zorgverzekering

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Jasmijn
Leefwijze: veganist

Re: zorgverzekering

Bericht door Jasmijn » ma nov 23, 2009 22:02

Er was vanavond een uitzending over zorgverzekeraars op televisie. Het stond aan, maar ik heb niet gekeken.

Ted

Bericht door Ted » do dec 03, 2009 21:56

Bedankt allemaal voor jullie meningen en ervaringen. Onze keus is uiteindelijk op Anderzorg gevallen. Niets speciaals, maar deze leek wel okee. En een van de goedkopere.

Truus

Bericht door Truus » do dec 03, 2009 22:04

Ted schreef:Onze keus is uiteindelijk op Anderzorg gevallen.
Prima keus.

vegalan

Bericht door vegalan » vr dec 04, 2009 22:05

Het is vervelend en onrechtvaardig dat wij uiteindelijk ook moeten betalen voor de blunders van de (tand)arts of de chirurg. :(

.

lena

Bericht door lena » wo dec 09, 2009 0:31

Framboos schreef:Annika, wat kost een vulling ongeveer, weet je dat? En een controle? En misschien weet je ook hoe duur een behandeling bij de mondhygienist is?
Ik weet niet of je het nog nodig hebt, maar anders wellicht voor iemand anders: hier vind je veel tandartstarieven (zijn natuurlijk indicaties omdat het er vanaf hangt welke codes je tandarts precies in rekening brengt, maar het geeft wel een idee) en hier vind je de officiele tarievenlijst.

Een gewone controle kost ongeveer 20 euro. Tandsteen verwijderen (door tandarts of mondhygienist) is tussen de 13 euro (eenvoudig) en 46 euro (uitgebreidst).
vegalan schreef:Het is vervelend en onrechtvaardig dat wij uiteindelijk ook moeten betalen voor de blunders van de (tand)arts of de chirurg. :(
Ik vind dat ook heel naar. Een zorgverlener heeft alleen een inspanningsverplichting. Als mijn tegelzetter de tegels scheef zet dan maakt hij dat gratis weer goed, dat vind iedereen normaal, ook al snap ik best dat een tegelzetter ook fouten kan maken. Ik snap niet waarom dat risico bij zorgverleners op de patient afgewenteld wordt.

Ik snap ook niet waarom tandartskosten niet in de basisverzekering zitten. Als mijn teen ontstoken is dan wordt de volledige behandeling vergoed, nu het om een kies gaat mag ik de misschien wel duizenden euro's zelf betalen. Ik begrijp het verschil echt niet.

Truus

Bericht door Truus » wo dec 09, 2009 7:00

lena schreef:Als mijn tegelzetter de tegels scheef zet dan maakt hij dat gratis weer goed, dat vind iedereen normaal, ook al snap ik best dat een tegelzetter ook fouten kan maken. Ik snap niet waarom dat risico bij zorgverleners op de patient afgewenteld wordt.
Dat komt vanwege de ontiegelijke macht van het medisch beroep, waar burgers almaar niet tegen in opstand komen. De enige manier om die te beteugelen is om alle wetgeving rond geneeskunde af te schaffen en de relatie tussen arts en patiënt te baseren op afspraken, zoals ook de relatie tussen tegelzetter en klant. Maar vergeet het maar, het gaat niet gebeuren.
lena schreef:Ik snap ook niet waarom tandartskosten niet in de basisverzekering zitten.
Ook dat komt omdat beslissingen daarover worden gemaakt door de wetgever i.p.v. onderling door verzekeraar en verzekerde.

lena

Bericht door lena » wo dec 09, 2009 9:25

Truus schreef:
lena schreef:Als mijn tegelzetter de tegels scheef zet dan maakt hij dat gratis weer goed, dat vind iedereen normaal, ook al snap ik best dat een tegelzetter ook fouten kan maken. Ik snap niet waarom dat risico bij zorgverleners op de patient afgewenteld wordt.
Dat komt vanwege de ontiegelijke macht van het medisch beroep, waar burgers almaar niet tegen in opstand komen. De enige manier om die te beteugelen is om alle wetgeving rond geneeskunde af te schaffen en de relatie tussen arts en patiënt te baseren op afspraken, zoals ook de relatie tussen tegelzetter en klant. Maar vergeet het maar, het gaat niet gebeuren.
Waarom zou je alle wetgeving rondom geneeskunde af moeten schaffen om een simpel aansprakelijkheidsprobleem op te lossen?
Wetgeving helpt maar weinig heb ik het idee. De wetgever zegt ook dat tandartsen inzicht moeten geven in de kosten, dat de patient zelf de keuze maakt voor de behandeling, etc. In de praktijk gebeurt dat echt heel vaak niet. Tandartsen beginnen gewoon met boren, stellen geen alternatieven voor. Ik heb slechts 1 keer een tandarts gehad die bij alles (ook het vullen van een gaatje) besprak wat dat allemaal ging kosten en wat de opties waren. Dat is nog lang niet de norm in Nederland, ook al zou dat wel zo moeten zijn.
Truus schreef:
lena schreef:Ik snap ook niet waarom tandartskosten niet in de basisverzekering zitten.
Ook dat komt omdat beslissingen daarover worden gemaakt door de wetgever i.p.v. onderling door verzekeraar en verzekerde.
Ja, maar waarom neemt de wetgever die beslissing? Wat is het verschil tussen tand en teen? Worden tanden echt nog als luxe gezien, waar je ook wel zonder kunt, en waar je je dus zelf maar voor moet verzekeren? Misschien dat dat nog gaat veranderen nu er steeds meer bekend wordt over de relatie tussen gebitsgezondheid en algehele gezondheid.

