind het ook nog steeds spannend als ze gaan prikken. Ik kijk dan ook altijd de andere kant op. Die naalden zijn ook zo dik, brrrr.

cavia

Bericht door cavia »

echt waar? dan neem ik de volgende keer mn vriend weer mee. afgelopen jaar viel ik niet flauw. bijna alle keren ervoor wel hahah.
vind het overigens niet eng, totaal niet. maar mn lichaam/ik kan er gewoon niet tegen.

Wen

Bericht door Wen »

Een bloedanalyse is bij ons alle vitamines, mineralen, suiker, cholesterol,...
Vind het raar dat alles zo apart moet gevraagd worden. Wij zeggen gewoon een bloedonderzoek om alles eens te laten nakijken

Fruitig

Bericht door Fruitig »

Fynnya schreef:
Fruitig schreef:Ik laat nooit bloedprikken, dat durf ik niet.....brrrhttp://www.smilieplanet.com/smilieplane ... 20(13).gif
Eng he!
Ik vind het ook altijd vreselijk, en doe het ook alleen maar omdat het zo hard nodig is bij mij.
De vorige keer ging mijn lief mee om mijn hand vast te houden, dat hielp :)
Ik las trouwens een keer in een psychologisch tijdschrift dat ze hadden ontdekt dat de aanwezigheid van je partner echt helpt bij hoeveel pijn je voelt. En dat zelfs het kijken naar een foto van je partner daar al voor zorgt, hielp iets minder dan the real thing, maar het scheelde heel weinig. Apart he?
De laatste keer dat ik bloed moest laten prikken heeft de aanwezige verpleegster het in mijn hand gedaan. Dit was ook pijnlijk, maar het kon gelukkig zo.

Wel apart trouwens dat de aanwezigheid van je partner de pijn verzacht.
vegan with an edge!

lena

Bericht door lena »

Wen schreef:Een bloedanalyse is bij ons alle vitamines, mineralen, suiker, cholesterol,...
Vind het raar dat alles zo apart moet gevraagd worden. Wij zeggen gewoon een bloedonderzoek om alles eens te laten nakijken
Je kunt hier geluk hebben met een huisarts die daar heel makkelijk in is, maar standaard is dat zeker niet. En het kost ook best veel geld. Wordt wel vergoed door de verzekering, maar de eerste 165 euro (voor volwassenen) moet je toch zelf betalen, als je je eigen risico verder nergens voor nodig hebt.

Zen

Bericht door Zen »

Toen ik 6,5 jaar vegan was -nu een half jaar geleden- heb ik het voor het eerst laten controleren (had nooit ergens last van) en alle waarden waren optimaal. Ik had een zo compleet mogelijk plaatje aangevraagd.
Cut cold stone with a warm heart

Patricia

Bericht door Patricia »

Ik heb een flinke tatoeage op mijn arm dus ben wel naalden gewend maar bloed prikken vind ik ook erg akelig :roll:

Wen

Bericht door Wen »

Wordt wel vergoed door de verzekering, maar de eerste 165 euro (voor volwassenen) moet je toch zelf betalen, als je je eigen risico verder nergens voor nodig hebt.
:shock: :shock:
Nu is de Belgische ziektewet ver van ideaal hoor. Maar dat is toch ongehoord. Preventief bloed laten trekken, kan toch veel ziektes in de kiem smoren. Denk maar aan cholesterol en suikerwaarden.
We betalen er hier echt twee keer niets voor.

Zen

Bericht door Zen »

lena schreef: Je kunt hier geluk hebben met een huisarts die daar heel makkelijk in is, maar standaard is dat zeker niet. En het kost ook best veel geld. Wordt wel vergoed door de verzekering, maar de eerste 165 euro (voor volwassenen) moet je toch zelf betalen, als je je eigen risico verder nergens voor nodig hebt.
Ik heb er nooit iets voor moeten betalen aan eigen risico en het was dat jaar (2009) m'n enige bezoek aan de huisarts. Beetje vreemd dan toch...?
Cut cold stone with a warm heart

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla »

Het kan zijn dat die rekening nog komt. Sommige ziekenhuizen zijn erg traag met het versturen van rekeningen. Hopelijk heb je geluk, wij hebben het idd meegemaakt zo'n late verrekening.

Plaats reactie