Verder dan alleen veganistisch eten.

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Marla
Leefwijze: veganist

Re: Verder dan alleen veganistisch eten.

Bericht door Marla » ma mar 24, 2008 16:22

Als ik er eens over nadenk dan eet ik volgens mij gezonder dan ik altijd denk....heel veel dingen zijn zo vanzelfsprekend dat ik dat niet eens als gezond beschouw, maar gewoon als lekker :)

Marla

Bericht door Marla » ma mar 24, 2008 16:30

jet schreef: Ik gebruik Urtekram shampoo, en we hebben hier nog Ecover shampoo staan. Ik gebruik Original Source doucheschuim, erg lekker (zou wel leuk zijn als ze er meer geurtjes van hadden, maar dat is een onderwerp voor een ander topic :))
Volgens mij is die Original Source niet eens zo heel veel beter dan de meeste doorsnee dingen maar ik weet er nog niet genoeg van af. Toevallig las ik gister een artikel in 'Goodies' over alle troep die ze in cosmetica stoppen en daar stond ook bij dat heel veel producten een groen imago hebben terwijl het net zo'n rotzooi is als de reguliere producten. Ik ging net dus maar eens een fles OS douchegel bestuderen en ik zie toch wel een hele hoop 'vage' ingredienten.
Ik gebruik zelf Lush maar ik geloof dat dat ook niet helemaal 100% ok is, ze gebruiken wel veel natuurlijke ingredienten maar ook een aantal conserveringsmiddelen die niet zo gezond zijn.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » di mar 25, 2008 8:24

Een paar jaar geleden ben ik gestopt met douchegel. Bevalt goed, want nu heb ik niet meer zo'n last van een droge huid en ben net zo schoon. Ik ben nog wel op zoek naar een goede shampoo die vegan is, zonder giftige chemicaliën en waar mijn haar zacht van blijft. Ik heb een shampoo van Urtekram gebruikt, maar daar werd mijn haar giga droog van. Idem met shampoo van de Hema.Ik gebruik nu een huismerk van Trekpleister. Daar zitten naar mijn smaak erg veel giftige stoffen in al bevalt die verder wel goed.
Hoe zijn jullie ervaringen met de shampoo die je bij vegalife kunt bestellen? En is er een shampoo van Urtekram waar jullie goede ervaringen mee hebben? Ik ga misschien wel wat teveel :offtopic: nu.
Ik hoor graag van jullie.

Marla

Bericht door Marla » di mar 25, 2008 9:38

Ik ben zelf groot fan van de shampoo-bars van Lush. Je hebt dan een blokje shampoo ipv vloeibaar spul. Op die manier heb je geen verpakkingsmateriaal nodig dus dat is al beter voor het milieu en ik vind het ook gewoon heel handig. Met normale shampoo had ik altijd een conditioner nodig maar met deze dingen helemaal niet meer, mijn haar is zacht genoeg.

PetraPS

Bericht door PetraPS » di mar 25, 2008 12:10

Marla schreef:....heel veel dingen zijn zo vanzelfsprekend dat ik dat niet eens als gezond beschouw, maar gewoon als lekker :)
:D (y)
http://www.perera-smith.nl
biologische/vegan webshop

Anna

Bericht door Anna » di mar 25, 2008 13:05

ik eet gezond, maar ook heel ongezond. dat wil zeggen: veel groente, fruit, granen ed., maar ook veel suiker...zeker sinds ik cupcakes heb ontdekt!

verder kopen we al ons eten in de bio-winkel en ook zo veel mogelijk andere dingen, zoals potgrond en zaden, shampoos en zeep.

koekjes kopen we niet in de bio-winkel, want daar zit meestal honing of roomboter in.
ik twijfel ook weleens tussen een pot witte bonen uit de bio-winkel en de reguliere winkel. in de een zit honing, voor de ander zijn waarschijnlijk allerlei bestrijdingsmiddelen gebruikt. ik ga dan toch voor de pot zonder honing, je zou het natuurlijk beter helemaal niet kunnen kopen :roll:

we zijn een tijd geleden overgestapt op wasnoten, maar wij hebben geen groenbak, en om het afval nu voor mijn ouders op te sparen gaat me te ver. bovendien kon ik er niet goed achterkomen hoe die wasnoten geteeld worden. zijn ze biologisch, fair-trade etc...weet iemand daar meer van?

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur » di mar 25, 2008 16:46

Annika-Ayla: ik gebruik shampoo van Urtekram met meidoorn (voor vet haar) en die bevalt goed. Ik heb ook 'the blonde' van Lush, dat is een klont shamppo, die is ook erg fijn maar minder geschikt voor vet haar. Soms, als ik uitgebreid douche, was ik mijn haar met allebei (niet zo milieuvriendelijk volgens mij...), dat geeft toch wel het beste resultaat.

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » di mar 25, 2008 18:53

Bedankt voor jullie reacties. Lush lijkt me wel wat, alleen jammer dat er geen winkel in mijn omgeving is die het verkoopt. En ik koop dit liever niet via internet. Ik wil graag weten hoe het ruikt.
Als ik bij de ekowinkel ben dan zal ik kijken naar het assortiment van Urtekram. Ik heb het idee dat er nu meer keus is dan een tijdje terug.

