Medisch nieuws

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Medisch nieuws

Bericht door Vegantastic »

Graag alleen bijdrage rondom veganisme of die negatieve aspecten belichten van vlees, zuivel e.d.

De bijdrage rondom 'vlees is goed', 'zuivel goed voor de botten' etc. die worden al genoeg op meat&meal e.d. gepubliceerd. Het topic was meer als resource verzamelpunt gebruikt voor juist niet die publicaties.

Wen

Bericht door Wen »

Isdatzo,

Als je wil weten hoe ongezond vlees en zuivel is, vindt je op het net genoeg informatie. En het gaat hier om vele studies hoor. Vlees en zuivel zijn ongezond. Mensen met een vegetarisch of hoofdzakelijk veg dieet leven langer ven gezonder. Vlees veroorzaakt wel degelijk kanker, hart- en vaatziekten,....

isdatzo
Leefwijze: flexitarier

Bericht door isdatzo »

Wen schreef:Isdatzo,

Als je wil weten hoe ongezond vlees en zuivel is, vindt je op het net genoeg informatie. En het gaat hier om vele studies hoor.

Ik wil niet weten hoe ongezond vlees/zuivel zijn. Ik wil weten óf vlees/zuivel gezond of ongezond zijn en dit kunnen onderbouwen met referenties naar effecten zoals deze zijn gevonden in grote groepen mensen waarin dit is onderzocht.
Wen schreef:Vlees en zuivel zijn ongezond.
Dat hangt maar helemaal af van je definitie van ongezond. Er zijn aardige aanwijzingen dat "rood vlees" (rund, varken, en lam) ongezond is, maar er zijn tevens aanwijzingen dat "wit vlees" (vis en kip) juist gezond is.
Eieren verhogen de kans op bepaalde ziekten misschien bij hoge consumptie (meer dan 1 ei/dag), maar verlagen de kans op deze zelfde ziekten misschien bij lage consumptie (1-2 eieren/week).
Zuivel verhoogd de kans op bepaalde vormen van kanker, maar verlaagt de kans op andere vormen. Het netto effect op kanker in zijn totaliteit is waarschijnlijk 0.
Wen schreef:Mensen met een vegetarisch of hoofdzakelijk veg dieet leven langer ven gezonder.
Onjuist. Het effect op de totale kans op overlijden is gelijk. Er zijn mogelijk verschillen in de manier waarop je overlijdt (hart-, en vaatziekten vs kanker vs overige).
Wen schreef:Vlees veroorzaakt wel degelijk kanker, hart- en vaatziekten,....
Rood vlees veroorzaakt deze ziekten misschien. Vis en kip verlagen de kans misschien.
Voeding en kanker: http://www.canceranddiet.nl/

Wetenschappelijk nieuws over voeding, beweging, lifestyle en gezondheid: http://voedingengezondheid.com/

Rick
Site Admin

Bericht door Rick »

isdatzo schreef: Zelf ben ik erg objectief in dit soort dingen: De ene keer zal uit een studie blijken dat een bepaalde soort vlees/zuivel goed is voor een bepaald aspect voor de gezondheid, de andere keer zal blijken dat het risicoverhogend werkt op bepaalde aandoeningen.
Dit is niet alleen afhankelijk van het soort vlees/zuivel, maar ook van de mate/frequentie van consumptie.

Het maakt mij persoonlijk niet uit of vlees/zuivel uiteindelijk gezond of ongezond blijkt te zijn. Dat hoeft de keuze voor een veganistisch eetpatroon niet te veranderen, maar kan het wel in het juiste perspectief plaatsen.
Ik weet niet hoe daar op dit forum over gedacht wordt ???

Verder vind ik het belangrijk om de dingen in het juiste perspectief te plaatsen: Je oordeel niet vellen op basis van één onderzoek of minder/niet relevant onderzoek, maar op basis van consistent gevonden effecten in onderzoek met een klinisch relevante opzet.
Ieder heeft zijn eigen redenen om te kiezen voor veganisme. Gezondheid kan daar een reden voor zijn. Maar veganisten zijn mensen en daarom is niet een hetzelfde. Voor een ander is gezondheid geen reden voor veganisme. In veel gevallen zal gezondheid wel een belangrijk aspect zijn.
Als ik voor mezelf spreek: gezondheid is voor mij geen criterium om veganist te zijn. Wel heb ik, overigens net als veel omnivore mensen, interesse in een gezond leven. Maar een gezond leven is 1 ding. Er zijn ook nog andere dingen. Daarom ben ik niet altijd maar bezig met zo gezond mogelijk te leven. Ik doe ook regelmatig ongezonde dingen.

Wat voor mij het belangrijkste is met betrekking tot veganisme is dat het gezond KAN zijn. Ik ben inmiddels meer dan 10 jaar veganist en ik heb (nog) geen gezondheidsklachten. Ik heb ook andere veganisten gezien, die langer dan ik nog veganist zijn, en ook nog gezond zijn.
Daar staan vast ook veganisten tegenover die niet gezond zijn. Dat is niet gek denk ik, die zie je onder de omnivore mens ook.

