zorgverzekering

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Jasmijn
Leefwijze: veganist

Re: zorgverzekering

Bericht door Jasmijn »

Zorgverzekering. Kan ik me eigenlijk nog steeds weinig bij voorstellen.
lena

Bericht door lena »

Rick schreef:
lena schreef: Ja maar, dat zei ik toch, in het stukje hierboven? Ik heb nooit gesuggereerd dat verzekeringen topsport moeten vergoeden. De voordelen van "gewone" sport (een paar keer per week baantjes trekken in het zwembad, dat soort dingen) zijn zo ontzettend veel groter dan de nadelen.
Wanneer is iets "gewone" sport? Midas Deckers heeft wat betreft die voor- en nadelen hele andere ideeen. Ik geloof ook dat een beetje sport wel gezond kan zijn, maar het is niet per definitie zo.
Bedoelde je Midas Dekkers dan serieus? Heeft hij uitgebreid wetenschappelijk onderzoek gedaan? De stukjes die ik van hem las waren meer van het kaliber "mijn opa heeft ook altijd gerookt en werd ook 90". Wat je zegt: wel vermakelijk hoor, en soms best nuttig om ook eens op een andere kant gewezen te worden. Maar ik hecht toch meer waarde aan wetenschap. Maar misschien heb ik iets gemist? Zijn er inmiddels ook deskundigen om? Dokters die aanraden om toch maar niet te sporten, bijvoorbeeld? (Waarbij ik het nogmaals gewoon heb over een paar keer zwemmen of joggen per week, of begeleide oefeningen doen, en niet over kickboksen of waterskieen). Het interessante is juist dat juist in een sportschool (die voor veel mensen te duur is) de kans op blessures vrij laag is, omdat daar goede apparatuur en begeleiding is. Ga je uit jezelf een uur rennen, dan is de kans dat er iets fout gaat vrij groot. Op een sportschool krijg je een uitgebreid opbouwschema, raden ze aan om eens te beginnen met crosstrainers en gewoon lopen (op een helling).
lena schreef:Conservatieve schattingen zeggen zelfs al dat een derde van de hart- en vaatziekten en kanker voorkomen kan worden door een gezondere levenswijze. Daar vallen die paar ernstige blessures die mensen van sporten kunnen oplopen toch volledig bij in het niet?
De relatie gezondere levenswijze en sporten is volgens mij niet 1:1 zoals jij die nu stelt.

En nog even terugkomend op een beetje sporten: mensen die in de bouw werkzaam zijn, en de hele dag met hun lichaam in de weer zijn, hebben volgens mij niet nog eens sport nodig, om aan hun fysiek bewegen te komen. Wordt bouwvakken dan ook als sport gezien?
De relatie gezondere levenswijze en lichaamsbeweging is wel 1:1. En natuurlijk hoeft dat niet sport te zijn. Toen ik veel tijd had en een baby had wandelde ik uren per dag met haar. Ook prima natuurlijk. Toen ik werkte in een horecading stond ik de hele dag en liep ik veel heen en weer. Allemaal goed. Maar nu zit ik net zoals zoveel mensen de halve dag achter de computer en zou ik wel wat meer lichaamsbeweging kunnen gebruiken. Sport is dan een makkelijke, efficiente manier.
Waar het mij om gaat is dat de criteria veel te vaag zijn, en dat ze helemaal niet geschikt zijn om iemand te bevoordelen of te benadelen op zijn ziektekosten.
Wat bedoel je daarmee? Ik heb nooit gezegd dat mensen die sporten bevoordeeld moeten worden op hun ziektekosten. Alleen dat ziektekostenverzekeraars een gezondere levenswijze, waar sport en gezond eten deel van uit maken, zouden kunnen stimuleren. Dat vind ik heel wat anders.
Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

