afvallen

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Re: afvallen

Bericht door Fynnya »

lena schreef:Soms lijkt het ook dat je weinig eet, terwijl het toch veel calorieen zijn. Ik at zelf vroeger bijvoorbeeld vaak twee zelfgebakken boterhammen met pindakaas en banaan als lunch. Gezond, eiwitrijk, prima, dacht ik. En dat is ook wel zo, maar ik schrok best dat daar meer dan 500 calorieen in zaten, terwijl ik juist het idee had dat 2 boterhammen vrij weinig was (en dat ik daarom wel pindakaas als beleg kon nemen). Vaak at ik ook nog fruit toe, en dan zat ik zomaar aan 700 calorieen. Het bleek dat een snee zelfgebakken brood veel zwaarder is dan een snee winkelbrood, en dat pindakaas toch ook sneller aantikte dan verwacht. Ook mijn smoothie (waar ik wat extra noten/zaden aan toevoeg omdat ik dat gezonder vind en er langer vol van blijf) zit zo aan de 400 calorieen, terwijl ik dat gewoon als tussendoortje zou kunnen drinken.
Goed punt! 2 boterhammen met beleg en een stuk fruit klinkt als een behoorlijk kleine lunch, maar qua calorien tikt het inderdaad wel aan. Pindakaas en banaan zijn echt calorieenbommen.

Truus
Leefwijze: veganist

Bericht door Truus »

lena schreef:ik schrok best dat daar meer dan 500 calorieen in zaten
Een maaltijd van 500 - 700 calorieën is toch best normaal, hoor, tenzij je hééél klein bent of nooit beweegt. Als je daar drie per dag van eet, dan kan er best ook nog wel één tussendoortje bij.

Ik vraag mij af hoe oud Glitters is. Wij ouderen (of ben ik de enige bejaarde hier?) hebben soms niet veel anders te doen dan eten en zorgen maken over ons lijf, maar voor jongeren is dat beslist niet aan te raden. Te veel of te weinig eten zouden aandoeningen zijn met pseudo-medische namen als boulimia en anorexia nervosa, maar in feite zijn het gewoon uit de hand gelopen hobbies waar mensen aanvankelijk voor kiezen. Alhoewel veganisme onderdeel is van je basisnormen en -waarden, van wie je bent en waar je voor staat, hoeft het zeker niet te leiden tot obsessies met eten of lijf.

Fynnya

Bericht door Fynnya »

Truus schreef:
Een maaltijd van 500 - 700 calorieën is toch best normaal, hoor, tenzij je hééél klein bent of nooit beweegt. Als je daar drie per dag van eet, dan kan er best ook nog wel één tussendoortje bij.
Tuurlijk, is helemaal niet te veel voor een lunch. Het is alleen dat het klinkt als een heel kleine lunch, dat je makkelijk als tussendoortjes zoiets kan eten, maar het veel meer calorien bevat dan je zou denken. Dat is het punt. Maar als lunch is met dit aantal calorien niks mis inderdaad.

Truus

Bericht door Truus »

Fynnya schreef: Maar als lunch is met dit aantal calorien niks mis inderdaad.
Heh mensen, hou eens op met deze discussie, er krijg er zooo'n trek van. :wink: :wink:

Fynnya

Bericht door Fynnya »

Truus schreef:
Fynnya schreef: Maar als lunch is met dit aantal calorien niks mis inderdaad.
Heh mensen, hou eens op met deze discussie, er krijg er zooo'n trek van. :wink: :wink:
Tja, dan moet je maar een vroege lunch gaan houden :D :wink:

Claudia

Bericht door Claudia »

Truus schreef:Te veel of te weinig eten zouden aandoeningen zijn met pseudo-medische namen als boulimia en anorexia nervosa, maar in feite zijn het gewoon uit de hand gelopen hobbies waar mensen aanvankelijk voor kiezen.
Ik hoop dat je hier refereert naar heel specifieke gevallen, waarin het onjuiste eetgedrag verkeerd begrepen wordt (i.e. gezien wordt als symptoom van een geestesziekte maar dat niet echt is), en niet bedoeld dat boulimia of anorexia altijd 'uit de hand gelopen hobbies' zijn, want dan heb je het toch echt grondig mis.
Truus schreef:Alhoewel veganisme onderdeel is van je basisnormen en -waarden, van wie je bent en waar je voor staat, hoeft het zeker niet te leiden tot obsessies met eten of lijf.
Ben ik het helemaal mee eens ;)

lena

Bericht door lena »

