zorgverzekering

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Ted
Leefwijze: veganist

zorgverzekering

Bericht door Ted » di nov 10, 2009 22:10

Net weer terug in NL, dus ik dien me weer aan te melden bij een zorgverzekeraar.
Heeft er iemand een tip, als je denkt aan duurzaamheid?
Ik las hier al dat de vegapolis van agis eigenlijk niets is?
-het gaat me alleen om een basis verzekering
-ik probeer ver te blijven van medicijnen
-ben snel genijgt te kijken naar alternatieve-/natuur-geneeskunde

Is er iemand die zich hier al eens in verdiept heeft?

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Re: zorgverzekering

Bericht door Fynnya » di nov 10, 2009 22:32

Ted schreef:Net weer terug in NL, dus ik dien me weer aan te melden bij een zorgverzekeraar.
Aan wat voor dingen denk je als je het hebt over duurzaamheid van een verzekering?
Ik kan me er nog niet echt iets bij voorstellen.

Ted

Bericht door Ted » di nov 10, 2009 22:48

Fynnya schreef:
Ted schreef:Net weer terug in NL, dus ik dien me weer aan te melden bij een zorgverzekeraar.
Aan wat voor dingen denk je als je het hebt over duurzaamheid van een verzekering?
Ik kan me er nog niet echt iets bij voorstellen.
Sorry, misschien een beetje onduidelijk geschreven.
Wat ik bedoel, is/zijn er verzekeringsmaatschappijen die op een of andere manier een positieve bijdrage leveren aan een duurzamer samenleving. Of respectvoller, diervriendelijker...
Ik heb er geen idee van en heb een hekel aan het uitzoeken verzekeringen en dergelijken. Maar misschien is er iemand die roept; kijk eens naar...

Vegapolis klonk in de eerste instantie als iets positiefs, zijn hier meer meningen over?

Hanneke

Bericht door Hanneke » wo nov 11, 2009 8:45

Ik heb de vegapolis en het werkt goed. Hoewel de vergoedingen nu ook weer niet zo heel veel voorstellen. Maar ik denk maar zo: alles is meegenomen. En als er vraag naar vegapolis is verandert het misschien ook nog wel ten goede. Je laat in ieder geval je stem horen. Een duurzame verzekering zou ik zo niet weten hoor. Zo ver zijn we hier misschien nog niet. Daar zou ik ook wel voor voelen. Want dat is de vegapolis nou ook weer niet echt. Het is en blijft Agis :cry:

Oceana

Bericht door Oceana » wo nov 11, 2009 9:34

Ik heb de antropolis van Azivo. Schijn je meer alternatieve/homeopatische middelen en therapieen vergoed te krijgen. Geen idee of dat echt zo is want ik ben te lui om m'n rekeningen in te sturen :roll: Al ga ik dat vandaag echt doen :mrgreen:

Fynnya

Bericht door Fynnya » wo nov 11, 2009 10:56

Ik heb er verschillende gehad, maar eerlijk gezegd nooit gedacht aan de duurzaamheid ervan. Altijd gewoon gezocht naar de voor mij goedkoopste.
Ik kan het eerlijk gezegd ook nog steeds niet voor me zien, zij betalen mijn rekeningen, wat kan daar wel of niet duurzaam aan zijn? Denk je dan aan dat natuurlijke geneeswijzen vergoed worden ipv chemische medicijnen ofzo?
Ik bedoel bepaalde medicijnen zullen ongetwijfeld meer milieu- of mensschade (testen op arme mensen in ontwikkelingslanden die ertoe gemanipuleerd worden) opleveren, maar hoe kom je daar in godsnaam achter? En hoe weet je dan of jouw verzekeraar meer van zulke medicijnen stimuleert of juist niet, dan andere verzekeringen?

Enige dat ik kan zeggen is dat ik nu AnderZorg heb, omdat het zo goedkoop was (en dat klopt ook wel echt). Maar ik het niemand zou aanraden (maar als iemand toch wil: als ik nieuwe klanten 'werf' voor hen door ze aan te raden bij vrienden of familie, krijgen we beide korting, dus in dat geval, pm me maar even). Het is heel raar geregeld daar.
Ze sturen je telkens brieven met dat je hen een bepaald bedrag moet betalen, dat zij blijkbaar voor je betaald hebben ergens en bij je eigen risico hoort of niet vergoed wordt... maar dan staat er alleen een bedrag en een datum.... hoe moet ik weten of ik 3 maanden geleden ergens ben geweest waar zij voor mij betaald hebben, en of dat bedrag dan klopt, en of dat inderdaad niet vergoed hoeft te worden.......
Het valt helemaal niet te controleren. Misschien klopt alles dat ze doen, maar misschien zitten ze me ook gewoon elke keer op te lichten met niet bestaande facturen.... fijn zoiets....

