Laten jullie regelmatig bloed controleren?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
JudithK
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Laten jullie regelmatig bloed controleren?

Bericht door JudithK » ma apr 19, 2010 15:20

Wij zijn nu een half jaar vegan en ik vroeg me af of het nodig zou zijn om preventief bloed te laten controleren. Volgens mij eten we gezond/afwisselend met dagelijks vleesvervangers/peulvruchten/soya e.d. We slikken multivitamine en Veg1 en we voelen ons goed. Is het dan toch nog verstandig om bloed te laten controleren voor de zekerheid?
Doen jullie dat standaard?
En bij de kinderen? Bloedprikken is niet echt fijn voor kinderen...
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Marla

Re: Laten jullie regelmatig bloed controleren?

Bericht door Marla » ma apr 19, 2010 15:22

Ik heb het in 'al' die jaren dat ik vegan was 1 keer gedaan, en dat is inmiddels zo'n 4 jaar geleden. Ik zit er al een tijdje over te denken om me weer te laten controleren, gewoon voor de zekerheid.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » ma apr 19, 2010 15:28

Is zeker een verstandig idee om gewoon elk jaar of elke 2 jaar te laten controleren.
Bij niet alle tekorten merk je zelf dat er iets mis is.

Bij de kinderen? Oei..... juist bij kinderen is het belangrijk om te weten of alles goed gaat qua voedingsstoffen, maar voor hen is het ook de meest vervelende ervaring. Moeilijk, ik zou het niet weten!

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » ma apr 19, 2010 15:34

Dat was precies mijn twijfel bij de kinderen. Juist bij hun is het belangrijk om te weten dat ze niets tekort komen. Maar bloedprikken is zo niet fijn voor ze. Meilan slikt overigens ook multi vitamine en om de dag een Veg1 tablet. Yaël krijgt nog borstvoeding, dus zij zou uit de borstvoeding de nodige vitamines binnen moeten krijgen (naast het gewone eten).

Claudia

Bericht door Claudia » ma apr 19, 2010 15:36

Hmmmm nee, nog nooit laten doen. Misschien wel verstandig, want je hebt inderdaad niet alle tekorten meteen in de gaten :? Maar waar laat je zoiets dan doen? Bij de huisarts? Als dat zo is dan maar even niet, want die man is echt verschrikkelijk en ik mijd hem altijd zo veel mogelijk..... :P Dan wacht ik wel tot ik op mezelf woon, elders in het land, en dus een andere huisarts heb :mrgreen:
Maar in principe misschien wel een goed idee. Zo om de paar jaar of zo....

Marla

Bericht door Marla » ma apr 19, 2010 15:39

Als je borstvoeding geeft is het denk ik wel extra belangrijk dat jouw vitamines op peil zijn. Welke multi neem je? Er bestaan dacht ik ook speciale vitamines voor tijdens de borstvoeding.

Ik denk dat zolang je kinderen goed eten, multivitamine nemen, goed groeien en niet buitensporig vaak ziek zijn het wel ok is toch? Maar ja, ik weet er natuurlijk niks van want ik heb geen kinderen :)
Er zitten hier verschillende mensen die hun kinderen vegan hebben opgevoed (oa, esther, marjan, wanda), misschien dat zij er iets zinnigers over kunnen zeggen.

Fynnya

Bericht door Fynnya » ma apr 19, 2010 16:00

JudithK schreef:Dat was precies mijn twijfel bij de kinderen. Juist bij hun is het belangrijk om te weten dat ze niets tekort komen. Maar bloedprikken is zo niet fijn voor ze. Meilan slikt overigens ook multi vitamine en om de dag een Veg1 tablet. Yaël krijgt nog borstvoeding, dus zij zou uit de borstvoeding de nodige vitamines binnen moeten krijgen (naast het gewone eten).
Mijn vriend neemt sinds hij veganist is elke dag braaf B12, toch had hij op een gegeven moment een enorm tekort. Dat kan gewoon gebeuren, en dan is het belangrijk om het te weten. Ik zou bij kinderen eigenlijk wel af en toe controleren, niet alleen omdat het bij hen veel ernstiger is als er een tekort is, maar ook omdat je het aan hen misschien niet direct merkt. Bij volwassenen blijven energie en geheugen ed. volgens mij een heel lange tijd vrij constant, en merk je het denk ik nog wel als er iets fout zit, als er opeens minder energie is ed. Bij een kind is alles zo veranderlijk, dat je misschien niet doorhebt dat het kind achterblijft in zijn groei of ontwikkeling.
Bij borstvoeding is het volgens mij zo dat als de moeder te weinig binnenkrijgt, ook die stoffen mist in de moedermelk.

