southbeach dieet?

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
jet
Moderator
Leefwijze: veganist

southbeach dieet?

Bericht door jet »

kent iemand dit dieet? En zou het eventueel geschikt zijn voor veganisten? (=> heeft iemand het al geprobeerd en tips, want ik kan wel beoordelen dat het lastig zal worden ten op zichte van wat ik normaal eet)

mijn vriendje heeft last van zijn knieen, door volgens eigen zeggen, zijn gewicht. Dus toen zei ik dat ie dan maar moest gaan dieten, maar dan vind ik dat ik zelf ook mee moet doen, vandaar de vraag.....
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

onderdezon
Leefwijze: part-time veganist

Re: southbeach dieet?

Bericht door onderdezon »

waarom zou je dan het southbeachdieet willen doen? waarom niet gewoon verantwoord minder en gezonder gaan eten?

jet
Moderator

Bericht door jet »

ik eet al gezond helaas.
En minder eten helpt niet, want alles waar ik op kon bezuinigen dat heb ik al gedaan. Het enige waar ik nu nog op kan bezuinigen qua hoeveelheid is groente, en dat lijkt me nou weer niet verstandig....

Maar goed, omdat ik niet 'zomaar' iets wil gaan doen wil ik eerst eens wat horen over ervaringen van anderen.
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Sakura
Contacteer:

Bericht door Sakura »

hier staat er info over vegetarisch southbeach dieet, misschien ben je daar iets mee?

onderdezon
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door onderdezon »

als je al matig en gezond eet en voldoende groenten fruit en volkoren dingen enzo eet - je weet zelf wel wat gezond is - moet je gewoon meer bewegen als je nog steeds te zwaar bent.
dieëten zijn stom.

jet
Moderator

Bericht door jet »

Laat me raden, je bent zelf niet te zwaar en nooit te zwaar geweest, of wel te zwaar geweest, maar eraf gekomen door ontzettend te gaan sporten? :wink:
Je weet niet wat mijn situatie is, dus omdat je er niet over kunt oordelen, zal ik dan maar even voor je schetsen :mrgreen:

ik beweeg me suf, maar heb niet de tijd om elke minuut van de dag te gaan draven. Twee keer sporten in de week, en wedstrijden erbij, fietsen naar werk etc zou genoeg moeten zijn, maar nee dus.
Voordat ik mijn achillespees scheurde sportte ik wel 4 tot 5 keer in de week. Ik speel badminton, en dat is behoorlijk intensief (en ik stond toen ook bij de eerste 100 van Nederland). Toen ik dus met gips thuis op de bank zat kwam ik even in 4 weken 15 kilo aan van alle koekjes en chocola die iedereen meenam omdat ik 'zielig' was....
Daarna natuurlijk weer gaan sporten ook weer tot 5 keer in de week. Maar nu heb ik stomweg de tijd niet meer door studie en werk om zoveel te sporten als toen ik deed toen ik minder hoefde te werken. Ik ben niet aangekomen sinds die tijd, maar ook geen grammetje afgevallen.
En zoals ik al uitlegde, ik ben niet van de dieten. Ik eet gezond, ik beweeg, en als ik dan te 'zwaar' blijf, nou ja pech, blijkbaar voelt mijn lichaam zich daar blijkbaar lekker bij.
Mijn vriendje is een ander verhaal, die sport niet, maar fietst wel elke dag, en heeft nu last van de knieen. Maar omdat dieten in je eentje helemaal gedoemd is te mislukken en ik het niet erg zou vinden om wat kilo's kwijt te raken wil ik hem helpen door mee te doen....

"gewoon meer bewegen' heeft dus niet geholpen. Gezond eten (ben veganist geworden, en eet bovendien stukken gezonder dan toen ik vaak een 'snelle hap' nam vanwege het sporten) heeft ook niet geholpen. Minder eten heeft ook niet geholpen.
Dieet wil niks anders zeggen dan voorgeschreven regel op het gebied van drank en voedsel, dus veganistisch eten is ook een dieet, rekening houden met een voedselallergie of intolerantie is ook een dieet.
Dieeten zijn dus zeker niet altijd 'stom'.
Het jezelf uithongeren voor een modeideaal is wel dom (ook al heeft het soms een bepaalde achtergrond).

jet
Moderator

Bericht door jet »

sakura, bedankt voor het linkje, ik ga even kijken :)

Framboos

Bericht door Framboos »

Je kunt toch gewoon je vriendje voorhouden dat je dieet, omdat je geen koekjes of wat dan ook meer eet, en dan gewoon hetzelfde blijven eten maar het een dieet noemen?

Southbeach zou ik nooit doen (een dieet waarbij je geen fruit mag eten de eerste weken?). Ga dan Eat to live of McDougall dan, zijn allebei ook al gelijk vegan.

