carnitine suplement????

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Butternutkin
Leefwijze: veganist

Re: Carnitine suplement?

Bericht door Butternutkin » do jan 24, 2013 15:25

lena schreef: Ik denk dat jouw dieet te weinig peulvruchten (incl. tofu) heeft. Je zou ook kunnen overwegen om minder fruit als smoothie te eten, en meer als los fruit, omdat dat meer vult/minder bloedsuikerschommelingen geeft. In fruit zit ook weinig eiwit. Dat geeft niets, maar als een groot deel van je dieet uit fruit bestaat, moet je dus ofwel erg veel calorieen eten om aan voldoende eiwit te komen, ofwel zorgen dat de rest van je dieet eiwitrijk is. En geen chips en patat meer, sorry :)
Ik ben het eens met de patat en chips, maar de smoothies? Een beter ontbijt kun je je niet wensen lijkt me eigenlijk... Dat neemt niet weg dat je overdag ook best behoorlijk wat fruit mag eten natuurlijk. Maar te weinig eiwit? Volgens mij gebeurt dat niet zo heel snel, toch?
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

lena

Bericht door lena » do jan 24, 2013 16:24

Butternutkin schreef: Ik ben het eens met de patat en chips, maar de smoothies? Een beter ontbijt kun je je niet wensen lijkt me eigenlijk... Dat neemt niet weg dat je overdag ook best behoorlijk wat fruit mag eten natuurlijk. Maar te weinig eiwit? Volgens mij gebeurt dat niet zo heel snel, toch?
Vul het maar eens in op de website van het voedingscentrum. Als je weinig calorieen eet en een groot deel van die calorieen uit fruit haalt en weinig granen/peulvruchten eet valt het toch tegen. Dat is vast niet meteen schadelijk, maar als je dat jaren volhoudt is het ook niet ideaal.

Marcello
Leefwijze: vleeseter
Contacteer:

Re: carnitine suplement????

Bericht door Marcello » do jan 24, 2013 16:54

Wat vaak vergeten wordt in de discussie rond supplementen is dat veel pseudo-wetenschappelijke informatie op internet afkomstig is van de fabrikanten van deze supplementen zelf. Er wordt grof geld verdiend met deze materie. :roll: Ik zou voordat ik overging op het gebruik van dergelijke spullen eerst een onafhankelijk advies willen of echte onafhankelijke informatie willen raadplegen. Een club die op dit gebied erg goed bezig is is bijvoorbeeld EVA (de Belgische Vegetariërsbond, die overigens veganisme promoot onder het mom van vegetarisme ;)).
"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.

TonyJello

Carnitine suplement?

Bericht door TonyJello » do jan 24, 2013 21:49

Goed idee.

lena

Bericht door lena » do jan 24, 2013 22:10

Ben het daar ook mee eens Marcello. De supplementenindustrie is big business, en waar aanbod is moet vraag gecreeerd worden. Aan de andere kant ben ik ook wel van het experimenteren. Vind het ook helemaal niet gek als mensen carnitine willen proberen (hoewel ik persoonlijk met taurine zou beginnen, de kans op een tekort daarop is volgens mij groter dan op een tekort aan carnitine). Wie weet behoor je net tot die kleine groep voor wie het een verschil maakt. Waar ik alleen wel bezwaar tegen maak zijn de hele algemene generalisaties, de beweringen dat alle veganisten carnitine zouden moeten slikken omdat ze anders zwakke spieren krijgen en "vet in het bloed". Als Jack Norris of inderdaad EVA zoiets zegt dan wil ik daar eens naar kijken, maar zolang ik overal lees dat carnitine geen essentiele voedingsstof is geloof ik dat gewoon.

Wen

Bericht door Wen » vr jan 25, 2013 14:39

idd. Goed gezegd!

