Haren wassen

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Oceana
Leefwijze: part-time veganist

Re: Haren wassen

Bericht door Oceana » za aug 29, 2009 13:01

Ik vind jullie allemaal toch aardig creatief met dat haar wassen zeg!
Ik was al eeuwen m'n haar gewoon om de dag met Nettle Oil Balance shampoo en conditioner van de bodyshop en heel af en toe iets speciaal voor blond haar als ik ga stappen omdat het dan leuker glanst :mrgreen:
Eigenlijk wil ik het iedere dag wassen, zeker nu met deze temperaturen. Na het sporten (doe ik iedere dag) ben ik geheel doorweekt, inclusief m'n haar, van het zweet. Vind het ook niet zo vriendelijk naar mijn omgeving toe als ik het dan niet zou wassen...

Als ik m'n haar niet was heb ik jeuk, ziet het er smerig en onverzorgd uit en is het gewoon ronduit vies. Voor thuis is dat niet erg, maar daar ben ik nooit.

Die shampoo bars van Lush zien er wel leuk uit, maar welke kies je? Er zijn er zoveel? En hoe gebruik je die? Volgens mij is het een hele klus om een degelijke hoeveelheid te krijgen om in je haar te masseren of ben ik nu heel dom/blond?

Jasmijn
Leefwijze: veganist

Bericht door Jasmijn » za aug 29, 2009 13:14

Haren wassen? Hooguit 1 keer per maand, nu ik dreads heb :D !
Scheelt echt enorm veel werk.

Fynnya

Bericht door Fynnya » za aug 29, 2009 14:02

Ik was mn haren tussen de 1 keer per week en 1 keer per 2 weken.
De eerste dagen is het zo droog en pluizig dat ik er niks mee kan beginnen (ook kammen lukt nauwelijks), vanaf de 4e dag tot een week/anderhalve week zit het goed, daarna wordt het te vet, wat lelijk is en onkambaar.
Ik gebruik nu conditioner van lush, zo'n jungle bar, die is fijn. Maakt mn haar minder onhandelbaar in het begin, is het niet zo droog, maar dan is het na een week wel echt al vet. Ik gebruik de shampoo alleen in het bovenste deel van mn haar, dus bij mn hoofd en deel eronder, en de conditioner alleen in de punten. Daardoor is de bovenkant niet zo snel vet, en is de onderkant niet zo uitgedroogd. Werkt super.
Ik haat douchen en haren wassen, vandaar dat ik het maar weinig doe. Of eigenlijk niet het douchen zelf, dat is fijn, maar heb daarna altijd jeuk op mn huid en wordt er heel moe van. Vooral van natte haren die lang erover doen om op te drogen (die van mij zijn nogal lang) kan ik echt ziekjes van worden. Supermoe, brandend gevoel, hoofdpijn...
Sinds een tijdje heb ik een föhn en dat helpt echt.
Als mn haar nat wordt zonder shampoo (douche of regen) is het daarna altijd heel vet.
Grappig dat dat allemaal zo verschillend werkt bij iedereen.

Liadan

Bericht door Liadan » za aug 29, 2009 16:07

Ik hou juist van haar wassen. Ik heb zelf vrij lang haar, en ben wat mijn haar betreft best wel ijdel :wink: Ik maak vaak maskertjes en mistjes voor mijn haar en ik ben zo'n beetje verslaafd aan het kopen van lekker geurende shampoos en conditioners :lol:
Sinds ik veganist ben is mijn haar wel een stuk dunner geworden en glanst het minder.. maak me er best wel zorgen over :?

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » zo aug 30, 2009 9:11

Ben ook dol op haartjes wassen en douchen,
iedere dag doe ik het wel.

Soms gebruik ik shampoo bars van de Lush, ben zelf ook wel vel van de Jungle en van die witte kokos shampoo ,ik vergeet de naam steeds, en soms ook gewoon ordinaire kruidvat shampoo.
Zou eigenlijk wel shampoo en cremespoeling willen zonder chemische zooi maar die zijn weer zo duur dat ik ze niet iedere dag durf te gebruiken :?

