carnitine suplement????

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
glitters
Leefwijze: part-time veganist

carnitine suplement????

Bericht door glitters » zo apr 11, 2010 14:48

ik vond dit artikel op internet:

Vega tip: Carnitine voor vegetariërs
Een vleesarme of zelfs vleesloze voeding kan een gezonde keuze zijn en heeft verschillende voordelen boven een omnivore voeding (Een omnivoor is een alleseter, waaronder de mens). Vegetariërs krijgen meer vitamines, antioxidanten en vezels binnen. Maar dat is alleen als vegetariërs hun vlees vervangen voor peulvruchten, tofu, noten- en zaden, groenteomelet en/of paddenstoelen. Vegetariërs missen ook bepaalde stoffen in hun voeding. Gelukkig zijn die stoffen zijn op andere manieren goed binnen te krijgen.

Tekorten bij vleesloze maaltijden?
Knelpunten bij vleesloze maaltijden kunnen zijn: tekorten aan vitamine B12, ijzer en zink. Maar mensen kunnen ook een tekort hebben aan aminozuren (deeltjes van eiwitten) die wat minder bekend zijn, bijvoorbeeld: carnitine.

Carnitine
Carnitine is een stof in het lichaam die er voor zorgt dat lange ketenvetzuren op de juiste manier door het lichaam worden vervoerd. Zodra je een tekort hebt aan carnitine verloopt de energielevering dus minder goed.

Carnis betekend vlees. Dierlijke voedingsmiddelen (voornamelijk rood vlees), zoals lams-, rund-, paarden- en varkensvlees bevatten dan ook de grootste hoeveelheden carnitine. In de meeste plantaardige voedingsmiddelen zit geen carnitine. Bij rood vlees liggen de concentraties op ongeveer 145 mg per 100 gram in tegenstelling tot bijvoorbeeld 0,4 mg per 100 gram bij wortels. Carnitine is dus voor vegetariërs moeilijk binnen te krijgen. Gelukkig hebben we nog peulvruchten en cottage cheese. Die bevatten de aminozuren lysine en methionine die ons lichaam zelf om kan zetten in carnitine.

Hoeveelheid carnitine
Een doorsnee westerse voeding bevat naar schatting 100–300 mg carnitine per dag. In Europa is echter de inname van carnitine met de voeding het afgelopen decennium met ongeveer 20 procent gedaald Dat is voornamelijk een gevolg van minder eten van vlees en vleesproducten. Lacto-ovo-vegetariërs hebben naar schatting een carnitine-inname van 10 à 40 mg per dag. Met een strikte vegetarische voeding daalt de inname van carnitine nog verder naar 1 à 4 mg per dag. De normale dagelijkse behoefte aan carnitine ligt tussen de 200 en 500 mg. Bij een sterke lichamelijk belasting, topsport, stress of ziekte kan deze behoefte naar 1200 mg per dag stijgen.

Tekorten
Tekorten geven onder andere lusteloosheid, hypoglycemische klachten (lage bloedsuikerspiegel), hart- en vaatproblemen, zenuwaandoeningen, overgewicht, verzuring (lactaatvorming), hartinsufficiëntie, chronische vermoeidheid en onvruchtbaarheid. Een carnitinetekort tijdens de zwangerschap kan een verminderde groei van het embryo en een ijzertekort geven.
Na een periode van zware lichamelijke inspanning lopen vegetariërs het grootste risico op een carnitinetekort. Dat houdt in dat er een tekort is aan vrij beschikbare carnitine in de cel. Om dit tegen te gaan, kunnen vegetariërs met carnitine verrijkte voedingsmiddelen gebruiken of hun voeding aanvullen met een carnitinesupplement. Daarmee kunnen ze hun fysieke prestaties optimaliseren, vermoeidheid tegengaan en het herstelproces na inspanning verbeteren.

Als je twijfelt of je zelf wel genoeg carnitine binnen krijgt, kun je een bloedcontrole laten doen. Als na de bloedcontrole blijkt dat je te weinig carnitine in je bloed hebt, kan je dat aanvullen met tabletten. Deze zijn in vegetarische vorm te koop bij de natuurwinkel.Teveel carnitine is niet gevaarlijk maar het is wel belangrijk om eerst te kijken of je een tekort hebt voordat je het gaat aanvullen.

