Vit D supplement is belangrijk!

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Wen

Vit D supplement is belangrijk!

Bericht door Wen » do jan 21, 2010 15:14

marjan
Leefwijze: veganist

Re: Vit D supplement is belangrijk!

Bericht door marjan » do jan 28, 2010 8:20

Wie slikt er hier allemaal vitamine D als supplement en welke neem je dan en waarom?

Marla

Bericht door Marla » do jan 28, 2010 9:04

Ik slik een vegetarische multi waar ook vit. D2 in zit.

marjan

Bericht door marjan » do jan 28, 2010 9:06

Marla schreef:Ik slik een vegetarische multi waar ook vit. D2 in zit.
Van Orthica of van Solgar of een andere? En waarom kies je de multi die je kiest?

Marla

Bericht door Marla » do jan 28, 2010 9:14

Van de Tuinen, omdat die goedkoop is ;)
Ik neem het meer gewoon voor de zekerheid, heb niet perse het idee dat ik het nodig heb. Ik was bij de Tuinen en toen zag ik dat ze in de aanbieding waren (3 potjes voor de prijs van 2) dus toen heb ik maar ingeslagen.

marjan

Bericht door marjan » do jan 28, 2010 9:21

Dank je. Ik hou van dit soort informatie :) Alleen geen Tuinen hier in de buurt :( Ik zelf slik af en toe de mulit van Solgar die ik eigenlijk voor zoonlief gekocht had maar die hij niet nemen wil omdat hij die capsules niet wegkrijgt naar zijn idee... (Veg 1 en vooral de rose B12 tabletjes van 1000 mcg gaan er wel prima in, alleen leek afwisseling mij wel leuk...)

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka » do jan 28, 2010 11:07

Waarom zou je dit moeten slikken, word wel allemaal overdreven denk ik.
Wie worden er hier beter van, de industrie en hoe zit het met veel moslim vrouwen die bijna nooit zonlicht krijgen op hun blote huid.
Hoor hier nooit iets over, dat deze vrouwen vit D gebrek hebben.

Marla

Bericht door Marla » do jan 28, 2010 11:11

taeka schreef: Wie worden er hier beter van, de industrie en hoe zit het met veel moslim vrouwen die bijna nooit zonlicht krijgen op hun blote huid.
Euhm, ik hoor dat wel hoor (of lees het wel), het is juist een groot probleem onder allochtone bevolkingsgroepen.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » do jan 28, 2010 11:26

marjan schreef:Wie slikt er hier allemaal vitamine D als supplement en welke neem je dan en waarom?
Ik heb de VEG1 Vegan Multivitamine van The Vegan Society, onder andere omdat er veel D in zit, namelijk 10 ug (ik weet niet hoe je zo'n rare 'u' maakt met je toetsenbord). Ik gebruik deze omdat ik verwacht dat die goed toegespitst is op wat je als veganist nodig hebt. Maar mijn mesoloog vond m voor een multi wel erg mini (er zitten maar 7 dingen in), dus misschien ga ik binnenkort een andere gebruiken.
taeka schreef:Waarom zou je dit moeten slikken, word wel allemaal overdreven denk ik.
Wie worden er hier beter van, de industrie en hoe zit het met veel moslim vrouwen die bijna nooit zonlicht krijgen op hun blote huid.
Volgens mij wordt juist wel in alle aanradingen gezegd dat vitamine D supplementen belangrijk zijn voor oa moslima's.
De gezondheidsraad raadt het aan om bij te slikken, dus daarom doe ik het inderdaad maar, als veganisten zitten we in de risicogroep, en ik kom zelf niet heel veel in de zon.

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » do jan 28, 2010 11:34

taeka schreef:Waarom zou je dit moeten slikken, word wel allemaal overdreven denk ik.
Inderdaad, ik zoek liever af en toe de zon op dan ook dat nog te moeten gaan slikken.
Ik houd het bij B12 pilletjes van de HEMA and that's it.