Fynnya

Bericht door Fynnya » ma apr 19, 2010 16:02

Claudia schreef:Hmmmm nee, nog nooit laten doen. Misschien wel verstandig, want je hebt inderdaad niet alle tekorten meteen in de gaten :? Maar waar laat je zoiets dan doen? Bij de huisarts? Als dat zo is dan maar even niet, want die man is echt verschrikkelijk en ik mijd hem altijd zo veel mogelijk..... :P Dan wacht ik wel tot ik op mezelf woon, elders in het land, en dus een andere huisarts heb :mrgreen:
Als je arts bij een huisartsenpraktijk zit waar meerdere huisartsen werken, kan je meestal volgens mij zonder problemen overstappen naar een andere huisarts binnen die praktijk.
En anders zou ik toch eens tegen je ouders zeggen dat je die huisarts niet fijn vindt, en naar een andere wil.
Gezondsheidsdingen uitstellen omdat je je huisarts vervelend vindt, is niet verstandig!

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » ma apr 19, 2010 16:10

Marla schreef:Als je borstvoeding geeft is het denk ik wel extra belangrijk dat jouw vitamines op peil zijn. Welke multi neem je? Er bestaan dacht ik ook speciale vitamines voor tijdens de borstvoeding.

Ik denk dat zolang je kinderen goed eten, multivitamine nemen, goed groeien en niet buitensporig vaak ziek zijn het wel ok is toch? Maar ja, ik weet er natuurlijk niks van want ik heb geen kinderen :)
Er zitten hier verschillende mensen die hun kinderen vegan hebben opgevoed (oa, esther, marjan, wanda), misschien dat zij er iets zinnigers over kunnen zeggen.
Ik slik de multi vitamine van Solgar voor zwangere/lacterende vrouwen, twee tabletten per dag. De kinderen zijn erg gezond. Ze hebben nog nooit griep gehad. Het laatste half jaar zijn ze niet ziek geweest.

Bij borstvoeding is het in het algemeen zo dat de baby neemt wat het nodig heeft en de moeder het tekort krijgt als er te weinig zou zijn.

