Verder dan alleen veganistisch eten.

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Fontanelle
Leefwijze: veganist

Re: Verder dan alleen veganistisch eten.

Bericht door Fontanelle »

volgens mij hoort sport en beweging ook nog steeds bij gezond leven, meer dan biologisch eten sowieso.

LouLou

Bericht door LouLou »

Eet je gevarieerd, ongeraffineerd?
Naar mijn idee is de meest ongezonde manier van eten iedere dag hetzelfde.....ik varieer!
Eet je biologisch?
Niet altijd
Gebruik je zeep/shampoo enzo zonder chemische bestandelen?
Ronduit nee.
Gebruik je afwasmiddel zonder chemische bestandelen (en spoel je je afwas na met schoon water)?
Nee....
En de rest van de schoonmaakmiddelen, zijn die ook plantaardig?
Vast niet...
Ik sport veel en eet geen suiker en geen alcohol...:)

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

PetraPS schreef:Hoe belangrijk vinden jullie het gezond leven naast het weglaten van dierlijke producten?

Het is voor de vitamine-opnames heel erg belangrijk dat je je lichaam gezond houdt.

Eet je gevarieerd, ongeraffineerd?
eet gevarieerd en grotendeel niet geraffineerd, maar over pannekoeken bijvoorbeeld gaat lekker poedersuiker
Eet je biologisch?
ik schat in op 80% tegenwoordig, is boven de 90% geweest
Gebruik je zeep/shampoo enzo zonder chemische bestandelen?
De eigen merken van de drogisterijen
Gebruik je afwasmiddel zonder chemische bestandelen (en spoel je je afwas na met schoon water)?
Sommige delen worden nagespoeld en wij gebruiken gewone afwas
En de rest van de schoonmaakmiddelen, zijn die ook plantaardig?
nee
Als je je voeding in balans hebt en daarbij ook zo veel mogelijk 'troep' weglaat uit je voedsel en dagelijkse bezigheden dan kan het lichaam best wel tegen een stootje :D .

Ik ben benieuwd naar jullie reacties :) .
Ik zit in een gemeng gezin, waardoor ik niet alles zelf bepaal. Ik heb eens biologische en plantaardige schoonmaakmiddelen aangeschaft, mar het resultaat is duidelijk minder. Voor mij misschien wel acceptabel, maar dat is het niet voor iedereen.
Ik ben al blij dat iedereen thuis al weer een tijdje vegetarier is.

Wen

Bericht door Wen »

Iedereen thuis vegetariër; dat is toch al heel wat (y)

jet
Moderator

Bericht door jet »

Hoi Dick,
die schoonmaakresultaten, hoe hebben jullie bepaalt dat het minder was? ik bedoel, keek je dan naar schuimvorming, of naar afwaskracht? ik vind dat namelijk erg moeilijk...

ik had namelijk gekeken naar het schuimen van het afwasmiddel, en bij van die niet biologische afwasmiddelen blijft dat lang schuimen en dat doet het biologische schoonmaakmiddel niet. Althans, dat schuimt wel een beetje , maar houdt veel sneller op met schuimen. Maar het wast daarna nog prima af, terwijl die niet-biologische afwasmiddelen niks meer schoonmaken als ze ook niet meer schuimen, zo ongeveer....

De meeste mensen die mikken eerst afwasmiddel in de teil en daarna pas water. De kraan zorgt dan voor veel lucht en oppervlaktespanning tussen de vetzuren (dat zijn de moleculen die het werk doen), waardoor je veel schuim krijgt. Het nadeel daarvan is dat je schoonmaakwerking dus ook in je schuim zit (en ik weet niet hoe jullie afwassen, maar ik was het meestal af in het water en niet in het schuim..... :mrgreen: ). Maar je kunt dus eigenlijk net zo goed pas je afwasmiddel toevoegen als je teiltje al vol is. Alleen voor je gevoel heb je dan niet of nauwelijks waskracht (want geen schuim).....
Als je eerst wel heeeeeel veel schuim had, en het houdt op een gegeven moment op, dan kan dat een aantal oorzaken hebben:
-de lucht en oppervlaktespanning gaat eruit (laat schuim een tijdje staan, en het zakt in)
-alle vetzuren zijn gebonden (vetzuren hebben zo'n kopje en staartje, waarmee ze graag aan elkaar en aan vet vuil gaan zitten)
-alle vetzuren zijn op (de moleculen zijn allemaal lekker gaan binden met het vuil, en er is nog wel vuil, maar geen schoonmaakmiddel meer om te binden)

