Vit D supplement is belangrijk!

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
lena

Re: Vit D supplement is belangrijk!

Bericht door lena »

Tobuzzter schreef:In hoeverre is het realistisch om van mensen te verwachten dat ze ALLE onderzoeken gaan doorzoeken om een mening te vormen?
Nee, dat is niet realistisch. Dat hoeft gelukkig ook niet, want dat doen andere wetenschappers al door middel van bijvoorbeeld meta-analyses.

Maar soms vertrouw ik ook wel op bepaalde personen. Ik kijk dan ook naar hun andere advies, en naar hun resultaten. Van Fuhrman (van de link in het eerste bericht) geloof ik dan ook dat hij wel goed uitzoekt hoe het zit. Hij is ook niet bang om tegen de gevestige wetenschap in te gaan (zo waarschuwt hij tegen foliumzuur en betacaroteen supplementen) en raadt een voornamelijk plantaardig dieet aan (groenten, fruit, bonen en volkoren granen - nou niet direct producten met een geweldige lobby achter zich).
Ten eerste is het geweldig veel werk, en ten tweede zijn veel onderzoeken gewoonweg niet beschikbaar voor de consument. Zeker niet degene die een waarheid bevatten die slecht voor de economie zijn. Natuurlijk, er zijn veel zaken waarover een wetenschappelijke consensus is bereikt, maar een aantal daarvan zijn nog steeds gebaseerd op vooringenomen onderzoeken. Ik vind het nog steeds erg riskant om onderzoeken te geloven waarvan de financiers en/of de opdrachtgevers niet bekend zijn.
De opdrachtgevers kun je toch gewoon opzoeken op Pubmed? En waarom vertrouw je dan wel op de onderzoeken in het artikel dat je linkte?
Goed onderzoek gaat uit van meerder hypotheses, en nergens wordt bij deze onderzoeken de andere kant van de medaille belicht.
Hoe bedoel je dat? Dat gebeurt toch juist altijd wel in wetenschappelijke onderzoeken? Dat gebeurt juist niet in artikelen, vind ik. De onderzoekers beseffen wel degelijk dat er inconsistente resultaten zijn met vitamine D suppletie en proberen een verklaring te vinden waarom dat zo is.

lena

Bericht door lena »

Ik vind trouwens het artikel dat je linkte best interessant en zal me er nog wel eens in verdiepen. Maar toch: de auteur woont in Amerika (wat een stuk zuidelijker ligt dan Nederland) en zegt zelf wel vitamine D uit voedsel te eten.

sterreman
Leefwijze: vegetarier

Bericht door sterreman »

Ik vraag me eigenlijk af waarom het belangrijk is een supplement te nemen van Vit D.
Ik zie daar totaal geen gevaar in, ten zij je een stuk ouder bent of getint bent ( hoe donkerde de huid hoe moelijker de opname), waardoor de huid een moeilijker opname heeft.

de meest makkelijke en gebruikelijker manier van opname van vit D is gewoon zonlicht.
Een halfuurtje per dag buiten is al genoeg ( liefst zelfs een uurtje)

Dit houd natuurlijk niet in dat in de donkere dagen ( winter etc) je daar door te kort op loopt.
Het gaat namelijk niet om de rechtstreekse zonnestraal om bruin te worden.
Ook tijdens bewolkt weer van je genoeg licht op om vit D te verzamelen.
Dit gebeurt gewoon via je hooft en handen ( liefst armen erbij, maar in de winter wat kouder), we hoeven dus niet half nakat te zijn.

Heb je een slechte opname in de Vit D bv ouderdom , probleem stofwisseling dan is het wel raadzaam om een pil te nemen.
Maar voor de jongere generatie is er niets aan de hand , vanaf 50 a 60 + kunnen we hinder krijgen in de opname.

het is wel zeer belangrijk dat er een goede opname is in de Vit d.
Het lichaam heeft het nodig samen met calcium voor de aanmaak van de botten.

Een grote hoeveelheid calcium in nemen heeft bv geen nut als er een tekort is aan vit D, het calcium gaat dan gewoon verloren en de botten zullen afbreken ( ostropose etc)

forisma
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door forisma »

Tobuzzter schreef:Na een flinke zoektocht eindelijk een ander standpunt over vitamine D gevonden:
http://bacteriality.com/2007/09/15/vitamind/#4
Ik was op zoek naar info rondom vit. D omdat ik van plan ben supplement te bestellen.
Na het lezen van dit artikel was ik zacht uitgedrukt verbaasd. Je zou helemaal geen supplement D2 nodig hebben.
Maar een weldenkend mens neemt niet alles zomaar aan.
Dus ben ik gaan vragen aan een vriendin van mij die heel belezen is op het gebied van vegan gezondheid.