lena

Bericht door lena » wo nov 11, 2009 11:05

Wat ik wel positief zou vinden is een verzekering die veel aan preventie doet. Een ontzettend groot deel van de hart- en vaatziekte- en kankersterfte is te voorkomen door een andere leefwijze. Laat mij goedkoop sporten en stimuleer gezond eten. Ik hoef geen vegaburgers vergoed (die zijn nog steeds niet echt goed voor milieu en gezondheid) maar een groentetas ofzo, dat lijkt me wel wat.
Ik heb wel het idee dat veel verzekeraars wel iets doen aan preventie (ik mocht vorig jaar een maand gratis sporten in een sportschool, maar ja, wat is nou een maand), maar ik weet niet of er verzekeringen zijn die er echt uitspringen wat dit betreft (en die voor het goedkoop sporten ook landelijk sportscholen hebben en niet alleen in de randstad grr).

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka » wo nov 11, 2009 11:06

Ik heb ook de vega-polis van Agis en als je voor 25 euro aan vleesvervangers hebt gekocht dan krijg je dat bedrag van hun terug en een gratis lidmaatschap NVB.

Fynnya

Bericht door Fynnya » wo nov 11, 2009 11:11

lena schreef:Wat ik wel positief zou vinden is een verzekering die veel aan preventie doet. Een ontzettend groot deel van de hart- en vaatziekte- en kankersterfte is te voorkomen door een andere leefwijze. Laat mij goedkoop sporten en stimuleer gezond eten.
Dat is wel een heel tof idee inderdaad!

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo nov 11, 2009 11:34

Ik heb vegapolis, omdat ik zo een initiatief wil ondersteunen. Ik heb geen idee verder hoe het allemaal in elkaar zit met verzekeringen e.d. Nog niet echt gebruikt.

Zou wel eens willen informeren binnenkort of iets als fitnessabonnement deels vergoed kan worden ivm mijn overgewicht en dat het idd belangrijk is te voorkomen dat er kwalen optreden (wat overigens al gebeurd).

Fynnya

Bericht door Fynnya » wo nov 11, 2009 12:36

Vegantastic schreef:Ik heb vegapolis, omdat ik zo een initiatief wil ondersteunen. Ik heb geen idee verder hoe het allemaal in elkaar zit met verzekeringen e.d. Nog niet echt gebruikt.

Zou wel eens willen informeren binnenkort of iets als fitnessabonnement deels vergoed kan worden ivm mijn overgewicht en dat het idd belangrijk is te voorkomen dat er kwalen optreden (wat overigens al gebeurd).
Ja dat zou ik ook wel willen! Nou ja niet fitness, maar gewoon korting op sportdingen, goedkoper zwemmen ofzo.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » wo nov 11, 2009 12:46

Ik weet eigenlijk niet of ik nou wel voor zulke regelingen ben. Nu heb je het over vegetarisch eten, maar waar gaat het heen en waar houdt het op? Als vegetarier/veganist kun je nog steeds heel ongezond leven. En er zijn zoveel andere dingen waarvoor je een voordeel zou kunnen geven. Is dat terecht? Van sporten is het sowieso redelijk discutabel lijkt me. Je hebt misschien minder kans op bepaalde ziekten, je krijgt er allerlei blessures voor terug.
Al die differentiaties (van bijv. onderscheid vegetarisch - niet-vegetarisch) maakt het hele systeem ingewikkelder, en dus ook duurder, lijkt me. Bovendien wordt het ook onoverzichtelijker en onoverzichtelijk was het al genoeg.

Fynnya

Bericht door Fynnya » wo nov 11, 2009 12:59

Rick schreef: Van sporten is het sowieso redelijk discutabel lijkt me. Je hebt misschien minder kans op bepaalde ziekten, je krijgt er allerlei blessures voor terug.
Volgens mij worden behoorlijk veel ziekten in onze maatschappij wel positief beinvloed door sporten, denk aan alle ziekten die veroorzaakt of versterkt worden door overgewicht, maar volgens mij had sporten ook bij aardig wat psychische problemen invloed.
En je krijgt natuurlijk niet standaard een blessure als je gaat sporten he :D Maar het zou inderdaad een goed idee zijn daarbij rekening te houden met sporten die heel hoge kans op blessures hebben.

