Ik schrijf volgens mij iedere keer duidelijk dat het om mijn mening gaat en het niet de "waarheid" betreft. Dus wat is er dan zo mis miet mijn manier van brengen?
Wat er mis is is dat je hele zwart/wit oordelen velt over grote groepen mensen. Een beetje vergelijkbaar met zeggen "ik vind buitenlanders lui. Ze werken niet, zitten de hele dag voor de tv, en houden hun lekker hun hand op. En wij maar werken!". Ik zeg hier netjes "ik vind" maar het blijft een uitspraak waar je verder weinig mee kunt, die bol staat van de beledigingen. En op zich zou je best een interessante discussie over het onderwerp kunnen hebben (waarom is arbeidsparticipatie van allochtonen lager dan die van autochtonen, is het uberhaupt zo, wat kunnen we daar aan doen, etc.) maar met zo'n start lukt zo'n discussie niet meer.
Ik vind borstvoeding ook heel belangrijk, maar ik zie meer in het zorgen voor een klimaat waarin borstvoeding vanzelfsprekend en volledig geaccepteerd wordt dan in het creeeren van een klimaat waarin ouders die flesvoeding geven vergeleken worden met kindermishandelaars. Er is wel genoeg kritiek op ouders, ik wou dat dat stukken minder was en dat mensen zich wat meer realiseerden dat verreweg de meeste ouders heel erg hun best doen, ook al maken ze soms keuzes die ze zelf niet zouden maken.
JesseL schreef:
Ik vind het trouwens niet zo netjes/aardig dat je me (weer) zo hard zit aan te pakken. Ik schrijf zelf dat ik niet over situaties die ik niet goed genoeg ken (zoals die van taeka) kan oordelen, maar jij velt wel erg harde oordelen over mij.
Jij velt ook erg harde oordelen over andere ouders, dat is nou juist steeds mijn punt. Ik vel geen oordeel over jou, ik probeer je een spiegel voor te houden. Jij houdt het lekker algemeen, maar denk je dat je daar geen individuele mensen mee kwetst? Bovendien schreef je zelf dat je het een goed idee vindt om mensen een schuldgevoel aan te praten als het gaat over borstvoeding, maar blijkbaar vind je het zelf toch niet zo fijn om een schuldgevoel aangepraat te krijgen?
Je stelt mij in één zin mede-verantwoordelijk voor de dood van duizenden kinderen in de derde wereld omdat ik wel eens heel af en toe een Nestle product gebruik
Je dronk toch iedere dag die oploskoffie? Okay, nu niet meer omdat er melk in zit, maar niet vanwege het feit dat het een Nestle product is.
Ik snap inderdaad niet hoe je kunt zeggen dat je borstvoeding belangrijk genoeg vindt om harde discussies over te voeren, belangrijk genoeg om mensen een schuldgevoel aan te praten, maar niet belangrijk genoeg om de bedrijven die borstvoeding actief tegenwerken te boycotten (zeker als het gaat om een luxeproduct als koffie). Woorden zijn makkelijk.
en dat ik borstvoeding niet belangrijk genoeg vind omdat we een derde kind proberen te krijgen. Onze jongste is 14 maanden, dus ik vind het ver gaan om te zeggen dat wij borstvoeding niet belangrijk vinden omdat er nu na 14 maanden een kans zou kunnen zijn dat de borstvoeding iets terug zou gaan lopen.
Maar jullie zijn al een poosje bezig toch? Ik herinner me dat Judith dat schreef toen jullie net op het forum waren, en jullie jongste was toen een maand of negen dacht ik, echt nog een jong baby'tje. Ik zou er zelf niet voor kiezen om zo'n jong kind borstvoeding te onthouden, maar zoals gezegd: dat is ieders eigen keuze. Maar ik snap dan weer niet dat je zo keihard oordeelt over andere ouders die ook allemaal hun eigen afwegingen maken hierin.