Bron: Natuur Dietisten

en nu ben ik bang dat ik dat ook heb/kan krijgen. ben vaak erg moe, tegenwoordig als ik aan het werk ben en ik na misschien anderhalf uur een pauze heb dan val ik zowat in slaap en hoor ik helemaal niet wat er tegen me gezegd word. ik voel me helemaal slap in mn lijf enzo.
zijn er hier mensen die zo'n suplement hiervoor gebruiken, waar het in het artikel over gaat???
Do not let the pain make you hate

Mijn marktplaats link met oa:
RAW CHOCOLATE!

http://verkopers.marktplaats.nl/7672046

forisma
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: carnitine suplement????

Bericht door forisma » zo apr 11, 2010 15:28

glitters schreef: en nu ben ik bang dat ik dat ook heb/kan krijgen. ben vaak erg moe, tegenwoordig als ik aan het werk ben en ik na misschien anderhalf uur een pauze heb dan val ik zowat in slaap en hoor ik helemaal niet wat er tegen me gezegd word. ik voel me helemaal slap in mn lijf enzo.
Dezelfde verschijnselen zijn ook toe te schrijven aan de andere tekorten! Vit. B12 bijvoorbeeld of ijzer of.....
Dus - niet op de forum vragen maar gewoon naar de huisarts en bloed laten prikken!

glitters

Bericht door glitters » zo apr 11, 2010 15:31

forisma schreef:
glitters schreef: en nu ben ik bang dat ik dat ook heb/kan krijgen. ben vaak erg moe, tegenwoordig als ik aan het werk ben en ik na misschien anderhalf uur een pauze heb dan val ik zowat in slaap en hoor ik helemaal niet wat er tegen me gezegd word. ik voel me helemaal slap in mn lijf enzo.
Dezelfde verschijnselen zijn ook toe te schrijven aan de andere tekorten! Vit. B12 bijvoorbeeld of ijzer of.....
Dus - niet op de forum vragen maar gewoon naar de huisarts en bloed laten prikken!
ik heb al zo vaak bloed laten prikken enzo, kwam nooit wat uit dus ik heb daar niet echt zin meer in.

en B12 zit tog in heel veel vleesvervangers en soja melk enzo??.. ik eet elke dag een vleesvervanger bij het avondeten en bijna elke ochtend sojamelk. is dat niet genoeg?

RAW CHOCOLATE!

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » zo apr 11, 2010 16:02

glitters schreef: ik heb al zo vaak bloed laten prikken enzo, kwam nooit wat uit dus ik heb daar niet echt zin meer in.

en B12 zit tog in heel veel vleesvervangers en soja melk enzo??.. ik eet elke dag een vleesvervanger bij het avondeten en bijna elke ochtend sojamelk. is dat niet genoeg?
Volgens mij kun je op verschillende manieren bloedonderzoek doen. In dit geval zouden ze moeten kijken naar de tekorten die vermoeidheid kunnen veroorzaken. En dan moet je ook vermelden dat je veganist (vegetarier) bent.

Ik denk dat het per persoon verschilt - wat genoeg is. Bijvoorbeeld als je rookt, heb je nog meer B12 nodig enzovoort.
Te weinig beweging en te veel suiker eten kan trouwens ook de oorzaak zijn van tekort aan energie.
Ik zou zeggen - doe het gewoon, dan weet je zeker dat het niet daar aan ligt en kun je verder kijken.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » zo apr 11, 2010 16:14

Ik vind dat carnitine-verhaal een beetje vergezocht klinken. Misschien krijg je te weinig ijzer of B12 binnen, dat lijkt me aannemelijker.
glitters schreef:en B12 zit tog in heel veel vleesvervangers en soja melk enzo??.. ik eet elke dag een vleesvervanger bij het avondeten en bijna elke ochtend sojamelk. is dat niet genoeg?
Ik raad je heel erg sterk aan een B12 pilletje nemen! Ik betwijfel of wat jij binnenkrijgt aan vitamine B12 genoeg is, ook als je af en toe van die verrijkte producten neemt.

Verder veel ijzerrijke voeding blijven nuttigen. En een bloedcheck kan ook handig zijn voor de zekerheid, maar sommige tekorten zien ze ook niet goed in je bloed.

Voel je je mentaal wel oke? Daar kan het namelijk ook aan komen.
Of misschien krijg je niet genoeg slaap, moet je wat meer bewegen of wat minder suiker nemen. Ofr is je werk gewoon saai.

