afvallen

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
glitters
Leefwijze: part-time veganist

afvallen

Bericht door glitters » zo apr 11, 2010 19:47

Zijn er dingen die je moet weten als je wilt afvallen als veganist zijnde?
Do not let the pain make you hate

Mijn marktplaats link met oa:
RAW CHOCOLATE!

http://verkopers.marktplaats.nl/7672046

Dick
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: afvallen

Bericht door Dick » zo apr 11, 2010 20:11

glitters schreef:Zijn er dingen die je moet weten als je wilt afvallen als veganist zijnde?
Ik at gewoon gevarieerd zoals voorheen maar meer rauwkost en wokgroenten. Meer letten op de callorierijke middelen. Daarnaast deed in meer aan sport.

Ananas

Bericht door Ananas » ma apr 12, 2010 17:47

Zonder suiker en alcohol viel ik snel af. Was wel eenmalig, toen iets van 7 kg kwijtgeraakt in 2 maanden.

glitters

Bericht door glitters » di apr 13, 2010 0:23

hmmz okey :)..

ik ben wat kilootjes aangekomen de laatste tijd maar ik snap er niet veel van..
in het begin dat ik alle zuivel en die shit uit mijn voedingspatroon schrapte viel ik juist een aantal kilo's af.
en ik heb het idee dat ik juist heel erg gezond eet. misschien niet altijd weinig, maar wel gezond.

ook let ik op dat ik niet te veel suiker binnen krijg. weten jullie of rietsuiker beter is dan gewone geraffineerde witte suiker? want dat dacht ik, en zorgde er voor dat Als ik al suiker binnen krijg dat het dan rietsuiker is.

RAW CHOCOLATE!

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » di apr 13, 2010 1:06

Het is toch niet erg dat je een beetje bent aangekomen? Misschien is dit wel jouw ''natuurlijke gewicht'. Of is het slecht voor je gezondheid of voel je je er onprettig/onzeker bij?
Als dit niet het geval is zou ik me niet zo'n zorgen maken, aangezien je zelf schrijft dat je erg gezond eet.
En anders: meer bewegen, minder koolhydraten, langzamer eten/goed kauwen en na je avondmaaltijd niet meer snoepen. Ofzo. Niet dat het mij lukt hoor ;) Ik zou ook wel wat kilootjes eraf willen...

Ananas

Bericht door Ananas » di apr 13, 2010 8:08

Rietsuiker heeft dezelfde samenstelling als suiker en is niet gezonder.

Truus

Bericht door Truus » di apr 13, 2010 9:29

glitters schreef:ik ben wat kilootjes aangekomen de laatste tijd maar ik snap er niet veel van.
Mijn advies is om de weegschaal de deur uit te doen. Vooral als je van het vrouwelijk geslacht bent, is je gewicht veranderlijk. Je waterhuishouding piekt en daalt in de loop van de maand en water heeft het dubbele gewicht van vet. Als je je om ieder grammetje druk maakt krijg je een obsessie om niets.

glitters

Bericht door glitters » di apr 13, 2010 11:00

Truus schreef:
glitters schreef:ik ben wat kilootjes aangekomen de laatste tijd maar ik snap er niet veel van.
Mijn advies is om de weegschaal de deur uit te doen. Vooral als je van het vrouwelijk geslacht bent, is je gewicht veranderlijk. Je waterhuishouding piekt en daalt in de loop van de maand en water heeft het dubbele gewicht van vet. Als je je om ieder grammetje druk maakt krijg je een obsessie om niets.
maar daar gaat het niet zo om want ik zie er gewoon dikker uit. en het staat me niet, dus ik voel me er echt niet prettig bij.

en ik snoep eigenlijk al nooit :o

RAW CHOCOLATE!

Truus

Bericht door Truus » di apr 13, 2010 17:50

glitters schreef:het staat me niet
Smaken verschillen. Ik vind je mooi. :wink:
glitters schreef:en ik snoep eigenlijk al nooit
Als je aankomt dan consumer je blijkbaar meer dan je lijf nodig heeft. Is het iets voor jou om enkele dagen in de week rauwkost te eten? Lekker laag in calorieën terwijl je spijsvertering doorgepompt blijft.