Maar Liadan dat is wel vervelend. Kom je niet bepaalde voedingsstoffen tekort? Misschien eventje nagaan haar dat dunner wordt lijkt me geen goed teken :(

Marla

Bericht door Marla » zo aug 30, 2009 10:14

Oceana schreef:
Die shampoo bars van Lush zien er wel leuk uit, maar welke kies je? Er zijn er zoveel? En hoe gebruik je die? Volgens mij is het een hele klus om een degelijke hoeveelheid te krijgen om in je haar te masseren of ben ik nu heel dom/blond?
Elke shampoo bar heeft weer een andere werking dus je kan kijken welke het beste bij je haartype past. Mijn haar is best makkelijk dus ik gebruik gewoon degene die ik lekker vind ruiken ;)
Ik ben zelf het meeste fan van de Karma Komba, die ruikt heel lekker en mijn haar wordt er lekker zacht van. Het gebruik is heel makkelijk, je maakt je haar nat en dan ga je een paar keer met die bar over je haar. Er komt heel veel schuim af en dat masseer je in je haar.

Oceana

Bericht door Oceana » zo aug 30, 2009 10:46

Marla schreef:
Oceana schreef:
Elke shampoo bar heeft weer een andere werking dus je kan kijken welke het beste bij je haartype past. Mijn haar is best makkelijk dus ik gebruik gewoon degene die ik lekker vind ruiken ;)
Ik ben zelf het meeste fan van de Karma Komba, die ruikt heel lekker en mijn haar wordt er lekker zacht van. Het gebruik is heel makkelijk, je maakt je haar nat en dan ga je een paar keer met die bar over je haar. Er komt heel veel schuim af en dat masseer je in je haar.
Ik heb flut-haar dus een beetje degelijke shampoo is wel lekker. Bovendien krijg ik van veel dingen jeuk (heb van Lush ook de shampoo voor blond haar in een potje en daar ga ik half dood van), dus moet wel even gaan kijken (en ruiken) dan!
Zit een winkel in Den Haag geloof ik, als ik er de volgende keer ben ga ik eens rondneuzen.

Thanks voor de uitleg van het gebruik, klinkt makkelijk!

Liadan

Bericht door Liadan » zo aug 30, 2009 11:51

Annika schreef: Maar Liadan dat is wel vervelend. Kom je niet bepaalde voedingsstoffen tekort? Misschien eventje nagaan haar dat dunner wordt lijkt me geen goed teken :(
Ik had een tijdje geleden bloedonderzoek gedaan en alles was eigenlijk wel in orde, alleen de ijzer was aan de lage kant maar niet heel erg. De huisarts raadde me ook nog aan om genoeg eiwitten en omega-3 binnen te krijgen, maar dat doe ik zoiezo al. Ze zei ook dat je haar van nature kan veranderen qua structuur, en dat het ook dunner kan worden door stress. Ik denk eerlijk gezegd dat het wel met stress te maken kan hebben maar het is wel toevallig dat het zo is sinds ik veganist ben.
Maar mijn haar is niet heel ernstig eraan toe ofzo, hoor. Alleen ik merk zelf gewoon een duidelijk verschil met hoe het eerst was.

Marla

Bericht door Marla » zo aug 30, 2009 12:28

Je zou een pot biergist tabletten kunnen kopen, dat is goed voor je haar en huid. Bij de hema verkopen ze ze in ieder geval maar volgens mij heeft elke drogist het ook wel, is volgens mij altijd wel veganistisch (maar check toch voor de zekerheid het potje maar ;)).

