afvallen

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Ananas
Leefwijze: veganist

Re: afvallen

Bericht door Ananas »

Dat is het streven, het lukt niet altijd. Ik eet liever fruit dan koekjes tussendoor en van die koekjes krijg ik ook meer trek... en cruesli is er ook suikervrij bij de natuurwinkel :)

Ik merk wel dat het makkelijker is om het helemaal niet te eten, dan af en toe wel, want dan heb ik gelijk trek in meer.

cavia

Bericht door cavia »

Ja, dat is ook zo! Ik wordt vaak ook zo loom van suiker. Energieloos.

En cruesli van de natuurwinkel is zo dúúr! Maar goed, het is het één of het ander. Daarbij staat hier thuis muesli (zonder suiker) en bij mn vriend alleen nog wat cruesli. Wat ik dan wel weer een beetje jammer vind is dat in de yofu van Alpro suiker zit... In die van Provamel zit tapiocastroop, dus die haal ik dan, maar vraag me nog steeds af of dat gezonder is?

Truus

Bericht door Truus »

cavia schreef:Ik wordt vaak ook zo loom van suiker.
Ik vraag me af of dat niet psychisch is, want als je een banaan eet wordt je toch ook niet loom?

cavia

Bericht door cavia »

Natuurlijke suikers <-> Geraffineerde suikers.

En mocht het psychisch zijn, is het alleen maar mooi mee genomen :p

Truus

Bericht door Truus »

cavia schreef:Natuurlijke suikers <-> Geraffineerde suikers.
Of ons lijf dat onderscheid ook maakt?
cavia schreef:En mocht het psychisch zijn, is het alleen maar mooi mee genomen
Idd, overigens heb ik dat gevoel van chagrijnigheid na suiker niet. Ben namelijk sowieso al chagrijnig.

cavia

Bericht door cavia »

Truus schreef:
Als dat zo is zou het denk ik ook niet uitmaken of we pasta's/brood/ed van geraffineerde of ongeraffineerde meelsoorten eten.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

cavia schreef:
Truus schreef:
Als dat zo is zou het denk ik ook niet uitmaken of we pasta's/brood/ed van geraffineerde of ongeraffineerde meelsoorten eten.
Het onderscheid natuurlijk-geraffineerd is niet het hele verhaal. Het gaat over hoe complex de suikers zijn. Complexe suikers ('langzame suikers) bevatten veel verbindingen en moeten eerst uit elkaar gehaald worden door je lichaam voor ze in je bloed worden opgenomen. Eenvoudige suikers ('snelle suikers') kunnen bijna meteen het bloed in.
Suikers in geraffineerde pasta, brood etc zijn snelle suikers, die in volkoren pasta en brood zijn langzame suikers. Suikers in fruit zijn dan wel ongeraffineerd, het zijn wel snelle suikers.

Snelle suikers betekent overigens niet per definitie slecht hoor. Voor hypoglychemie is het bijvoorbeeld slecht (hoewel het niet erg is als het een kleine hoeveelheid is en in combinatie met andere stoffen die de opname langzamer maken, omdat dan je bloedsuikerspiegel er niet zo heel erg van stijgt), maar er zijn ook sporters die het aanraden om fruit te gebruiken vlak voor het sporten, omdat je dan tijdens het sporten al al die energie uit het fruit krijgt, en niet een deel van de energie pas uren later. Geldt uiteraard alleen voor sporten waar je korte tijd veel energie gebruikt, niet voor sporten waar je rustiger aandoet en het uren moet volhouden.
Overigens is er nog flink wat onenigheid over suiker, hypoglychemie, en fruit voor het sporten, dus er zullen bij al die onderwerpen ook wel deskundigen zijn die het daar niet mee eens zijn.

Ananas

Bericht door Ananas »

Truus schreef:
Jazeker. Geraffineerde suiker = tafelsuiker (sucrose), dat een verbinding is van 1 molecuul fructose met 1 molecuul glucose. De eerste stap in het verteringsproces is het verbreken van deze verbinding. Dan zit je dus ook met glucose, wat heel snel wordt opgenomen in het bloed en dan krijg je insuline pieken.
De suiker in fruit is fructose en dit wordt langzamer opgenomen en heeft een minder groot effect op de insuline, maar als je dit uit het fruit haalt is het ook geraffineerd en daardoor ongezond, want in een vrucht zitten andere voedingsstoffen die maken dat fruit goed verteerd wordt.

Uiteindelijk heeft fruit wel invloed op de bloedsuikerspiegel maar dus minder.