Misschien kun je trouwens eens opschrijven wat je allemaal eet op een dag? Niet omdat je per se af wil vallen, maar omdat ik nu wel nieuwsgierig ben. :mrgreen:

jet
Moderator

Bericht door jet »

:mrgreen:
hahaha, dat eerste is wel leuk natuurlijk
Southbeach was ook niet mijn idee, maar die van een vriend van me die het doet, maja, die is carnivoor, en at al nooit fruit (waar ie zn vitamines vandaan haalt is mij een raadsel, vandaag of morgen krijgt ie scheurbuik :))
McDougall en Eat to live, ken ik beide niet, ga ik eens opzoeken, bedankt voor de tip
Opschrijven had ik zelf ook bedacht, maar vaak werkt dat niet omdat het niet persé hoeft als je snapt wat ik bedoel...
Ik ga even duiken in het linkje van sakura en jouw tips :grin:

LouLou

Bericht door LouLou »

Nee, southbeach is met heel veel vlees, dat gaat je niet lukken. Maar dieeten met veel vlees werken sowieso niet. Probeer anders sonoma of skinny bitch

Mave
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Mave »

Hee!

Ik snap je probleem: ik heb hetzelfde. Eens heel veel aangekomen door allerlei vervelende dingen, maar met ''gewoon gezond eten en 2 x per week sporten'' gaat het er niet af.
Nu ben ik langzamerhand (héél langzaam, dwz 1 á 1.5 kg per maand) toch nog wat aan het afvallen door net iets minder te eten maar het is zo frustrerend.

Ik heb, als veganist zijnde, de volgende dieeten geprobeerd:
Sonja Bakker :oops: : waardeloos, je kan niks eten
South Beach: na een week opgegeven want tja, wat kan een vegan nou voor eiwitten eten 's morgens? Sojayoghurt en tofu verveelt ook gauw. Da's echt géén aanrader, je kan nauwelijks wat eten en de ervaring leert dat hoe minder je mag in je dieet, hoe vaker je zondigt.
Eat to live: werkt goed, alleen véél werk met koken (bv tussen de middag, als schoolgaand/over dag werkend is het best wel lastig.) Als je een kookfanaat ben zal het mss wel makkelijker gaan ;p Maar voor mij was het lastig te doen omdat we veel niet in huis hadden en ik tussen de middag/'s morgens niet kon gaan koken.
Een dieet gebaseerd op het weglaten van koolhydraten; slecht idee als vegan zijnde want alweer blijft er weinig over als je gevarieerd wil (avond) eten.
En verder nog een paar maar die vielen allemaal tegen.

Conclusie: dieeten als veganist is lastig. Het grote nadeel is dat héél veel dieten gebruik maken van eiwitten en zo. Ik zou zeggen: een caloriebeperkend dieet van +_1200-1400 calorieen op een dag, een paar keer per week sporten en je valt af- wel langzaam. Dus alles wat je normaal eet, maar dan minder.
Ga voor 0.5 kg per week.

Als je niet weet waarom je niet afvalt terwijl je weinig eet kan het raadzaam bij om tijdelijk calorieen te tellen. Misschien gebruik je verborgen dikmakers als veel olie bij het bakken, pindakaas, veel koolhydraten (pasta en zo), etc.
Ik denk dat je met 's morgens ontbijten met sojayoghurt, wat muesli en fruit, 's middags brood en 's avonds gewoon avondeten en tussendoor fruit/wortels/tomaatjes/komkommer/rijstwafels meer afvalt dan met een dieet..
Succes!!

marjan

Bericht door marjan »

Zou het echt zo onmogelijk zijn om als veganist een dieet te volgen met weinig koolhydraten en veel eiwitten? Ik stel me dan naast de tahoe en yofu ook allerlei groentegerechten voor die barsten van de groenten en kruiden en maar waar je ook van dat Naproz puur plantaardige eiwitpoeder door doet...?

Marla

Bericht door Marla »

Ik heb het wel een tijdje gedaan, maar ik houd veel te veel van brood dus ik hield het niet lang vol. Veel tofu/yofu inderdaad.

Niels

Bericht door Niels »

Marla schreef:Veel tofu/yofu inderdaad.
Het probleem is denk ik dat tofu/yofu relatief weinig eiwitten bevatten.
M'n shake van gisteren beviel wel: http://vitalgreens.nl/images/phyto_promo.jpg gemengd met alpro banaan en wat http://www.hungfat.se/other_expand/coco ... 9_copy.gif
Of iets wat er op lijkt natuurlijk.

