Medisch nieuws

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Truus
Leefwijze: veganist

Re: Medisch nieuws

Bericht door Truus »

Dergelijke onderzoeken zeggen eigenlijk niets. Wát je dan ook onderzoekt, de ene groep zal er altijd net iets anders uit komen dan de andere groep.

Het is überhaupt niet mogelijk te onderzoeken hoeveel zuivel mensen consumeren. Ze worden gewoon gevraagd naar hun zuivelgebruik; de verzamelde gegevens zijn dus zeer onaccuraat. En stel er zou idd een significant verschil zijn, dan weten we nog steeds niet waaróm. B.v., wanneer mensen veel zuivel consumeren, consumeren ze dan minder vlees? Of minder snoep en troep?

Het kenmerk van dergelijke "wetenschap" is dat ondanks de gigantische bedragen die de wetenschap opstrijkt weten we nog steeds weinig of we worden zelfs ronduit misleid.

lena

Bericht door lena »

Dit is al een oud bericht, we hebben het hier al eerder over gehad. Zie deze draad.

zoei

Bericht door zoei »

jet schreef:misschien dat ik via de uni toegang heb?
Als ik er aan denk zal ik vanavond even zoeken....

grtz
jet
Bedankt jet!

Ik heb de draad die Lena heeft genoemd gevolgd. Met de laatse reactie vegalan ben ik het helemaal eens en vind ik logisch klinken.
Truus schreef:Dergelijke onderzoeken zeggen eigenlijk niets. Wát je dan ook onderzoekt, de ene groep zal er altijd net iets anders uit komen dan de andere groep.
Truus, dit vind ik ook. Het is maar net wie het onderzoek heeft bekostigd. Onderzoeken die over dit onderwerp door de melkindustrie worden bekostigd kun je zeker in twijfel trekken. Misschien een tip voor de volgende "V" om hier aandacht aan te besteden :)
Laatst gewijzigd door zoei op wo mar 10, 2010 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle dieren hebben recht op een waardig bestaan!

jet
Moderator

Bericht door jet »

heb even gekeken, maar ook als ik inlog op de uni, en dan dat journal probeer te openen moet ik een gebruikersnaam en wachtwoord invullen, dus, helaas.... :(
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

lena

Bericht door lena »

Een artikel over calorie restriction met interessante implicaties voor veganisten, omdat het beargumenteert dat juist het feit dat veganisten gemiddeld weinig eiwit eten goed is. (Artikel verwijst wel naar veel studies met dierproeven, maar ook naar onderzoeken met mensen)
It's good news, however, for people already on low-protein diets, like vegans, who avoid eating meat, eggs and dairy products. In 2007, Fontana showed that vegans have lower levels of IGF-1 than meat-eaters (Rejuvenation Research, vol 10, p 225).

There may be another reason for vegans to celebrate. Studies on flies and rodents suggest that cutting intake of one particular amino acid, called methionine, lengthens life to a similar degree as calorie restriction. Proteins in meat and other animal products have high levels of methionine, so a vegan diet would score well by that measure, too (Medical Hypotheses, vol 72, p 125).

Truus

Bericht door Truus »

lena schreef:het feit dat veganisten gemiddeld weinig eiwit eten goed is.
Voor mij toont dit aan hoezeer z.g. wetenschap doordrongen is van vooroordelen. Veganisten eten niet weinig eiwit. Ze eten alleen geen dierlijke eiwit. En als het al aan te tonen zou zijn dat je van een veganistisch dieet langer leeft, dan nog zou het niet mogelijk zijn te isoleren welk element in of buiten het dieet hiervoor verantwoordelijk is.

lena

Bericht door lena »

Truus schreef:
lena schreef:het feit dat veganisten gemiddeld weinig eiwit eten goed is.
Voor mij toont dit aan hoezeer z.g. wetenschap doordrongen is van vooroordelen. Veganisten eten niet weinig eiwit.
Weinig is relatief. Ik bedoelde dat veganisten gemiddeld minder eiwit eten dan vleeseters.

Wat ik interessant vond van dit onderzoek was dat het niet opgezet is om te kijken of veganistisch eten gezond is of dat je door veganistisch eten langer leeft, maar dat dat een toevallige theorie is die voortkomt uit compleet ander onderzoek.