Claudia

Bericht door Claudia » ma apr 19, 2010 17:24

Fynnya schreef:
Claudia schreef:Hmmmm nee, nog nooit laten doen. Misschien wel verstandig, want je hebt inderdaad niet alle tekorten meteen in de gaten :? Maar waar laat je zoiets dan doen? Bij de huisarts? Als dat zo is dan maar even niet, want die man is echt verschrikkelijk en ik mijd hem altijd zo veel mogelijk..... :P Dan wacht ik wel tot ik op mezelf woon, elders in het land, en dus een andere huisarts heb :mrgreen:
Als je arts bij een huisartsenpraktijk zit waar meerdere huisartsen werken, kan je meestal volgens mij zonder problemen overstappen naar een andere huisarts binnen die praktijk.
En anders zou ik toch eens tegen je ouders zeggen dat je die huisarts niet fijn vindt, en naar een andere wil.
Gezondsheidsdingen uitstellen omdat je je huisarts vervelend vindt, is niet verstandig!
Nee, hij heeft zelf zijn praktijk aan huis. En mijn ouders weten dat ik een hekel heb aan die man, mijn moeder heeft zelf minstens zo'n grote hekel als ik aan hem, maar overstappen naar een ander kan schijnbaar niet -- dat heeft mijn moeder jaren geleden al geprobeerd om voor elkaar te krijgen. Maar dat mocht dus niet. :roll: Mijn vader heeft in de 14 jaar dat we hier wonen eigenlijk nog nooit met hem te maken gehad, dus die houdt zich afzijdig :P
Het is geen onaardige man of zo, maar zo'n ontzettend lijzige zeem die zelf een ernstig gebrek aan daadkracht heeft en je alleen maar aan gaat zitten staren en als je uitlegt waar je voor komt weinig verder komt dan "Wat denk je zelf?" Ja hallo, als ik dat wist, of daar van uit kon gaan, hoefde ik niet naar jou te komen, toch? :roll: Maar dwarsliggen kan-ie als de beste -- toen ik als tiener anorexia had en mijn moeder graag wilde dat hij regelmatig mijn bloed zou controleren om te kijken hoe het met de belangrijke bloedwaarden zat, raakte hij hevig gepikeerd omdat-ie vond dat mijn moeder "dat niet zomaar te eisen had" (het was geen eis maar een verzoek, en geen onredelijk verzoek gezien de situatie lijkt me.....), zich teveel bemoeide met dingen waar ze geen verstand van had als leek zijnde, en waarschijnlijk ook gewoon vond dat-ie wel wat beters te doen had. Idem dito toen ik een keer flink gevallen was en mijn moeder vermoedde dat mijn arm gebroken was. Hij weigerde pontificaal om mij door te sturen naar het ziekenhuis voor een foto, puur omdat mijn moeder net iets te assertief was naar zijn zin :glare: Het was zijn mening dat het waarschijnlijk alleen maar gekneusd was, maar mijn moeder wilde het graag zeker weten. Dus toen heeft ze mij maar in de auto gezet en is zelf naar het ziekenhuis gereden en heeft ze daar op de EHBO verteld dat het pas net gebeurd was (in plaats van een dag eerder). Je moet toch wat als zo'n etter niet meewerkt.... (er zaten overigens alleen wat haarscheurtjes in mijn arm, niet genoeg om in het gips te moeten)
Kortom: zelf is het een grandioze zeem en weet-ie het niet en zelf komt hij nauwelijks met suggesties over wat je misschien mankeert, maar als je zelf denkt het te weten of zélf eens wat daadkrachtiger/assertiever doet is hij meteen op zijn pik getrapt :glare:
Mijn ontstoken teen opereren een paar jaar geleden deed hij overigens met liefde en plezier, dus voor dergelijk klein oplapwerk is hij een prima arts, maar verder heb je er niks aan.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » ma apr 19, 2010 18:12

@ Claudia,
Dat klinkt niet best om zo iemand als huisarts te hebben. Er komt trouwens een onderzoek naar kartelpraktijken van huisartsen. Bijvoorbeeld naar het niet toestaan van overstappen naar een andere arts. Als dit bewezen is, dan kan er een fikse boete volgen. Dit was vorige week in het nieuws, dus wellicht kun je nu wel gemakkelijker overstappen.

Ik laat na de zomer mijn bloed uitgebreid onderzoeken. Door de glutenintolerantie kan ik tekorten hebben opgelopen. Ik hoop die tekorten nu in te lopen en slik wat extra's. Ik neem nu Floradix kruidenelixer voor wat extra ijzer. Dat voelde voor mij beter dan de gentle iron omdat de kruidenelixer nog meer stoffen bevat. Daarnaast slik ik om de dag een hoge dosis B12. Verder neem ik nog calcium/magnesiumtabletten.
Verder let ik nu nog meer op wat ik eet. Dus meer bv bladgroentes.
Ik heb de indruk dat ik begin op te knappen door de kruidenelixer. Als die fles op is dan ga ik aan een sterke multi.
Dus hopelijk straks geen tekorten.

maartje

Bericht door maartje » ma apr 19, 2010 18:14

Ik ben donor bij de bloedbank, dus als het erg mis is, hoor ik het vast wel! Sowieso mag je geen bloed geven als je ijzer te laag is, en nadat ik een paar keer ben afgekeurd om die reden let ik er heel goed op. Sindsdien is mijn ijzer dan ook heel hoog :)

cavia

Bericht door cavia » ma apr 19, 2010 19:03

Ik heb het vorig jaar juni/juli laten controleren. Voelde me toen niet lekker en wat ik al vermoedde was ook zo; had een B12 tekort. De rest was wel prima in orde. Toen kreeg ik 3x om te twee weken een B12 shot en voelde me na de eerste al stukken beter. Dit jaar rond die tijd laat ik me weer prikken. Voor de zekerheid, wil niet dat het straks weer mis is. Want een B12 tekort is vaak erg lastig, of zelfs niet, goed te krijgen.