Jouw zoektocht naar objectieve onderzoeken brengt je wellicht bij andere onderzoeken dan veganisten. Wat mij betreft is dat prima. Wat betreft gezondheid en de kennis daarover komt de mens wellicht steeds verder, maar het eindpunt is nog niet gehaald. Er is geen totaal overzicht en gezien het feit dat er voor veel onderzoek wel een ander onderzoek te vinden is waarin het tegenovergestelde beweerd wordt, lijkt het me duidelijk dat er ook nog niet heel veel overeenstemming is.

De mate van objectiviteit in onderzoek kun je altijd ter discussie stellen. In de medische wereld misschien wel meer dan in de meeste andere wetenschappen. Er spelen veel belangen, veelal niet in de eerste plaats de gezondheid van mensen.

Nog moeilijker is het volgens mij als het gaat om voeding.

Bovendien is het denk ik moeilijk om wat betreft bepaalde voedingsmiddelen te zeggen of ze gezond zijn. Om te kijken of iets ongezond is lijkt me al een stuk makkelijker.
En wat voor onderzoek je ook doet met voeding, volgens mij wordt het sowieso erg moeilijk om over de effecten op langere termijn iets te zeggen. Tegenwoordig krijgen bijv dieren voeding toegediend in combinatie met medicijnen die nog niet zo heel lang bekend zijn. Wat al die middelen op de lange termijn met mensen doet is lijkt me, heel moeilijk te onderzoeken.
Bovendien zijn er heel veel andere factoren. De mens en zijn voeding is niet te onderzoeken in een laboratorium, of wel, maar dan is de vraag wat je aan de uitslagen hebt, want mensen roken, hebben stress, eten andere ongezonde dingen, ademen vieze stoffen in, etc. Het wordt allemaal heel erg ingewikkeld en daarom kan denk ik om de zoveel tijd weer een nieuw dieet helemaal hip zijn, omdat het allemaal zo vaag is.

Nu niet denken dat ik geen waarde hecht aan wetenschappelijk onderzoek op het gebied van voeding en gezondheid, maar je moet het, denk ik, wel in een bepaald perspectief blijven zien. ;)

En hier nog aan toevoegend: ik geloof dat je heel gezond als omnivoor kunt zijn en dat je lang en gelukkig kunt leven. Maar hetzelfde geldt voor een vegetarier of veganist.

Truus

Bericht door Truus »

Rick schreef:Dit is niet alleen afhankelijk van het soort vlees/zuivel, maar ook van de mate/frequentie van consumptie.
... en van de belangen van de onderzoeker.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick »

Truus schreef:
Rick schreef:Dit is niet alleen afhankelijk van het soort vlees/zuivel, maar ook van de mate/frequentie van consumptie.
... en van de belangen van de onderzoeker.
Dat is geen quote van mij, maar van isdatzo ;)
En ja, je hebt gelijk, en volgens mij had ik dat ook al geschreven hierboven ;)

Truus

Bericht door Truus »

Rick schreef:Dat is geen quote van mij, maar van isdatzo
Sorry.
Rick schreef:En ja, je hebt gelijk, en volgens mij had ik dat ook al geschreven hierboven
Nogmaals sorry.

Het bevestigt wel dat ik hier op de juiste forum zit. :)

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka »

Volgens mij wil ïs dat zo"ons gewoon uit de tent lokken.
Of veganisme of vegetarisme gezonder is dan de omnivoor?
Ja, dat is zo, en als het niet direct is, dan wel indirect.
Wij zijn minder milieuvervuilend, dus indirect gezonder bezig.
En voor de meesten van ons denk ik dat wij niet alleen zo leven voor onze gezondheid, maar dat wij graag willen dat er zo min mogelijk andere levende wezens het slachtoffer worden van ons bestaan.

lena

Bericht door lena »

Rick schreef:Wat voor mij het belangrijkste is met betrekking tot veganisme is dat het gezond KAN zijn.
Precies. Voor ik vegan werd dacht ik altijd echt dat het onmogelijk was om gezond te blijven als veganist. Ik had het jaren daarvoor al eens geprobeerd, en voelde me toen echt niet goed. Ik dacht ook dat je stapels soja moest eten om maar genoeg eiwit binnen te krijgen (een bekende misvatting bij niet veganisten). Toen ontdekte ik op internet ineens websites van dokters die het veganisme aanraden, niet uit ideeele overwegingen, maar juist omdat het zo gezond is. Ik denk nog steeds niet dat een veganistisch dieet het enige ware gezonde dieet is, maar deze onderzoeken (zie Fuhrman, McDougall, Esselstyn, Ornish en anderen) tonen mijns inziens op zijn minst aan dat veganisme gezond genoeg is.

