Hallo, Skyclad, en welkom op onze forum.
Skyclad schreef:Dat katten geen zoet proeven is basisbiologie.
Nou, ik geloof niet alles dat ik op biologieles heb geleerd. Het zou wel logisch zijn, gezien fruit niet hoort tot het normale dieet van een carnivoor, maar we kunnen het de kat niet vragen. Gelukkig hoeven we het ook niet te weten op dit forum.
Skyclad schreef:Het meeste fruit lijkt niet eens op wat het hoort te zijn.
Dit ben ik met je eens. Ik ken mensen die tarwe boycotten omdat het over-gecultiveerd zou zijn. Maar vrijwel alles dat we eten is extreem gecultiveerd en niet te identificeren met het oorspronkelijke waar het eeuwen, soms millennia, geleden van afgeleid is. Uitzonderingen zouden kunnen zijn vissen uit de zee of gejaagd wild, maar dat eten wij op dit forum niet. Of in het bos verzamelde paddestoelen of eikeltjes, maar wie kan daarvan genoeg verzamelen om er van te leven? We zijn allemaal aangewezen op wat er ligt in de schappen van de supermarkt, en dat zou voor een proto-homo sapiens niet herkenbaar zijn.
Skyclad schreef:Als je 1000 kcals boven je onderhoud eet word je dik, of dit nou fruit of prei is.
Helemaal met je eens, maar het zal met prei toch een stuk lastiger zijn om een overschot van 1000 kcals per dag te consumeren dan met bananen.
Skyclad schreef:Afvallen als veganist is hoe dan ook lastiger omdat je geen geconcentreerde eiwitbronnen hebt
Helaas, ik kan het niet
altijd met je eens zijn.

We hebben geen geconcentreerde eiwitbronnen nodig, evenmin als geconcentreerde koolhydraatbronnen of geconcentreerde vetbronnen. Afvallen is voor veganisten evenals voor iedereen anders een kwestie van zelfbeheersing (behalve bij mij, ik kan er niets aan doen dat ik dik ben, dat komt omdat bla bla bla...)
Skyclad schreef:spiermassa verliezen, of voor energietekort moeten zorgen
Heb ik geen last van. Op mijn leeftijd (overgrootmoeder) zou het niet raar zijn dat de spieren verslappen, maar de mijnen doen het nog aardig, vooral die in m'n benen, want die gebruik ik veel, en ook die in m'n vingers, want die gebruik ik ook veel sinds ik een computer heb...