Vit D supplement is belangrijk!

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
lena

Re: Vit D supplement is belangrijk!

Bericht door lena »

Je valt ook niet flauw van een vitamine D tekort. Je kunt alleen wel kanker of osteoporose krijgen, en de andere dingen die in de link waar dit topic mee begon genoemd worden.

JesseL
Leefwijze: veganist

Bericht door JesseL »

Ja inderdaad. Ik vind het nogal naïef om te zeggen: "ik heb nergens last van en voel me goed, dus ik heb geen suplementen nodig". B12 tekort merk je pas als het te laat is (als je geen bloedtesten neemt) en Judith kan uit ervaring vertellen dat dat niet bepaald leuk is en de schade blijvend is.
Hetzelfde geldt voor D. je kan je prima voelen, maar botontkalking en darmkanker merk je ook pas als het te laat is.
Zonnebrandcrème houdt 95% van de vitamine D aanmaak tegen en zonder zonnebrand met blote armen/benen etc in de volle zon in de zomer gaan lopen is ook niet bepaald slim. Het risico op huidkanker is een van de meest onderschatte gevaren. Huidkanker is hard op weg om doodsoorzaak nummer 1 onder de kankers te worden.

Maar goed het is een vrij land dus ieder mag zelf de afweging maken of hij het risico op tekorten en alle gevolgen van dien wilt nemen.

Anatis
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Anatis »

JesseL schreef: Zonnebrandcrème houdt 95% van de vitamine D aanmaak tegen en zonder zonnebrand met blote armen/benen etc in de volle zon in de zomer gaan lopen is ook niet bepaald slim. Het risico op huidkanker is een van de meest onderschatte gevaren. Huidkanker is hard op weg om doodsoorzaak nummer 1 onder de kankers te worden.
Zonnebrandcrème geeft mensen een onterecht gevoel van veiligheid. Uren bakken in de volle zon is met of zonder zonnebrandcrème gewoonweg slecht. Het enige wat ik zelf af en toe in zou smeren zijn je nek en je gezicht, armen en benen zitten meestal niet in de volle zon als je bezig bent. Beter nog, gedraag je zoals woestijnbewoners en sla een doek om je hoofd.

JesseL

Bericht door JesseL »

Dat is inderdaad nog beter, maar dan blijft het probleem (als je of alles afdekt of insmeert) dat je vitamine D aanmaak te laag blijft. Alleen op de zon vertrouwen qua vitamine D is dus of ontoereikend of gevaarlijk.

Anatis

Bericht door Anatis »

JesseL schreef:Dat is inderdaad nog beter, maar dan blijft het probleem (als je of alles afdekt of insmeert) dat je vitamine D aanmaak te laag blijft. Alleen op de zon vertrouwen qua vitamine D is dus of ontoereikend of gevaarlijk.
In de zomer is de zon fel genoeg dat onbedekte handen en gezicht genoeg zijn. In de winter kan je inderdaad niet op de zon vertrouwen, in Nederland dan.

Wen

Bericht door Wen »

Taeka, mensen sterven wel degelijk aan slechte voeding. Misschien niet direct, maar de bewijzen zijn er dat slechte voeding kanker, hart-en vaatziekten,... veroorzaakt. Dit is doodsoorzaak nummer 1 in het westen. En als een vitD supplement er voor zorgt dat je minder makkelijk kanker of osteoporose krijgt (wat dus heel vaak voorkomt) dan vind ik het nuttig om dit in te nemen.
Het is ook niet omdat je je niet rot voelt, dat je door een tekort geen schade aan je lichaam toebrengt, waar je nu misschien nog niets van merkt.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla »

Vitamine D speelt ook een rol in het afweersysteem. Dus heb je te weinig ben je vatbaarder.

Ik smeer geen zonnebrandcreme op mijn huid. Veel merken bevatten stoffen waar ik vraagtekens bij heb. Ik ga daarnaast natuurlijk ook niet liggen bakken in de volle zon.
Dus gewoon lekker naar buiten, tuinieren, fietsen, wandelen. Maar 's middags of als er veel uv-straling is, meer in de schaduw blijven. Dan krijg je toch genoeg zonlicht om een vit D voorraad op te bouwen. 's Winters slik ik daarnaast nog extra vit D.