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » zo apr 11, 2010 17:11

De bron van dit artikel is niet heel betrouwbaar. Het komt uit de Orthomoleculaire hoek. Zie Wikipedia (link). Op internet vond ik een artikel over carnitide, maar de literatuurverwijzingen zijn allemaal minstens tien jaar oud (link). Ik denk dat dit echte onzin is. In de medische wetenschap is het zo dat overal wel een onderzoek over te vinden is. De Orthomoleculaire geneeskunde maakt daar dankbaar en handig gebruik van.

Framboos

Bericht door Framboos » zo apr 11, 2010 17:27

glitters schreef:Die bevatten de aminozuren lysine en methionine die ons lichaam zelf om kan zetten in carnitine.
glitters schreef:Hoeveelheid carnitine
Een doorsnee westerse voeding bevat naar schatting 100–300 mg carnitine per dag. In Europa is echter de inname van carnitine met de voeding het afgelopen decennium met ongeveer 20 procent gedaald Dat is voornamelijk een gevolg van minder eten van vlees en vleesproducten. Lacto-ovo-vegetariërs hebben naar schatting een carnitine-inname van 10 à 40 mg per dag. Met een strikte vegetarische voeding daalt de inname van carnitine nog verder naar 1 à 4 mg per dag. De normale dagelijkse behoefte aan carnitine ligt tussen de 200 en 500 mg. Bij een sterke lichamelijk belasting, topsport, stress of ziekte kan deze behoefte naar 1200 mg per dag stijgen.
Maar die tweede quote is dan toch redelijk onzinnig? Volgens mij krijg je als je gezond vegan eet op zich wel lysine en methionine binnen, dus wat maakt het dan uit of je maar 1 a 4 mg carnitine binnenkrijgt? Of snap ik het niet?

Fynnya

Bericht door Fynnya » zo apr 11, 2010 18:27

Hmm, nog nooit van gehoord.
Het is natuurlijk wel zo dat we naast de hoeveelheid proteine (eiwitten) ook moeten letten op dat we alle essentiele aminozuren (onderdelen van de proteine) binnenkrijgen. Als je bijvoorbeeld al je eiwit uit graan haalt, krijg je van sommige aminozuren veel te weinig binnen. Maar in tofu zitten van alle essentiele aminozuren genoeg, dus stel dat je al je eiwitten uit tofu haalt, heb je ook geen enkel probleem qua aminozuren. En als je een deel van je eiwit uit graan haalt en een deel uit peulvruchten, heb je het samen ook.
En dat je dan geen carnitine binnenkrijgt, is dan volgens mij totaal geen probleem. Omdat dat blijkbaar zelf door het lichaam wordt gemaakt van methionine en lysine. Maar het zou kunnen dat niet ieder lichaam die 2 goed om kan zetten in carnitine, dan zou hetmisschien wel beter zijn om rechtstreeks uit je voedsel carnitine te krijgen. Of als de laatste tijd ontdekt zou zijn, dat die omzetting toch niet zo efficient zou zijn, oid. Maar daar heb ik verder nog niks over gehoord, dus geen idee.
glitters schreef: en B12 zit tog in heel veel vleesvervangers en soja melk enzo??.. ik eet elke dag een vleesvervanger bij het avondeten en bijna elke ochtend sojamelk. is dat niet genoeg?
Ik weet natuurlijk niet welke vleesvervangers en sojamelk je drinkt, maar ik verwacht dat de hoeveelheid B12 die je binnenkrijgt erg laag is. Een flink glas Alpro sojamelk (200 ml) levert bijvoorbeeld maar 0.76 mcg op, en in lang niet alle soorten sojamelk zit het uberhaupt. Je moet 2.8 mcg per dag binnen krijgen, heb je al eens uitgerekend hoeveel je nu binnenkrijgt?

Ananas

Bericht door Ananas » zo apr 11, 2010 19:35

Ik denk zoals anderen dat als je voldoende van de 8 essentiële aminozuren en vitamine C binnenkrijgt, er geen probleem is wat carnitine betreft.
glitters schreef: Een doorsnee westerse voeding bevat naar schatting 100–300 mg carnitine per dag. In Europa is echter de inname van carnitine met de voeding het afgelopen decennium met ongeveer 20 procent gedaald Dat is voornamelijk een gevolg van minder eten van vlees en vleesproducten.
Hier geloof ik echt niks van, volgens mij is er geen afname van vleesconsumptie in Europa.