Ik ben blij dat ik zo'n vriendin heb... De auteurs van dit artikel hebben blijkbaar allemaal onderzoekjes bij elkaar gesprokkeld om mensen ervan te overtuigen dat supplement vit.D helemaal niet nodig is.
Zo zijn er op elk gebied een heleboel onderzoeken en als je maar goed genoeg zoekt vind je onderzoeken die aansluiten bij jouw idee.
Het lijkt hier zelfs heel erg op religie - je bent ergens van overtuigd en je gaat alleen datgene gebruiken wat jou in de hand werkt.

Jack Norris heeft onlangs ook gezegd:
"it’s also very hard work writing thorough lit reviews on nutrition topics. Even if you stick with scientific journals, it’s really hard not to just cherry pick the studies you find that happen to back up your current ideas. And I have to make a judgment call when recommending site or books – can I recommend something that isn’t totally up to my own standards or where I might disagree with something here or there?"
http://jacknorrisrd.com/

Ik hoop dat mensen niet in dit soort artikels intrappen.
Het is echt overtuigend geschreven, maar het klopt gewoon niet. Er zijn tegenwoordig genoeg studies die het tegenovergestelde bewijzen - dat mensen die niet genoeg zonlicht zien wel vit.D moeten innemen.
Het is wat je noemt een inconvenient truth ;)

lena

Bericht door lena »

forisma schreef: Maar een weldenkend mens neemt niet alles zomaar aan.
Zo is dat :)
Ik ben blij dat ik zo'n vriendin heb... De auteurs van dit artikel hebben blijkbaar allemaal onderzoekjes bij elkaar gesprokkeld om mensen ervan te overtuigen dat supplement vit.D helemaal niet nodig is.
Zo zijn er op elk gebied een heleboel onderzoeken en als je maar goed genoeg zoekt vind je onderzoeken die aansluiten bij jouw idee.
Het lijkt hier zelfs heel erg op religie - je bent ergens van overtuigd en je gaat alleen datgene gebruiken wat jou in de hand werkt.
En dat ook!!!

Voor specifiek vitamine D geldt dat heel veel onderzoek dat gedaan is in Amerika niet van toepassing is in Nederland omdat wij hier veel noordelijker leven. In Nederland maakt je huid van oktober tot en met maart geen of vrijwel geen vitamine D aan uit de zon, al zou je naakt in je tuin gaan liggen.

Er zijn mensen die zeggen dat je helemaal geen vitamine D nodig hebt. Er zijn ook mensen die zeggen dat je nauwelijks vitamine C nodig hebt, of B12, etc. Zie hier voor een reactie op het vitamine-D is gevaarlijk verhaal (niet dat ik die blog verder aanraad, maar zoals hier eerder gezegd is: het is nuttig om informatie van meerdere kanten te bekijken).

Marcello
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Bericht door Marcello »

marjan schreef:Wie slikt er hier allemaal vitamine D als supplement en welke neem je dan en waarom?
Ik slik in de winter een Vit-D supplement sinds begin dit jaar. Ik bleek in januari een tekort te hebben en had rare problemen met m'n knie en rug (pijn klachten). Vlgs mij huisarts was dat ws terug te voeren op Vit-D tekorten in mijn geval. Dus ik neem geen risiko meer.
"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.

sterreman
Leefwijze: vegetarier

Bericht door sterreman »

Ik wil er wel even op terug komen.

Ik weet niet of het een aanval was op mijn schrijven.
Bij een normale huid geeft vitamine D geen probleem zoals ik al heb geschreven.

Ik heb ook gezegt dat mensen met een donkere huid meer moeite hebben met een opname van vitamine D
Net zo als oudere mensen ook erg veel lasten onder vinden in de opname van vitamine D

Ik zeg dus niet dat je helemaal geen Vitamine D nodig hebt.