Truus schreef:
Als ik drie maaltijden van 700 calorieen per dag eet kom ik aan. Veel volwassen vrouwen, vooral als ze weinig sporten, hebben genoeg aan zo'n 1600-1800 calorieen per dag om op een gezond gewicht te blijven. Als je af wilt vallen moet je natuurlijk nog minder eten (of meert sporten).
Ik vraag mij af hoe oud Glitters is. Wij ouderen (of ben ik de enige bejaarde hier?) hebben soms niet veel anders te doen dan eten en zorgen maken over ons lijf, maar voor jongeren is dat beslist niet aan te raden. Te veel of te weinig eten zouden aandoeningen zijn met pseudo-medische namen als boulimia en anorexia nervosa, maar in feite zijn het gewoon uit de hand gelopen hobbies waar mensen aanvankelijk voor kiezen. Alhoewel veganisme onderdeel is van je basisnormen en -waarden, van wie je bent en waar je voor staat, hoeft het zeker niet te leiden tot obsessies met eten of lijf.
Natuurlijk niet, maar een simpele vraag over afvallen omdat iemand een paar kilo aangekomen is hoeft ook niet meteen tot allerlei anorexia waarschuwingen te leiden. Als je een paar kilo aankomt zonder dat je het begrijpt is het een goed idee om uit te zoeken waar dat vandaan komt, want voor je het weet worden die paar kilo's een boel kilo's.

(Glitters, heb je je schildklier al eens laten onderzoeken? Onverwacht aankomen en vermoeidheid zouden ook kunnen wijzen op schildklierproblemen)

glitters

Bericht door glitters »

ik heb nog lang niet alles gelezen maar hoe kan fruit nou slecht zijn omdat er ''suiker'' inzit? het is tog een natuurlijke suiker? en er zitten allemaal vitaminen enzo in en vezels?
als het zo word kunnen we net zo goed allemaal maar helemaal stoppen met eten :( :|

ik eet al NOOIT witmeel producten, de crackers die ik eet zijn ook altijd volkoren. of biologische rijstwafels (met zilvervliesrijst). en suiker ook bijna niet.

maar goed, ik ben 2 dagen flink aan het sporten geslagen en er is weer 1 kilo af!
dus ik ga zo maar door denk ik :P
Do not let the pain make you hate

Mijn marktplaats link met oa:
RAW CHOCOLATE!

http://verkopers.marktplaats.nl/7672046

glitters

Bericht door glitters »

@ hierboven ergens

ik ben 18 en ik heb geen anorexia of iets in die vorm :P

ennn over die schildklier, nee die heb ik niet laten onderzoeken. maar volgens een homeopatische arts heb ik wel een vermoeide bijnier en iets is niet goed met mn lever :roll: of zo.

RAW CHOCOLATE!

glitters

Bericht door glitters »

Fynnya schreef:
lena schreef:Soms lijkt het ook dat je weinig eet, terwijl het toch veel calorieen zijn. Ik at zelf vroeger bijvoorbeeld vaak twee zelfgebakken boterhammen met pindakaas en banaan als lunch. Gezond, eiwitrijk, prima, dacht ik. En dat is ook wel zo, maar ik schrok best dat daar meer dan 500 calorieen in zaten, terwijl ik juist het idee had dat 2 boterhammen vrij weinig was (en dat ik daarom wel pindakaas als beleg kon nemen). Vaak at ik ook nog fruit toe, en dan zat ik zomaar aan 700 calorieen. Het bleek dat een snee zelfgebakken brood veel zwaarder is dan een snee winkelbrood, en dat pindakaas toch ook sneller aantikte dan verwacht. Ook mijn smoothie (waar ik wat extra noten/zaden aan toevoeg omdat ik dat gezonder vind en er langer vol van blijf) zit zo aan de 400 calorieen, terwijl ik dat gewoon als tussendoortje zou kunnen drinken.
Goed punt! 2 boterhammen met beleg en een stuk fruit klinkt als een behoorlijk kleine lunch, maar qua calorien tikt het inderdaad wel aan. Pindakaas en banaan zijn echt calorieenbommen.
nou ik persoonlijk heb altijd zo iets van wat zijn nou eigenlijk calorieen..?
ik wil daar helemaal niet aan denken en me niet over druk maken,
maar ik wil dus altijd kiezen voor iets zo natuurlijk mogelijk: zoals een banaan. want wat kan daar nou aan toegevoegd zijn, dat is tog gezond hoe dan ook?
al die koekjes met ''weinig calorieen'' en ''gezonde keuze'' enzo die vertrouw ik niet.

RAW CHOCOLATE!

Fynnya

Bericht door Fynnya »

glitters schreef: al die koekjes met ''weinig calorieen'' en ''gezonde keuze'' enzo die vertrouw ik niet.
Lijkt me een goede instelling :)
Maar qua banaan, niet alles dat natuurlijk is is gezond natuurlijk. Er bestaat ook planten die giftig zijn...
Banaan is volgens mij ook wel gezond, maar vergeleken met ander fruit waar evenveel vitamines enzo in zitten, zit je daarmee gewoon heel snel aan de hoeveelheid voedsel die je kan eten zonder aan te komen. En als dat je geen problemen oplevert, is er ook niks aan de hand. Ik ken ook iemand die banaan eet als ie flink gaat sporten, schijnt goed te werken omdat het zoveel energie oplevert. Maar als je wilt afvallen, moet je er gewoon rekening mee houden dat je bij sommig voedsel je 2 borden kan eten, en bij sommige niet meer dan een half bord. En banaan valt gewoon onder die laatste.
Niet dat je dan geen bananen moet eten hoor, maar het is wel handig om te weten dat het zoveel calorien heeft.