Ted

Bericht door Ted »

Ik neem alleen B12.
Zonnebrandcreme gebruik ik niet. Toch ben ik zeker zomers veel in de zon. Net van april tot november op Sardinie gewoond en gewerkt, veel in de zon en op het water. Ik geloof het wel zo.

Ik ben ook erg terughoudend met supplementen, medicijnen en smeerseltjes.

Als je een supplement nodig hebt, kom je blijkbaar iets te kort. Kijk dan liever naar waarom je iets te kort komt en probeer daar iets aan te doen.

Dat er allelei onderzoeken gedaan worden geloof ik wel, maar hoe betrouwbaar zijn ze? Meneer Campina weet ons ook te vertellen hoe en waarom we zuivel nodig hebben.

JesseL

Bericht door JesseL »

Tja, ik ken ook genoeg rokers die zeggen dat ze al die onderzoeken niet geloven en zich prima voelen... tot ze longkanker krijgen... Er zijn ook mensen die roken heel hun leven en krijgen geen longkanker en er zijn ook mensen die roken nooit en krijgen wel longkanker. Het is geen exacte wetenschap.

Ik vind het naïef om te denken dat je zomers in de volle zon geen zonnebrand crème nodig hebt. Ik mag alleen hopen dat de mensen die dat denken wel toch zo verstandig zijn om wel hun kleine kinderen in te smeren (en zo veel mogelijk uit de volle zon te houden). Juist als kind loop je door zonverbranding onherstelbare DNA schade aan de huid op met alle gevolgen van dien op latere leeftijd.

Annikka-Ayla

Helaas is het ook naief om te vertrouwen op een zonnebrandcreme. In die van nivea voor kinderen zitten nanodeeltjes. Die kunnen schade veroorzaken aan het DNA. Hier http://www.leefbewust.com/nieuws/011209.html" target="_blank kun je meer lezen.

Kinderen uit de zon houden als de zon op zijn sterkst is, is volgens mij de meest veilige manier om zo weinig mogelijk schade op te lopen.

Brent

Bericht door Brent »

Ted schreef:Dat er allelei onderzoeken gedaan worden geloof ik wel, maar hoe betrouwbaar zijn ze? Meneer Campina weet ons ook te vertellen hoe en waarom we zuivel nodig hebben.
Psies, diezelfde mentaliteit zit bij veel mensen ingebakken waardoor ze altijd bang blijven dat ze ergens een tekort door zullen oplopen.
Zulke mensen zouden eens een tijdje in armere delen van de wereld moeten gaan logeren om te zien zien hoe mensen daar overleven op een zeer minimaal dieet zonder enig supplement.

Wen

Bericht door Wen »

er bestaat ook genoeg veilige zonnemelk bv van lavera

Annikka-Ayla

En zo te zien ook geen parabenen. Helaas ook een ingrediënt dat in heel veel babyverzorgingsproducten zit.

taeka

Bericht door taeka »

Osteoporose en darmkanker, volgens mij de grootste veroorzaker zuivel.
Ik neem wel B12, maar verder niet.
Er zijn genoeg mensen met een kleinschalig dieet van groente en rijst en hebben die vitamine gebrek?
Vitamine wetenschappers, hoe komen die aan die percentages, die je zogenaamd moet hebben, van de industrie misschien?
Wij geloven vaak alles klakkeloos, als het woord wetenschapper erachter staat.
Bij ons zijn ook veel wetenschappers bezig met het verbeteren van producten, maar ze worden wel door de industrie betaalt en dus zullen ze nooit iets negatiefs zeggen over hun.
Zie bv. universiteit nijmegen en campina.

Wen

Bericht door Wen »

euh, in de ontwikkelingslanden worden mensen niet zo oud.
Je moet idd altijd kijken hoe een onderzoek is uitgevoerd en door wie. Maar om nu alle onderzoeksresultaten af te doen als onzin, vind ik dan weer onzin.

taeka

Bericht door taeka »

Zeg ook niet dat alles onzin is, maar dit soort dingen worden vaak betaalt door de industrie, omdat regeringen hier niet voor willen betalen.
Dat maakt het ook zo moeilijk, welke wetenschapper is objectief en vooral als er veel aan te verdienen valt.
Gisteren ook op TV radar over anti-depressiva, alle onderzoeken werden betaalt door de farmaceutische industrie en alle negatief uitgevallen onderzoeken werden systematisch verzwegen, met alle gevolgen vandien. Zit je een scheet dwars, hup anti-depresiva, de gemakkelijke oplossing, zeer gevaarlijk, maar het gebruik steigt nog steeds.

