Vit D supplement is belangrijk!

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Re: Vit D supplement is belangrijk!

Bericht door Fynnya »

jet schreef:Dat geldt in het vitamine-tekort verhaal ook een beetje. Vega(n)s laten zich testen, en dus is er informatie over bekend: zie je wel x % van de vega(n)s heeft B12 tekort! Maar al die niet vega(n)s die zich NIET laten testen, daar is geen info over, terwijl dat kans groot is dat er daar ook een flink aantal mensen tussen zit die ook een tekort hebben....
Zo werkt het alleen als je kijkt naar de persoonlijke ervaring van een arts, en in de beginfase van de wetenschap over een bepaald onderwerp, maar die fase is de wetenschap van B12 al láng voorbij. Bij een specifieke arts kan je inderdaad je hebben dat als er nog weinig statistiek is over een bepaald onderwerp of als hij/zij daar niet zo van op de hoogte is, dat hij/zij merkt dat bepaalde groepen mensen vaak een tekort aan iets blijken te hebben en het bij anderen niet opvalt omdat zij er niet op getest worden door hem/haar, en daardoor kan het persoonlijke beeld dat zo'n arts heeft inderdaad scheef zijn.
Maar als zo'n idee een tijdje leeft onder artsen, gaat men het systematisch onderzoeken, en die fase is bij B12 al lang geweest. Er zijn grote groepen veganisten en niet-veganisten getest op B12-levels, en op basis daarvan bestaan er nu cijfers over hoeveel procent van de veganisten en hoeveel procent van de niet-veganisten een B12-tekort heeft, wat de gemiddelde B12-levels zijn in de verschillende bevolkingsgroepen ed. En er is bij B12 ook al aardig wat kennis over specifiekere groepen dan alleen veganisten, vegetariërs en niet-vega's; er zijn ook cijfers over leeftijdsgroepen (redelijk veel ouderen hebben een B12-tekort, omdat het lichaam het niet goed meer opneemt), bepaalde stromingen veganisten, etc.

MrGreen

Bericht door MrGreen »

Als ik de discussie even bruut mag onderbreken; voor degenen die wel supplementen nemen; is er een reden dat ik niemand Centrum heb horen noemen? Dat gebruik ik nu maar ik ben even aan het rondkijken, ook voor vit. D, om eens te zien of ik daarmee mijn seizoensdip aan kan pakken.
:-)

Verder pretendeer ik niet er veel van te weten. Alleen is me bekend dat je van vitamine-C gebrek wel degelijk de pijp uit kunt, route scheurbuik.
Ongetwijfeld zijn er experimenten zat, met ratten en andere proefdieren (hoera) over de gevolgen van vitaminegebrek.

& een gedachte; zou het kunnen dat de behoefte van een specifiek lichaam aan specifieke vitaminen samenhangt met hoe de persoon is grootgebracht qua eten? Zeg maar - dat als je als kind en jongere veel vlees at je lichaam daarop 'gebouwd' is, maar als je als vegan bent grootgebracht dat veel minder is? Lijkt me boeiend onderzoek.

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

MrGreen schreef:Als ik de discussie even bruut mag onderbreken; voor degenen die wel supplementen nemen; is er een reden dat ik niemand Centrum heb horen noemen? Dat gebruik ik nu maar ik ben even aan het rondkijken, ook voor vit. D, om eens te zien of ik daarmee mijn seizoensdip aan kan pakken.
Qaarschijnlijk bevat Centrum vitamine D3. Dat is meestal van schapenwolvet gemaakt en dus niet vegan. Vitamine D2 is wel vegan. Er bestaan tegenwoordig ook vegan D3 supplementen o.a. van Vitashine. Die kun je bestellen bij Vitashine zelf of bij Vega-Life in Amsterdam. Ik neem die laatste omdat ik heb gelezen dat D3 effectiever is dan D2.
Verder pretendeer ik niet er veel van te weten. Alleen is me bekend dat je van vitamine-C gebrek wel degelijk de pijp uit kunt, route scheurbuik.
Ongetwijfeld zijn er experimenten zat, met ratten en andere proefdieren (hoera) over de gevolgen van vitaminegebrek.
Ja, van vitamines is wel bewezen dat je ze nodig hebt. De exacte behoefte kan variëren per persoon, en over individuele vitamines is soms wat discussie, maar het is belangrijk dat je geen tekorten krijgt. Als vegan krijg je de meeste dingen voldoende binnen uit je voeding (zeker vitamine C!), maar het is verstandig om behalve aan B12 ook wat extra aandacht te geven aan vitamine D. Dat geldt trouwens voor alle Nederlanders, want we hebben hier gewoon relatief weinig zon om zelf voldoende D aan te maken.
& een gedachte; zou het kunnen dat de behoefte van een specifiek lichaam aan specifieke vitaminen samenhangt met hoe de persoon is grootgebracht qua eten? Zeg maar - dat als je als kind en jongere veel vlees at je lichaam daarop 'gebouwd' is, maar als je als vegan bent grootgebracht dat veel minder is? Lijkt me boeiend onderzoek.
Ik weet niet of daar ooit onderzoek naar is gedaan. De meeste cellen in je lichaam vernieuwen zich regelmatig, dus als je een paar jaar plantaardig eet is je lichaam daarvan 'gebouwd' (alleen je hersenen en ei-cellen niet, want die worden in je jeugd gevormd en niet meer vervangen).
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

