Hoeveel met calcium en B2 verrijkte produkten neem je?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
marjan
Leefwijze: veganist

Hoeveel met calcium en B2 verrijkte produkten neem je?

Bericht door marjan »

Beste allemaal, de NVV heeft van Syske de Waard een vraag gekregen die ik wel deels kan beantwoorden maar waar ik graag ook van zoveel mogelijk mensen hier graag iets over hoor. Haar vraag staat hieronder:

Vanuit de Vegetariërsbond werk ik mee aan een VROM project naar de milieubelasting van vlees en zuivel. Daartoe rekenen we een aantal voedingen door, waaronder een veganistische. Nu loop ik er echter tegen aan dat ik niet weet hoe een veganistische voeding in de praktijk wordt ingevuld. Ik heb zelf een veganistische voeding samengesteld die voldoet aan de Richtlijnen Goede Voeding, waarbij ik geoptimaliseerd heb op een aantal voedingskundige criteria, zoals calcium, eiwit, calorieën en ijzer (B12 heb ik buiten beschouwing gelaten, omdat daar een supplement voor geslikt wordt). Daarbij bleek het noodzakelijk te zijn bijna een halve kilo Ca/B2 verrijkte sojamelk(producten) per dag te gebruiken.

Enkele van de vragen aan ons zijn:
* Weten jullie van onderzoeken naar de voedselconsumptie van veganisten?
* Weten jullie of veganisten in zijn algemeenheid veel sojamelk
gebruiken (in plaats van zuivel)?

Van jullie hoor ik graag hoeveel met calcium en B2 verrijkte soja- of andere produkten je per dag neemt. Haal je de door haar berekende en geadviseerde 450 ml aan verrijkte melken en desserts en yofu? Als je op de eerste vraag ook een antwoord hebt post dan gerust hier maar het gaat me er vooral om hoeveel ml verrijkte sojamelk e.d. jullie per dag nemen...

Al vast bedankt voor de antwoorden!

Marla

Re: Hoeveel met calcium en B2 verrijkte produkten neem je?

Bericht door Marla »

Wat de eerste vraag betreft: er zijn ongetwijfeld onderzoeken gedaan naar dat soort dingen. Ik heb zelf ook een paar keer meegedaan aan een onderzoek van studenten van Wageningen universiteit, maar ja dat zijn dan studenten dus denk niet dat de resultaten beschikbaar zijn (en sowieso stelt het waarschijnlijk niet zoveel voor).

Wat de tweede vraag betreft: nee, ik drink amper sojamelk, zeker geen 450 ml per dag. Het zit toch ook in tofu en tempeh en in groene groenten? Vraag me af of ze daar rekening mee hebben gehouden.

marjan

Bericht door marjan »

Ik denk inderdaad dat ze met de calcium uit de groene bladgroentes geen rekening gehouden hebben... en ook niet dat sommige vegaisten daar toch heftige hoeveelheden van weg weten te werken... Al of niet in smoothies...

Die vitamine B2 is een ander verhaal. Daarvoor moet je toch behoorlijke hoeveelheden taugé, champignons en lijnzaad eten heb ik samen met Fee wel eens bekeken... Of een vitamine B-complex slikken natuurlijk maar daar gingen we even niet van uit...

Zelf denk ik dat ik de 450 ml verrijkte producten ook niet haal. Tegenwoordig eet ik 's morgens ook meestal smoothies waar ik per persoon hooguit 150 ml sojamelk of Adèz in verwerk (en ook lijnzaad en spinazie naast diverse fruitsoorten)... en aan Adèz is wel calcium toegevoegd maar geen vitamine B2... Verder gebruik ik nog wel eens wat sojamelk in een sausje of 100 ml sojavla om te mengen met een hele berg rode bessen en soms ook nog iets van 150 ml yofu...maar meestal niet al deze dingen op één dag... Dus als ik 300 ml verrijkte producten haal is het veel denk ik...

Marla

Bericht door Marla »

Hmm, op B2 let ik eigenlijk nooit. Waar zit dat dan in verder dat je als veganist niet zoveel binnen krijgt?
Zit het niet in edelgist toevallig?

