Laten jullie regelmatig bloed controleren?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Dennis

Re: Laten jullie regelmatig bloed controleren?

Bericht door Dennis » do mei 20, 2010 21:45

Ik zat bij mijn laatste onderzoek ook tussen de 200 en 300 met mijn b12. Ik heb daar geen lekker gevoel bij, zeker niet omdat ik na één jaar veganisme al een tekort had (111) en na spuiten, bijslikken en later dus weer vegetarier geworden te zijn, nog 'maar' op een relatief lage waarde zit...

Ik ben ook ooit met zo'n lijstje naar de huisarts geweest, maar ze wilde niet echt meewerken en ik heb het toen ook snel opgegeven. Misschien toch maar eens een nieuwe poging wagen.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » vr mei 21, 2010 7:57

Dennis schreef:Ik zat bij mijn laatste onderzoek ook tussen de 200 en 300 met mijn b12. Ik heb daar geen lekker gevoel bij, zeker niet omdat ik na één jaar veganisme al een tekort had (111) en na spuiten, bijslikken en later dus weer vegetarier geworden te zijn, nog 'maar' op een relatief lage waarde zit...

Ik ben ook ooit met zo'n lijstje naar de huisarts geweest, maar ze wilde niet echt meewerken en ik heb het toen ook snel opgegeven. Misschien toch maar eens een nieuwe poging wagen.
Er is nog niet zoveel duidelijkheid, maar het schijnt dat er veel verschil zit in de opneembaarheid van verschillende soorten B12, en dingen die je in je mond moet laten oplossen zijn veel effectiever dan pilletjes die je doorslikt. Misschien had jij een minder effectieve soort die je ook nog eens doorslikte?
Maar het is geen slecht idee om te laten testen of je B12 wel goed opneemt. Gebruik je producten waar B12 analogen inzitten? Als je die veel gebruikt, kan dat je échte B12 flink tegenwerken. Ik weet het niet precies, maar ik dacht algen en dingen als spirulina, maar dat zou je even moeten opzoeken. Michel Post heeft in zijn (online) boek over B12 en veganisme daar een heel overzicht van.
En weet je zeker dat je échte B12 slikte? Er schijnen nog producten op de markt te zijn met alg-supplementen waar op staat vermeld dat het B12 is, maar die analogen bevatten ipv werkzame B12 (zowel analogen als werkzame heten officieel B12, vandaar dat ze zoiets erop mogen zetten, omdat het technisch gezien klopt dat het een vorm van B12 is).
Heb je alleen B12 zelf laten testen of ook homocysteïne en MMA (methylmalonzuur)? Als je B12 binnen de normaalwaarden valt maar wel laag is, kan je toch al schade aan je lichaam oplopen. Als je zowel MMA als homocysteine laat testen, kunnen ze zien of dat bij jou het geval is. Alleen B12 testen is niet betrouwbaar om te weten of je lichaam al schade oploopt, alleen weten veel huisartsen daar te weinig vanaf en testen ze vaak alleen de B12 zelf.

Fynnya

Bericht door Fynnya » vr mei 21, 2010 8:21

Dennis schreef:Ik zat bij mijn laatste onderzoek ook tussen de 200 en 300 met mijn b12. Ik heb daar geen lekker gevoel bij, zeker niet omdat ik na één jaar veganisme al een tekort had (111) en na spuiten, bijslikken en later dus weer vegetarier geworden te zijn, nog 'maar' op een relatief lage waarde zit...
Hoeveel dierlijke producten eet je nu als vegetarier eigenlijk?
In 1 ei zit bijvoorbeeld 0.6 microgram B12 en in 100 ml halfvolle melk 0.4 microgram. Je moet op een dag 2.8 microgram binnenkrijgen, dus dat is dan bijvoorbeeld 2 eieren en 400 ml melk. Dat is behoorlijk wat. En dan zit je op de ADH, die voor 97.5% van de mensen genoeg is, 2.5% van de mensen heeft dus nog meer nodig dan dat.

Overigens wordt aangeraden het bij een lage B12 waarde ook foliumzuur, B6 en ijzer te laten testen. Die stoffen hebben namelijk een samenhang met B12, ik weet niet precies hoe dat ook alweer zat, maar in de trant van dat ze nodig zijn voor de opname van B12 ofzo.

Ananas
Leefwijze: veganist

Bericht door Ananas » vr mei 21, 2010 16:59

De huisarts vertelden mij ook ongeveer zoiets, dat de andere B-vitaminen nodig zijn om B12 aan te maken/verwerken/opnemen/wat je lichaam ook doet. Daarom is het raadzaam om b-complex te slikken, want er kan door alleen b12 te slikken een tekort ontstaan aan de overige b's.