Terug naar het verzekeringen topic: ik heb me inmiddels uitgebreid geinformeerd. Er is geen enkele verzekering die echt alles dekt voor tandartskosten. Zelfs de aller-uitgebreidste verzekeringen hebben ofwel maximale bedragen waar je zo aan zit (1500-1750 euro), ofwel vergoeden geen techniek- en materiaalkosten, die zoals we eerder al zeiden, vaak de helft van de kosten uitmaken. Als ik 1 brug of implantaat nodig heb gaat me dat sowieso zo'n 1000 euro kosten (inclusief tandverzekeringspremie), hoe goed ik me ook verzeker. En dan heb ik het nog maar over 1 brug.

JesseL

Bericht door JesseL » wo dec 09, 2009 9:52

Ik ben het helemaal met je eens Lena. Belachelijk waarom tandartskosten niet standaard vergoed worden (behalve de cosmetische ingrepen wellicht, maar pijn en ontstekingen moeten gewoon verholpen worden net als iedere andere kwaal).

Wij gaan waarschijnlijk toch over op alleen een basisverzekering. We stappen dan gelijk over van Menzis naar FBTO. Die kosten 87,75 per maand en daar kan je via via ook nog een cashback krijgen van eenmalig 75 euro. Dan kom je op slechts 81,50 per maand.

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » wo dec 09, 2009 16:08

lena schreef:
Framboos schreef:Annika, wat kost een vulling ongeveer, weet je dat? En een controle? En misschien weet je ook hoe duur een behandeling bij de mondhygienist is?
Ik weet niet of je het nog nodig hebt, maar anders wellicht voor iemand anders: hier vind je veel tandartstarieven (zijn natuurlijk indicaties omdat het er vanaf hangt welke codes je tandarts precies in rekening brengt, maar het geeft wel een idee) en hier vind je de officiele tarievenlijst.

Een gewone controle kost ongeveer 20 euro. Tandsteen verwijderen (door tandarts of mondhygienist) is tussen de 13 euro (eenvoudig) en 46 euro (uitgebreidst).
Klopt helemaal,
De uitgebreidheid van de vulling maakt ook veel uit voor de kosten.

Truus

Bericht door Truus » wo dec 09, 2009 18:50

lena schreef:Waarom zou je alle wetgeving rondom geneeskunde af moeten schaffen om een simpel aansprakelijkheidsprobleem op te lossen?
Wetgeving helpt maar weinig heb ik het idee.
Precies, je geeft zelf het antwoord.
lena schreef:Wat is het verschil tussen tand en teen?
Uiteraard moet iedere verzekering betaald worden. Als er een vrije gezondheidszorgverzekeringmarkt was, kon je zelf uitmaken welke lichaamsdelen je wilt verzekeren. Je maakt toch ook zelf uit welke delen van je zaak of woning je wilt verzekeren? En nee, de verzekering zou dan niet duurder zijn dan nu.

lena

Bericht door lena » do dec 10, 2009 9:40

JesseL schreef: Wij gaan waarschijnlijk toch over op alleen een basisverzekering.
Ben je gestopt met solidair zijn? :)
Ik vind die tandartsverzekering van Menzis toch wel een goede deal, tenzij je een gebit hebt waar nooit iets mee is. Je betaalt (via kieszorgverzekering.nl) 86 euro per jaar, en je krijgt 62 euro alweer terug als je 2 controles en 1 gemiddelde tandsteenverwijdering doet. Voor 24 euro per jaar heb je dan een verzekering die vullingen en wortelkanaalbehandelingen voor 75% vergoed.
De basisverzekering daar is wel wat duurder dan die bij FBTO met korting (als je nog niet Menzis verzekerd bent krijg je bij kieszorgverzekering.nl 38 euro bonus, daarmee worden ze vergelijkbaar goedkoop met FBTO, maar als je al Menzis verzekerd bent krijg je maar 18 euro bonus, dan kom je op 83,45 per maand), dat maakt het wel weer wat minder aantrekkelijk. Maar voor mensen die nog wel eens een gaatje hebben is die Menzis verzekering geen slechte keus naar mijn mening.