MrGreen

Bericht door MrGreen »

Dankjewel, Martine!
Schapenwolvet - getver.

Arjan
Leefwijze: pescotarier

Bericht door Arjan »

Stukje van een andere post van me.
Koop een UV-b lamp of sloop er een uit een vliegen lokker en belicht je champignons voor vitamine D.

(((((((((((
Je kan je bloedvaten te glibberig maken voor de slechte vetten met paddo's :) : http://nutritionfacts.org/video/making- ... ss-sticky/

Eet nu 1/3de bak paddestoelen (champignons) per dag al 3 - 4 weken. Bevalt prima, volgende week ga ik een UV-b lamp bestellen om Vitamine-D2 te creeeren door met dit licht de paddestoelen te bestralen. Hoeft maar een paar flitsen van een minuutje te hebben en de bacterien op de paddestoelen maken deze vitamine. Een half uur zomer zon of een uur voorjaars zon zou het ook doen maar dat is omslachtig. En precies wanneer je het echt nodig hebt hartje winter is het er niet. Vaat bescherming van de paddo en van de bacterieele Vitamine D. Wat is wetenschap toch te gek :thanks: :) )))))))))

Dani
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Dani »

Als jullie naar dit rijtje vitamine D2 supplementen kijken: http://www.iherb.com/Vitamin-D-2-Ergocalciferol welke zouden jullie dan aanraden/nemen (behalve die van now foods, die is niet vegan)?

Ik heb nu deze, maar wil investeren in iets meer vitamine D.

Die van Jarrow Formulas, Bone-Up heeft wel mooie andere vitamines erin, maar is 100% calcium van ADH niet erg veel gezien ik dat ook nog op andere manieren binnenkrijg? Aan de andere kant wordt ik ook weer een dagje ouder en is extra calcium niet verkeerd.
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Waarom neem je geen vegan D3? Die wordt waarschijnlijk beter opgenomen door je lichaam. Hoog gedoseerde calcium supplementen worden geassocieerd met een verhoogd risico op hart- en vaatziekten, dus als je calcium wilt bijslikken zou ik eerder een lagere dosering kiezen.

http://jacknorrisrd.com/calcium-supplem ... they-safe/
This study indicates that if you are an adult who gets 700 mg of calcium from your diet (including fortified foods), you probably shouldn’t take more than about a 300 mg supplement of calcium per day.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim »

Inderdaad is een keuze voor veganistische D3 verstandiger. Vega D3 supplementen worden niet overal verkocht, maar ik heb er juist wat besteld via deze website: http://vitashine-d3.com/shop/europe.html . Het wordt verkregen uit een korstmos.
:govegan:

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani »

Rorrim schreef:Inderdaad is een keuze voor veganistische D3 verstandiger. Vega D3 supplementen worden niet overal verkocht, maar ik heb er juist wat besteld via deze website: http://vitashine-d3.com/shop/europe.html . Het wordt verkregen uit een korstmos.
Ah dat is een handige website inderdaad met leukere prijzen dan ik ergens anders tegenkwam, dank!

Joyce

Bericht door Joyce »

Ik slik 5000 IU per dag. Voor MS patiënten wordt het aangeraden om je Vitamine D level tussen de 150 en 225 Nmol te houden. Die van mij was de laatste keer 188 en ik voel me ook super.
Ik weet niet waarom de norm zo laag ligt maar volgens mij kun je dus beter wat meer slikken.