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » vr jan 25, 2013 22:45

lena schreef:
Butternutkin schreef: Ik ben het eens met de patat en chips, maar de smoothies? Een beter ontbijt kun je je niet wensen lijkt me eigenlijk... Dat neemt niet weg dat je overdag ook best behoorlijk wat fruit mag eten natuurlijk. Maar te weinig eiwit? Volgens mij gebeurt dat niet zo heel snel, toch?
Vul het maar eens in op de website van het voedingscentrum. Als je weinig calorieen eet en een groot deel van die calorieen uit fruit haalt en weinig granen/peulvruchten eet valt het toch tegen. Dat is vast niet meteen schadelijk, maar als je dat jaren volhoudt is het ook niet ideaal.
Ik geloof niet in voedingscentrum :)
Ik neem de informatie van een website die begint te koeren dat ik meer zuivel, zout en rood vlees moet eten met een korreltje zout.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

richarrd

Bericht door richarrd » za jan 26, 2013 7:29

Butternutkin schreef:Beetje een domme vraag misschien, maar hoe komt een olifant of een gorilla dan aan carnitine?
Een dier zit heel anders in elkaar dan een mens. Een varken bijvoorbeeld heeft een hele hoge opneembaarheid als het gaat om carnitine, namelijk 90% tot 95% tegenover een mens die maximaal 50% tot 75% carnitine uit de voeding opneemt. Een gorilla eet 30kg. bladeren op een dag en dat is totaal niet te vergelijken met wat wij eten dus ons hele metabolisme zit heel anders in elkaar.

richarrd

Bericht door richarrd » za jan 26, 2013 7:42

lena schreef:
richarrd schreef: Okee, maar dan gaan ze standaard van vleeseters uit en niet van veganisten. Een vleeseter krijgt wel 100 tot 500 keer zoveel carnitine binnen dan een veganist (100mg tot 500mg tegenover 1mg voor veganisten).
Van datzelfde NIH:
Ze gaan echt niet uit van vleeseters, bij bijvoorbeeld B12 wordt wel degelijk aangegeven dat dat een aandachtspunt is voor veganisten.
Ja, je moet het zelf weten maar je er wordt minder vet omgezet in energie en het vet blijft in je bloed en lever zitten. Misschien dat de meesten dat niet belangrijk vinden maar ik denk dat er ook wel mensen zijn die dat wel belangrijk vinden. Je moet die keuze kunnen maken, toch?
Als je die keuze maakt op basis van de juiste info is dat prima. Ik denk alleen niet dat jouw info correct is. Veganisten die een gezond vegan dieet volgen hebben prima bloedwaarden en het vet wat ze eten wordt gewoon omgezet in energie. Anders zou je dat toch zien, dan zouden veganisten toch juist hogere cholesterolwaardes hebben bijvoorbeeld? Dat is niet het geval, veganisten hebben gemiddeld een veel lager cholesterol, en dat is juist voor veel mensen (vooral Amerikanen) een reden om plantaardig te gaan eten.
Ik denk dat het ook wel mee zal vallen en dat je niet zomaar dood gaat aan een carnitinetekort wanneer je veganist bent maar je vetstofwisseling gaat wel omhoog wanneer je carnitine neemt. Als je intensief sport dan kun je gewoon niet zonder additionele voedingsstoffen maar als je niet of nauwelijks aan sport doet dan weet ik niet hoe het dan precies zit want ik doe nooit niet aan sport, ik sport dus regelmatig tot vaak en ik ben het dus wel nodig.

lena

Bericht door lena » zo jan 27, 2013 16:05

Butternutkin schreef:
lena schreef:
Ik geloof niet in voedingscentrum :)
Ik neem de informatie van een website die begint te koeren dat ik meer zuivel, zout en rood vlees moet eten met een korreltje zout.
Je moet ook niet heel veel naar hun advies luisteren inderdaad, maar de eetmeter is wel een makkelijke manier om te kijken hoeveel je binnenkrijgt van een bepaalde voedingsstof. Je kunt ook nutritiondata, fitday, ofzoiets gebruiken, maar die zijn allemaal in het Engels, en ik weet dat sommigen hier daar niet van houden.