Dennis

Bericht door Dennis » za mei 22, 2010 20:16

Ik herinner me nog dat mijn b6 heel hoog was, maar ik zou het onderzoek moeten opzoeken (dat kan een aantal dagen duren...). Overige B-vitamines die ik heb laten checken waren toen ook voldoende.

Verder eet ik niet veel zuivel. Ik ben nu net weer gestopt met ei eten (dat wisselt nogal eens) en als ik al ei at, dan was het waarschijnlijk max 2 per week. Melk drinken we hier in huis sowieso niet. Ik eet wel af en toe kaas, soms op brood, soms op een pizza. Verder eet ik wel producten waar melk in zit verwerkt, zoals chocolade. Die 2,8 ga ik in elk geval niet halen, denk ik...

Ik heb heel lang solgar 100 of 1000 geslikt. De laatste paar maanden het huismerk van Kruidvat, 100. Erg goedkoop, dus ik zal eens kijken welke b12 daar dan in zit...

Dennis

Bericht door Dennis » za mei 22, 2010 20:26

Fynnya schreef:Heb je alleen B12 zelf laten testen of ook homocysteïne en MMA (methylmalonzuur)? Als je B12 binnen de normaalwaarden valt maar wel laag is, kan je toch al schade aan je lichaam oplopen. Als je zowel MMA als homocysteine laat testen, kunnen ze zien of dat bij jou het geval is. Alleen B12 testen is niet betrouwbaar om te weten of je lichaam al schade oploopt, alleen weten veel huisartsen daar te weinig vanaf en testen ze vaak alleen de B12 zelf.
Dit heb ik toen dus wel gevraagd, die laatste keer, maar daar werd dus niet heel positief op gereageerd. Het is dus nog niet gechecked.

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka » di mei 25, 2010 10:43

Artsen houden zich ook niet bezig met het voorkomen van ziektes, daar hebben ze dan ook geen verstand van.
Ze doen aan symptoom bestrijding, meer niet.

Fynnya

Bericht door Fynnya » di mei 25, 2010 11:07

taeka schreef:Artsen houden zich ook niet bezig met het voorkomen van ziektes, daar hebben ze dan ook geen verstand van.
Ze doen aan symptoom bestrijding, meer niet.
Die van mij wel hoor, zowel mijn huidige als mijn vorige.
Hebben beide benoemd dat mijn gewicht mij in de toekomst een sterk verhoogde kans op bepaalde ziektes geeft, en het daarom verstandig is daar nu aan te werken; en manieren aangedragen om dat op te lossen.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » wo jun 23, 2010 20:39

Ik ben vandaag bij de huisarts geweest. Ik wilde bloed laten prikken voor mijn prolactine gehalte en heb gelijk een hele lijst meegenomen voor vitamines e.d. om te laten controleren. Dat vond de huisarts een goed idee.

Met de b12 wist ik alleen niet zo goed wat ik moest doen. Volgens mijn huisarts was de standaard b12 test niet betrouwbaar als je waarde onder de 300 was. De minimum grens is 150 maar daarboven is het nog twijfelachtig of het wel of niet goed is. Als het ruim erboven is vond ze het wel goed. Als het twijfelachtig is, wilt ze nog de extra testen doen die betrouwbaarder zijn. Ze zei dat de extra testen erg kostbaar zijn, dus als het niet nodig is je het beter niet kan doen.
Wat denken jullie? Klopt dit?

Voor de kinderen vond ze het niet nodig om te prikken. Als ze goed groeien, zich goed ontwikkelen en niet ziek zijn zag ze geen reden om te denken aan tekorten.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » wo jun 23, 2010 20:56

JudithK schreef: Voor de kinderen vond ze het niet nodig om te prikken. Als ze goed groeien, zich goed ontwikkelen en niet ziek zijn zag ze geen reden om te denken aan tekorten.
Ik denk dat dit ook voor volwassenen geldt..