JesseL

Bericht door JesseL » do dec 10, 2009 9:50

Nee er is niks mis met Menzis. Maar wij hebben al jaren geen problemen met ons gebit en onze financiële situatie is helaas zo dat we toch wel op zo veel als mogelijk dingen moeten bezuinigen. Vooral vaste lasten. Als zelfstandig ondernemer hebben we zeer onregelmatige inkomsten, dus dan kunnen je vaste lasten maar beter zo laag mogelijk zijn. FBTO kwam zo voor ons veel voordeliger uit dan Menzis, ondanks onze FNV leden korting bij Menzis.

marjan

Bericht door marjan » za nov 13, 2010 9:00

En nu voor 2011. Heeft iemand zich al verdiept in wat goede en goedkope verzekeringen zijn?

Liadan

Bericht door Liadan » za nov 13, 2010 10:51

Ik heb nu nog de jongerenverzekering van Menzis, daarbij werd de tandarts eerst vergoed tot 22 jaar, en vanaf volgend jaar tot 18 jaar.. beetje raar aangezien je pas vanaf je 18e zelf verzekerd bent.
Nouja ik ga denk ik ook maar op zoek naar een andere zorgverzekeraar.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » za nov 13, 2010 10:55

Ik zit nog bij mijn vader in op IZZ. Dat heeft hij van zijn werk ofzo. Schijnt redelijk voordelig te zijn, omdat ik van de dingen kan profiteren die hij heeft. verder snap ik er de ballen van :P

Hanneke
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Hanneke » za nov 13, 2010 15:04

Ik ben me aan het orienteren. Maar ik stap denk ik wel af van die Vegapolis. Dat heeft niet veel om het lijf. Bovendien is het voor hun niet meer dan een gat in de markt. Dus iets om aan te verdienen. Heeft niet veel met principes, idealisme ed te maken. Moet nu 21 Euro meer gaan betalen . Zeker de moeite waard om elders te gaan zoeken. Maar nog niet alle zorgverzekeraars hebben de gegevens.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » za nov 13, 2010 17:10

De goedkoopste basisverzekering is bij AnderZorg (van Menzis). FBTO is vaak goed in de aanvullende verzekeringen en het een na goedkoopst in de basisverzekering.
Als iemand een nieuwe verzekering gaat nemen, zou je me dan een pb willen sturen? Ik heb namelijk een link waarmee ik commissie krijg als iemand een verzekering afsluit via mij... (of mag ik dit hier niet zeggen?)
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » zo nov 14, 2010 19:31

JudithK schreef:Als iemand een nieuwe verzekering gaat nemen, zou je me dan een pb willen sturen? Ik heb namelijk een link waarmee ik commissie krijg als iemand een verzekering afsluit via mij... (of mag ik dit hier niet zeggen?)
Ik ook, bij Anderzorg, waarbij zowel ik als de nieuwe persoon 20 euro korting krijgt (eenmalig). Dus mocht Judith al genoeg mensen hebben, kan je ook bij mij terecht (heel graag zelfs!)

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » ma nov 15, 2010 13:50

Ik weet niet hoe het nu is bij de FBTO. Een jaar of wat geleden wilde iemand die ik ken naar FBTO, maar werd geweigerd voor de tandartsverzekering. Bij een andere verzekering kon hij wel terecht. Weet niet of FBTO nog steeds zo streng is daar in.
Wij zitten bij al heel lang bij IZZ. Manlief werkt in de zorg. Deze verzekering gaat dit jaar niet zo heel veel omhoog. Voor ons is dit een gunstige verzekering omdat we collectiviteitskorting krijgen en omdat we voor onze zoons (21 en 19) alleen de basisverzekering hoeven te betalen. De aanvullende zijn ze gratis voor meeverzekerd. (Alleen de aanvullende verzekeringen die manlief en ik hebbben)

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » ma nov 15, 2010 14:54

Volgens mij is FBTO niet meer streng met de tandartsverzekering. Jesse heeft dit jaar in mei de aanvullende tandarts aangevraagd bij FBTO, heeft toen een wortelkanaalbehandeling gehad en daarna de tandarts verzekering weer opgezegd. Nu moet hij weer naar de tandarts en heeft hij weer de aanvullende tandarts verzekering aangevraagd (om weer op te zeggen als hij geweest is) en hier zijn geen vragen over gesteld. Zo zijn de aanvullende verzekeringen niet duur, alleen aanvragen voor de maanden dat je het nodig hebt ;)
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Plaats reactie