Arjan

Bericht door Arjan »

Zo goedkoop mogelijk en verschil tussen product met mooi verhaal en wat je koopt uitgeven aan support voor dieren asiel of soja vleesvervanger aan de voedsel bank geven.

Zou ik ernstig als optie overwegen. Zo spekje je het Vegan idee uitzuigende ondernemers/conglomeraten tenminste niet. Denken ze misschien wel na voor ze een nieuw project schone lucht uit een flesje lanceren.

Maar je moet het zelf weten natuurlijk.

Waar blijf die Vegan principle Rekenkamer index?

Arjan.

Framboos

Bericht door Framboos »

Zucht.

Arjan

Bericht door Arjan »

Ja inderdaad zucht.

Duurste Vegan is meer dan 10,- per maand duurder dan generic.
Gooi dat bovenop het vlees budget van een uitkerings afhankelijke familie in je dorp voor Soja producten.
4 - 6 kippen gered.

Ik begrijp gewoon de onwil om de logica van het effectievere pad te accepteren van mensen niet.
Enige reden daarvoor kan zijn is het "ik ben roomser dan de paus" principe.
Helaas is alleen het image van de nep paus daarmee gediend, de wereld en haar dierenleed zeker niet.\

Die hypocrisie draait gewoon welkelijk mijn maag om, niet zozeer die van dit type vegan profeten maar omdat deze oogkleppen op manier van denken misschien wel de mensheid zijn grootste duiveltje is, die de meeste schade toebrengt aan evenwichtige beslissingen nemen. Aantoonbaar veel en veel betere alternatieven en toch dingen doen, is het benzine ipv electra of gas , is het overbevissen of bestanden laten herstellen , mensen blijven maar kiezen voor gewoon de domste en meest nutteloze oplossingen.
Laatst gewijzigd door Arjan op zo dec 15, 2013 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Ananas

Bericht door Ananas »

Het is toch niet zo dat als ik dierlijke D3 ga kopen, dat er dan ineens een ander gezin minder vlees gaat kopen?

Het is inderdaad een marginaal product, maar goed, ik geef er geld aan uit dus wil ik niet dat het naar een dierlijk product gaat, maar zoals Martine al schreef naar een plantaardige producent.

Het is én én. Ik ga niet op straat staan en mensen verzoeken om voortaan D2 ipv D3 te nemen. Wél vraag ik mensen om minder vlees, zuivel, vis en ei te consumeren. En daarbij koop ik zelf geen dierlijke producten, dus ook geen dierlijke vitamines.

Arjan

Bericht door Arjan »

Nou die oplossing is er , gewoon een uv-b lamp 3 x over 2- 3 uur je champignons een flits van een minuut geven.

Doe dan dat.

En ja het is een marginaal product, helaas is dat tientje verre van marginaal.
Met een tientje kun je dingen bereiken die al letterlijk duizenden en duizenden malen minder marginaal zijn.

Dus in godsnaam gooi je logica en redenatie niet blind het raam uit voor een thema, of het pricipe van fundamentalisme. Dat is het soort denken waar het werkelijke gevaar voor de wereld ligt.

Ok ik moet weer kappen met deze site, kan hier niet mee omgaan meer voor vandaag.
Weltrusten.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim »

Arjan schreef:Nou die oplossing is er , gewoon een uv-b lamp 3 x over 2- 3 uur je champignons een flits van een minuut geven.

Doe dan dat.
Waar haal je dan je maandelijkse champignons vandaan? Ga je die zelf kweken? Als je in die tijd gaat werken levert het je meer op dan wat je uitspaart door alles zelf te doen. Voor een tientje ben je twee maanden voorzien van veganistische D3 supplementen die nog effectiever zijn ook.
Duurste Vegan is meer dan 10,- per maand duurder dan generic.
In hoeverre je aantallen kloppen weet ik niet, maar waarom wil je de duurste veganist vergelijken met de gemiddelde burger? De gemiddelde veganist zal 'goedkoper' zijn dan de gemiddelde burger, simpelweg doordat een aantal dure producten door onze levensstijl zijn uitgesloten en we daarbij gemiddeld zuiniger met de wereld omgaan.