Anatis

Bericht door Anatis » do jan 28, 2010 11:36

Fynnya schreef:Ik heb de VEG1 Vegan Multivitamine van The Vegan Society, onder andere omdat er veel D in zit, namelijk 10 ug (ik weet niet hoe je zo'n rare 'u' maakt met je toetsenbord). Ik gebruik deze omdat ik verwacht dat die goed toegespitst is op wat je als veganist nodig hebt. Maar mijn mesoloog vond m voor een multi wel erg mini (er zitten maar 7 dingen in), dus misschien ga ik binnenkort een andere gebruiken.
Die gebruik ik ook, maar ik vind het juist een pluspunt dat er relatief weinig dingen in zitten :)
Het liefst zou ik namelijk helemaal geen supplementen willen slikken, helaas kan het niet anders.
Brent schreef: Inderdaad, ik zoek liever af en toe de zon op dan ook dat nog te moeten gaan slikken.
Ik houd het bij B12 pilletjes van de HEMA and that's it.
Ik kom steeds vaker tegen dat de zon in Nederlands 's winters gewoonweg te laag aan de hemel staat om enig effect te hebben. Dus de zon opzoeken in de winter is misschien gewoonweg ontoereikend.

Tobuzzter

Bericht door Tobuzzter » do jan 28, 2010 12:29

Ik vraag me steeds meer af in hoeverre het vitaminegedoe niet gewoon een hoax is :P Zou leuk zijn als we er over een aantal decennia achter komen dat de pilletjesindustrie ons heeft misleid, en dat al het wetenschappelijk onderzoek door hun is 'gefinancierd'.

Ik slik overigens alleen b12. Meer heb ik voor mijn gevoel niet nodig.
Wie geen plezier vindt in eenzaamheid zal niet van de vrijheid houden. (Schopenhauer)

JesseL

Bericht door JesseL » do jan 28, 2010 15:17

Ik kom ook maar weinig buiten, dus extra D2 lijkt me geen kwaad kunnen. Ik slik de VEG1 plus nog twee davitamonnetjes die ik nog had van voor we vegan werden. Als die op zijn koop ik voor naast de VEG1 nog wel een solgar multivitamine, aangezien ik een lage weerstand heb en niets aan het toeval wil overlaten.

Vitamine D zit bijna nergens in, dus als je niet veel zonlicht krijgt (wat makkelijk gaat, in de winter is er weinig zon en kom ik weinig buiten en als je buiten komt ben je helemaal ingepakt en in de zomer smeer ik zonnebrand tegen huidkanker en dat houdt ook de aanmaak van vitamine D tegen) is het toch wel verstandig om bij te slikken. zoals uit onderzoeken blijkt is vitamine D belangrijke tegen botontkalking dan calcium en helpt het ook o.a. tegen darmkanker etc.

Wen

Bericht door Wen » do jan 28, 2010 16:34

Ik slik veg1
Omnivoren krijgen ook uit hun voeding een kleine hoeveelheid vitD en zij hebben meestal ook een tekort, dus voor veganisten is er zeker een heel reeële kans op een tekort.
B12, vitD en omega3 zijn mijn insziens toch heel belangrijk als veganist.

taeka

Bericht door taeka » vr jan 29, 2010 11:04

Gaan er mensen dood aan vitamine gebrek, nooit van gehoord.
Ken zelf een aantal mensen die leven op vlees, koeken, patat, chips en cola en niet allemaal dik, maar wel vrij witte huidskleur, maar na jaren nog steeds geen gebreks verschijnselen.
Zijn er mensen die zich veel beter zijn gaan voelen van al die supplementen, ik niet en ik heb ook al vanalles geslikt, maar ben ermee opgehouden en voel me niets slechter.
Beetje gevarieerd eten en weg met al die supplementen, gewoon mensen bangmakerij van de industrie die er wel bij vaart.
Het angstgevoel zet aan tot kopen.

JesseL

Bericht door JesseL » vr jan 29, 2010 11:24

Taeka, zoals je in veel reacties voor jou kan lezen, zijn er een hoop argumenten waarom je sommige supplementen wel zou moeten nemen.

Als jij daar anders over denkt is dat natuurlijk prima, maar ik zou graag iets meer onderbouwing van je argumenten willen weten.