Sakura
Contacteer:

Bericht door Sakura »

becoming vegan schreef:B2 or riboflavin
RDA:1.1mg for w 1.3 mg for m
sources: 1 1/2 tsp of nut. yeast provides the RDA. Many soymilks and cereals are fortifies with riboflavin, so a bowl of cereal with soymilk kan provide 33%-150% of the RDA. Other sources are leafy green vegetables, sea vegetables, asparagus, mushrooms, sweet potatoes, legumes, peas, almonds, peanuts, bananas, whole greans, breads, cereals, and other grain products. Enriched flour and cereals contain riboflavin, although enriched white rice does nog.
Special Issues: Vegan intakes are generally adequate and equal to or slightly below intakes of nonvegans. Ribovlavin can be destroyed by the ultraviolet rays of the sun or by fluorescent light, so it's a good idea to store riboflavin-rich foods, such as nutritional yeast, in a dark glass or opaque container or in a cupboard. In transarant glass, riboflavin will be destroyed.

marjan

Bericht door marjan »

Ik zou het wel fijn vinden als nog wat meer forumleden hier willen posten hoeveel met calcium en B2 verrijkte sojamelk (of andere producten) ze op een dag nemen...

Framboos

Bericht door Framboos »

Ik gebruik meestal alleen sojamelk voor mijn havermoutpap 's ochtends. Heel af en toe drink ik dan nog wat, of eet ik wat sojayoghurt. Ik eet wel regelmatig tofu, maar geen flauw idee hoeveel calcium daar inzit..
Ik kom niet aan 450 ml in ieder geval.

Ik probeer meer te focussen op 'wholefoods'. Voor calcium eet ik donkergroene bladgroenten (spinazie, boerenkool, donkere kleuren sla) en broccoli (en als ik zo mag gokken, dan denk ik dat je gelijk hebt Marjan en dat danig onderschat wordt hoeveel ik daarvan wegkauw op een dag). Ook tahini, amandelen, zonnebloempitten, etc.

Verder snap ik dat er gekeken wordt naar de richtlijnen van het voedingscentrum, maar ik denk zelf dat veganisten minder calcium nodig hebben dan omni's (zie oa Eat to Live, Dr. Fuhrman) dus ik denk dat diegene dan in een lastig pakket zit. Ik snap dat hij het ergens op moet baseren, maar ik eet heel anders dan wat het voedingscentrum als ADH's voorschrijft (over het algemeen: ik krijg van de meeste vitamines en mineralen veel meer binnen). Bovendien vraag ik me af hoe veel mensen zo eten zoals het voedingscentrum voorscgrijft en dan gaat het doorrekenen gelijk al mank volgens mij.

Ik ben wel benieuwd naar het menu dat hij voor een veganistische voeding heeft samengesteld. Zou hij dat niet kunnen mailen? Dan kunnen we eens kijken of dat bij iemand misschien enigszins overeenkomt...

jet
Moderator

Bericht door jet »

ik eet niet elke dag hetzelfde, dus dat wordt lastig aangeven.
Als ik een literpak sojamelk aanbreek, dan moet dat binnen beperkte tijd op, dus dan gebruik ik dat tot het op is. Op mn werk neem ik wel eens een pakje sojamelk, en soms ontbijt ik met sojayoghurt. Dat doe ik dan soms weken, en dan soms weken niet. Hangt van mn bui af :mrgreen:
Voor de rest eet ik zeker in de zomer vrijwel elke week bakken met sla, als ik paksoi oid in huis heb, dan gaat zo'n hele in mijn avondeten. Ik ben fan van wilde spinazie, dus dat mik ik ook overal en nergens in. Broccoli heb ik vrijwel altijd in de koelkast liggen om door dingen te doen waarvan ik vind dat er nog niet genoeg groenten in zitten (het past zo lekker overal bij :mrgreen: ).
Als het wat kouder is, dan eet ik vaak toch wel 1 keer in de week boerenkoolstamp. Om kort te gaan, hoeveel? geen idee!
Dus eigenlijk heb je helemaal niks aan mijn antwoord..... :twisted:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Marla

Bericht door Marla »

Framboos schreef:Ik eet wel regelmatig tofu, maar geen flauw idee hoeveel calcium daar inzit..
Er kan vrij veel calcium inzitten maar het hangt af van het stremsel dat gebruikt is. Ik heb eens opgelet en de meeste tofu die ik eet wordt gestremd met calciumsulfaat oid. Hier staat dat het dan per 4 ounces (=120 gram) ongeveer 200-330 mg calcium bevat.