Fynnya

Bericht door Fynnya » di apr 13, 2010 18:33

Ik weet niet hoe het precies zit, maar ze zeggen wel eens dat als je wilt afvallen, je wat meer proteine moet eten. En als veganist krijg je gemiddeld behoorlijk weinig proteine binnen, dus dan is wat extra peulvruchten of witte tofu geen slecht idee.

Claudia

Bericht door Claudia » di apr 13, 2010 19:31

Volgens mij werkt extra proteïne op verschillende manieren -- eiwitten stuwen je verbranding omhoog, waardoor je dus meer calorieën verbrandt, maar worden tegelijkertijd niet of nauwelijks opgeslagen als vet (in tegenstelling tot bijvoorbeeld koolhydraten) -- je lichaam kan het enkel verbranden, of eventeel uitscheiden. Dus als je een deel van je calorieën uit vetten of koolhydraten vervangt door hetzelfde aantal calorieën uit eiwitten, zou je af moeten vallen. Bovendien zijn eiwitten natuurlijk belangrijke bouwstoffen voor spieren, en meer spierweefsel betekent ook een hogere verbranding.
Maar al te veel eiwitten is ook weer niet goed -- bij de vertering van eiwitten komen nogal wat afvalstoffen vrij, en als je te veel eiwitten binnenkrijgt is dat dus erg belastend voor je nieren en dergelijke.
Maar relatief meer eiwitten gaan eten is zeker een aanrader als je wilt afvallen ;) Ze geven ook goed en voldaan gevoel, dus hoef je ook geen honger te lijden :mrgreen:

Truus

Bericht door Truus » di apr 13, 2010 19:52

Ik persoonlijk ben van mening dat als je rekent per calorie i.p.v. per gram, alle soorten voedsel ongeveer dezelfde eiwitgehalte hebben (m.u.v. het wit van eieren dat bijna puur eiwit is, vandaar de naam.). Het is dus m.i. niet echt mogelijk om meer eiwit te consumeren zonder tegelijkertijd ook meer koolhydraten te consumeren.

glitters

Bericht door glitters » di apr 13, 2010 20:35

en waar zitten dan veel eiwitten in?

want het enige wat ik kan bedenken is eigenlijk vlees en ei :oops: maarja.. :roll:

RAW CHOCOLATE!

Truus

Bericht door Truus » di apr 13, 2010 20:48

glitters schreef:en waar zitten dan veel eiwitten in?
In alle complete voedsel (ter onderscheiding van deelvoedsel z.a. suiker, zetmeel en olie) zit ongeveer hetzelfde: genoeg.
glitters schreef:want het enige wat ik kan bedenken is eigenlijk vlees en ei
Vlees volgens mij niet eens. Lijkt alleen maar zo wanneer beoordeeld op grond van gewicht vanwege het hoge vetgehalte.

Overigens heeft het voedingsbureau natuurlijk een andere mening hierover dan ik.

Claudia

Bericht door Claudia » di apr 13, 2010 21:07

want het enige wat ik kan bedenken is eigenlijk vlees en ei :oops: maarja.. :roll:
Voor ons veganisten: vooral peulvruchten. Granen ook wel..... maar daar zitten dan ook weer veel koolhydraten in,dus da's minder handig. Alles wat van soja afkomt -- tofu, tempeh, sojayoghurt, etc.... En seitan bestaat volgens mij volgens mij bijna 30% uit eiwitten.

glitters

Bericht door glitters » di apr 13, 2010 22:41

Claudia schreef:

Voor ons veganisten: vooral peulvruchten. Granen ook wel..... maar daar zitten dan ook weer veel koolhydraten in,dus da's minder handig. Alles wat van soja afkomt -- tofu, tempeh, sojayoghurt, etc.... En seitan bestaat volgens mij volgens mij bijna 30% uit eiwitten.

wat is er dan zo slecht aan koolhydraten???!?
(ik weet eigenlijk niet eens wat het is, en waar het in zit)

ik eet eigenlijk nooit aardappels bij het avond eten, en nooit brood. (crackers wel) en vaak zilvervliesrijst,
als ik pasta eet is het volkoren pasta.
zijn deze dingen ook slecht?