Enkel bij een lichte blanke huid en een jonge huid is de opname vrij makkelijk, ik zeg hier niets verkeerds aan en is ook duidelijk terug te lezen in tientalle wetenschappelijke verklaringen

Daarbij zeg ik ook dat de opname van Vitamine C geen functie heeft als vitamine D amper tot niet aanwezig is. Die leven hand in hand voor de aanmaak van oa de botten

Vitamine B12 is een persoonlijk verhaal, dat ik deze niet inneem.
Ik wil daarop geen voorbeeld functie zijn voor een ander. Het is een te gevaarlijk onderwerp om tegen een ander te zeggen je hebt het niet nodig.
Daarop laten wij ons altijd voor het zekere controleren om te bekijken of wij verkeerd bezig zijn en toch moeten overgaan om B12 te slikken en om ander eventuele te korten aan te vullen.

gelukkig is het voor nu nog steeds OK, maar dat kan met de volgende prik weol heel anders zijn.
Dat weet je maar nooit.

Let wel op dat je de juiste rapporten leest.
Door wie zijn gesponsert etc, welke onderzoekers zaten er achter.
Want ook in de onderzoeken word veel gerommeld voor een goede knip, en dat is heel erg jammer.

lena

Bericht door lena »

sterreman schreef: Bij een normale huid geeft vitamine D geen probleem zoals ik al heb geschreven.
Een normale huid? Wat bedoel je daarmee?
Enkel bij een lichte blanke huid en een jonge huid is de opname vrij makkelijk, ik zeg hier niets verkeerds aan en is ook duidelijk terug te lezen in tientalle wetenschappelijke verklaringen
Opname is dan wel vrij makkelijk, als er geen vitamine D aangemaakt kan worden omdat er geen of vrijwel geen UVB stralen in de zon zitten, dan heb je daar nog niets aan. Er moet wel iets zijn voor het opgenomen kan worden.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

sterreman schreef:Bij een normale huid geeft vitamine D geen probleem zoals ik al heb geschreven.
Als je van april tot oktober veel in de zon komt met ontblote huid en zonder zonnebrandcrème niet. Maar dat lukt lang niet iedereen, en een vitamine D-tekort komt dan ook veel voor in Nederland, ook onder jonge mensen met een blanke huid.

Ik spreek overigens liever van een blanke huid dan van een 'normale' huid, je kan tegenwoordig echt niet meer stellen dat blank de enige veel voorkomende huidskleur is in Nederland.

Framboos

Bericht door Framboos »

sterreman schreef:
Let wel op dat je de juiste rapporten leest.
Door wie zijn gesponsert etc, welke onderzoekers zaten er achter.
Want ook in de onderzoeken word veel gerommeld voor een goede knip, en dat is heel erg jammer.
En let ook vooral op waar de mensen die onderzocht worden leven, in dit geval. In een groot deel van Amerika is het in de winter bv idd geen probleem om genoeg zonlicht op te vangen, maar in Nederland kun je, ook als je zo blank bent als een velletje printpapier, volgens mij niet genoeg vitamine D aanmaken uit het zonlicht dat je krijgt. (Bovendien zijn handen en gezicht vaak verstopt achter/onder handschoenen, sjaals en mutsen.)

Het trucje dat ik er ooit voor leerde: als je schaduw langer is dan jijzelf, dan kun je niet genoeg vitamine D aanmaken. Komt geloof ik uit Plant Based Nutrition and Health, van Stephan Walsh,m aar weet ik niet meer zeker.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

Framboos schreef:In een groot deel van Amerika is het in de winter bv idd geen probleem om genoeg zonlicht op te vangen, maar in Nederland kun je, ook als je zo blank bent als een velletje printpapier, volgens mij niet genoeg vitamine D aanmaken uit het zonlicht dat je krijgt.
De Gezondheidsraad zegt dat je lichaam van oktober tot april in Nederland geen D kan maken uit zonlicht. Ik weet niet of dat iets te sterk vereenvoudigd is, maar ik ga er maar vanuit dat dit klopt.

marjan

Bericht door marjan »

Marcello schreef:
marjan schreef:Wie slikt er hier allemaal vitamine D als supplement en welke neem je dan en waarom?
Ik slik in de winter een Vit-D supplement sinds begin dit jaar. Ik bleek in januari een tekort te hebben en had rare problemen met m'n knie en rug (pijn klachten). Vlgs mij huisarts was dat ws terug te voeren op Vit-D tekorten in mijn geval. Dus ik neem geen risiko meer.
Welke slik je dan Marcello?

Marcello
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Bericht door Marcello »

marjan schreef:Welke slik je dan Marcello?
Van het huismerk van mijn natuurwinkel Vit D3.
"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma »

Marcello schreef: Van het huismerk van mijn natuurwinkel Vit D3.
D3 is niet eens vegetarisch laat staan veganistisch!