marjan

Bericht door marjan »

Framboos schreef:...
Ik ben wel benieuwd naar het menu dat hij voor een veganistische voeding heeft samengesteld. Zou hij dat niet kunnen mailen? Dan kunnen we eens kijken of dat bij iemand misschien enigszins overeenkomt...
Het is een zij volgens mij :) ... En ik weet ook wat voor veganistische voeding ze heeft samengesteld. Ik kreeg het meegestuurd in een Excelbestandje. Even kijken of ik het hier kan posten zo...

veganistische voeding, vrouw 19-50 jaar

ADH: 2000,0 52 gr 1 gram 15 mg 1,1 mg 2,5
kcal eiwit calcium ijzer vit B2 vit D
productgroep pppd gr gr mg mcgr mcgr
fruit 200 gr 104,0 1,4 0,0 0,4 0,0 0,0
gedroogd fruit 25 gram 60,5 0,5 0,0 0,5 0,0 0,0
groente, gekookt 150 gr 34,5 2,7 0,1 0,9 0,1 0,0
groente, rauw 50 gram 5,5 0,5 0,0 0,2 0,0 0,0
zetmeelcomponent warme maaltijd 200 gr 221,3 6,4 0,0 2,0 0,1
volkorenbrood (6 sneetjes) 210 gr 462,0 18,5 0,1 5,5 0,1 0,0
Ca en B2 verrijkte sojamelk 450 ml 207,0 16,7 0,5 1,4 1,1 0,0
eiwitrijke producten 121 gr 424,9 21,4 0,1 2,5 0,1
margarine en bakolie 45 gr 330,3 0,0 0,0 0,0
totaal met Ca/B2 verrijkte sojamelk 1850,1 68,1 0,8 13,3 1,7
totaal zonder verrijkte sojamelk 1643,1 51,4 0,3 12,0 0,6

variatie in eiwitcomponent: gram per dag bij de avondmaaltijd gegeten (%) bij de avondmaaltijd gegeten (gram)
395,0 gr noten 2484,6 92,8 0,3 11,5 0,6 56,4 20% 11,4
100,0 seitan 90,0 19,6 0,0 2,1 0,0 14,3 78% 11,1
100,0 k&k vleesvervanger 125,0 14,0 0,0 0,5 0,3 14,3 78% 11,1
150,0 gram peulvruchten 162,0 12,0 0,1 1,5 0,1 21,4 100% 21,4
100,0 gr tahoe 113,0 11,6 0,2 2,2 0,0 14,3 78% 11,1
120,7 totaal per dag 424,9 21,4 0,1 2,5 0,1 120,7 66,3

variatie in broodbeleg:
45,0 appelstroop 101,7 0,9 0,0 6,7 0,0
45,0 tahin 250,7 9,9 0,4 5,3 0,1
dagsom 352,4 10,7 0,4 12,0 0,1

variatie in zetmeelcomponent warme maaltijd
200,0 gram aardappel 152,0 4,6 0,0 1,2 0,1
200,0 gram zilvervliesrijst 238,0 6,2 0,0 1,2 0,1
66,7 gram tarwe (bulghur) 243,3 6,0 0,0 3,1 0,1
200,0 gram pasta 252,0 8,8 0,0 2,6 0,1
gemiddelde 221,3 6,4 0,0 2,0 0,1

Nouja, beetje een zooitje geworden maar als je erg benieuwd bent dan kom je er wel uit...

marjan

Bericht door marjan »

EVA zegt overigens dit over calcium.

Framboos

Bericht door Framboos »

45 gram margarine?!Bijna 400 gram noten op een dag? Amai, om het dan maar even bij onze Belgische buren te houden...

lena

Bericht door lena »

Ik vind het best zorgelijk dat een min of meer officiele instantie met zo'n menu komt als voorbeeld van een veganistisch menu, en dan gaat zeggen dat je allemaal verrijkte producten moet eten om genoeg vitamines/mineralen te krijgen. Het zou veel beter zijn als ze vooraf contact hadden opgenomen met de NVV of vegetariersbond om te vragen hoe een gezonde vegetarische/veganistische voeding er uit kan zien.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Diegene die het gevraagd heeft is voedingsdeskundige bij de de vegetariërsbond.