RAW CHOCOLATE!

Fynnya

Bericht door Fynnya » wo apr 14, 2010 7:27

Truus schreef:Ik persoonlijk ben van mening dat als je rekent per calorie i.p.v. per gram, alle soorten voedsel ongeveer dezelfde eiwitgehalte hebben (m.u.v. het wit van eieren dat bijna puur eiwit is, vandaar de naam.). Het is dus m.i. niet echt mogelijk om meer eiwit te consumeren zonder tegelijkertijd ook meer koolhydraten te consumeren.
Ik reken altijd vanuit de calorien, en verschillende producten hebben echt niet dezelfde verhouding proteine hoor!
glitters schreef: wat is er dan zo slecht aan koolhydraten???!?
(ik weet eigenlijk niet eens wat het is, en waar het in zit)

ik eet eigenlijk nooit aardappels bij het avond eten, en nooit brood. (crackers wel) en vaak zilvervliesrijst,
als ik pasta eet is het volkoren pasta.
zijn deze dingen ook slecht?
Er is niks slecht aan koolhydraten op zich. Je moet zelfs een stuk meer koolhydraten binnen krijgen dan proteine en vet. Maar ook weer niet teveel, dan is het wel slecht.
Volkoren producten als brood, rijst en pasta zijn prima voeding. Witte crackers waarschijnlijk minder. Daar zal vast variatie in zitten, en ik weet niet zo heel veel van crackers, maar ik denk dat de meeste 'lege' calorien zijn. Witte graan/meelproducten (wit brood, witte pasta, witte rijst) bevatten nog een groot deel van de calorien van de volkoren variant, maar missen het grootste deel van de nuttige stoffen die er in zitten. Dus dan krijg je wel al die calorien binnen, maar heb je er eigenlijk weinig profijt van (behalve je maag vullen en wat energie geven). Misschien zijn er ook wel volkoren crackers?

Als je wilt afvallen en het gevoel hebt dat je veel meer wilt eten dan handig is als je wilt afvallen, pak dan extra groente. Groente bevat vergeleken met ander voedsel zeer weinig calorien, dus daar kan je makkelijk een half bord extra van nemen zonder dat het heel veel uitmaakt (op een paar groenten als mais en erwten na, omdat daar veel koolhydraat in zit).
Maar als je merkt dat je meer moet eten omdat je je slap voelt, of nooit echt gevoed voelt, heb je misschien gewoon echt meer voedingsstoffen nodig dan je nu binnenkrijgt, en moet je je eetpatroon aanvullen met wat echt goed voedende dingen en niet met groente, omdat groente wel heel gezond is, en waardevolle vitaminen en vezels geeft, maar wel maar weinig energie geeft.

Je kan proberen Becoming Vegan te lenen van iemand, daar staat ook een hoofdstuk in over afvallen als veganist.

Ananas

Bericht door Ananas » wo apr 14, 2010 7:32

Slecht is natuurlijk relatief. Koolhydraten zitten in alle producten die je opnoemt, en in bijna alles wat je als veganist eet (fruit, groenten, peulvruchten, granen, noten). Witte producten zijn verder bewerkt en worden sneller opgenomen in het lichaam, waardoor je snel insuline aanmaakt en snel weer honger hebt (kort door de bocht). Dit gebeurt ook als je suiker eet.

Als je met mate volkoren granen eet (en aardappelen zijn ook vol, want die zijn niet ongeraffineerd) is dat meestal geen probleem. Maar er zijn mensen die echt heel weinig eten en geen ongezonde dingen nemen, en dan toch niet afvallen. Dan zou je kunnen minderen met de KH's.