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » zo aug 30, 2009 14:25

Liadan schreef:
Annika schreef: Maar Liadan dat is wel vervelend. Kom je niet bepaalde voedingsstoffen tekort? Misschien eventje nagaan haar dat dunner wordt lijkt me geen goed teken :(
Ik had een tijdje geleden bloedonderzoek gedaan en alles was eigenlijk wel in orde, alleen de ijzer was aan de lage kant maar niet heel erg. De huisarts raadde me ook nog aan om genoeg eiwitten en omega-3 binnen te krijgen, maar dat doe ik zoiezo al. Ze zei ook dat je haar van nature kan veranderen qua structuur, en dat het ook dunner kan worden door stress. Ik denk eerlijk gezegd dat het wel met stress te maken kan hebben maar het is wel toevallig dat het zo is sinds ik veganist ben.
Maar mijn haar is niet heel ernstig eraan toe ofzo, hoor. Alleen ik merk zelf gewoon een duidelijk verschil met hoe het eerst was.
Vervelend, en vreemd :S

Jippia

Bericht door Jippia » di sep 29, 2009 10:52

Ik douche me iedere morgen en was dan ook mijn haar. Ik heb ook wel minder vaak gewassen, maar na twee dagen wilde mijn haar niet zoals ik wilde of het werd heel vettig. Toen ben ik elke morgen gaan douchen en dat doe ik nu al een jaar of twaalf. Ik wil schoon en fris op mijn werk aankomen. Mijn haar wordt gewoon snel vettig en plakkerig, vroeger als tiener toen ik lang haar had en ook nu ik kort haar heb. Ik voel me helderder en wakkerder, dus ga ik er gewoon lekker mee door. :)

Ananas

Bericht door Ananas » di okt 27, 2009 20:11

Ik douche in de winter maar om de dag, omdat ik dan warmer douche (het is koud in de badkamer) en ik heb een zeer droge huid. Nou is daar bodylotion voor, maar ik heb geen zin om elke dag helemaal in te gaan smeren. Ik denk ook dat het beter is voor m'n huid om even rust te hebben.
Haren wassen doe ik nu 2 x in de week maar ik wil eigenlijk afbouwen. Ik zag onlangs in een documentaire van LLink een vrouw die helemaal geen cosmetica gebruikte. Lijkt me handig en praktisch, een mooi streven!

JesseL

Bericht door JesseL » wo okt 28, 2009 14:56

Wij gaan hier ongeveer om de één a twee dagen met het hele gezin tegelijk in bad. Dit bespaart lekker veel water (en energie), is gezellig en is ontspannend.
Haren wassen probeer ik niet te vaak te doen, omdat ik las en ook het idee had dat het alleen maar snel vet wordt van vaak wassen. Helaas moet ik het toch wel bijna om de dag wassen, anders vind ik het te vet. Ook gebruik ik regelmatig Head&Shoulders. Het is wel een foute shampoo, maar de enige die echt bij mij helpt tegen de roos. Ik wissel het dan wel af met andere, tot de roos weer terug is.

Mave
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Mave » ma nov 02, 2009 15:00

Haha ik ben wel kampioen douchen als ik het zo lees :p In ieder geval douch ik dagelijks, in het weekend meestal 2 x per dag en ik ga ook nog 1-2 keer per week in bad.. En elke keer was ik mijn haar dus, haha. Maar als ik 't een dag niet was zit 't heel plat en heb ik van die rare bobbels erin van het slapen, dus mijn ijdelheid dwingt me :roll:

Ik zou ook echt niet minder kunnen douchen; niks voelt zo fijn als wakker worden onder de douche/ of vanuit de douche lekker warm en rozig te gaan slapen :)

(maar ik douche wel kort.. dus voor het watergebruik valt 't wel mee denk ik).

Charlotte80
Contacteer:

Bericht door Charlotte80 » do nov 03, 2011 18:03

Ik gebruik ook soda en appelciderazijn, van alle shampoos die ik geprobeerd heb krijg ik verschrikkelijk jeuk, inclusief hypoallergene soorten. Ik was mijn haar nu ongeveer om de twee dagen, maar zou dat graag verder terugbrengen. Ik vind mijn haar er beter uitzien en voelen als ik soda en azijn gebruik dan wanneer ik shampoo gebruik. Ik verf mijn haar met henna en heb de indruk dat dat ook goed is voor mijn haar.

Voor de geur doe ik er meestal een paar druppeltjes (echt maar één of twee) essentiele olie in, meestal kaneelblad.

Plaats reactie