Eetstoornis

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie

Heb je ooit een eetstoornis gehad?

Nee nooit
25
53%
Anorexia Nervosa
6
13%
Boulimia Nervosa
1
2%
Orthorexia Nervosa
3
6%
Combinatie Anorexia/Boulimia
7
15%
Anders
5
11%

Totaal aantal stemmen: 47

Marla
Leefwijze: veganist

Eetstoornis

Bericht door Marla » za aug 02, 2008 15:48

Op vegatopia stond een poll over eetstoornissen en ik ben wel benieuwd hoe het hier zit. Volgens mij komt de combinatie veganisme met een eetstoornis best vaak voor. Enerzijds kun je veganisme gebruiken als excuus voor weinig kunnen eten. Ik kan me ook ergens wel voorstellen dat als je erg bezig bent met labeltjes bekijken (op zoek naar calorieen enzo) dat je automatisch meer na gaat denken over waar je voedsel vandaan komt en je daardoor uiteindelijk bij veganisme terecht komt. Anderszijds kun je juist als veganist beginnen maar door teveel nadenken over regeltjes en wat je wel of niet kunt eten uiteindelijk een eetstoornis ontwikkelen.

marjan

Re: Eetstoornis

Bericht door marjan » za aug 02, 2008 15:51

Mijn moeder is er van overtuigd dat ik Orthorexia heb n.a.v. een artikel wat ze er over gelezen heeft in de Lib elle of de Margriet of zo... Ik zelf denk dat ik hooguit erg geïnteresseerd ben in voedingstechnische zaken en dat ik geen eetstoornis heb of heb gehad.

Marla

Bericht door Marla » za aug 02, 2008 16:00

Ik denk dat onwetenden al snel denken dat veganisten zoiets hebben inderdaad. Zolang je er niet obsessief mee bezig bent en je jezelf niet gruwelijk naar voelt als je een keer een suikerkorrel naar binnen krijgt zal het wel meevallen denk ik ;)

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za aug 02, 2008 20:00

Ik eet meer foute dingen als ik stress heb of me niet zo goed voel. Valt er wellicht niet zo onder.
Ik heb wel erg schuldgevoel soms erover als ik iets gegeten heb wat ik eigenlijk niet zou moeten eten vanwege calorieën e.d., maar dat hebben er wel meerderen.

Apraxia

Bericht door Apraxia » za aug 02, 2008 20:10

Mijn collega zegt altijd voor de gein "jij hebt een veganistische persoonlijkheidsstoornis".
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » zo aug 03, 2008 15:04

Heb Anorexia gehad maar dat was voordat ik veganist ben geworden,
veganisme was voor mij geen excuus om dunner te worden of om minder te eten.

Nu eet ik weer 'normaal' (voor zover vegan normaal is :P) en gezond, hoewel ik overtuigd blijf dat een eetstoornis altijd deels bij je blijft en je die nooit helemaal kwijt raakt.

jet
Moderator

Bericht door jet » ma aug 04, 2008 8:38

als ik stress heb of me niet bijzonder fijn voel, dan ga ik altijd meer eten, en meer ongezonde dingen eten (die kunnen nog wel vegan zijn, maar chips is natuurlijk minder gezond dan groenten ofzo).
Sowieso schijn ik altijd veel te eten (in restaurants vind ik de vega-porties meestal maar klein, alhoewel het hier eigenlijk wel meevalt, sinds 2001 me niet meer hoeven opwinden in een restaurant :mrgreen: ).

Ik heb wel een "obsessie" met opeten wat je hebt opgeschept. Ik vind altijd dat je je bord moet leegeten, en bij bbq's kan ik me mateloos opwinden over het teveel aan dierenlijken (als die erop liggen is dat uberhaupt te veel ik weet het :twisted: ) die erop gelegd worden, en dan liggen te verkolen omdat niemand ze meer wil (ik heb wel eens nietsvermoedende mensen gedwongen om ze toch op te eten: "JIJ hebt het erop gelegd, dus JIJ gaat het NU opeten!!!!" Daar krijg ik trouwens ook veel niet vega(n)'s in mee :twisted: :twisted:
Als ik eten kook kook ik vaak per ongeluk te veel. Bijvoorbeeld dan vind ik dat er nog te weinig groente door zit voor de hoeveelheid rijst of wat ook, en dan gooi ik er meer groenten bij. Dan wordt de totale hoeveelheid natuurlijk ook groter.... En dan vind ik het zonde om het weg te gooien, en dus eet ik dan tegen heug en meug het toch maar op, wat dan weer resulteert in de volgende keer meer kunnen eten (je maag wordt langzamerhand groter). Dus wellicht is dat mijn 'stoornis'....
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Bowlertje

Bericht door Bowlertje » ma aug 04, 2008 18:18

Er zijn periodes (geweest) waarin ik weinig eet, maar dit komt door m'n emetofobie en niet door een eetstoornis. Op dit moment ben ik niet (te) dun, maar er zijn dus wel eens maanden (geweest) waarin mensen 'zeuren' dat ik te dun ben. Heb het idee dat mensen je dan wel gelijk weer zien als dé vegetarier, maar ik vind absoluut niet dat ik een eetstoornis heb (gehad).
Ik let op wat ik eet, maar dat vind ik beter dan me de hele dag vullen met troep..