lena

Bericht door lena » wo nov 11, 2009 13:15

Rick schreef:Ik weet eigenlijk niet of ik nou wel voor zulke regelingen ben. Nu heb je het over vegetarisch eten, maar waar gaat het heen en waar houdt het op? Als vegetarier/veganist kun je nog steeds heel ongezond leven.
Daarom stelde ik een groentetas voor :)
Ik ben inderdaad helemaal niet voor een polis voor vegetariers. Kaas, boter en dergelijke zijn waarschijnlijk slechter voor je gezondheid dan vis en kip, en die vegaburgers die de vegapolis vergoedt bevatten ook maar weinig voedingswaarde. Maar dat groente en fruit goed voor je zijn, dat is vrij oncontroversieel. Blessures bij sporten zijn een probleem, maar toch wordt gematigd sporten nog steeds algemeen aangeraden als goed voor je gezondheid. Een verstuikte enkel of knieblessure is ook wel van een andere orde dan een hartaanval.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » wo nov 11, 2009 13:48

Fynnya schreef: Volgens mij worden behoorlijk veel ziekten in onze maatschappij wel positief beinvloed door sporten, denk aan alle ziekten die veroorzaakt of versterkt worden door overgewicht, maar volgens mij had sporten ook bij aardig wat psychische problemen invloed.

Dat kan zo zijn,maar niet iedereen heeft psychische problemen, niet iedereen die niet sport heeft of krijgt psychische problemen. En iedereen die wel psychische problemen heeft, heeft ook baat bij sporten.

En je krijgt natuurlijk niet standaard een blessure als je gaat sporten he :D Maar het zou inderdaad een goed idee zijn daarbij rekening te houden met sporten die heel hoge kans op blessures hebben.
Nee, je hebt niet standaard een blessure, maar je hebt ook niet standaard baat bij sporten.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » wo nov 11, 2009 13:54

lena schreef:
Rick schreef: Daarom stelde ik een groentetas voor :)
[...] Blessures bij sporten zijn een probleem, maar toch wordt gematigd sporten nog steeds algemeen aangeraden als goed voor je gezondheid. Een verstuikte enkel of knieblessure is ook wel van een andere orde dan een hartaanval.
Er zijn ook ernstigere blessures. En als je kijkt naar topsporters dan denk ik dat je best kunt concluderen dat je sporten ook met mate moet doen.
Overigens zou je eens moeten lezen wat Midas Deckers hier over te zeggen heeft. :D Volgens mij is zijn tegengeluid wat betreft het sporten soms zo gek nog niet. En als dat het wel is, dan is het altijd nog vermakelijk ;)

lena

Bericht door lena » wo nov 11, 2009 14:38

Rick schreef:
lena schreef:
Rick schreef: Daarom stelde ik een groentetas voor :)
[...] Blessures bij sporten zijn een probleem, maar toch wordt gematigd sporten nog steeds algemeen aangeraden als goed voor je gezondheid. Een verstuikte enkel of knieblessure is ook wel van een andere orde dan een hartaanval.
Er zijn ook ernstigere blessures. En als je kijkt naar topsporters dan denk ik dat je best kunt concluderen dat je sporten ook met mate moet doen.
Ja maar, dat zei ik toch, in het stukje hierboven? Ik heb nooit gesuggereerd dat verzekeringen topsport moeten vergoeden. De voordelen van "gewone" sport (een paar keer per week baantjes trekken in het zwembad, dat soort dingen) zijn zo ontzettend veel groter dan de nadelen. Conservatieve schattingen zeggen zelfs al dat een derde van de hart- en vaatziekten en kanker voorkomen kan worden door een gezondere levenswijze. Daar vallen die paar ernstige blessures die mensen van sporten kunnen oplopen toch volledig bij in het niet?

Maar goed, meer aandacht voor preventie, waar groente fruit en sport bijhoren, zou MIJ een goed idee lijken voor een verzekering. Daar zou ik wel voor over willen stappen. Anderen misschien niet. Ik heb bijvoorbeeld weer niets met gratis vegaburgers of homeopathie die vergoed wordt.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » wo nov 11, 2009 15:00

lena schreef: Ja maar, dat zei ik toch, in het stukje hierboven? Ik heb nooit gesuggereerd dat verzekeringen topsport moeten vergoeden. De voordelen van "gewone" sport (een paar keer per week baantjes trekken in het zwembad, dat soort dingen) zijn zo ontzettend veel groter dan de nadelen.
Wanneer is iets "gewone" sport? Midas Deckers heeft wat betreft die voor- en nadelen hele andere ideeen. Ik geloof ook dat een beetje sport wel gezond kan zijn, maar het is niet per definitie zo.
lena schreef:Conservatieve schattingen zeggen zelfs al dat een derde van de hart- en vaatziekten en kanker voorkomen kan worden door een gezondere levenswijze. Daar vallen die paar ernstige blessures die mensen van sporten kunnen oplopen toch volledig bij in het niet?
De relatie gezondere levenswijze en sporten is volgens mij niet 1:1 zoals jij die nu stelt.