Truus

Bericht door Truus »

lena schreef:Ik bedoelde dat veganisten gemiddeld minder eiwit eten dan vleeseters.
En ik bedoel dat we putten uit plantaardig voedsel evenveel eiwitten als vleeseters consumeren.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

Truus schreef:
lena schreef:Ik bedoelde dat veganisten gemiddeld minder eiwit eten dan vleeseters.
En ik bedoel dat we putten uit plantaardig voedsel evenveel eiwitten als vleeseters consumeren.
Een gemiddelde veganist eet toch nooit zoveel eiwitten als een gemiddelde vleeseter? Dan moet je echt de hele dag peulvruchten en soja eten, of ligt dat nou aan mij?

lena

Bericht door lena »

Fynnya schreef: Een gemiddelde veganist eet toch nooit zoveel eiwitten als een gemiddelde vleeseter? Dan moet je echt de hele dag peulvruchten en soja eten, of ligt dat nou aan mij?
Of heel veel groentes en helemaal geen bewerkte producten (olie, suiker, dat soort dingen). Klopt. Uit onderzoek blijkt ook dat veganisten gemiddeld minder eiwit eten dan vleeseters.

Truus

Bericht door Truus »

Fynnya schreef:Dan moet je echt de hele dag peulvruchten en soja eten
Mijn stelling is dat bij gelijke caloriewaarde er evenveel eiwitten zijn. Een uitzondering zou zijn iemand die veel kipeieren eet, want letterlijke eiwit is vrijwel puur eiwit, vandaar ook het woord eiwit.
lena schreef:Uit onderzoek blijkt ook dat veganisten gemiddeld minder eiwit eten dan vleeseters.
Er zijn zo weinig veganisten dat een dergelijk onderzoek onmogelijk betrouwbaar kan zijn. Bovendien eten niet alle veganisten hetzelfde diëet, en trouwens ook niet alle vleeseters.

Dave

Bericht door Dave »

In het westen krijgen we teveel eiwitten binnen (dus een beetje minderen kan geen kwaad)
http://adv.jeltests.nl/2005/articledetail.asp?id=2639" target="_blank

lena

Bericht door lena »

Truus schreef:
Fynnya schreef:Dan moet je echt de hele dag peulvruchten en soja eten
Mijn stelling is dat bij gelijke caloriewaarde er evenveel eiwitten zijn. Een uitzondering zou zijn iemand die veel kipeieren eet, want letterlijke eiwit is vrijwel puur eiwit, vandaar ook het woord eiwit.
Dus jouw stelling is dat 100 calorieen aan bijvoorbeeld avocado evenveel eiwit bevat als 100 calorieen aan bijvoorbeeld tofu? Dat is niet zo. 100 calorieen aan avocado is ongeveer 60 gram, daarin zit minder dan 2 gram eiwit. 100 calorieen aan tofu is ongeveer 150 gram, daarin zit ongeveer 12 gram eiwit.
Truus schreef:
lena schreef:Uit onderzoek blijkt ook dat veganisten gemiddeld minder eiwit eten dan vleeseters.
Er zijn zo weinig veganisten dat een dergelijk onderzoek onmogelijk betrouwbaar kan zijn. Bovendien eten niet alle veganisten hetzelfde diëet, en trouwens ook niet alle vleeseters.
Tsja, het blijven gemiddelden, dat zei ik er ook steeds bij. Ik vind het ook wel aannemeijk want het is veel makkelijker om veel eiwit binnen te krijgen op een dieet met vlees, eieren en zuivel dan op een vegan dieet. Ik weet trouwens niet of er Nederlands onderzoek gedaan is, ik ken alleen Engelse onderzoeken, maar neem niet aan dat het beeld enorm zal verschillen.

Truus

Bericht door Truus »

lena schreef:het is veel makkelijker om veel eiwit binnen te krijgen op een dieet met vlees, eieren en zuivel dan op een vegan dieet.
Ik vind dus van niet, maar je hoeft niet met me eens te zijn, hoor. Jouw mening behoort tot de meerderheid en de gevestigde orde, niet de mijne.

lena

Bericht door lena »

Maar heb jij ook een onderbouwing voor je mening?