Van liefdadigheid ben ik absoluut voorstander, maar laat het wel efficient gebeuren. Als ik een uur bezig ben om een tientje uit te sparen voor een goed doel dan is dat mijns inziens niet rendabel en kan ik het beter van mijn inkomen afstaan.
:govegan:

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani »

Arjan schreef:Ok ik moet weer kappen met deze site, kan hier niet mee omgaan meer voor vandaag.
Weltrusten.
Ik vind je toon erg vervelend.

Je schrijft al bij je aankomst dat het je niet om ethiek gaat in je keus voor veganisme. Het merendeel hier van de personen wel dus of je went er maar aan, of gaat je ergens anders maar irriteren.

Het is toch van de zotte dat ik eventueel een risico op een tekort loop door het vermijden van dierlijke producten ik vervolgens naar dierlijke producten grijp om het op te lossen. :roll:

sillygirl

Bericht door sillygirl »

Kan me goed voorstellen als er een vegan mogelijkheid is, dat je die verkiest! Ik wist niet dat er ook vegan D3 was, maar vindt het nu ook in wikipedia. :) Interessant. Ik vind het zelf, als ik erover na ga denken, dat het helemaal geen ethisch probleem zou hoeven zijn voor vegans om dierlijke supplementen te gebruiken als het blijkt dat we als mensen bepaalde stoffen voor ons welzijn nodig hebben, die alleen zo te verkrijgen zijn. Ik denk dan zo, het argument voor vleeseten 'want je hebt toch vitamine X nodig' kun je vervangen door 'als je vitamine X nodig hebt, neem je een vitamine X tablet en hoef je nog steeds geen vlees of zuivel te gaan eten'. Waarom mensen hun gezondheid ondergeschikt zouden moeten maken aan de empathie voor andere diersoorten begrijp ik niet, alle diersoorten hebben andere voedingsbehoeften waar ze weinig aan kunnen veranderen en die regelmatig ook ten koste van andere soorten gaan. Dus mocht het echt iets zijn dat je nodig hebt en alleen dierlijk te verkrijgen is dan zit er niets anders op dan die minimaal nodige hoeveelheid dierenleed te accepteren (en als dat op normale wijze zou gebeuren ipv geinstitutionaliseerde wreedheid maakt dat veel verschil), zo zie ik het dan.

Maar goed, fijn dus als er dan plantaardige bronnen gevonden worden! dan is dit dilemma niet echt van toepassing. al hoop ik toch ergens dat vegans elkaar niet om de oren gaan slaan als ze wel dierlijke vitamine kopen. :)

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

sillygirl schreef:Maar goed, fijn dus als er dan plantaardige bronnen gevonden worden! dan is dit dilemma niet echt van toepassing. al hoop ik toch ergens dat vegans elkaar niet om de oren gaan slaan als ze wel dierlijke vitamine kopen. :)
Nee, natuurlijk doen we dat niet! ;) De keuze voor een bepaalde vitamine staat iedereen vrij. Ik kies er persoonlijk voor om vegan vitamines te kopen. Als iemand dan gaat roepen dat dit onzin/een verspilling is, gaan er toch wel een paar haren overeind staan.

sillygirl

Bericht door sillygirl »

Ja, dat snap ik hoor, ik kwam er even tussendoor met mijn gedachte...maar ik vind ook dat Arjan het helemaal niet respecvol formuleert. Ergens snap ik zijn punt wel, en vind ik het een interessante vraag in hoeverre je pragmatisch wilt zijn (onder het mom van alle beetjes helpen en één uitzondering valt in het niet bij hoeveel goed je al doet) of 'puur' (zoveel mogelijk je eigen zuiverheid bewaken), en welke boodschap je met beide uitdraagt, etc. Maar daar heeft iedereen zelf ook over nagedacht neem ik aan, dus hoef je anderen niet zo belachelijk te gaan maken en fundamentalisten te noemen. :roll: (Ik neig zelf ook naar pragmatisch omdat het mij dan al zo'n uitdaging lijkt. Eerst maar eens beginnen met vegetarisch en deels vegan en kijken hoe dat in de praktijk uitpakt als mijn man wel vlees wil eten... en zien of ik niet ga zwichten voor de verleiding & sociale druk etc. voorlopig me nog niet druk maken over dierlijke ingredienten in vitaminenpillen, hoewel ik ze wel steeds meer probeer te vermijden in andere producten)

Plaats reactie