Rick schreef:
Fynnya schreef: Zorgverzekeraars vergoeden ook de kosten van een bril, eens in de zoveel jaar. Moet dat ook afgeschaft worden, omdat er ook genoeg mensen zijn voor wie een bril zinloos is (omdat ze al goede ogen hebben)?
En het dan oneerlijk is tegenover hen omdat anderen iets krijgen en zij niet?
Ik begrijp geloof ik de vergelijking niet.
Wat ik uit jouw verhaal begreep, is dat je het stom vindt als sporten vergoed zou worden, omdat bouwvakkers niet na hun werk nog gaan sporten. Dus dat zij er niks aan hebben.
Dus zeg ik: er zijn veel dingen waar niet iedereen wat aan heeft, en toch worden ze vergoed voor diegenen die het wel nodig hebben.
Rick schreef:
Fynnya schreef:Tuurlijk heeft niet IEDEREEN wat aan sporten. Bouwvakkers, mensen met anorexia, misschien mensen met bepaalde spieraandoeningen, voor hen geldt het natuurlijk niet dat het helpt. Maar dat neemt niet weg dat een groot deel van de bevolking bij regelmatig sporten kans op minder gezondheidsklachten zou hebben.
Dus daarom moet sporten een voordeel opleveren op de kosten van je verzekering? Het gaat dus om de kosten? Sporters willen niet opdraaien voor de gezondheidskosten van niet-sporters om het zo maar even te zeggen?
Ik begrijp niet wat je bedoelt, kan je het uitleggen?
Rick schreef: Het gaat er om dat de grenzen vaag zijn. wanneer is sporten gezond? Wanneer niet meer? Volgens mij is dat nogal , zo vaag dat het niet geschikt is als criterium.
Als de grens zo vaag was, zouden huisartsen ook niet aanraden om te sporten. Er zijn echt wel heel veel mensen bij wie het helemaal niet vaag is, waarbij het hartstikke duidelijk is dat sporten voordelen oplevert voor de gezondheid. En we hebben het ook niet over onbeperkt kunnen sporten ofzo, dus zo snel is het dan niet ongezond.
En als je huisarts aanraadt om te sporten, is het niet onduidelijk meer of het gezond is of niet, dus kan de verzekering dat gewoon vergoeden hoor. Wat zou daar mis mee zijn?

Rick schreef:
Fynnya schreef:En nee, bouwvakken wordt niet gezien als sport, en wordt volgens mij algemeen geaccepteerd als schadelijk voor het lichaam.
Kortom: een bouwvakker die de hele dag zijn lichaam loopt te verzieken tijdens zijn werk, moet straks met datzelfde lichaam gaan sporten om in aanmerking te komen voor lagere ziektekosten?
Wie heeft het over lagere ziektenkosten? Daar heeft niemand van ons het over gehad hoor (of ik moet echt heel blind zijn, maar zie het echt nergens), wij hebben het over gratis of goedkoop kunnen sporten.
Hanneke

Bericht door Hanneke »

Gewoon fietsen en wandelen is meer dan genoeg.

Ik heb de vegapolis om te ondersteunen. Maar ik weet eigenlijk ook niet zo goed of ik er voor ben. Aan de andere kant: ik eet niet vegtarisch/veganistisch voor mijn gezondheid. Ik doe het vanwege de dieren. Dus kan ik rustig vleesvervangers eten :lol:

Het lidmaatschap van de NVB hoef ik nog niet eens gratis. ik heb zelden zo'n saaie bedoening meegemaakt.Ik heb mijn gratis lidmaatschap dan ook opgezegd.
Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Lid worden van de NVV dan maar? ;) Die is nu lekker in beweging :)
Framboos

Bericht door Framboos »

Hanneke schreef:Gewoon fietsen en wandelen is meer dan genoeg.
Waar haal je dat vandaan?
Fynnya

Bericht door Fynnya »

Hanneke schreef:Gewoon fietsen en wandelen is meer dan genoeg.
Niet voor mensen met overgewicht, en daar begon het om.
taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka »

Het gaat met sporten niet alleen om lichaamsbeweging, maar wat misschien wel veel belangrijker is, je geestelijke toestand na het sporten, want het geeft vaak een kick om lekker gesport te hebben, een drijfveer om verder te gaan.
De geestelijke energie die je krijgt van sporten vind ik zelfs belangrijker.
Lichaam en geest zijn 1, dus ga lekker spelen.
Ted

Bericht door Ted »

Jasmijn schreef:Zorgverzekering. Kan ik me eigenlijk nog steeds weinig bij voorstellen.
Nee, ik ook niet. Maar ik word nu weer 'gedwongen' mee te doen en een zorgverzekeraar uit te zoeken.
Als ik dan hier de keuze al wat makkelijker kan maken door meningen en ervaringen van anderen... en aan menigen van veganisten hecht ik wel waarde (wil niet zeggen dat ik het direct eens met iedereen zou zijn natuurlijk).

