Orgaan donatie

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie

Ben jij orgaan donor?

Ja
30
50%
Nee
30
50%

Totaal aantal stemmen: 60

Dave
Leefwijze: veganist

Bericht door Dave »

vegalan schreef: alleen die negatieve bijdrage die de zaak in standhoud weer niet!
Over welke negatieve bijdrage die de zaak in stand houdt, heb je het dan?

vegalan

Bericht door vegalan »

Kiwi schreef:Waarom zou je het leed van wie dan ook vermeederen als je hebt besloten na je dood je organen af te staan?
Omdat de ontvanger mogelijk vlees eet, op dieren experimenteert, kinderen verkracht en ook nog soldaat is!
Kiwi schreef: Ik denk eerder dat je het leed vergroot als je de keuze aan je nabestaanden overlaat, omdat zij op het moment dat ze het toch al moeilijk hebben omdat ze een dierbare verloren hebben ook nog eens een moeilijke vraag krijgen voorgelegd. En de kans dat ze zullen besluiten niets uit jouw lichaam te laten gebruiken is groter dan dat ze dat wel doen op zo'n moment. Dus daarmee vergroot je het leed bij je nabestaanden, en je verkleint het leed bij een eventuele ontvanger van je organen ook niet, dus het totale leed wordt dan inderdaad alleen maar groter.
Terwijl omdat ik zelf al heb besloten mijn organen af te willen staan mijn nabestaanden niet voor zo'n moeilijke keuze komen te staan; ze weten dat het mijn wens was, en kunnen blij zijn dat een stukje van mijn lichaam toch nog nuttig gebruikt kan worden, ook al ben ik er zelf dan niet meer.
In dit geval haal je ook een gedeelte van je wilsbesluit naar voren, waarin je nu wel rekening houdt met eventuele gevolgen, die ontspruiten aan de wilskeuze en verantwoordelijkheid van de na bestaanden die nu mogen/moeten oordelen over het gebruik van je lichaam. Net zoals je rekening wilt houden met hen die deze organen mogen ontvangen!

Op zich is daar niets mis mee!
Alleen zit daar wel een relatief negatieve en/of positieve respons in! De beweging die je ook hier veroorzaakt kan zowel heel negatief als heel positef zijn.
Kiwi schreef: En ik ben juist blij dat die door mij veroorzaakte beweging niet ophoudt, zo kan ik ook na mijn dood nog mensen helpen!
Dan heeft dit idee voor jou gerustellende waarden, dwz dat de gerelateerde positieve gedachten overheersen!
Maar het is maar de vraag of de beweging die je veroorzaakt (in en buiten jou weten en inzicht) een positieve beweging is en ook zo blijft!
Maar, oke je kunt dat niet allemaal van te voren weten, het is nu eenmaal zo!

Ik wil alleen aantonen dat bepaalde voorgestelde verwachtigen niet altijd waar zijn of goed resulteren!

vegalan

Bericht door vegalan »

Dave schreef: Over welke negatieve bijdrage die de zaak in stand houdt, heb je het dan?
pfffffffff dat is een heel verhaal, dat zou ik niet allemaal kunnen opschrijven!
Ik ben ook maar een mens! :wink:

Je bent een deel van deze samenleving en daardoor draag je ook bij aan de instandhouding van diezelfde samenleving. Indirect (buiten je wil) draag je dus ook bij aan het bestaan van die bedrijven etc waar jij tegen bent!

Catkins

Bericht door Catkins »

Voor allen die een afweging willen maken, lees ook even de info op stichtingbezinningorgaandonatie.

blauw

Bericht door blauw »

Wat is er nou mooier dan door dood weer leven te creeren? Van mij mogen ze me helemaal leeghalen. Dood heb ik er toch niks meer aan.

Als ik een ongeluk of een ziekte zou krijgen dan zou ik toch ook graag een nieuwe kans willen? Dat gun ik ook aan andere mensen. Bovendien leven mensen die een ernstige ziekte of ongeluk hebben gehad daarna vaak veel bewuster, als je een tweede kans hebt gekregen ben je beter bewust van het wonder dat het leven is.

Natuurlijk is er een kans aanwezig dat je organen bij slechte mensen terechtkomen, maar ik vind het wel erg pessimistisch om daar vantevoren al van uit te gaan. En ook zulke mensen komen weleens tot bezinning. Ik geloof in het goede van de mens. Iedereen verdient een tweede kans.

Catkins

Bericht door Catkins »

blauw schreef:Dood heb ik er toch niks meer aan.
Hoe kun je een uitspraak doen over een fenomeen dat je niet kent?