Ik ga sommige dagen ruimschoots over de 450ml. sojadrinks heen. Ik probeer te minderen :)

Marla

Bericht door Marla »

200 gram groenten vind ik ook wel erg weinig zeg. En die noten, ik mag hopen dat dat een foutje is. Je krijgt al meer calorieën binnen via die noten dan dat je de hele dag zou moeten binnen krijgen.

Framboos

Bericht door Framboos »

En sowieso mis ik het 'elke dag een handje noten'. Nogmaals, ik snap best dat het ergens op gebaseerd moet zijn en dat het te vergelijken moet zijn, maar ik denk dat een vegan voeding op een heel andere manier opgebouwd moet worden.

lena

Bericht door lena »

Vegantastic schreef:Diegene die het gevraagd heeft is voedingsdeskundige bij de de vegetariërsbond.
Echt waar? Laat ik dan ook eens "amai" zeggen.

Ik vraag me inderdaad af of het uberhaupt wel klopt, die 2000+ calorieen aan noten alleen, maar de hoeveelheden groentes enzo zullen wel kloppen en dat is echt weinig. Juist de vegariersbond zou moeten weten dat een gezonde veganistische voeding niet betekent: eet hetzelfde als vleeseters en vervang vlees en zuivel door vleesvervangers en sojamelk.

Framboos

Bericht door Framboos »

lena schreef: Juist de vegariersbond zou moeten weten dat een gezonde veganistische voeding niet betekent: eet hetzelfde als vleeseters en vervang vlees en zuivel door vleesvervangers en sojamelk.
Dat is eigenlijk precies wat ik wilde zeggen, maar wat ik niet onder woorden wist te brengen.

Maar ik denk dat ze bij de vegetariersbond eigenlijk nauwelijks verstand hebben van veganisme. Niet om te dissen ofzo, maar volgens mij bestaan er veel misverstanden.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Klopt. Dat zie je ook al wel bij het antwoord bij de veelgestelde vragen op de NVB site:
Wat is het verschil tussen een vegetariër en een veganist?
...
Mensen die geen vlees, vis en dierlijke producten (zoals zuivel en eieren) eten zijn "veganisten".
..
Dat is natuurlijk al zeer onvolledig gezegd. En geeft m.i. niet aan waar veganisme voor staat.

jet
Moderator

Bericht door jet »

het antwoord op die site is eigenlijk een soort woordenboek antwoord (mijn woordenboek geeft als definitie van veganisme: een richting binnen het vegetarisme waarvan de aanhangers zich onthouden van alle dierlijke eiwitten, dus ook geen zuivel meer gebruiken).
Persoonlijk vind ik dat als je een "faq" op je site hebt, dat de antwoorden dan wel wat uitgebreider mogen, maar goed dat is maar een mening....

Juist dit soort denkbeelden zijn erg vervelend en zorgen ook voor veel misverstanden heb ik het idee.
Mensen die mij nog niet (zo lang) kennen daar krijg ik vaak van die vragen van, op het niveau 'waar vervangn je dan je vlees en melk mee?' Terwijl het inderdaad niet vervangen is.....
Gelukkig zijn er in mijn omgeving ook een heleboel mensen die dat wel begrijpen, maar ik kan we wel voorstellen dat niet iedereen dat heeft, en dat er dus hele volksstammen denken dat je 'gewoon' het vlees kunt vervangen en de melk (of ei of wat ook).... Vervolgens denk ik ook dat dat bij vegetariers ook heel vaak het geval zal zijn, vooral omdat de maatschappij vrij 'lui' is, en men dus makkelijk naar zo'n vegaburger grijpt (en dan ben je dus lastig als men geen vegaburger voor je kan grijpen).
Bovendien schrijft het voedingscentrum belachelijk lage hoeveelheden groente voor, waardoor er eigenlijk altijd in een omnimaaltijd te weinig groenten zit, vervang je dan het vlees (of laat je het gewoon weg), dan hou je niets meer over.....

Lees voor de 'grap' ook even wat het voedingscentrum meldt over veganisme: hier
Sorry, maar daar kun je dus echt helemaal NIETS mee.... :shock:
Ze geven nog net aan dat je 'misschien' te weinig calcium of B binnenkrijgt (want immers in het geijkte nederlandse voedingspatroon blablablabla), maar er wordt daarna alleen maar gezegd dat je het dus niet binnenkrijgt, en over calcium wordt niet eens meer gerept.... Wat een slechte site!
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Plaats reactie