Persoonlijk denk ik dat we ons laten beetnemen door de reclame: die zeggen schuim=afwaskracht, en dat is dus niet helemaal waar, maar je gevoel zegt van wel.... (volgens mij stoppen ze er zelfs extra stofjes in die nog meer zorgen voor schuim, om het maar wat te laten lijken :twisted: )

Bij de andere schoonmaakmiddelen (wc en wasmiddel) heb ik ook niks te klagen, want het doet zijn werk, alleen zie ik het meestal niet aan het werk, dus word ik ook niet afgeleid door schuimvorming :). Maar het resultaat is bij ons altijd schoon. Dus gelukkig klaagt hier niemand over de schoonmaakkracht...

Hoop dat je hier wat aan hebt Dick!
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Sakura
Contacteer:

Bericht door Sakura »

jet schreef:(volgens mij stoppen ze er zelfs extra stofjes in die nog meer zorgen voor schuim, om het maar wat te laten lijken :twisted: )
dat doen ze ook en biologische/ecologischere merken doen dat niet

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

M.b.t. het huishouden heb ik thuis het minder voor het zeggen. Ik maak zelf ook wel eens schoon, zoals de wc's en merk gewoon dat er duidelijk verschil is tussen het "goede" produkt en het "foute" produkt. Voor mij wel acceptabel maar niet voor mijn partner duszz.

PetraPS

Bericht door PetraPS »

Billie&Bollie schreef:Poetsprodukten, afwasprodukt: overgeschakeld van Ecover naar Sonett.
Ik ondertussen ook, Sonett heeft tenminste het ECO keurmerk. Het lijkt me meer 'naturel' dan ECOVER.
http://www.perera-smith.nl
biologische/vegan webshop

Wen

Bericht door Wen »

Waar kan je die Sonett in België kopen?

Billie&Bollie

Bericht door Billie&Bollie »

Jij woont toch ook in Limburg niet? In de bioshop in Hasselt hebben ze een ruim assortiment en je kan sommige verpakkingen laten hervullen (niet allemaal). In de bioshop in Neerpelt laat ik gewoon bestellen wat ik gebruik. Een week later is het daar.

Wen

Bericht door Wen »

Oei, nee hoor. Dat is al bijna even ver als Holland:)
Ik ben van Mechelen in de provincie Antwerpen. Maar als er een Belgische site om te bestellen is , wil ik het ook graag weten. De verzendkosten mogen wel niet te duur worden, want ik vind de produkten op zich wel duur genoeg.

Sakura
Contacteer:

Bericht door Sakura »

als ze die in de bioshop in hasselt hebben, zullen ze die waarschijnlijk ook wel in een bioshop dichter in de buurt hebben niet?

Billie&Bollie

Bericht door Billie&Bollie »

Oeps, ik dacht echt dat je van Limburg was... ja dat is inderdaad ver als je van Mechelen bent.

Ze hebben ook Sonett in die bioshop in de Otto venesiusstraat (of hoe heet die straat weer) in het centrum van Antwerpen. Je weet wel, daar aan de INNO het straatje in.

veglife

Bericht door veglife »

Dick schreef:M.b.t. het huishouden heb ik thuis het minder voor het zeggen. Ik maak zelf ook wel eens schoon, zoals de wc's en merk gewoon dat er duidelijk verschil is tussen het "goede" produkt en het "foute" produkt. Voor mij wel acceptabel maar niet voor mijn partner duszz.
Vaak is dat idd ook zo, zelf wil je er misschien iets dieper op in gaan(het middelen gebruik) maar moet je toch je weg proberen te vinden met je gezin en dat kan wel eens botsen, maar iedereen heeft haar/zijn eigen keuze hierin.

Ik probeer zoveel mogelijk biologisch te eten, maar ik haal niet zelf altijd boodschappen dus dit lukt niet altijd. Wel zo diervriendelijk.

Plaats reactie