Fynnya

Bericht door Fynnya » wo jun 23, 2010 21:46

JudithK schreef: Met de b12 wist ik alleen niet zo goed wat ik moest doen. Volgens mijn huisarts was de standaard b12 test niet betrouwbaar als je waarde onder de 300 was. De minimum grens is 150 maar daarboven is het nog twijfelachtig of het wel of niet goed is. Als het ruim erboven is vond ze het wel goed. Als het twijfelachtig is, wilt ze nog de extra testen doen die betrouwbaarder zijn. Ze zei dat de extra testen erg kostbaar zijn, dus als het niet nodig is je het beter niet kan doen.
Wat denken jullie? Klopt dit?
Het klopt dat de normaalwaarde vaak vanaf 150 gaat, maar dat je tot 300 of 350 nog steeds in het risicogebied zit: er zijn mensen met B12-tekortsverschijnselen die een waarde tussen de 150 en 300/350 hebben, en er zijn mensen die geen tekort hebben en die ook een waarde tussen de 150 en 300/350 hebben. En je weet dus niet bij welke groep je hoort als je die waarde hebt, dus moet je het verder laten onderzoeken.
Wat goed dat jouw huisarts dat weet trouwens!
(Oke dat klinkt heel stom, maar huisartsen hebben heel weinig verstand van B12 en zien vaak b12-tekorten over het hoofd.)

Welke tests wil je laten doen?
Ik heb zelf homocysteine en MMA (methylmalon zuur/methyl malonic acid) laten testen, omdat de Vegan Society dit aanraadt, en verder nog B6, foliumzuur en ijzer, omdat Stichting B12tekort dit aanraadt.

Bij MMA en homocysteine kan je al schade aan je lichaam zien, terwijl het B12-level nog niet zo extreem laag lijkt. Zeker waardevol dus. Van B6, foliumzuur en ijzer weet ik niet uit mijn hoofd hoe het zit, maar sommige hebben in ieder geval invloed op de opname of werking van B12 en sommige op de testresultaten van B12. Dus dat lijkt mij ook handig om te laten testen.
Of je die dingen ook allemaal moet laten testen als je boven de 300 zit, weet ik zo niet. Ik heb dat zelf wel laten doen, omdat ik het zekere voor het onzekere wil nemen.

Bij mij kostten die dingen ongeveer:
MMA: staat geen prijs bij
Homocysteine: 45.50
B6: 9.80
Foliumzuur: 7.80
IJzer: 2.20
Homocysteine is dus inderdaad duur, van mma weet ik het niet. Die andere dingen zijn goedkoop, dus die kan je sowieso makkelijk erbij doen. Ik denk trouwens wel dat het vergoed wordt.
Maar dan zou ik met homocysteine en MMA inderdaad even afwachten wat je B12 waarde is, en opzoeken of die dan nodig zijn of niet.
Ik weet overigens niet of dit de consumentenprijzen zijn enzo, en of er nog dingen bijkomen, maar het is wel een vrij duidelijke indicatie van welke testen duur zijn en welke niet.

MMA is overigens een test die niet zo vaak gedaan wordt, mijn huisarts kende het niet (maar goed, die kent wel meer niet), maar ook de vrouw die het bloed bij mij prikte had nog nooit MMA geprikt zei ze (ze had een bepaald buisje ervoor nodig, die ze nog nooit had hoeven gebruiken).

Weet je bij welk laboratorium je bloed onderzocht wordt? Saltro (Utrecht) heeft bijvoorbeeld een document op haar website staan (daar heb ik die prijzen dus ook uit), dat geloof ik voor huisartsen bedoeld is, maar dat iedereen gewoon kan downloaden, waarin oa. alle eenheden staan, en de prijzen van alle testen.
Wie weet heeft die van jou dat ook wel.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » do jun 24, 2010 8:59

Ik heb nu bloed laten prikken voor B12, B6, D, ijzer, foliumzuur. De homocysteine en MMA dus nog niet. Die worden geprikt als de B12 niet ruim voldoende zou zijn.
Ik had alles op een briefje geschreven van wat je in dit topic genoemd had en meegenomen naar de huisarts. Ze ging zelf nog op internet kijken over hoe het ook alweer zat met de B12. En we gingen samen het lijstje afwerken. Wel heel fijn om een huisarts te hebben die meedenkt en niet vreemd reageert als je zegt dat je veganistisch eet.