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- »

Dat kan prima; of je organen er nu uitgehaald worden of verbrand worden of verteren, weg zijn ze toch.

blauw

Bericht door blauw »

Catkins schreef:
Hoe kun je een uitspraak doen over een fenomeen dat je niet kent?
Niemand weet zeker wat er na de dood gebeurt, daar heb je gelijk in. Ik geloof tot op zekere hoogte in de onsterfelijkheid van de ziel, maar ik geloof ook in de vergankelijkheid van het lichaam. Dat is een persoonlijke overtuiging, ik begrijp en repecteer dat niet iedereen het daarmee eens is. Het betekent voor mij echter wel dat mijn lichaam alle waarde verliest op het moment van overlijden. Daarom kan ik dus inderdaad zeggen dat ik ervan overtuigd ben dat ik niks meer aan mijn lichaam heb na de dood.

Katkins

Bericht door Katkins »

blauw schreef:
Niemand weet zeker wat er na de dood gebeurt, daar heb je gelijk in. Ik geloof tot op zekere hoogte in de onsterfelijkheid van de ziel, maar ik geloof ook in de vergankelijkheid van het lichaam. Dat is een persoonlijke overtuiging, ik begrijp en repecteer dat niet iedereen het daarmee eens is. Het betekent voor mij echter wel dat mijn lichaam alle waarde verliest op het moment van overlijden. Daarom kan ik dus inderdaad zeggen dat ik ervan overtuigd ben dat ik niks meer aan mijn lichaam heb na de dood.
Je gelooft dat een e.v.t. 'ziel' direkt het lichaam verlaat bij 'hersendood'?

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- »

Katkins schreef:Je gelooft dat een e.v.t. 'ziel' direkt het lichaam verlaat bij 'hersendood'?
Jij gelooft dat een e.v.t. 'ziel' in je organen woont?

blauw

Bericht door blauw »

Katkins schreef:
Je gelooft dat een e.v.t. 'ziel' direkt het lichaam verlaat bij 'hersendood'?
Misschien dat de ziel nog even blijft rondhangen, ik weet het niet, maar ik denk in ieder geval dat iemand er niet meer onder lijdt als de organen worden verwijderd op het moment dat er geen hersenactiviteit meer is.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Als de ziel het lichaam meteen na 'dood' zou verlaten, dan zou je niet mensen na zoveel minuten weer tot leven kunnen wekken. Dus zoals ik het zie zit het nog in je lichaam en zal het pas verdwijnen wanneer de energie in andere vormen over gaat. Wanneer je dus of gecremeerd word of begrafen en langzaam wegteert...

Overigens was er eens iemand die een lichaam voor en na dood had gewogen.. en merkte dat er gewichtsverlies was. En daarom zou dat verklaren dat de ziel het lichaam verlaten had of iets dergelijks.

blauw

Bericht door blauw »

DeNatuur.NL schreef:Als de ziel het lichaam meteen na 'dood' zou verlaten, dan zou je niet mensen na zoveel minuten weer tot leven kunnen wekken. Dus zoals ik het zie zit het nog in je lichaam en zal het pas verdwijnen wanneer de energie in andere vormen over gaat. Wanneer je dus of gecremeerd word of begrafen en langzaam wegteert...

Overigens was er eens iemand die een lichaam voor en na dood had gewogen.. en merkte dat er gewichtsverlies was. En daarom zou dat verklaren dat de ziel het lichaam verlaten had of iets dergelijks.
Ja, dat verhaal van gewichtsverlies ken ik, vandaar toch ook de titel van de film 21 grams? Het is echter wel een omstreden theorie waar nog niet erg veel bewijzen voor zijn. Volgens deze theorie zou de ziel het lichaam trouwens wel verlaten op het moment van sterven.

Iemand die uit de dood weer tot leven wordt gewekt kun je ook zien als iemand waarvan de ziel wordt teruggeroepen. Denk aan het bekende tunnel met aan het einde een wit licht verhaal. Mensen zijn in principe dood, de ziel is bezig het lichaam te verlaten, maar dit proces wordt omgedraaid waardoor de ziel terug het lichaam inkeert. Het is maar net hoe je het bekijkt.

Zoals ik al zei, het is een persoonlijke opvatting en ik begrijp dat niet iedereen daar hetzelfde over denkt. Maar vanuit mijn opvatting zie ik geen bezwaar voor het gebruik van mijn organen. Mijn ziel heeft die niet meer nodig zodra ik gestorven ben. Ik denk ook wel dat de ziel uit energie bestaat, maar waarom zou deze energie het lichaam pas kunnen verlaten op het moment dat het lichaam desintegreert?