Ook als je continue trek hebt kan het een opluchting zijn om er vanaf te stappen, want ook de 'langzame koolhydraten' veroorzaken trek, zij het minder snel en heftig dan de geraffineerde. Maar stap 1 zou zijn om eerst alle suiker en witte graanproducten te schrappen.

Truus

Bericht door Truus » wo apr 14, 2010 7:52

Fynnya schreef:Volkoren producten als brood, rijst en pasta zijn prima voeding. Witte crackers waarschijnlijk minder.(knip) Witte graan/meelproducten (wit brood, witte pasta, witte rijst) bevatten nog een groot deel van de calorien van de volkoren variant, maar missen het grootste deel van de nuttige stoffen die er in zitten.
Mee eens. Daar zijn de eiwitten, mineralen en vezels uit geraffineerd, maar aardappelen, bonen, volle granen enz. zijn op zich gezond en nuttig voedsel.

Anderzijds, met een veganistisch dieet is het niet mogelijk om een te kort aan koolhydraten op te lopen (tenzij je ook een tekort aan alles anders hebt) dus je hoeft er gewoon niet over na te denken.
Fynnya schreef:Als je wilt afvallen en het gevoel hebt dat je veel meer wilt eten dan handig is als je wilt afvallen, pak dan extra groente. Groente bevat vergeleken met ander voedsel zeer weinig calorien, dus daar kan je makkelijk een half bord extra van nemen zonder dat het heel veel uitmaakt
weer mee eens.
Fynnya schreef:(op een paar groenten als mais en erwten na, omdat daar veel koolhydraat in zit).
Mais en erwten zijn vooral rijker aan vetten (denk aan maisolie) dan andere groenten. Toch zolang je ze als versproduct consumeert blijft het moeilijk daar te veel van te krijgen. En sommige mensen denken dat fruit hetzelfde is als groente, maar veel fruit is rijk in suiker. Kies daarom suikerarm fruit zoals aardbei, meloen en grapefruit (niet sinaasappels).
Fynnya schreef:aanvullen met wat echt goed voedende dingen en niet met groente, omdat groente wel heel gezond is, en waardevolle vitaminen en vezels geeft, maar wel maar weinig energie geeft.
Calorieën, dus. Energie = calorieën.

Van afvallen ga je je slap voelen. Zo is het nu eenmaal. Je kunt niet je energie/calorie-inname op peil houden én afvallen tegelijkertijd.

Diëten verzinnen is Big Business, er zijn mensen die hartstikke rijk zijn geworden met het verzinnen en verkopen van vermageringsdiëten. Sommige mensen vinden baat bij die diëten, maar dat is alleen omdat ze graag begeleiding hebben bij hun keuzes, die ze eigenlijk zelf kunnen maken.

Afvallen is een kwestie niet snoepen (geen nakd repen :wink: ) en als dat niet genoeg is, dan minder opscheppen. En vooral niet te mager willen zijn, want een beetje mager is veel schadelijker voor de gezondheid dan matig dik. Let maar eens op in je omgeving wie jong overleidt.

lena

Bericht door lena » wo apr 14, 2010 8:09

Soms lijkt het ook dat je weinig eet, terwijl het toch veel calorieen zijn. Ik at zelf vroeger bijvoorbeeld vaak twee zelfgebakken boterhammen met pindakaas en banaan als lunch. Gezond, eiwitrijk, prima, dacht ik. En dat is ook wel zo, maar ik schrok best dat daar meer dan 500 calorieen in zaten, terwijl ik juist het idee had dat 2 boterhammen vrij weinig was (en dat ik daarom wel pindakaas als beleg kon nemen). Vaak at ik ook nog fruit toe, en dan zat ik zomaar aan 700 calorieen. Het bleek dat een snee zelfgebakken brood veel zwaarder is dan een snee winkelbrood, en dat pindakaas toch ook sneller aantikte dan verwacht. Ook mijn smoothie (waar ik wat extra noten/zaden aan toevoeg omdat ik dat gezonder vind en er langer vol van blijf) zit zo aan de 400 calorieen, terwijl ik dat gewoon als tussendoortje zou kunnen drinken.

Plaats reactie