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » vr aug 08, 2008 18:04

Ik heb anorexia gehad. Het begon bij mij ongeveer tegelijktijdig met dat ik veganist ben geworden, maar lijnen was niet de (directe) aanleiding voor veganisme. Wel was het gemakkelijker zo, denk ik, om een geldig excuus te hebben de etiketten te bekijken en de calorierijke kaas, melk, eieren, koekjes e.d. aan mij voorbij te laten gaan. Gelukkig is de eetstoornis nu zo goed als weg (idd., in je hoofd is het nooit echt weg, al is je lichaamsgewicht wel normaal), maar veganisme is godzijdank gebleven!

Marla

Bericht door Marla » vr aug 08, 2008 18:38

Wat is een emetofobie precies bowlertje?

Ik werd wel vegetarier in de tijd dat ik eetproblemen had maar ik geloof niet dat het verder iets met elkaar te maken had. Wel kwam het goed uit dat ik toen voor mezelf moest gaan koken zodat niemand zich met mijn avond eten bemoeide.

Bowlertje

Bericht door Bowlertje » zo aug 10, 2008 8:34

@ Marla: http://www.stichtingemetofobie.nl/index ... ekstpagina" target="_blank
Na tien jaar krijg ik sinds dit jaar hulp.

Oceana
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Oceana » zo aug 10, 2008 9:18

Ik ben sinds 2 weken onder behandeling voor BED.
Ging eigenlijk naar de dieettherapie om eens goed te kijken naar mijn voeding ivm het veganisme, maar stiekem ook een beetje omdat ik mij niet goed voelde bij mijn eetgewoonten (vandaar dat ik ook geen gewone diëtist had genomen). Had echter nooit gedacht aan BED, want daar heb ik toch andere beelden bij dan die ik bij mezelf zie, maar hoe meer ik er over leer: ik ben echt een klassiek geval.

Overigens heeft dit naar mijn idee totaal niks met mijn veganisme te maken, want BED heb ik schijnbaar al vanaf dat ik zelf kon beslissen wat ik wanneer kon eten en ik ben 'pas' anderhalf jaar veganist...

Ananas

Bericht door Ananas » za aug 23, 2008 16:20

Ik heb een tijd last gehad van eetproblematiek wat het meest leek op orthorexia. Sinds ik veganistisch ben gaan eten (waarbij veel mensen bang waren dat ik helemaal was doorgeslagen erin) is dit als sneeuw voor de zon verdwenen, eet ik waar ik zin in heb en dat is de ene keer gezonder dan de andere keer, en ik heb nog een stabiel gewicht ook. Wat wil je nog meer :)

zonnebloem
Leefwijze: vegetarier

Bericht door zonnebloem » wo aug 27, 2008 9:17

Ik heb anorexia gehad. Een tijd hiervoor ben ik al vegetarier geworden, dus dat had hier niets mee te maken.
Ik ben nu een aantal maanden echt van mijn eetstoornis af en denk er nu over om veganistisch te gaan leven. Bij mij staat het dus niet in verband met elkaar. (al ben ik wel bang om weer terug te vallen, doordat ik om veganistisch te eten weer zoveel op etiketten moet gaan kijken en weer zo over het eten moet nadenken, wat wel en niet mag -> vandaar mijn twijfel over wel/niet veganistisch leven)

Ik ben het er overigens niet mee eens, dat een eetstoornis je hele leven bij je blijft. Ik ben ervan overtuigd dat je helemaal van een eetstoornis af kunt komen. Ikzelf ben nu ook denk ik geheel genezen.

Marla

Bericht door Marla » wo aug 27, 2008 10:21

Nou ja, je zegt het eigenlijk zelf al: je bent bang voor een terugval als je vegan zou gaan eten. Als je helemaal genezen zou zijn dan hoef je daar toch niet bang voor te zijn? :wink:
Ik zelf ben er echt al heel lang vanaf (meer dan 10 jaar al), maar ik merk dat als ik een tijdje erg depressief ben dat zich meteen uit in mijn eetgewoonten. Daarom denk ik dat je het toch altijd wel bij je draagt.

veglife

Bericht door veglife » zo aug 31, 2008 19:39

Toen ik nog mega gezond veganistisch at dacht men dat ik of aan de xtc zat of een eetprobleem had. Nu eet ik `ongezonder vega`ben ook weer wat aangekomen en de mensen doen weer normaal tegen me :lol:

Marit
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Marit » do sep 04, 2008 20:28

Ik heb Anorexia, boulimia en een combinatie van die twee gehad.
Op dit moment ben ik nog in behandeling voor een eetstoornis NAO (combinatie van anorexia en boulimia), maar sinds ik begonnen ben vegan. te eten, heb ik niet het gevoel nog last te hebben van m'n eetstoornis. :)

Boukje

Bericht door Boukje » wo sep 10, 2008 11:57

mag ik iets vragen aan de mensen die hier anorexia hebben (gehad)?

