Orgaan donatie

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie

Ben jij orgaan donor?

Ja
30
50%
Nee
30
50%

Totaal aantal stemmen: 60

Kirsty xvx
Leefwijze: veganist

Bericht door Kirsty xvx »

Hmmm, ik wil dit topic nieuw leven inblazen als het kan want ik ben dus geen donor, en ben ook niet van plan het te worden.
Op een ander forum zeiden mensen dat ; ik me zelf beter vind dan anderen en het andere dus niet gun.

Nee ik gun vleeseters, racisten, sexisten etc. geen langer leven dan hun lichaam in eerste instantie aankan nee.
Is dat egoistisch???? HUN zijn toch egoistisch?

Overigens zou ik wel levende donor willen zijn, aka als mn vrienden/familie een nier nodig hebben, dan geef ik het met <3

Hoe denken anderen hier nu over? Dit topic is immers 3 jaar oud :lol:
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Aiko
Contacteer:

Bericht door Aiko »

Kirsten schreef:HUN zijn toch egoistisch?
Nee, ZIJ zijn ego?stisch.

Kirsty xvx

nou sorry hoor!
Until I reach my home

Eduard

Bericht door Eduard »

Two wrongs don't make a right.

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- »

Ja, ik ben donor. Na mijn dood heb ik toch niets meer aan die weefsels en organen, terwijl ik er iemand anders een langer of makkelijker leven mee kan geven. Om diezelfde reden ben ik ook bloeddonor; het kost mij relatief weinig moeite en er kunnen levens mee gered worden. En het maakt me dan echt niet uit of ik er een vleeseter mee red of een veganist. Ik zou dan nog liever een onderscheid maken naar de eigen bereidheid van de ontvanger om een orgaan af te staan na zijn of haar dood.

Eduard

Bericht door Eduard »

Geven (met een hoofdletter) is af willen staan zonder er iets voor terug te verlangen.

-gebruikergewist-

Wat wil je nu zeggen? Ik ben toch donor, zonder onderscheid te maken of zonder iets terug te verlangen? :roll:

vegalan

Bericht door vegalan »

Eduard schreef:Geven (met een hoofdletter) is af willen staan zonder er iets voor terug te verlangen.
Onzin! Er is altijd iets dat je beweegt om het weg te geven!

Eduard

Bericht door Eduard »

Kiwi schreef:Wat wil je nu zeggen? Ik ben toch donor, zonder onderscheid te maken of zonder iets terug te verlangen? :roll:
Ik verwijs naar het (geestelijke) mechanisme die je de gedachte achter die laatste zin laten denken/voelen. Ik zeg niets over jou. Ik zeg enkel dat Geven gebeurt zonder te (willen) nemen.

fief op werk

Bericht door fief op werk »

Eduard schreef:
Ik verwijs naar het (geestelijke) mechanisme die je de gedachte achter die laatste zin laten denken/voelen. Ik zeg niets over jou. Ik zeg enkel dat Geven gebeurt zonder te (willen) nemen.
Geven voelt in veel gevallen goed, dus je neemt er wel wat voor. Al is het alleen maar het gevoel dat je iets goed hebt gedaan.

Kirsty xvx

hmm, ja op een of andere manier kan ik me niet zo makkelijk afsluiten van het feit dat sommige mensen - in mijn ogen - respectloos leven.
Until I reach my home

Eduard

Bericht door Eduard »

fief op werk schreef:
Geven voelt in veel gevallen goed, dus je neemt er wel wat voor. Al is het alleen maar het gevoel dat je iets goed hebt gedaan.
Zonder kan ook maar alleen gegeven als je jezelf kent.

Eduard

Bericht door Eduard »

Kirsten schreef:hmm, ja op een of andere manier kan ik me niet zo makkelijk afsluiten van het feit dat sommige mensen - in mijn ogen - respectloos leven.
Dat is ook niet makkelijk. Het is het moeilijkste wat er is en precies hetgene wat ons door geestelijke lessen, die ons bijvoorbeeld bij monde van Jezus bereiken, voorgehouden wordt te doen om het wereldse leed te stoppen (maar op een andere manier dan ons ego zou willen).

vegalan

Bericht door vegalan »

fief op werk schreef:
http://www.msgweb.nl/emoticons/thumbs_up.gif

-gebruikergewist-

Ik ben eerder donor omdat ik zo'n gevoel heb van "waarom niet?" dan dat ik me er nu zo goed door voel hoor! En zeker als ik dood ben en mijn organen eventueel gebruikt zouden gaan worden beleef ik er zelf geen genoegen meer aan dat ik ze heb afgestaan.
En ook een orgaan afstaan als ik nog leef ik eerder doen om iemand (een naaste) te helpen dan om me er zelf beter door te voelen.

vegalan

Bericht door vegalan »

Eduard schreef:
Zonder kan ook maar alleen gegeven als je jezelf kent.
Het is een simpele zin over een complex ding dat jij werkelijk niet kent!

Wat is jezelf, wie ben jij, wat ben jij en ben je geen deel van hen waaraan je wat geeft?

vegalan

Bericht door vegalan »

Kiwi schreef:En zeker als ik dood ben en mijn organen eventueel gebruikt zouden gaan worden beleef ik er zelf geen genoegen meer aan dat ik ze heb afgestaan.
Met de dood (als je niet in een volgend bestaan gelooft) gaat ook het idee dat het gevoel voedt verloren! Je zou je daar druk over kunnen gaan maken, maar dat heeft dan ook geen zin, dus als een morele waarde kun je het hier niet gebruiken!
Kiwi schreef: En ook een orgaan afstaan als ik nog leef ik eerder doen om iemand (een naaste) te helpen dan om me er zelf beter door te voelen.
Zelf-opoffering heeft ook eigenwaarden!

Kirsty xvx

Ik die een dood lichaam ook niet als iets 'leegs'. Ik ben 'bang' dat er nog een ziel in zit. Ik geloof namelijk ook niet dat dood dood is, en dat er na de dood niets is. Toch ben ik niet religieus, eerder spiritueel.
Een naaste zou ik overigens zo helpen, levend donor zijn vind ik dus aanvaardbaarder. Maar dat zou ik ook uit egoisme doen, ik zou niet willen dat mn naaste zou sterven.
Until I reach my home

-gebruikergewist-

Kirsten schreef:Ik die een dood lichaam ook niet als iets 'leegs'. Ik ben 'bang' dat er nog een ziel in zit.
Maar dan zal je lichaam toch vergaan (of wegrotten onder de grond, of verbranden in de crematie-oven), met of zonder ziel. Een ziel is wat mij betreft weg op het moment dat je dood gaat. Daar kunnen andere mensen natuurlijk heel anders over denken, ik vind het alleen niet zo'n goede reden om geen organen af te staan.

Kirsty xvx

Het is niet mijn hoofdreden om geen organen af te staan, maar een bijkomende reden.
En ik denk dat je ziel na verloop van tijd je lichaam wel verlaat, maar niet binnen die 24 uur waarin dokters je leeg willen halen.
Until I reach my home

Plaats reactie