Als ik geen negatieve geluiden hoor over de 'vegapolis' word dat m misschien toch. Als er geen voordelen aan de verzekering zelf zitten is het wellicht alleen toch een klein beetje een soort statement maken...
Er gaat volgens mij ook een donatie naar wakker dier? Als ik dan toch moet dokken, vind ik dat wel leuk.
Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

Ik hoop dat je een goede beslissing kan maken, Ted. Mocht de Vegapolis, of welke zorgverzekeraar je uiteindelijk ook kiest, goed bevallen, meld je dat dan?
Ik zit nog bij mijn vader op de IZZ, geen idee of dat gunstig is, maar daar maak ik me pas druk om als ze moeilijk gaan doen of als ik uit huis ga ofzo.
Ted

Bericht door Ted »

Jasmijn schreef:Ik hoop dat je een goede beslissing kan maken, Ted. Mocht de Vegapolis, of welke zorgverzekeraar je uiteindelijk ook kiest, goed bevallen, meld je dat dan?
Thanks, ik laat wel weten wat de keuze is geworden.
Truus

Bericht door Truus »

De basisverzekeringen zijn allemaal identiek want hun voorwaarden worden voorgeschreven door de overheid. Er kan alleen een verschil in prijs en service zitten.

De aanvullende verzekering is een particuliere verzekering die kan verschillen van maatschappij tot maatschappij. Op het algemeen zijn ze extreem duur voor wat ze dekken, en ben je goedkoper uit zonder. Ik heb een speciale spaarrekening waar ik iedere maand het bedrag op deponeer dat ik niet uitgeef aan aanvullende verzekering. Zo bouw ik een potje op voor wanneer het nodig is. Is het niet nodig, blijft de pot bij mij.

Verder, bedenk dat alle snoepje's die de verzekering je belooft door jouzelf betaald worden, en jij betaalt mee aan het uitdelen van snoepje's aan de andere verzekerden.

De vegapolis is nep want ze controleren niet wat je eet, en de waarde van de snoepje's die ze je beloven is lager dan wat je spaart als je een goedkopere verzekering neemt.
Eagle

Bericht door Eagle »

Vandaag iets in het nieuws over de aanvullende tandartsverzekering:

http://binnenland.nieuws.nl/575347/wein ... erzekering

In blad Natuurbehoud van Natuurmonumenten staat actie voor leden i.c.m. Menzis:

http://www.menzis.nl/web/Consumenten1/H ... ?lf=307757
Fynnya

Bericht door Fynnya »

Truus schreef: Op het algemeen zijn ze extreem duur voor wat ze dekken, en ben je goedkoper uit zonder.
Dat ligt er maar helemaal aan hoe vaak je van plan bent naar een hulpverlener te gaan... ik betaal 12 euro per maand voor mijn aanvullende verzekering, en 1 consult bij een acupuncturist of dietist kost al makkelijk 30 tot 50 euro per keer.... en daar wordt dan meestal 3/4 van vergoed.... dus als je 6 keer per jaar naar wat voor 'alternatieve' hulpverlener dan ook gaat, heb je je geld al lang terug verdiend.... En als je bij iemand in behandeling bent, is 1 keer per 2 maanden echt niet vaak....
Framboos

Bericht door Framboos »

Truus schreef: De aanvullende verzekering is een particuliere verzekering die kan verschillen van maatschappij tot maatschappij. Op het algemeen zijn ze extreem duur voor wat ze dekken, en ben je goedkoper uit zonder. Ik heb een speciale spaarrekening waar ik iedere maand het bedrag op deponeer dat ik niet uitgeef aan aanvullende verzekering. Zo bouw ik een potje op voor wanneer het nodig is. Is het niet nodig, blijft de pot bij mij.