Tobuzzter

Bericht door Tobuzzter »

Hetzelfde gebeurde in het verleden met de uitwerkingen van nicotine. De onderzoeken zeiden dat nicotine helemáál niet verslavend is, terwijl ze ondertussen extra nicotine toevoegden om het nog verslavender te maken. Natuurlijk, als je het op deze manier bekijkt weet je het nooit. Maar iedereen moet dan gewoon geloven wat hij/zij wil geloven.
Wie geen plezier vindt in eenzaamheid zal niet van de vrijheid houden. (Schopenhauer)

Tobuzzter

Bericht door Tobuzzter »

Na een flinke zoektocht eindelijk een ander standpunt over vitamine D gevonden:

http://bacteriality.com/2007/09/15/vitamind/#4
Wie geen plezier vindt in eenzaamheid zal niet van de vrijheid houden. (Schopenhauer)

lena

Bericht door lena »

Tobuzzter schreef:Maar iedereen moet dan gewoon geloven wat hij/zij wil geloven.
Nee, mensen moeten gewoon kijken naar ALLE wetenschappelijke bewijs en op basis daarvan een mening vormen. Er zijn altijd studies die het tegendeel bewijzen, zoals er inderdaad ook studies zijn die zeggen dat nicotine, vlees en alcohol goed voor je zijn. Het gaat om het totale plaatje, van alle studies. En soms kom je er dan achter dat er voor- en nadelen aanzitten. Het is vaak niet zo zwart wit als sommige mensen graag zouden willen.

Als je een studie wilt evalueren kijk je niet alleen naar de auteurs en mogelijke banden met de industrie, maar ook naar de opzet. Wat is er precies bestudeerd? Hoe zijn de vitamines toegediend? Er zijn bijvoorbeeld studies die een negatief effect laten zien van levertraan. Ligt dat negatieve effect dan "dus" aan de vitamine D, of aan vergiftigde vis, of aan de vitamine A? Als je een uitleg vindt die de andere mogelijke effecten helemaal niet noemt (zoals in de link die jij geeft, waar de auteur van het artikel zelfs verzuimt te vermelden dat de auteurs van de studie die hij/zij citeert de hoge dosis vitamine A als mogelijke oorzaak voor de levertraanprogblemen zien), dan zou ik de informatie op die website verder erg kritisch bekijken.

Voor vitamine D is het ook belangrijk waar de studies gedaan zijn (in andere landen zijn andere omstandigheden mbt zonlicht, verrijking van voedsel etc.), wat voor vitamines er gebruikt zijn (D2 vs D3), in welke doses, etc.

Tobuzzter

Bericht door Tobuzzter »

In hoeverre is het realistisch om van mensen te verwachten dat ze ALLE onderzoeken gaan doorzoeken om een mening te vormen? Ten eerste is het geweldig veel werk, en ten tweede zijn veel onderzoeken gewoonweg niet beschikbaar voor de consument. Zeker niet degene die een waarheid bevatten die slecht voor de economie zijn. Natuurlijk, er zijn veel zaken waarover een wetenschappelijke consensus is bereikt, maar een aantal daarvan zijn nog steeds gebaseerd op vooringenomen onderzoeken. Ik vind het nog steeds erg riskant om onderzoeken te geloven waarvan de financiers en/of de opdrachtgevers niet bekend zijn. Het zijn vrijwel nooit de overheden die dergelijke opdrachten geven, maar over het algemeen instanties die profijt hebben van een bepaalde uitkomst(zoals taeka ook al zei). Er zijn talloze voorbeelden waaruit dit blijkt. Als ik dan eerst google naar 'vitamine d onderzoek' en ik zie op de eerste drie pagina's alleen maar hetzelfde staan, dan vind ik dat verdacht. Goed onderzoek gaat uit van meerder hypotheses, en nergens wordt bij deze onderzoeken de andere kant van de medaille belicht. Onderzoekers hebben als doel om de te onderbouwen die het meeste geld opbrengt, en zijn verre van objectief. Als ik dan eindelijk zo'n stuk als in de link lees, ben ik eerder geneigd om dat te geloven. Het is in mijn ogen denk ik niet eens een kwestie van 'men gelooft wat hij wil geloven', maar 'men gelooft wat hij kán geloven'. Maar ik kan dit niet geloven.

Plaats reactie