Eetstoornis

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie

Heb je ooit een eetstoornis gehad?

Nee nooit
25
53%
Anorexia Nervosa
6
13%
Boulimia Nervosa
1
2%
Orthorexia Nervosa
3
6%
Combinatie Anorexia/Boulimia
7
15%
Anders
5
11%

Totaal aantal stemmen: 47

Rick
Site Admin
Leefwijze: veganist

Re: Eetstoornis

Bericht door Rick » zo sep 21, 2008 18:10

Voor zover ik dat zelf kan beoordelen heb ik geen eetstoornis. Ik heb werkelijk waar geen enkel idee hoeveel calorieën er in producten zit. Ik probeer wel met regelmaat te eten, maar dat is meer omdat ik zelf wel van regelmaat houd. Verder maak ik mezelf nog altijd wijs dat wanneer iets niet lekker is, dat het ook niet gezond is. En bij het eten kopen laat ik me meestal inspireren door het gevoel dat mij zegt waar ik trek in heb. Ik leef niet overdreven gezond. Wellicht dat sommigen hier mij zelfs ongezond zullen vinden eten. De afgelopen 10 jaar ben ik 10 kilo aangekomen. Ik ben rond de 1.85m en ik weeg iets meer dan 80 kilo. Ik vind het prima. Als ik naar beneden kijk, zie ik een klein buikje waar ik eigenlijk geen goede of slechte gedachten over heb. Het is allemaal prima zo, en ik wil graag lekker eten. En dat doe ik dan ook zo veel mogelijk.

Ik las hierboven verschillende dingen, die volgens mij niet zo kloppen.
Sommigen zeggen: ik heb een eetstoornis, maar dat staat los van veganisme, want ik was eerder al veganist.
En sommigen zeggen: ik heb een eetstoornis, maar dat staat los van veganisme, want ik had de eetstoornis al eerder.
Nu geloof ik niet dat in het tweede geval de keuze van veganisme noodzakelijk los staat van de eetstoornis.
In het eerste geval weet ik ook niet of de twee nou helemaal los van elkaar staan. Wanneer je heel erg bezig bent met veganisme en je gezondheid, kan ik me heel goed voorstellen dat het kan resulteren in een eetstoornis.

Een docent van mij zei ooit: als ik in een natuurvoedingswinkel kom (het is zo'n 10 jaar geleden dat hij dit zei), dan zie ik allemaal ongezonde mensen die gezond eten.
Dat kan verschillende oorzaken hebben natuurlijk (zo kan iemand naar een natuurwinkel gaan om producten te halen waar hij/zij beter van denkt te worden), maar ik denk dat hij bedoelde dat mensen die gezond proberen te leven, er juist vaak ongezond van uit gaan zien. Het lijkt wat op wat Veglife hier eerder schreef. Ik begreep wel wat hij (docent) zei denk ik. En misschien zit er ook wel een kern van waarheid in. Ik geloof niet dat iemand die mij niet kent denkt dat ik 'gek' eet, maar ik kom dan ook om een andere reden in natuurvoedingswinkels dan vanwege mijn gezondheid...

vegalan
Leefwijze: veganist

Bericht door vegalan » zo sep 21, 2008 19:16

Ik heb de dingen een beetje bij elkaar gezet.
Rick schreef:Ik heb werkelijk waar geen enkel idee hoeveel calorieën er in producten zit.
Ik probeer wel met regelmaat te eten, maar dat is meer omdat ik zelf wel van regelmaat houd.
De afgelopen 10 jaar ben ik 10 kilo aangekomen. Ik ben rond de 1.85m en ik weeg iets meer dan 80 kilo. Ik vind het prima. Als ik naar beneden kijk, zie ik een klein buikje waar ik eigenlijk geen goede of slechte gedachten over heb. Het is allemaal prima zo, en ik wil graag lekker eten. En dat doe ik dan ook zo veel mogelijk.
Als je ouder wordt Rick dan heb je minder nodig en/of moet je meer bewegen anders neemt de omvang van dat buikje toe. Het is dan belangrijker om iets meer op de Kcal te letten en daarbij horende voedingstoffen die je nodig hebt binnen het kader van je vegan dieet. :wink:
Rick schreef: Verder maak ik mezelf nog altijd wijs dat wanneer iets niet lekker is, dat het ook niet gezond is. En bij het eten kopen laat ik me meestal inspireren door het gevoel dat mij zegt waar ik trek in heb.
Misschien moet jij je bij kopen meer laten inspireren door wat niet lekker is? :D
Rick schreef: Ik leef niet overdreven gezond. Wellicht dat sommigen hier mij zelfs ongezond zullen vinden eten.(...)
Een docent van mij zei ooit: als ik in een natuurvoedingswinkel kom (het is zo'n 10 jaar geleden dat hij dit zei), dan zie ik allemaal ongezonde mensen die gezond eten. Ik denk dat hij bedoelde dat mensen die gezond proberen te leven, er juist vaak ongezond van uit gaan zien. Het lijkt wat op wat Veglife hier eerder schreef. Ik begreep wel wat hij (docent) zei denk ik. En misschien zit er ook wel een kern van waarheid in.
Dat idee heb ik ook vaak! Zou het geen opzet zijn, het is wel bevorderlijk voor de verkoop? :lol:
Mensen laten zich door de verkoper (net als bij de dokter) adviseren en worden aangemoedigd om van alles te kopen. Als ik in een natuurvoedingswinkel ben en ik kijk naar die paar mensen dan krijg ik ook meteen de neiging om van alles te kopen wat gezond is. Maar de prijs en de kennis inzake vergelijkbare producten elders weerhoud mij van de aanschaf. :wink:

Rick schreef: Ik geloof niet dat iemand die mij niet kent denkt dat ik 'gek' eet, maar ik kom dan ook om een andere reden in natuurvoedingswinkels dan vanwege mijn gezondheid...
Heel wat (zogenaamde) gezondheidsproducten danken hun positie meer aan de mooie naam, de natuurlijke herkomst en de (soms misleidende) reclame. En dragen niet altijd werkelijk bij aan het welzijn.Natuurlijk speelt het consumptiepatroon (dieet) ook een rol bij het welzijn en dat kun je niet afleiden aan de gekochte producten. Er wordt meer geconsumeerd dan er in de voedingswinkel wordt gekocht. Ik denk wel dat als je alsmaar met je dieet bezig bent dat die gezondheid een obsessies wordt waardoor eetstoornissen kunnen ontstaan. Maar de daarbij speelt ook wel het uiterlijk een rol en het beeld van de samenleving dat men daarbij heeft. Ik kom nog maar zelden in de voedingswikkel en koop alleen wat ik echt nodig heb en ik ben daar ook om een andere reden.

.

franske

Bericht door franske » zo okt 19, 2008 4:51

Ik werk sinds een poos op een afdeling voor mensen met een eetstoornis.
Wat je in nagenoeg elk verhaal van ieder terug hoort is het 'gestoorde gedrag' om met eten om te gaan, wat zich vertaald is alles.
Het denken, handelen, wat ook maar een relatie met eten heeft, krijgt een verwrongen patroon, wat niet meer in relatie kan staan tot realiteit en zichzelf beroepen tot nadenken.
Angst gaat in heel veel gevallen overheersen.

Plaats reactie