Wen

Bericht door Wen »

Dat is waar, maar iedereen moet zelf beslissen hoe ver hij daar wil ingaan en wat haalbaar is voor hem. Misschien heeft hij een klein budget en is dat haalbaarder... of ziet hij het niet zitten om via het net te bestellen....
Allé, dat is mijn gedacht daarover hé. Ik maak er ook geen probleem van als ik bv uit ga eten en er zit D3 in de plantenboter...

lena

Bericht door lena »

D3 wordt vaak van wolvet gemaakt (dat is volgens mij de goedkoopste en efficientste bron) en dan is het gewoon vegetarisch dus. Niet veganistisch nee, maar goed, hoe ver je daar in gaat vind ik ook persoonlijk. Zoals laatst al in een berichtje stond, als je superconsequent wilt zijn is groente en fruit uit de winkel ook niet veganistisch.

Het is misschien wel nuttig om te weten dat D2 volgens recent onderzoek net zo goed werkt als D3. Het zou wel kunnen zijn dat het minder goed wordt opgeslagen. Kun je voor D3 volstaan met eens per week of maand een megadosis, voor D2 zou dagelijkse inname beter zijn.

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma »

Te duur?
http://www.iherb.com/Country-Life-Dry-V ... /1675?at=0
(een kennisje van mij heeft er al besteld en heeft een referentiecode voor 5 dollar korting, de verzendokosten op deze site zijn 4 dollar, ik ben er ook van plan D2 te bestellen, maar heb nog geen creditcard :( )
Deze keus hoeft volgens mij helemaal niet moeilijk te zijn dan, of niet?
Ik bedoel, kan me wel voorstellen dat je dagelijks leven zo wie zo niet 100% vegan zal zijn, maar dit is toch anders? Dit is echt een keus die je maakt.

Lena, goed om te horen, dat het net zo goed werkt. 's Winters elke dag eentje lijkt me echt geen probleem...
Heb je toevallig een link naar dat onderzoek?

lena

Bericht door lena »

forisma schreef:Te duur?
http://www.iherb.com/Country-Life-Dry-V ... /1675?at=0
(een kennisje van mij heeft er al besteld en heeft een referentiecode voor 5 dollar korting, de verzendokosten op deze site zijn 4 dollar, ik ben er ook van plan D2 te bestellen, maar heb nog geen creditcard :( )
Deze keus hoeft volgens mij helemaal niet moeilijk te zijn dan, of niet?
Nou, je zegt het zelf ook al: geen creditcard is wel een belemmering. In Nederland zijn er volgens mij geen hooggedoseerde D2 supplementen in gewone winkels te koop.
Lena, goed om te horen, dat het net zo goed werkt. 's Winters elke dag eentje lijkt me echt geen probleem...
Heb je toevallig een link naar dat onderzoek?
Zie hier. Citaat: Dr. Jacqueline Chan sums up the studies on vitamin D2 vs. D3, "Treatment for most of the studies finding D2 to be less effective than D3 were extremely large boluses given only once, whereas in studies finding them equally effective, the treatment was daily amounts between 400 and 2,000 IU."

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma »

Voor mij is het geen belemmering :)

Dank je!

robis24

Bericht door robis24 »

Ik vindt dat dit topic met de titel "Vit D supplement is belangrijk!" mensen onnodig bang maakt. Vit D is best belangrijk maar een supplement?? zelfs al is het ergens uit geextraheert enz. heb je er puur volgensmij niks aan is niet zoald de natuur bedacht heeft.
de supliment producenten zullen er wel blij mee zijn die zien graag dat iedereen zich ongezond gaat voelen. En pillen gaat kopen om het op te lossen, is ooit een slimme kwakzalver mee begonnen (met vit C is mooi verhaal trouwens)
Vitamine D kan volgensmij niet in een pilletje. In de zomer laad je op voor heel het jaar. Jullie moeten je niet zoveel zorgen maken ,want daar krijg je klachten van.
Mensen bang maken kan ik ook : http://en.wikipedia.org/wiki/Hypervitaminosis_D
ziekt die je krijgt bij een teveel aan d inname.

ff offtopic : dit forum werkt slecht als ik ergens op wil reageren moet ik inloggen en daarna weer helemaal naar de reactie zoeken waar ik op wou reageren, en dan ben ik mijn reactie aan het typen en eet onder tussen wat en type weer verder, uiteindelijk klik ik op bevestig, moet ik weer inloggen en is mijn verhaal waar ik een 30min op getyped heb weg. :cry:

Plaats reactie