Slik jij als veganist geen B12? Dat lijkt me toch gevaarlijk. Dat je je nu niet slechter voelt kan omdat je een grote reserve had, maar uiteindelijk is de kans groot dat je een tekort gaat krijgen met alle gevolgen van dien.
Ook D zit in praktisch geen voedsel en van veel blootstelling aan de zon krijg neemt de kans op huidkanker heel erg toe. Overigens blijkt dus uit wetenschappelijke onderzoeken dat D helpt de kans op darmkanker verkleinen.
Ik zou toch graag willen weten waarom je zo makkelijk over alle argumenten heen stapt.

Voor de meeste andere vitamines kan een gevarieerde voeding inderdaad wel voldoende zijn.

Berti
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Berti » vr jan 29, 2010 13:21

ik vind er wat voor te zeggen om niet zomaar van alles te gaan slikken.
het kan zo simpel zijn als bijvoorbeeld twee keer per jaar bloed laten prikken en zien of je iets nodig hebt.
zo hou je er OOK zicht op.

tuurlijk kan je een goeie multi nemen en verder onbezorgd zijn.
snap ik ook helemaal en zal ik binnenkort zelf ook doen (nu niet want moet nog meer bloedonderzoek laten doen en dat kan het vertekenen)
trouwens bij mij is deze week een vit D deficientie vastgesteld: de onderste norm is 50 en het zat onder de 10.
heb vit D druppels gekregen van de huisarts.
niet dat ik klachten heb, overigens.

Tobuzzter

Bericht door Tobuzzter » vr jan 29, 2010 15:05

Ik slik b12 omdat dat echt nergens anders uit te halen valt. Ik ben genoeg buiten, maar blijf nooit lang in de brandende zon staan dus ik kan me niet voorstellen dat ik een D-tekort of iets dergelijks krijg. Als wij mensen straks allemaal multivitamine gaan slikken, dan zal dit absoluut ook gevolgen hebben voor de evolutie. Onze weerstand en vitaminehuishouding zal afhankelijk worden van kunstmatige toediening en dat lijkt me niet goed. Natuurlijk praat je dan over de langere termijn, maar met het oog op volgende generaties vind ik dat gewoon geen prettige gedachte. Zodra ik b12 op een natuurlijke manier kan binnenkrijgen gaan die pilletjes de prullenbak in.
Wie geen plezier vindt in eenzaamheid zal niet van de vrijheid houden. (Schopenhauer)

lena

Bericht door lena » vr jan 29, 2010 15:26

Tobuzzter schreef:Ik slik b12 omdat dat echt nergens anders uit te halen valt. Ik ben genoeg buiten, maar blijf nooit lang in de brandende zon staan dus ik kan me niet voorstellen dat ik een D-tekort of iets dergelijks krijg.
Ik herhaal nog maar weer eens dat dat in Nederland niet voldoende is omdat je in de winter niet genoeg vitamine D aan KUNT maken (omdat er nauwelijks UVB stralen in de zon zitten dan), maakt niet uit hoe lang je buiten bent. Dit heeft ook niets te maken met veganist zijn, heel veel mensen (en inderdaad: mensen met een donkere huidskleur zijn een risicogroep - dit is algemeen bekend) krijgen te weinig vitamine D binnen omdat de enige echte voedingsbron vette vis is. Nederlanders worden geacht hun vitamine D te krijgen uit verrijkte margarine - maar dat zijn net zo goed toegevoegde vitamines, of je nu het supplement door de margarine mengt of het direct inneemt - het blijft een supplement.

Sommige mensen die in de zomer heel veel buiten zijn (zonder zonnebrandcreme) bouwen daarmee zo'n grote vitamine-D voorraad op dat ze er op kunnen overwinteren. Maar ik zou daar zelf niet op vertrouwen.

Tobuzzter

Bericht door Tobuzzter » vr jan 29, 2010 15:32

Ik had al gelezen wat je erover zegt, maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit in de winter flauw ben gevallen omdat ik een vitamine D tekort had. Ik twijfel er niet aan dat wetenschappelijk bewezen is dat Nederlanders in de winter een D-tekort ontwikkelen, maar ik vind het allemaal een beetje overdreven.

Plaats reactie