Fynnya

Bericht door Fynnya » di apr 20, 2010 10:18

Claudia schreef: Nee, hij heeft zelf zijn praktijk aan huis. En mijn ouders weten dat ik een hekel heb aan die man, mijn moeder heeft zelf minstens zo'n grote hekel als ik aan hem, maar overstappen naar een ander kan schijnbaar niet -- dat heeft mijn moeder jaren geleden al geprobeerd om voor elkaar te krijgen. Maar dat mocht dus niet. :roll:
Woon je ergens in de middle of nowhere waar maar 1 huisarts in de buurt is? Er is namelijk geen enkele reden om niet te mogen overstappen.
Wel is het zo dat huisartsen(praktijken) mensen kunnen weigeren omdat ze al vol zitten, of omdat je in een te verre wijk woont. Kan een van die dingen het geval zijn?
Vraag je moeder eens waarom het overstappen niet lukte?
Als hij het probeert tegen te houden (nog nooit van gehoord, maar volgens Annika-Ayla's antwoord kan dat blijkbaar), moet je echt aangifte doen oid. Waar weet ik ook niet trouwens.

Claudia

Bericht door Claudia » di apr 20, 2010 10:29

Fynnya schreef:Woon je ergens in de middle of nowhere waar maar 1 huisarts in de buurt is? Er is namelijk geen enkele reden om niet te mogen overstappen.
Wel is het zo dat huisartsen(praktijken) mensen kunnen weigeren omdat ze al vol zitten, of omdat je in een te verre wijk woont. Kan een van die dingen het geval zijn?
Als hij het probeert tegen te houden (nog nooit van gehoord, maar volgens Annika-Ayla's antwoord kan dat blijkbaar), moet je echt aangifte doen oid. Waar weet ik ook niet trouwens.
Nee, Best is een groot dorp met zeker meerdere huisartsen. Ik weet eigenlijk niet precies waarom het niet ging (zal mijn moeder eens vragen inderdaad) maar er hangt me vaag iets bij van dat het alleen mocht als je écht niet meer door een deur kon met je huidige arts, en dat men (de andere artsen volgens mij) vond dat onze klacht over deze man te vaag was. Maar er zit misschien best wat in wat Annikka-Ayla zegt -- volgens mij was dit namelijk het antwoord wat de andere artsen in het dorp ons gaven (en niet bijvoorbeeld een verzekeringsmaatschappij of zo), en dus toch inderdaad een soort van afspraken die ze onderling gemaakt leken te hebben.
Maar aangezien we in principe zelden een arts nodig hebben, had mijn moeder ook geen zin om er ál te veel tijd en moeite in te steken...... voor die enkele keer dat we hem wel nodig hebben, ondergaan we het maar. Maar zowel mijn moeder als ik krijgen al de kriebels als we maar aan hem denken :P

Fynnya

Bericht door Fynnya » di apr 20, 2010 10:34

Claudia schreef:
Fynnya schreef:Woon je ergens in de middle of nowhere waar maar 1 huisarts in de buurt is? Er is namelijk geen enkele reden om niet te mogen overstappen.
Nee, Best is een groot dorp met zeker meerdere huisartsen. Ik weet eigenlijk niet precies waarom het niet ging (zal mijn moeder eens vragen inderdaad) maar er hangt me vaag iets bij van dat het alleen mocht als je écht niet meer door een deur kon met je huidige arts, en dat men (de andere artsen volgens mij) vond dat onze klacht over deze man te vaag was. Maar er zit misschien best wat in wat Annikka-Ayla zegt -- volgens mij was dit namelijk het antwoord wat de andere artsen in het dorp ons gaven (en niet bijvoorbeeld een verzekeringsmaatschappij of zo), en dus toch inderdaad een soort van afspraken die ze onderling gemaakt leken te hebben.
Maar aangezien we in principe zelden een arts nodig hebben, had mijn moeder ook geen zin om er ál te veel tijd en moeite in te steken...... voor die enkele keer dat we hem wel nodig hebben, ondergaan we het maar. Maar zowel mijn moeder als ik krijgen al de kriebels als we maar aan hem denken :P
Het klinkt inderdaad als kartelvorming.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » di apr 20, 2010 10:46

De NMA gaat of is al bezig hier onderzoek naar te doen. Dus mocht je huisarts niet willen meewerken, kun je het aan de NMA doorgeven. Vorige week hoorde ik toevallig op Radio 1 hierover.
Maar hopelijk lukt het nu gemakkelijk nu er al een dreiging is van boete.