En nog even terugkomend op een beetje sporten: mensen die in de bouw werkzaam zijn, en de hele dag met hun lichaam in de weer zijn, hebben volgens mij niet nog eens sport nodig, om aan hun fysiek bewegen te komen. Wordt bouwvakken dan ook als sport gezien?

Waar het mij om gaat is dat de criteria veel te vaag zijn, en dat ze helemaal niet geschikt zijn om iemand te bevoordelen of te benadelen op zijn ziektekosten.

Fynnya

Bericht door Fynnya » wo nov 11, 2009 15:18

Rick schreef: En nog even terugkomend op een beetje sporten: mensen die in de bouw werkzaam zijn, en de hele dag met hun lichaam in de weer zijn, hebben volgens mij niet nog eens sport nodig, om aan hun fysiek bewegen te komen. Wordt bouwvakken dan ook als sport gezien?
Zorgverzekeraars vergoeden ook de kosten van een bril, eens in de zoveel jaar. Moet dat ook afgeschaft worden, omdat er ook genoeg mensen zijn voor wie een bril zinloos is (omdat ze al goede ogen hebben)?
En het dan oneerlijk is tegenover hen omdat anderen iets krijgen en zij niet?
Tuurlijk heeft niet IEDEREEN wat aan sporten. Bouwvakkers, mensen met anorexia, misschien mensen met bepaalde spieraandoeningen, voor hen geldt het natuurlijk niet dat het helpt. Maar dat neemt niet weg dat een groot deel van de bevolking bij regelmatig sporten kans op minder gezondheidsklachten zou hebben. En dus zijn manieren om dat aan te moedigen denk ik een heel goed idee.

En topsport is inderdaad ongezond, maar niemand was ook van plan om het hele volk aan het topsporten te krijgen hoor :roll: wij hadden het over sporten voor je gezondheid, niet sporten voor de olympische spelen.... Over dingen uit zn verband halen gesproken....

En nee, bouwvakken wordt niet gezien als sport, en wordt volgens mij algemeen geaccepteerd als schadelijk voor het lichaam.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » wo nov 11, 2009 15:34

Fynnya schreef: Zorgverzekeraars vergoeden ook de kosten van een bril, eens in de zoveel jaar. Moet dat ook afgeschaft worden, omdat er ook genoeg mensen zijn voor wie een bril zinloos is (omdat ze al goede ogen hebben)?
En het dan oneerlijk is tegenover hen omdat anderen iets krijgen en zij niet?
Ik begrijp geloof ik de vergelijking niet.
Fynnya schreef:Tuurlijk heeft niet IEDEREEN wat aan sporten. Bouwvakkers, mensen met anorexia, misschien mensen met bepaalde spieraandoeningen, voor hen geldt het natuurlijk niet dat het helpt. Maar dat neemt niet weg dat een groot deel van de bevolking bij regelmatig sporten kans op minder gezondheidsklachten zou hebben.
Dus daarom moet sporten een voordeel opleveren op de kosten van je verzekering? Het gaat dus om de kosten? Sporters willen niet opdraaien voor de gezondheidskosten van niet-sporters om het zo maar even te zeggen?
Fynnya schreef:En dus zijn manieren om dat aan te moedigen denk ik een heel goed idee.
Is het een taak van de verzekeringsmaatschappijen om mensen aan te moedigen?
Fynnya schreef:En topsport is inderdaad ongezond, maar niemand was ook van plan om het hele volk aan het topsporten te krijgen hoor :roll: wij hadden het over sporten voor je gezondheid, niet sporten voor de olympische spelen.... Over dingen uit zn verband halen gesproken....
Het gaat er om dat de grenzen vaag zijn. wanneer is sporten gezond? Wanneer niet meer? Volgens mij is dat nogal , zo vaag dat het niet geschikt is als criterium.
Fynnya schreef:En nee, bouwvakken wordt niet gezien als sport, en wordt volgens mij algemeen geaccepteerd als schadelijk voor het lichaam.
Kortom: een bouwvakker die de hele dag zijn lichaam loopt te verzieken tijdens zijn werk, moet straks met datzelfde lichaam gaan sporten om in aanmerking te komen voor lagere ziektekosten?

Plaats reactie