Veel voedingsonderzoek waaruit blijkt dat bepaalde dierlijke producten goed voor je zijn is voor veganisten van geen belang. Neem bijvoorbeeld een onderzoek waaruit blijkt dat melk goed voor je is. Wat ze dan hebben gedaan, is twee groepen mensen (als je geluk hebt) nemen, eentje eet gewoon het standaard westerse dieet, maar zonder melk, de andere groep eet het standaard westerse dieet met melk. En dan zal het best dat de melk-groep ergens in het voordeel is, bijvoorbeeld voor ziektes waar calcium van belang is, want in ons standaard westerse dieet, waar groene bladgroenten hooguit af en toe in kleine porties op het menu staan en noten en zaden alleen gefrituurd bij feestjes gegeten worden, is melk zo'n beetje de enige calciumbron. Dat zegt echter helemaal niets over mensen die niet het standaard westerse dieet eten, maar een plantaardig dieet dat rijk is aan groentes en fruit.

Truus

Bericht door Truus »

lena schreef:En dan zal het best dat de melk-groep ergens in het voordeel is, bijvoorbeeld voor ziektes waar calcium van belang is, want in ons standaard westerse dieet, waar groene bladgroenten hooguit af en toe in kleine porties op het menu staan en noten en zaden alleen gefrituurd bij feestjes gegeten worden, is melk zo'n beetje de enige calciumbron.
Voor "ziektes waar calcium van belang is" (rachitis? osteoporosis?) zou je mensen decennialang moeten volgen. Dat hebben ze vast niet gedaan. Ik vermoed dat al die aanbevelingen voor minimaal zus- en zoveel van dit en dat per dag gebaseerd zijn op gebakken lucht. Hoe zouden ze dat weten?

lena

Bericht door lena »

Truus schreef:Voor "ziektes waar calcium van belang is" (rachitis? osteoporosis?) zou je mensen decennialang moeten volgen. Dat hebben ze vast niet gedaan.
Jawel, er zijn een aantal langdurige studies, zoals de Nurses Health Study en de Zutphense Ouderenstudie. Hoe nuttig de resultaten zijn is een tweede, omdat de variabelen dus zo groot zijn.

Truus

Bericht door Truus »

lena schreef:Hoe nuttig de resultaten zijn is een tweede, omdat de variabelen dus zo groot zijn.
Precies, hoe ga je überhaupt na dat zo veel mensen zo lang zich aan een bepaald diëet houden?

*Martijn*

Bericht door *Martijn* »

Truus schreef:Precies, hoe ga je überhaupt na dat zo veel mensen zo lang zich aan een bepaald diëet houden?

Dat kan je aan ze vragen, daar kunnen ze over rapporteren.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Red Meat and Dairy Products Significantly Increase Risk of Pancreatic Cancer

According to a new study, fat from red meat and dairy products is associated with increased risk of pancreatic cancer. As part of the National Institutes of Health-AARP Diet and Health Study, researchers followed and analyzed the diets of more than 525,000 participants to determine whether there is an association between dietary fat and pancreatic cancer. This same study found no association between plant-food fat and pancreatic cancer.

Thiébaut ACM, Jia L, Silverman DT, et al. Dietary fatty acids and pancreatic cancer in the NIH-AARP Diet and Health Study. J Natl Cancer Inst. 2009;101:1001-1011.

Shantisabine

Bericht door Shantisabine »

‘Veganistisch dieet verzwakt botten'

http://www.nu.nl/wetenschap/2036198/veg ... otten.html" target="_blank

*Martijn*

Bericht door *Martijn* »

Shantisabine schreef:‘Veganistisch dieet verzwakt botten'
http://www.nu.nl/wetenschap/2036198/veg ... otten.html" target="_blank
In "Veganisme in de Media" is hierover al een draad geopend.

Marcello
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Bericht door Marcello »

Bij mij in de regionale krant vandaag (Dagblad de Limburger): :roll:

De generatie die opgegroeid is met Joris Driepinter weet het al lang, maar nu is het ook wetenschappelijk bewezen: melk is goed voor elk!
Mensen die dagelijks melk drinken lopen minder kans op hart- en vaat ziekten, een beroerte, diabetes en dikke darmkanker dan mensen die zelden melk drinken.
Dit concludeert P. Elwood (Cardiff University) in het vakblad "Journal of the American Collega of Nutricion" op grond van een analyse van 300 studies naar de effecten van melk op de gezondheid.

Yeah right!
"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.

Zen

Bericht door Zen »

Dat zal gaan om dit artikel:

http://www.jacn.org/cgi/content/abstract/27/6/723S" target="_blank

Ik heb geen password voor deze site. Ben wel benieuwd wie dit dan weer gefinancierd heeft...
Cut cold stone with a warm heart

zoei

Bericht door zoei »

Shantisabine schreef:‘Veganistisch dieet verzwakt botten'

http://www.nu.nl/wetenschap/2036198/veg ... otten.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank
Als je goed oplet dat er genoeg kalk in je voedsel zit zullen je botten toch sterk genoeg blijven?

Is het een idee dat de NVV hier aandacht aan gaat besteden?
Alle dieren hebben recht op een waardig bestaan!

jet
Moderator

Bericht door jet »

misschien dat ik via de uni toegang heb?
Als ik er aan denk zal ik vanavond even zoeken....

grtz
jet
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Plaats reactie