Truus

Bericht door Truus »

lena schreef:Maar heb jij ook een onderbouwing voor je mening?
Nou ja, onderbouwing, dat is een groot woord, maar kijk b.v. hier.

lena

Bericht door lena »

Ja, dat schreef ik ook, als je veel groentes en peulvruchten eet en weinig olie en suiker, dan krijg je best veel eiwit binnen. Maar de meeste veganisten eten niet voor honderden calorieen aan broccoli en spinazie. Zie ook dat staatje waar je zelf naar linkt. Er zit dan wel 7.5 gram eiwit in 100 calorieen sla, maar dat is wel 500 gram. Dan heb je dus een halve kilo sla op (dat is veel, in volume), en nog maar 7,5 gram eiwit. En dat is dezelfde hoeveelheid eiwit als in 35 gram steak. 70 gram steak wordt gezien als weinig, dat eet een vleeseter zo op, maar ik denk dat er maar weinig veganisten makkelijk een kilo sla eten (waarbij aangetekend dat je dan nog maar 15 gram eiwit binnen hebt, nog lang niet de 101 gram die de gemiddelde Europeaan volgens vegetarisme.be dagelijks inneemt). Dat bevestigt dus alleen maar mijn mening dat het *makkelijker* is voor vleeseters om veel eiwit te eten.

Truus

Bericht door Truus »

lena schreef:ik denk dat er maar weinig veganisten makkelijk een kilo sla eten
Het is slechts een voorbeeld. Al het andere dat we eten bevat ook eiwit, behalve idd deelvoedsel z.a. olie, suiker en stijfsel. En dat bevat evenmin eiwit wanneer het gegeten wordt door vleeseters. Ik ben het met je eens dat wie al z'n voedingswaarde put uit vers groenvoer moet dan wel qua volume meer eten. Het is immers hoofdzakelijk water en vezels.

Brent

Bericht door Brent »

De hele discussie of vleeseters meer eiwitten binnen zouden krijgen dan veganisten is een zinloze, want het enige dat telt voor de aanmaak van je eigen eiwitten is de minimale behoefte aan bepaalde essentiele aminozuren [die je zelf niet aan kunt maken] in een bepaalde verhouding.

Waar je dus wel naar moet kijken is de aanwezigheid in voedingsmiddelen van die speciale essentiele aminozuren waar je het snelst een tekort van zou kunnen oplopen.

Er is een systeem uitgedacht om op die manier de volwaardigheid van eiwitten in bepaalde voedingsmiddelen te classificeren en daaruit blijkt dat vleeseters helemaal niet zo vanzelfsprekend een betere essentiele aminozuurvoorziening hebben ten opzichte van veganisten.

Het hangt er dan natuurlijk wel vanaf wát die veganisten precies eten en hoe de eiwitkwaliteit is van de dingen die ze eten.
Lees hier meer over die eiwitkwaliteit van allerlei voedingsmiddelen en hoe de kwaliteit van voedseleiwitten berekend kan worden:
http://www.brain-food.nl/eiwitten.htm" target="_blank

Volgens dit verhaal hebben voedingsmiddelen een hoge eiwitkwaliteit als de essentiele aminozuren erin relatief gezien meer uitgebalanceerd zijn ten opzichte van de menselijke behoefte en de verhouding van methionine/cystine [de bottleneck voor onze essentiele aminozuurvoorziening] hoog is ten opzichte van de totale beschikbare hoeveelheid eiwitten in dat voedingsmiddel.

Truus

Bericht door Truus »

Brent schreef:De hele discussie of vleeseters meer eiwitten binnen zouden krijgen dan veganisten is een zinloze
Tot dusver ben ik met je eens. Het is het propaganda-apparaat van de voedingsindustrie die de angst voor eiwittekort aanwakkert.
Brent schreef:want het enige dat telt voor de aanmaak van je eigen eiwitten is de minimale behoefte aan bepaalde essentiele aminozuren
Dat is het oude ontkrachtte aminozurenverhaal in een ander jasje. Het is niet aantoonbaar dat er iemand op aarde is waarbij de aminozuren in het dieet niet voldoen. Natuurlijk zijn er wel, helaas, mensen die ondervoed zijn, b.v. uit armoede of omdat ze een mager figuur mooi vinden, maar zij hebben hoofdzakelijk een tekort aan calorieën, en aan voedingsstoffen in het algemeen, niet aan één specifiek onderdeel of combinatie.

Ikzelf lijd alleen maar aan overschotten.

Plaats reactie