Wen

Bericht door Wen » do jun 24, 2010 14:13

Dat klinkt idd super die huisarts! Denk niet dat de meesten zo zouden reageren.

jet
Moderator

Bericht door jet » do jun 24, 2010 14:29

mijn is vegetariër. Desondanks vond hij dat ik me maar onnodig zorgen maakte. En wilde hij ook niet vragen om anderssoortig onderzoek omdat ik veganist was...
Hij wilde nog wel 'veganist' op het onderzoeksblaadje zetten, maja, daar doen ze ook weinig mee denk ik dan, want ze voeren gewoon precies uit wat de arts vraagt volgens mij :(
Moet binnenkort toch naar huisarts voor allergietest, dan ook meteen maar weer vragen om B12-onderzoekje
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » wo jun 30, 2010 19:06

Ik heb vandaag de uitslagen gehad. B12 was 314, hb 7.8, ijzer 13 en de rest heb ik niet de waardes van gevraagd maar was allemaal goed. Wat denken jullie van de b12? Is dit betrouwbaar? Ik las dat je voor een betrouwbare meting 24 uur voor de test geen voeding moet eten waar b12 aan is toegevoegd en ik had die ochtend nog een grote kom soyamelk gegeten en de avond ervoor een veg1 tablet genomen. De ijzer is wel heel goed en dat is vaak weer een indicatie voor een lage b12 waarde.

Fynnya

Bericht door Fynnya » wo jun 30, 2010 19:08

JudithK schreef:Ik heb vandaag de uitslagen gehad. B12 was 314, hb 7.8, ijzer 13 en de rest heb ik niet de waardes van gevraagd maar was allemaal goed. Wat denken jullie van de b12? Is dit betrouwbaar? Ik las dat je voor een betrouwbare meting 24 uur voor de test geen voeding moet eten waar b12 aan is toegevoegd en ik had die ochtend nog een grote kom soyamelk gegeten en de avond ervoor een veg1 tablet genomen. De ijzer is wel heel goed en dat is vaak weer een indicatie voor een lage b12 waarde.
Ik had dat van die 24 uur ook ergens gelezen (ik denk in het boek van Michel Post) en vroeg dat ook aan mijn huisarts toen ik het wilde laten testen. En hij begon toen over dat je 6 weken vantevoren niet moet gebruiken, omdat het dan pas helemaal uitgewerkt is. En mijn nieuwe huisarts begon bij die vraag ook weer daarover, dus ik geloof dat zij dat idee van 24 uur niet kennen. Of het dan niet uitmaakt, of dat zij gewoon onwetend zijn, weet ik niet.... Ik heb voor de zekerheid gewoon meer dan 24 uur niet genomen.

sterreman

Bericht door sterreman » do dec 09, 2010 23:26

Wij laten inderdaad jaarlijks ons controleren op het bloed.
Dit doen we eigenlijk omdat wij dus totaal niets slikken op gebied van pillen. ( B12 etc)
Op de een of andere manier ben ik nooit zeker geweest in het verhaal B12 en blijf er toch op de dag van vandaag onthouden van. Stomme gedachten zeggen veel, en zeker niet slim.

Daarom laten voor het zekere ons altijd maar testen en geven duidelijk aan waarop we allemaal getest willen worden.
Tot op heden is alles OK zoals al zoveel jaren. Maar je weet maar nooit het kan zomaar omslaan dat mijn gedachten niet klopt ( waardes van het bloed) en ik moet gaan erkennen dat ook ik aan de pillen moet.

Fynnya

Bericht door Fynnya » vr dec 10, 2010 1:32

JudithK schreef:Ik heb vandaag de uitslagen gehad. B12 was 314, hb 7.8, ijzer 13 en de rest heb ik niet de waardes van gevraagd maar was allemaal goed. Wat denken jullie van de b12? Is dit betrouwbaar?
Het ligt eraan welke eenheid gebruikt is: picomol per liter of picogram per ml. Bij picomol per liter is een waarde van 300/350 of hoger de waarde waarbij je er normaal gesproken vrij zeker van kan zijn dat je geen tekort hebt (hoewel het bij veganisten niet betrouwbaar schijnt te zijn, zeker als ze regelmatig dingen als zeewier gebruiken). Bij picogram per ml is dat pas bij 400/470.
JudithK schreef:De ijzer is wel heel goed en dat is vaak weer een indicatie voor een lage b12 waarde.
Of het een indicatie kan zijn, weet ik niet. Maar het is in ieder geval zeker niet zo dat je aan de hand van je ijzerwaarde een B12-tekort kan uitsluiten.
sterreman schreef:Wij laten inderdaad jaarlijks ons controleren op het bloed.
Dit doen we eigenlijk omdat wij dus totaal niets slikken op gebied van pillen. ( B12 etc)
Op de een of andere manier ben ik nooit zeker geweest in het verhaal B12 en blijf er toch op de dag van vandaag onthouden van. Stomme gedachten zeggen veel, en zeker niet slim.