Ik ben een tijdje te dik geweest ( 6 kilo zwaarder dan de maximale bmi voor mijn lengte als gezond gewicht). Ik ben 1,61m (klein dus), en woog toen 69kilo. Nu weeg ik 58 kilo (en zit dus in het midden van de bmi 22,4 ofzo).

Nu ben ik dus gewoon op gezond gezicht maar ik heb een redelijk zandloper figuur, redelijk wat 'vet' op de heupen en een redelijk (grote) voorgevel.

Nu is mijn vraag als volgt: Kan je ook anorexia hebben als je wel eet maar geobsedeert bent met dun worden? Ik wil heel erg graag 52 kilo wegen ( 48 is de ondergrens van gezonde bmi bij mijn lengte) en voel mij dus ook altijd schuldig als ik wat eet. Maar aan de andere kant kan ik mijzelf er niet van weerhouden om 'niet te eten' omdat ik 'gezond' leven ook belangrijk vind.

Ik voelde mij vroeger altijd te dik en nu ik ben afgevallen voel ik mij eigenlijk nog net zo dik als eerst en als ik in de spiegel kijk denk ik nog steeds iewl wat een vet varken bleh gruwel. Is dit ook een eetstoornis (in spe) of gewoon een geknipt zelfbeeld wat ik heb.

Alvast bedankt,
groetjes Boukje.

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » wo sep 10, 2008 14:24

Hoi Boukje:

Wat een lastige situatie.
Zelf denk ik dat je wel een (beginnende) eetstoornis hebt maar dat je jezelf nog een beetje in bedwang houdt. Het gevaar bestaat echter wel dat je op een gegeven moment doorslaat.

een eetstoornis is niet een zwart wit iets. Dus ook als je een gezond gewicht hebt kun je door je visie op eten en je zelfbeeld een eetstoornis hebben mijns inziens. Hoewel je dan niet in het 'hokje' valt.

Misschien is het verstandig om te proberen je zelfbeeld te veranderen. Sowieso is het niet prettig voor jezelf om zo negatief over jezelf te denken, maar ook omdat je redelijk geobsedeerd met eten bezig bent val je in een risico groep.

Het klinkt afgezaagt, maar probeer weer van jezelf te houden, en probeer je angst voor voedsel los te laten, ik denk dat je jezelf dan een stuk minder verdriet doet.

Veel sterkte!
Liefs

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » za sep 13, 2008 8:26

Ik herken veel van mezelf in het verhaal van Boukje. Ik was als kind stevig en dat vond ik verschrikkelijk. Tel daarbij op een bril met dikke glazen (ik had toen al iets van -8 en ik kreeg pas lenzen toen ik 18 was), veel puistjes en ik was verlegen.
Op één of andere manier werd ik vanzelf slanker, maar ik bleef mezelf als stevig zien. Toen ik 20 was, was ik 57 kilo bij een lengte van 1.73, dus eerder aan de lichte kant.
Daarnaast was ik heel vaak misselijk en had ik altijd last van mijn buik. Wist ik veel dat ik allerlei intoleranties had. Ik groeide op in een gezin waar dierlijk voedsel werd gezien als het belangrijkste voedingsmiddel.
Koken en voeding heb ik altijd interessant gevonden en ik heb daar veel over gelezen en er zelfs een studie in gedaan. Ik ben gek op eten, maar toch ben ik vaak bang dat ik er te dik van word of dat ik misselijk word of een hypo krijg. Een maand of wat geleden ging ik veel raw food eten. Met name fruit. Ik viel daar bij af en ik merkte dat dat verslavend werkte. Afvallen voelde lekker, maar mijn lijf helemaal niet meer. Als ik op bed lag, voelde ik mijn botten en dat was niet zo lekker. Ik was heel gedisciplineerd op het dwangmatige af wat betreft voeding.
Toen we op vakantie waren, was er voor mij daar niet veel voeding te koop. Bij mij was het niet alleen vegan, maar ook zonder suiker, tarwe, e-nummers en laag in vet aangezien ik ook daar moeite mee heb.
Maar uit balorigheid ging ik een broodje kaas eten, want ik baalde er zo van dat ik zo weinig kon eten. Helemaal in combinatie met mijn chronische vermoeidheid wat me ook al minder flexibel maakt in mijn dagelijkse dingen.
Ik verdroeg dit en Ik merkte toen hoeveel honger ik eigenlijk had en ik kon de hele dag wel eten. Wat ik dus ook deed. Ben in 2 maanden 3 kilo aangekomen. Dus weer de angst om te zwaar te worden.
Ik probeer er nu wat beter mee om te gaan. Ik eet niet meer helemaal vegan, maar grotendeels wel. Ik moet echt leren om een 'normale' verhouding te krijgen met eten. Als ik te precies wordt, neig ik door te slaan. Gelukkig heb ik veel steun van mijn mannen :)

Sterkte Boukje!

Groetjes, Annikka-Ayla

Plaats reactie