Dat ligt er inderdaad maar net aan. Ik ga regelmatig naar de fysio en heb het er al lang uit.
JesseL

Bericht door JesseL »

Een zorgverzekering is ook een solidariteits gebeuren. Ook de aanvullende. Als iedereen die denkt dat hij/zij het niet nodig heeft, het niet afneemt en alleen de mensen die het wel echt hard nodig hebben, dan zou de aanvullende verzekering onbetaalbaar worden.

Bovendien kan je toch nooit van te voren zeker weten dat je niks nodig hebt? Neem een tandarts verzekering, dat is best duur, maar stel dat je opeens een paar kronen nodig hebt, die kosten honderden euro's per stuk. Dan zou ik toch blij zijn als ik een verzekering heb...
Truus

Bericht door Truus »

JesseL schreef:Als iedereen die denkt dat hij/zij het niet nodig heeft, het niet afneemt en alleen de mensen die het wel echt hard nodig hebben, dan zou de aanvullende verzekering onbetaalbaar worden.
Dat kun je ook omdraaien. Als er hoofdzakelijk dekkingen worden geboden die je zelf nooit zou afnemen omdat je er niet in gelooft, betaal je voor het afnemen van waar je niet in gelooft door andere mensen.
JesseL schreef:Neem een tandarts verzekering, dat is best duur, maar stel dat je opeens een paar kronen nodig hebt, die kosten honderden euro's per stuk.
die niet zijn gedekt, of tot een bepaald bedrag dat nauwelijks hoger is dan de premie. Zie de link in het bericht van Eagle op vr nov 13, 2009 17:41 hierboven.
JesseL

Bericht door JesseL »

Truus schreef:
JesseL schreef:Neem een tandarts verzekering, dat is best duur, maar stel dat je opeens een paar kronen nodig hebt, die kosten honderden euro's per stuk.
die niet zijn gedekt, of tot een bepaald bedrag dat nauwelijks hoger is dan de premie. Zie de link in het bericht van Eagle op vr nov 13, 2009 17:41 hierboven.
Bij die voorbeelden niet. Maar bij bijvoorbeeld Menzis (waar wij bij zitten omdat we FNV lid zijn) heb je drie soorten tandarts verzekeringen en bij de duurdere krijg je toch echt wel heel veel vergoed.
Framboos

Bericht door Framboos »

Bij mij worden die ook gewoon vergoed.
lena

Bericht door lena »

Hoeveel betalen jullie voor zo'n aanvullende tandartsverzekering die echt alles vergoed, en welke is dat? Ik keek net bij Menzis. De duurste verzekering kost 52 euro per maand. Dat is voor ons als gezin dus zo'n 1200 euro per jaar. De verzekering keert maximaal 1500 euro per persoon per jaar uit. Ik denk dat als je tien jaar die premie hebt betaald, en dat afzet tegen tien jaar tandartskosten, dat voor de meeste mensen niet uit kan. Merk ook op dat je aan die 1500 euro nog niets hebt als je echt problemen krijgt met je tanden. De goedkopere Menzis verzekering (toch nog 27,75 euro per maand) vergoedt weliswaar drie kronen per jaar, maar vergoedt daarvan niet de techniek- en materiaalkosten, dus als je dan drie kronen nodig hebt ben je nog steeds heel veel geld kwijt (een kroon weet ik zo niet, maar 1 driedelige brug kost al 850 euro aan techniekkosten, bijvoorbeeld).
Truus schreef:
JesseL schreef:Als iedereen die denkt dat hij/zij het niet nodig heeft, het niet afneemt en alleen de mensen die het wel echt hard nodig hebben, dan zou de aanvullende verzekering onbetaalbaar worden.
Dat kun je ook omdraaien. Als er hoofdzakelijk dekkingen worden geboden die je zelf nooit zou afnemen omdat je er niet in gelooft, betaal je voor het afnemen van waar je niet in gelooft door andere mensen.
Mee eens. Ik denk ook dat je uit solidariteit veel beter die honderden euro's per jaar aan een goed doel kunt geven in plaats van aan een groot verzekeringsbedrijf.
Plaats reactie