Mave

Bericht door Mave »

marjan schreef:Zou het echt zo onmogelijk zijn om als veganist een dieet te volgen met weinig koolhydraten en veel eiwitten? Ik stel me dan naast de tahoe en yofu ook allerlei groentegerechten voor die barsten van de groenten en kruiden en maar waar je ook van dat Naproz puur plantaardige eiwitpoeder door doet...?
Met van die shakes en extra proteine misschien wel. Maar wat denk ik vooral het probleem is: een eiwitrijk dieet doet het vaak zo goed omdat eiwitten (vis, vlees, etc) allemaal heel erg vullen zodat de mensen toch geen trek meer hebben.
En veganistische eiwitten hebben dat minder dus (wat ik toen iig had) heb je continue honger.

Ik had toendertijd ook een beetje zoiets van: en wat moet ik dan ontbijten? etc. Want enkel yofu, dan heb ík iig na een uur alweer honger en fruit mag niet.
Denk sowieos niet dat het gezond is als je allerlei B vitamines skipt..

Framboos

Bericht door Framboos »

Hmm, ik snap sowieso niet helemaal waarom iemand zo'n dieet zou willen volgen, maar Rose Elliot heeft er een vega boek over geschreven (met aanpassingen hoe je het vegan kunt maken). Maar als je wilt afvallen kune je volgens mij beter haar no fat, no sugar-boek kopen als je het mij vraagt...

Mave

Bericht door Mave »

Uiteindelijk is het effect van een dieet toch vaak gewoon dat je minder en bewuster eet.

Wat me wel een aanrader líjkt (ik heb het boek zelf niet gelezen! dus prik me nergens op vast :p) is ''wat je eet ben je zelf'' van Gillian McKeith. Maar ach ook dat komt uiteindelijk gewoon neer op gezonder en minder-cals eten.

Framboos

Bericht door Framboos »

Ik heb dat boek wel, en het lijkt heel erg op E2L hoor. Misschien net iets meer (2 porties dus in totaal, ipv 1 zoals bij E2L) van de cooked starchy vegetables and grains.

Maar E2L hoeft toch niet zo heel bewerkelijk te zijn? Behalve dan dat je veel boodschappen naar huis moet slepen, maar verder? 't Is misschien een beetje raar, om je megasalade in de pauze op te eten, maar verder... Hij suggereert toch ook dat je eens in de zo veel tijd een megapan soep maakt, zodat je daar de rest van de tijd van kunt eten etc?

jet
Moderator

Bericht door jet »

ik zit nu regelmatig tussen de middag een megasalade op te peuzelen.
Waarom? Nou omdat een kilo groenten 's avonds betekent dat ik daarna uren buikpijn heb van het wegstouwen van al die groente :wink:
Bovendien die salades die ik maak zijn gewoon lekker (bijvoorbeeld: ijsbergsla, rucola, tomaatjes, komkommer, doperwten (of andere peulvrucht), olijven, pijnboompitten en soms wat rozijntjes, als 'dressing' een minibeetje soja cuisine, maar als je verse tomaatjes gesneden hebt, dan hoeft dat al bijna niet meer, en wat kruiden erbij, et voila een scheepslading groenten die best weg te krijgen zijn). Mijn collega's kijken regelmatig jaloers op als ik daar zit met mijn bak :mrgreen:
De kilo's gaan nog niet heel erg hard, das wel jammer :|
Ik at nooit snoep, maar wel veel chips, en dergelijke. Dat laatste doe ik nu stukken minder, maar helemaal stoppen werkt ook niet. Als je dan stopt met je dieet en weer vervalt in wat je altijd deed zitten de kilo's er zo weer aan. Vandaar dat ik dat nog wel af en toe doe. Verder heb ik eigenlijk alleen de hoeveelheid rijst/pasta aangepast (maximaal 100g/dag) en de hoeveelheid groenten (van veel naar nog veel meer). Bovendien probeer ik veel te drinken (geen alcohol natuurlijk, maar water, en cichorei enzo). En bewegen dat houd ik er ook in (fietsen naar werk, en minimaal 2 keer trainen per week)
Bij dit 'dieet' kan ik me prima thuis voelen, maar zoals gezegd, het gaat niet zo hard.....

Mave

Bericht door Mave »

Succes Jet! En als het wat langzamer gaat blijft het tenminste ook langer weg. Dan kom je niet gelijk 1 kilo aan als je een keer chips eet ofzo.

@ Framboos: Mja als ik zo de menu's bekijk, qua lunches oa: ''veg-lentil soup'', ''tofu spinach pot'', ''raw veggies + fruit bowl''', pita's, nog meer soep, salades, bevroren fruit, bonenburgers etc.
Op zich wel gevarieerd (en lekker) maar, en t kan ook komen omdat ik niet zo kokerig ben, maar best veel werk om 3 x per dag zo uitgebreid eten te maken (vooral 's morgens voor je lunch enzo)

Plaats reactie