Veel succes (y)

Patricia

Bericht door Patricia » di apr 20, 2010 11:39

Ook ik heb vorig jaar mijn bloed laten testen,ik voelde me al jaren niet goed,veel depressief enzo.
Medicatie en al die therapie hielpen niet dus ben ik op het internet gaan zoeken en zo dus op het idee gekomen op mijn bloed te laten testen.
Ik bleek een extreem vitamine B12 tekort te hebben en krijg sindsdien om de 2 maanden een vitamine B12 injectie (na een opstart van 2x in de week)
Dit tekort heb ik dus al gekregen van het vegetarisch eten dus niet eens veganistisch...
Ik krijg dit nu de rest van mijn leven,ik kon kiezen tussen die injecties of tabletten slikken maar nu weet ik zeker dat ik die vitamine binnenkrijg.

Ben ik even blij dat ik me heb laten onderzoeken want na jaren en jaren tobben met mijn geestelijke gezondheid,gaat het nu gewoon hartstikke goed met me.
Jammer dat de dokter er zelf niet aan gedacht heeft om me te laten onderzoeken en dat ik er zelf achter gekomen ben maar liever laat dan nooit.

Dus ik zou me zeker af en toe laten testen als ik jou was :)

lena

Bericht door lena » di apr 20, 2010 11:49

Patricia schreef:Dit tekort heb ik dus al gekregen van het vegetarisch eten dus niet eens veganistisch...
Ik denk ook dat vegetariers soms wel een grotere kans kunnen hebben op een b12 tekort dan veganisten (omdat veganisten meestal wel weten dat ze bij moeten slikken). Er wordt altijd gezegd dat B12 geen enkel probleem is voor vegetariers, maar dan moet je wel minimaal drie keer per dag wat dierlijks eten. Ik at een schaaltje yoghurt per dag, en soms kaas, en dat was het de meeste dagen wel.

En er zijn natuurlijk ook veel mensen die gewoon vlees eten en toch een b12 tekort krijgen.

Hebben veganisten die gewoon een b12 supplement nemen (in de hoeveelheid die aanbevolen wordt door de veganistenorganisaties) een hogere kans op een b12 tekort dan vleeseters?

Fynnya

Bericht door Fynnya » di apr 20, 2010 12:01

lena schreef:
Patricia schreef:Dit tekort heb ik dus al gekregen van het vegetarisch eten dus niet eens veganistisch...
Ik denk ook dat vegetariers soms wel een grotere kans kunnen hebben op een b12 tekort dan veganisten (omdat veganisten meestal wel weten dat ze bij moeten slikken). Er wordt altijd gezegd dat B12 geen enkel probleem is voor vegetariers, maar dan moet je wel minimaal drie keer per dag wat dierlijks eten. Ik at een schaaltje yoghurt per dag, en soms kaas, en dat was het de meeste dagen wel.

En er zijn natuurlijk ook veel mensen die gewoon vlees eten en toch een b12 tekort krijgen.

Hebben veganisten die gewoon een b12 supplement nemen (in de hoeveelheid die aanbevolen wordt door de veganistenorganisaties) een hogere kans op een b12 tekort dan vleeseters?
Ik denk dat dat inderdaad klopt, vegetariers die niet heel veel zuivel of ei eten, weten volgens mij vaak niet dat ze een tekort aan B12 kunnen oplopen. Veganisten weten dat volgens mij allemaal wel.
Er zijn veel mensen van 50+ die een B12 tekort oplopen, omdat hun lichaam de B12 niet meer goed opneemt. En dat geldt voor veel 50+, of ze nou vegan veggie of vleeseter zijn. Ik weet het niet meer precies, maar ik dacht te hebben gelezen dat 50% van de 50+ers problemen heeft met de opname.

Als je de juiste hoeveelheid B12 inneemt, neem ik aan dat je als veganist niet meer kans hebt op een B12 tekort. Maar het zou kunnen dat sommige supplementen niet zo goed zijn, niet zo effectief, niet zo goed opneembaar etc. En over B12 in supplementen is waarschijnlijk veel minder bekend dan over de B12 die van nature in voedsel zit (je kan veel makkelijker een groep vleeseters in de gaten houden en kijken hoe het met hun B12 zit, dan veganisten, omdat die er gewoon weinig zijn). Maar ik vind het wel een heel interessante vraag (of vegans die de aanbevolen hoeveelheid B12 slikken meer kans hebben op een B12tekort dan niet-vegans), ik zou dat ook wel willen weten.

Plaats reactie