@ Cavia, tapiocastroop weet ik ook niet, ik dacht dat het eerder gezoet werd met appelconcentraat. Ben altijd een beetje huiverig voor stropen van wat voor soort dan ook, meestal is het niet echt gezond.

lena

Bericht door lena »

Volgens mij is het niet zo simpel als je puur kijkt naar de bloedsuikerspiegel. Suiker heeft een lagere glycemische index en load (wat betekent dat het minder invloed heeft op de bloedsuikerspiegel) dan bijvoorbeeld aardappels en watermeloen. Volkorenpasta en witte pasta schelen nauwelijks wat dit betreft. Een portie zilvervliesrijst gooit je bloedsuikerspiegel (volgens de glycemische load) meer omhoog dan twee eetlepels suiker.

rik23

Bericht door rik23 »

Ik eet ook bijna geen witte suiker omdat het simpelweg een negatieve invloed op mijn lijf heeft.
bij (erg)zoet fruit en ruwe rietsuiker met het demeter keurmerk of van permacultuur heb ik er geen last van omdat de vele suikers er in samenhang zitten en bij witte suiker en soms bij regulier geteelde fruit is die samenhang weg vanwege de teelt op grootte, zoet en snelheid en krijg ik een onrustig gevoel en plakkerig zweet als ik iets teveel neem. :?

Truus

Bericht door Truus »

Ananas schreef:De suiker in fruit is fructose
In fruit zit ook glucose. N.b. heet glucose in zuiver Nederlands druivensuiker (alhoewel het meestal van mais wordt gemaakt).

glitters
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door glitters »

nou en, fruit is gezond
Do not let the pain make you hate

Mijn marktplaats link met oa:
RAW CHOCOLATE!

http://verkopers.marktplaats.nl/7672046

Truus

Bericht door Truus »

glitters schreef:nou en, fruit is gezond
Glitters, mijn reactie slaat op de stelling van Ananas dat in fruit andere suiker zit dan in een zak suiker.

N.b. haal ik zelf nooit suiker als zodanig in huis, ook niet in varianten z.a. agavestroop of appelconcentraat. Dat heeft niet met de chemische samenstelling van de suiker te maken maar met het feit dat dergelijk geconcentreerd suiker te snel op gaat. Mensen die de suikerpot kunnen laten staan en alleen af en toe een lepeltje nemen hoeven niet vies te zijn van suiker. Ik betwijfel dat suiker, hoe geraffineerd ook, het dramatisch effect kan hebben dat sommigen op deze lijst stellen, tenzij psychologisch of in zeer grote hoeveelheden tegelijk geconsummeerd. Maar nogmaals, ik hoor niet bij de pro-suiker lobby.

Trouwens, geen enkel voedingssoort is op zichzelf gezond. Fruit is "gezond" wanneer je het eet in plaats van een Marsbar. Maar wanneer iemand zoals ik fruit eet nadat het benodigde aantal calorieën voor de dag al bereikt is, houdt het op met gezond te zijn.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

http://www.obesimed.nl
http://www.obesimedforte.com

Is vegan en dierproefvrij, aldus de makers. Kan helpen bij afvallen, doordat het honger gevoel weg kan nemen. Zou kunnen werken voor sommigen.

Sybine
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sybine »

Voor degenen die genoeg tijd hebben, een docu over suikers.

http://www.youtube.com/watch?v=dBnniua6-oM

Ik probeer zo veel mogelijk suikervrij te eten. Beter gezegd, ik probeer toegevoegde suikers te vermijden.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Ik hou van zoet, suiker enzo :)

Maar probeer nu wel geen suiker te nemen. Zover praktisch te doen.

Is wel lastig hoor.. Vandaag in de supermarkt ben ik 3 keer naar vak gelopen met chocolade. Niet gedaan, maar had het zo graag gewild.

Brent

Bericht door Brent »

Ik hou ook van zoet, maar dingen waar kunstsuikers inzitten vind ik toch een beetje "vies", het voelt niet goed die suikers in je mond en ook niet het naëffect ervan.
Meestal neem ik banaan als ik zin in zoet heb tussendoor of door mijn ontbijt, maar af en toe ook dadels en daar kun je wel dik op worden als je er flink van dooreet uit zo'n grote doos.

Omdat ik niet goed tegen granen, meel, aardappels etc. kan, word ik niet meer zo snel dik als ik die dingen consequent weglaat uit mijn dieet. Meestal lukt dat me wel.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Truus

Bericht door Truus »

Vegantastic schreef:Vandaag in de supermarkt ben ik 3 keer naar vak gelopen met chocolade.
Weet je wat ik ontdekt heb? Chocola is niet lekker! "Puur" is bitter, "melk" is vies want daar zit melk in en rijstmelkchocola smaakt naar karton. Heh heh, eindelijk genezen van m'n hang naar chocola, want het is gewoon niet door de keel te krijgen. Niet lekker. Toch...??? :twisted:

Ananas

Bericht door Ananas »

Ik zal er hier niet verder over uitbreiden, maar ik ben het absoluut niet eens met je mening over pure chocolade ;)

Maarrr goed hoor alex, vooral de suiker weerstaan idd, dan wordt je trek ernaar op een gegeven moment vanzelf minder!

Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

De sjokola van Organic Meltdown (saves trees) is wel lekker hoor!

Plaats reactie