Daarom laten voor het zekere ons altijd maar testen en geven duidelijk aan waarop we allemaal getest willen worden.
Tot op heden is alles OK zoals al zoveel jaren. Maar je weet maar nooit het kan zomaar omslaan dat mijn gedachten niet klopt ( waardes van het bloed) en ik moet gaan erkennen dat ook ik aan de pillen moet.
Wat laat je precies testen?
Alleen serum-B12 testen is niet betrouwbaar genoeg, zeker niet bij veganisten, met name als je zeewier ed. gebruikt, en je lichaam kan al aardig wat schade hebben terwijl je waarden er nog goed uitzien.
Methylmalonzuur en homocysteïne kunnen die schade wel al eerder aantonen, het is verstandig om die ook te laten testen.
Daarnaast kan je met de ondergrens van de normaalwaarden van serum-B12 die vermeld wordt bij de uitslag alleen een tekort aantonen, niet een tekort uitsluiten: als je boven de ondergrens zit, kan je nog steeds een tekort hebben. Pas als je waarde behoorlijk ver boven de ondergrens zitten, is een tekort uitgesloten (tenzij je dus regelmatig dingen eet met veel B12-analogen, dan zegt je serum-waarde niks over een B12-tekort). Dus even kritisch kijken naar de waarde is zeer verstandig, zeker aangezien véél huisartsen daar totaal niks over weten.
Overigens hoef je niet per se aan de pillen, met B12 verrijkt voedsel kan ook, maar daar hou je waarschijnlijk ook niet van?

Purplehippie

Bericht door Purplehippie » vr dec 10, 2010 11:57

@Fynnya: dank voor het omhoog halen van dit topic. Ik kende deze nog niet, maar die lijstjes met dingen om op te laten testen die hierin genoemd worden zijn heel nuttig. Ik wil zelf volgende week naar de huisarts om m'n waarden te laten controleren en hier heb ik heel veel aan!

sterreman

Bericht door sterreman » vr dec 10, 2010 21:10

Fynnya schreef:
JudithK schreef:Ik heb vandaag de uitslagen gehad. B12 was 314, hb 7.8, ijzer 13 en de rest heb ik niet de waardes van gevraagd maar was allemaal goed. Wat denken jullie van de b12? Is dit betrouwbaar?
Het ligt eraan welke eenheid gebruikt is: picomol per liter of picogram per ml. Bij picomol per liter is een waarde van 300/350 of hoger de waarde waarbij je er normaal gesproken vrij zeker van kan zijn dat je geen tekort hebt (hoewel het bij veganisten niet betrouwbaar schijnt te zijn, zeker als ze regelmatig dingen als zeewier gebruiken). Bij picogram per ml is dat pas bij 400/470.
JudithK schreef:De ijzer is wel heel goed en dat is vaak weer een indicatie voor een lage b12 waarde.
Of het een indicatie kan zijn, weet ik niet. Maar het is in ieder geval zeker niet zo dat je aan de hand van je ijzerwaarde een B12-tekort kan uitsluiten.
sterreman schreef:Wij laten inderdaad jaarlijks ons controleren op het bloed.

Wat laat je precies testen?
Alleen serum-B12 testen is niet betrouwbaar genoeg, zeker niet bij veganisten, met name als je zeewier ed. gebruikt, en je lichaam kan al aardig wat schade hebben terwijl je waarden er nog goed uitzien.
Methylmalonzuur en homocysteïne kunnen die schade wel al eerder aantonen, het is verstandig om die ook te laten testen.
Daarnaast kan je met de ondergrens van de normaalwaarden van serum-B12 die vermeld wordt bij de uitslag alleen een tekort aantonen, niet een tekort uitsluiten: als je boven de ondergrens zit, kan je nog steeds een tekort hebben. Pas als je waarde behoorlijk ver boven de ondergrens zitten, is een tekort uitgesloten (tenzij je dus regelmatig dingen eet met veel B12-analogen, dan zegt je serum-waarde niks over een B12-tekort). Dus even kritisch kijken naar de waarde is zeer verstandig, zeker aangezien véél huisartsen daar totaal niks over weten.
Overigens hoef je niet per se aan de pillen, met B12 verrijkt voedsel kan ook, maar daar hou je waarschijnlijk ook niet van?
Hier ben je veel gezelliger 8)

Nee niet alleen B12, maar op van alles. Vit d, b12 oa naast ijzer folium, calcium etc etc etc etc.Maar ook wat jij zegt Methylmalonzuur en homocysteïne. Zeker alle dingen die schade kunnen veroorzaken in onze voeding als veganist of vegetarier
Gewoon een APK van mijn lichaam, tot nu toe doen ze het nog steeds

Plaats reactie