TonyJello

Carnitine suplement?

Bericht door TonyJello » ma feb 18, 2013 13:17

via Facebook schreef:Carnitine is een speciaal aminozuur dat een essentiële rol speelt in de vetstofwisseling. Vetten kunnen pas worden verbrand als ze in aanraking zijn gekomen met carnitine.
Deze molecuul transporteert de overtollige vetzuren in een cel naar de mitochondriën, de energiecentrale binnen de cel. Hier worden de vetten omgezet naar de biologische energie ATP die nodig is voor het functioneren van ons lichaam.
Is in de cel de vetzuurmolecuul omgezet naar energie, dan keert de carnitine molecuul terug naar de cel om meer vetzuren te halen. Dit proces blijft zich op deze manier herhalen.

De vetzuren zijn vooral belangrijke brandstof voor spieren, en dus ook het hart. De hersenen gebruiken glucose als brandstof. Het lichaam maakt zelf carnitine aan, maar we halen het ook uit voeding. Rood vlees is de voornaamste bron van carnitine. De aminozuren lysine en methionine, de vitamines C, B3 en B6 en het mineraal ijzer zijn nodig voor het aanmaken van carnitine. Is er aan één van deze voedingsstoffen een tekort in het lichaam, dan veroorzaakt dat ook een tekort aan carnitine.

Carnitine is een belangrijke voedingsstof voor ons lichaam en dan vooral onze spieren. Carnitine is de enige stof die de vetzuren naar de mitochondriën kunnen brengen. Een tekort kan dan ook negatieve gevolgen hebben, zoals vermoeidheid en het erg koud hebben maar ook hartfalen.

Extra carnitine kan weer een positieve invloed hebben. Er wordt al sinds 1937 onderzoek gedaan naar de invloed van carnitine op bepaalde klachten. L-carnitine is de synthetische, bioactieve vorm van ons lichamelijke carnitine.
Extra L-carnitine wordt om te beginnen ingezet bij medische klachten. De stof verbetert de werking van de hartstier bij hartpatiënten. Mensen die net een hartaanval hebben gehad, hebben met het innemen van extra L-carnitine een verminderde kans op hartvergrotingen en andere verslechteringen. Carnitine wordt gebruikt bij het chronisch vermoeidheidssyndroom om vermindering van klachten teweeg te brengen.

Het innemen van extra L-carnitine kan ook helpen bij vormen van spierdystrofie en pijn in de kuiten na een stuk lopen. Bij mannen zou de stof helpen met een verbetering van het uithoudingsvermogen en herstel na inspanning. De stof zorgt voor extra energie en is daarom populair onder sporters. Zij moeten immers continu tijdens hun inspanning over voldoende energie beschikken.

Het is bekend dat de hoeveelheid carnitine in ons lichaam afneemt als we ouder worden. Daarom wordt het dure, synthetische acetyl L-carnitine momenteel gebruikt om het denkvermogen te verbeteren. Het kan ook het vetgehalte bij oudere mensen verlagen en spiermassa doen toenemen. Uit onderzoeken is daarnaast gebleken dat de stof het cholesterolgehalte kan verlagen en dat het een gunstige invloed kan hebben op diabetespatiënten. Sinds kort wordt onderzocht of carnitine een verzwakt immuunsysteem, zoals bij aids, kan versterken.

L-carnitine wordt echter ook veelvuldig ingezet als vetverbrander bij mensen met overgewicht. De stof verhoogt immers de vetverbranding en verlaagt dus je vetpercentage. Het kan een hulpmiddel zijn bij het diëten, omdat het gevoelens van honger en zwakte verkleint. L-carnitine is bij veel (online) winkels verkrijgbaar in capsules of vloeibare vorm.

Plaats reactie