Edit: Over 21 Grams gesproken trouwens, ik herinner me dat een van de hoofdpersonen, gespeeld door de fantasctische acteur Sean Penn, daarin een harttransplantatie krijgt. Als je hem niet hebt gezien, het is een zeer aangrijpende en indrukwekkende film, zeker een aanrader. Misschien zet het je wel aan het denken over de goede kanten van orgaantransplantaties.
Laatst gewijzigd door blauw op zo mei 14, 2006 0:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

blauw schreef:maar waarom zou deze energie het lichaam pas kunnen verlaten op het moment dat het lichaam desintegreert?[/color]
Wet van behoud van energie. Energie vergaat niet, maar kan wel in andere vormen overgaan. Zie het verteren van een lichaam in de grond maar als dat je lichaam overvloeit naar vloeibaarheid. En dit de bodem intrekt, waar planten hun voedsel uithalen en er van groeien etc.

Maar zo is een beetje hoe ik het zie iig :)

blauw

Bericht door blauw »

Ik begrijp wat je bedoelt. Ik zie de lichamelijke energie echter als iets wat los staat van de geestelijke energie. Maar ik vind jouw opvatting zeker interessant en ik kan het ook goed begrijpen. Bedankt voor de heldere uitleg. :)

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx »

Ik vond 21 grams echt een tegenvaller.
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx »

blauw schreef:Wat is er nou mooier dan door dood weer leven te creeren? Van mij mogen ze me helemaal leeghalen. Dood heb ik er toch niks meer aan.

Als ik een ongeluk of een ziekte zou krijgen dan zou ik toch ook graag een nieuwe kans willen? Dat gun ik ook aan andere mensen. Bovendien leven mensen die een ernstige ziekte of ongeluk hebben gehad daarna vaak veel bewuster, als je een tweede kans hebt gekregen ben je beter bewust van het wonder dat het leven is.

Natuurlijk is er een kans aanwezig dat je organen bij slechte mensen terechtkomen, maar ik vind het wel erg pessimistisch om daar vantevoren al van uit te gaan. En ook zulke mensen komen weleens tot bezinning. Ik geloof in het goede van de mens. Iedereen verdient een tweede kans.
Voor zover de standard afgezaagde reactie. Ik begrijp niet dat mensen niet wat genuanceerder kunnen denken, of iig die reacties kunnen snappen. Van mij part mag je al je organen afgeven, wauw at ben jijjj een goed mens zeg!!!, maar laat iedereen dat ff zelf mogen beslissen, zonder die geijkte schuldaanpraat, van: zoveel goeds in de mens, tweede kansen, nieuwe kansen, ongelukken etc." En tweede kansen? Mensen horen continue dat roken slecht voor je is en gaan gewoon door, want zeggen die mensen; dood ga ik toch en leven doe je maar 1 keer.
En pessimistisch. 4 procent van NL is vegetarisch, en er zijn maar 16000 veganisten. Daarvan zijn er nog maar 6 procent HBO-UNI, waarvan er maar 3 procent benut word (namelijk voornamelijk de MANNEN). Dus veel feministische vrouwen, of een feministisch land is dit niet.
Dus het is geen pessimisme, het is realisme.
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Styx

Bericht door Styx »

Die 21 gram is gebaseerd op honden (dierproef dus).
In de test verloren honden die dood gingen gemiddeld 21 gram.
Maar het is later weer getest en toen kwam er een ander getal uit.
De 21 gram is dus in twijfel te trekken

Katkins

Bericht door Katkins »

Kiwi schreef: Jij gelooft dat een e.v.t. 'ziel' in je organen woont?
Ik geloof niets. Verder komt uit dat sbo-verhaaltje naar voren dat de organen ervaringsinformatie opslaan en dat de ziel die informatie uit de organen haalt alvorens hij het lichaam verlaat.
Ik erken dat ik niet weet wat 'dood' inhoudt. Daarom wil ik het er niet op wagen.

vegalan

Bericht door vegalan »

Styx schreef:Die 21 gram is gebaseerd op honden (dierproef dus).
In de test verloren honden die dood gingen gemiddeld 21 gram.
Maar het is later weer getest en toen kwam er een ander getal uit.
De 21 gram is dus in twijfel te trekken

Als er werkelijk een gewichtsverlies is, dan kan daar een verklaring voor worden gevonden, maar zolang men niet over de middelen en de kennis beschikt om het te verklaren, blijft het een verschijnsel en daarover kan je alleen maar speculeren.

Beetje speculatie.
Beweging zou wel eens een gewicht kunnen hebben, eigenlijk kan het ook niet anders want atomen hebben door hun beweging massa en dus ten tenopzicht van de aantrekkingskracht van de aarde een gewicht!
Beweging (stofwisseling) is energie (dus kracht) en oefent mogelijk invloed uit op de zwaartekracht omdat het een gewicht heeft!
Het verklaart niet dat er dan geen wezen-ziel zou kunnen zijn, omdat het omgekeerde ook kan worden geconcludeert!

Plaats reactie