Ik zou ook minimaal B-complex bijslikken en misschien ook wel C. Eet je verder wel genoeg? En hoe veel groente/fruit eet je?

glitters

Bericht door glitters » zo apr 11, 2010 19:38

Fynnya schreef:
glitters schreef: en B12 zit tog in heel veel vleesvervangers en soja melk enzo??.. ik eet elke dag een vleesvervanger bij het avondeten en bijna elke ochtend sojamelk. is dat niet genoeg?
Ik weet natuurlijk niet welke vleesvervangers en sojamelk je drinkt, maar ik verwacht dat de hoeveelheid B12 die je binnenkrijgt erg laag is. Een flink glas Alpro sojamelk (200 ml) levert bijvoorbeeld maar 0.76 mcg op, en in lang niet alle soorten sojamelk zit het uberhaupt. Je moet 2.8 mcg per dag binnen krijgen, heb je al eens uitgerekend hoeveel je nu binnenkrijgt?
nou nee dat heb ik nog nooit gedaan, zou echt niet weten hoe ik dat moest doen! :o
kan je die B12 pilletjes gewoon kopen bij een drogist ofzo?
ik slik wel elke dag zo'n multie AZ pil, ik weet niet of dat goed is..?

ik zeg altijd tegen mn moeder dat ik bang ben voor zo'n vitamine te kort ofzo maar zei denkt dat het onzin is en dat ik wel genoeg binnen krijg met die vleesvervangers (daar staat ook altijd achterop dat er vitamine B2 en B12 in zit)

RAW CHOCOLATE!

glitters

Bericht door glitters » zo apr 11, 2010 19:40

Ananas schreef:Ik denk zoals anderen dat als je voldoende van de 8 essentiële aminozuren en vitamine C binnenkrijgt, er geen probleem is wat carnitine betreft.
glitters schreef: Een doorsnee westerse voeding bevat naar schatting 100–300 mg carnitine per dag. In Europa is echter de inname van carnitine met de voeding het afgelopen decennium met ongeveer 20 procent gedaald Dat is voornamelijk een gevolg van minder eten van vlees en vleesproducten.
Hier geloof ik echt niks van, volgens mij is er geen afname van vleesconsumptie in Europa.

Ik zou ook minimaal B-complex bijslikken en misschien ook wel C. Eet je verder wel genoeg? En hoe veel groente/fruit eet je?
even denken, ik eet vaak s'ochtends een banaan en een appel, en ik pers 3 sinaasappels uit. Dus dat sowiezo bijna elke dag.

RAW CHOCOLATE!

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » zo apr 11, 2010 21:03

glitters schreef:ik zeg altijd tegen mn moeder dat ik bang ben voor zo'n vitamine te kort ofzo maar zei denkt dat het onzin is en dat ik wel genoeg binnen krijg met die vleesvervangers (daar staat ook altijd achterop dat er vitamine B2 en B12 in zit)
In de gewone multi's zijn de doseringen niet aan de vegetarische leefwijze aangepast. Je zou de speciale multi van Solgar kunnen proberen
http://www.solgar.nl/typo3temp/pics/a930221074.jpg
http://www.solgar.nl/producten/item/mul ... -multiple/
of apart ijzer en B12 supplementen kopen, maar niet van die goedkope troep van Kruidvat, die worden niet goed opgenomen door je lichaam..

lena

Bericht door lena » zo apr 11, 2010 21:23

glitters schreef:
Fynnya schreef:
nou nee dat heb ik nog nooit gedaan, zou echt niet weten hoe ik dat moest doen! :o
http://eetmeter.voedingscentrum.nl/" target="_blank

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » zo apr 11, 2010 21:28

glitters schreef:
Fynnya schreef:
kan je die B12 pilletjes gewoon kopen bij een drogist ofzo?
ik slik wel elke dag zo'n multie AZ pil, ik weet niet of dat goed is..?

ik zeg altijd tegen mn moeder dat ik bang ben voor zo'n vitamine te kort ofzo maar zei denkt dat het onzin is en dat ik wel genoeg binnen krijg met die vleesvervangers (daar staat ook altijd achterop dat er vitamine B2 en B12 in zit)
Tegenwoordig zijn er steeds meer voedingsmiddelen dan vroeger waar b12 in toegevoegd is. Ik weet dat sommige veganisten hier genoeg aan hebben. Zij hebben het ook laten testen.

forisma
Contacteer:

Update

Bericht door forisma » zo apr 11, 2010 21:32

Mijn moeder zegt net tegen mij dat het niet verstandig om zo'n vitaminecomplex te nemen omdat sommige vitaminen en mineralen elkaar tegenwerken.
Calcium is bijvoorbeeld slecht voor de opname van ijzer.
En ik heb net op internet informatie gevonden dat B1, B3, C, E, koper en ijzer niet samen met B12 moeten worden ingenomen, zij breken hem namelijk af...
En B12 pillen kun je beter eerst kauwen om met je slijm te vermengen, zo wordt die beter opgenomen.
Dus geen complex dan maar. Drie potjes apart (Ijzer, Ca+D, B12) en op verschillende tijdstippen innemen..