Ananas

Bericht door Ananas »

glitters schreef:ik heb nog lang niet alles gelezen maar hoe kan fruit nou slecht zijn omdat er ''suiker'' inzit? het is tog een natuurlijke suiker? en er zitten allemaal vitaminen enzo in en vezels?
als het zo word kunnen we net zo goed allemaal maar helemaal stoppen met eten :( :|
Het is niet slecht, maar er zit wel suiker in. Als je een paar kg fruit per dag eet zal je niet afvallen. Sowieso merk ik zelf dat als ik honger heb en bijvoorbeeld een appel eet, ik na een kwartier alweer trek heb. Dat is van de suikers in de appel, ook al is het gezond en heeft het vitaminen en alles.

@ Lena, als je zo weinig kcal eet en niet afvalt, kan je denk ik beter gaan kijken naar wat er dan gegeten wordt ipv hoe veel.

Patricia

Bericht door Patricia »

Ik ben ook wat te zwaar maar ben nu al 9 kilo afgevallen.
Ik voel me absoluut niet slap.
Mijn manier is,veel sporten,ik heb daar ook wel de tijd voor,dat scheelt.
Verder eet ik normaal,ik mag tussen de middag best een boterham met cashew-pasta omdat ik zoveel sport.Ik let wel op dat de producten volkoren zijn en veel groente.
Als ik erge trek in iets lekkers heb en het is nog geen etenstijd,dan eet ik vijgen of dadels,ik weet dat daar veel calorieen in zitten maar ik val af en voel me super :D

lena

Bericht door lena »

Ananas schreef: @ Lena, als je zo weinig kcal eet en niet afvalt, kan je denk ik beter gaan kijken naar wat er dan gegeten wordt ipv hoe veel.
Hoe bedoel je? 2100 calorieen per dag is zelfs te veel volgens het voedingscentrumadvies om op gewicht te blijven. En er zijn ook deskundigen die zeggen dat die 2000 calorieen die zij aanraden veel te hoog zijn, omdat we tegenwoordig veel minder bewegen dan vroeger. Vooral voor vrouwen die wat ouder zijn en niet veel sporten is een caloriebehoefte van 1700 (om op gewicht te blijven dus) helemaal niet iets raars of ongewoons. Een vrouw van 50, 1 meter 65, die 60 kilo weegt en een zittend beroep heeft en weinig sport, heeft volgens vrij algemeen aanvaarde formules (tdee) maar 1550 calorieen per dag nodig om op gewicht te blijven bijvoorbeeld.

cavia

Bericht door cavia »

niks calorieen.
je kan beter een avocado/flink wat noten/een paar goede boterhammen eten ipv 'extra lichte light crackers/chips/frisdrank met 0% vet' oid, waar dan onwijs veel aan toe is gevoegd

Truus

Bericht door Truus »

Ja, die gezondheidsclaims zijn op het algemeen bedrog. Ik bepaal zelf wel wat ik gezond vind.

lena

Bericht door lena »

Truus schreef:Ja, die gezondheidsclaims zijn op het algemeen bedrog. Ik bepaal zelf wel wat ik gezond vind.
Maar er is wel een verschil tussen gezond en calorierijk. Dit topic gaat niet over gezondheid maar over afvallen, en dan zijn calorieen wel relevant. Avocado's en noten zijn inderdaad hartstikke gezond, maar als je er veel van eet, kom je wel aan.

glitters

Bericht door glitters »

cavia schreef:niks calorieen.
je kan beter een avocado/flink wat noten/een paar goede boterhammen eten ipv 'extra lichte light crackers/chips/frisdrank met 0% vet' oid, waar dan onwijs veel aan toe is gevoegd
jaaaaaa precies, zo denk ik ook
dat gepraat over calorieen daar heb ik helemaal niks meer mee

2 jaar geleden wist ik van alles de calorieen uit mn hoofd en toen had ik bijna een soort obsessie.
ik denk dat het beter is om gewoon gezonde dingen te kiezen en niet daar naar te kijken

RAW CHOCOLATE!

glitters

Bericht door glitters »

maar in elk geval ik heb de oplossing; elke dag sporten,
het helpt :D

RAW CHOCOLATE!

Truus

Bericht door Truus »

lena schreef:Maar er is wel een verschil tussen gezond en calorierijk.
Uiteraard. Maar helaas ook daarover worden veel misleidende claims gemaakt. B.v. dat iets vetarm is terwijl het stijf staat van de suiker of zo.

Onlangs kocht ik op de markt verse dadels. Op de verpakking stond dat de caloriewaarde is 11,6 per 100 gr. Was dat maar waar! Zelfs in celderij zitten meer calorieën. Ik heb die dadels allemaal achter elkaar opgepeuzeld, niet omdat ik geloof dat ze caloriearm zijn, maar omdat ze hartstikke lekker zijn.
glitters schreef:maar in elk geval ik heb de oplossing
Gelukkig! Probleem opgelost. Nu ik nog... :(

Plaats reactie