Framboos

Re: Update

Bericht door Framboos » zo apr 11, 2010 21:56

forisma schreef:Mijn moeder zegt net tegen mij dat het niet verstandig om zo'n vitaminecomplex te nemen omdat sommige vitaminen en mineralen elkaar tegenwerken.
Calcium is bijvoorbeeld slecht voor de opname van ijzer.
En ik heb net op internet informatie gevonden dat B1, B3, C, E, koper en ijzer niet samen met B12 moeten worden ingenomen, zij breken hem namelijk af...
En B12 pillen kun je beter eerst kauwen om met je slijm te vermengen, zo wordt die beter opgenomen.
Dus geen complex dan maar. Drie potjes apart (Ijzer, Ca+D, B12) en op verschillende tijdstippen innemen..
Waarom slik je ijzer bij?

forisma
Contacteer:

Re: Update

Bericht door forisma » zo apr 11, 2010 22:11

Framboos schreef: Waarom slik je ijzer bij?
Ik slik het op het moment niet. Toen ik nog vlees at, voelde ik me altijd heel moe, dus nam ik aanvullend ijzer in. Het hielp trouwens niet. En mijn bloed was volgens het bloedonderzoek helemaal in orde.

Nu voel ik me lekker en fit en neem op dit moment alleen B12 in van de verplichte vegan stuff.

Maar mijn moeder kreeg bloedarmoede toen ze vleesloos ging eten, dus nu slikt ze ijzer.
Daarom ben ik er ook heel voorzichtig mee, - wat mijn moeder heeft kan ik ook krijgen. Ik probeer zo gevarieerd mogelijk te eten, maar ik sluit niets uit voor de toekomst.

Framboos

Bericht door Framboos » zo apr 11, 2010 22:29

Maar zou je in het geval van ijzer dan niet beter kunnen wachten tot het echt nodig blijkt? Je zou ook eens drie dagen oid kunnen bijhouden wat je eet (er zijn genoeg programmaatjes voor op internet, lena linkte onlangs naar die van de eetwijzer) om te kijken of je genoeg ijzer binnen krijgt. Ik heb dat wel eens gedaan, en ijzer was absoluut geen probleem; daar kreeg ik meer dan genoeg van binnen. Je moeder kan natuurlijk ook heel anders eten dan jij, dus dat hoeft niet per se een op een hetzelfde te zijn.

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » ma apr 12, 2010 8:11

Framboos schreef:Maar zou je in het geval van ijzer dan niet beter kunnen wachten tot het echt nodig blijkt? Je zou ook eens drie dagen oid kunnen bijhouden wat je eet (er zijn genoeg programmaatjes voor op internet, lena linkte onlangs naar die van de eetwijzer) om te kijken of je genoeg ijzer binnen krijgt. Ik heb dat wel eens gedaan, en ijzer was absoluut geen probleem; daar kreeg ik meer dan genoeg van binnen. Je moeder kan natuurlijk ook heel anders eten dan jij, dus dat hoeft niet per se een op een hetzelfde te zijn.
Hehe ik ga ook niet meteen aan de ijzer hoor, ik sluit het aleen niet uit in geval het echt nodig is.

Maar voor de topicstarter die geen bloedtest wil doen misschien een goede uitkomst, alle drie de potjes kopen en kijken of het beter gaat.
Alleen dan weet ze nog niet wat er precies aan scheelde, als het wel beter zal gaan.

Daar ben ik wel benieuwd naar, wat ik allemaal binnenkrijg, ik ga het ook eens checken met die eetmeter.

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka » ma apr 12, 2010 9:53

Wie word er beter van, voor die angst voor gebreken.
De meeste vegetariers en veganisten eten behoorlijk gevarieerd in vergelijking met onze omnivoren, maar wij blijven maar bang voor onze gebreken, omdat we teveel lezen hierover.
Bij ieder onderzoek hierover, vindt je ook een tegenonderzoek, dus wie ga je geloven.
Als het kan kijk naar de investeerders, dan weet je gauw genoeg of het bangmakerij is of niet.
Alles draait om geld verdienen, ook deze zogenaamde onderzoeken.

Plaats reactie