Billie&Bollie

Bericht door Billie&Bollie » do mar 27, 2008 20:48

Ik gebruik shampoo van lavera, die met amandelmelk. Heeft vegan-keurmerk, en is zeer goed voor mijn gevoelige huid.
Douchegel heb ik van weleda, zitten ook geen dierlijke spullen in (is voor baby's, calendula-lijn), ik heb een heel gevoelige huid en als ik deze gebruik heb ik minder jeuk.
Make-up en verzorgingsprodukten: lavera, weleda en lush. Alles vegan. Lush ruikt heel lekker, maar er zitten van die parabenen in en die probeer ik te vermijden (in sommige produkten toch). Dus ik overdrijf niet met lush. Haargel heb ik al enkele keren van Fuente besteld, is dierproefvrij en vegan en bevat geen schadelijke stoffen. Ik krijg er ook geen jeuk van. Alleen vervelend dat je het altijd via internet moet bestellen, want hier is nergens een verkooppunt...
Poetsprodukten, afwasprodukt: overgeschakeld van Ecover naar Sonett. En ik heb vandaag voor de eerste keer wasnoten gebruikt.
Wat voeding betreft: ik probeer vooral gezond te eten, biologisch indien mogelijk maar dit is zeker geen voorwaarde. Ik gebruik wel suiker, maar eigenlijk alleen als ik iets bak. Koffie drink ik niet, af en toe thee. Frisdrank probeer ik te beperken tot whole earth Cola en af en toe ice tea als ik echt zin heb in iets anders dan water. Maar over het algemeen drink ik vooral water.

Wen

Bericht door Wen » za mar 29, 2008 21:15

Ik heb heel heel veel voedselallergiën. Dus ik eet niet echt gevarieerd. Maar ik kan niks ongezond eten, dan ben ik direct ziek :D
Volgende maand ga ik naar een NAET dokter die allergieën behandelt. Ik ben eens benieuwd.
Ik stond altijd vol pukkels op mijn rug (ik ben bijna 30) en als ik mij met iets anders dan de zeep van Weleda waste had ik jeuk. Maar nu heb ik echt iets super gevonden waar ik zowel lichaam als mijn haar mee was. Namelijk zeepkruid. Het is een kruid dat wordt getrokken en dan was je je puur met dat kruid, het schuimt en je bent proper en al mijn pukkels zijn verdwenen. Ook in de douchegel van ecover zitten schadelijke stoffen.
Ik koop het hier in een plaatselijke winkel, waar ik een cursus natuurlijke huidverzorging heb gevolgd.
Ik doe mijn was met froggy of ecover. Wie weet er nog goede produkten voor in de wasmachine?

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » zo mar 30, 2008 6:25

Bij de donkere was gebruik ik huishoudazijn als wasmiddel.

Wen

Bericht door Wen » zo mar 30, 2008 13:59

En verder niks daarbij? Is dat goenoeg om proper te zijn?
Lijkt me wel een gezonde en goedkope oplossing anders.

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » zo mar 30, 2008 17:43

Als de vuile was niet al te smerig is, dan lukt dit goed. En er zit vaak nog een beetje wasmiddel in de machine zelf. De was ruikt wel een beetje naar azijn, maar ik hang de was toch op zolder met twee ramen open. Voordeel van azijn vind ik ook dat er nu veel minder vaak van die witte wasmiddelvlekken op de schone, donkere was zit.

Mave
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Mave » zo mar 30, 2008 21:44

@ Wen: hoe heet dat kruid? Of zit dat niet in een verpakking of zo?

Ik moet bekennen dat ik niet zo (meer, voorheen wel) bewust bezig ben... Eet het liefst bio maar 't komt er niet veel van aangezien mijn mams de boodschappen doet.
Het liefst gebruik ik wel cosmetica van Lush, Weleda, een duits merk dat shampoo's heeft (kan niet op de naam komen.. iets met de B geloof ik : is iig heel fijn)
Ik eet wel gezond en gevarieerd en probeer te letten op suiker en zo. Sport ook geregeld en probeer genoeg buiten te komen.
De afwas gebeurt hier met de vaatwasser en zo'n blokje daarin en voor schoonmaak wordt er het reguliere gebruikt, dus da's niet zo best natuurlijk. Maar goed als ik op mezelf woon volgend jaar oid ga ik daar zeker op letten: al die chemische troep vind ik niks.

Nu ik er zo over nadenk ben ik niet zo heel bewust bezig :p Maar eerlijk gezegd vind ik 't ook wel lekker om soms een dag voor de tv te hangen met een fles cola light enzo. Was voorheen heel fanatiek met bewust-zijn maar 't is ook wel lekker om dat even los te kunnen laten. Hoewel ik me er wel weer mee bezig wil houden daar al die chemische troep toch erg slecht is.

Wen

Bericht door Wen » zo mar 30, 2008 22:00

Dat is een zeep, die gemaakt is van enkel zeepkruid. Het schuimt ook een beetje en dat is wel tof.
In een boekje dat we met de post kregen stond een cursus natuurlijke huidverzorging. Ik ben hem gaan volgen en daar werd dat zeepkruid aangeraden, omdat daar niks onnatuurlijks in zit. Ik gebruikte daarvoor zeep van Weleda, maar sinds ik dat zeepkruid gebruik zijn mijn pukkels verdwenen. Ik koop de zeep bij http://www.natuurbalans.be" target="_blank
't Is wel lastig als je bij je ouders woont , dan kopen zij wat ze willen natuurlijk.

Extra reden voor natuurzepen bij het kuisen zijn mijn poezen.Ik zou ook nooit willen dat ze over een net gepoetste vloer lopen met chemische zeep en dan hun pootjes wassen.
In de vaatwasmachine gebruik ik ook ecover blokjes. Er staat op de verpakking dat het geen schadelijke residu's achterlaat.

Mave
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Mave » zo mar 30, 2008 22:05

Klinkt goed! Dat ga ik eens opzoeken. Ik heb vaak een heel droge huid, helpt het daar ook goed tegen?

PetraPS

Bericht door PetraPS » zo mar 30, 2008 22:08

Annikka-Ayla schreef: Voordeel van azijn vind ik ook dat er nu veel minder vaak van die witte wasmiddelvlekken op de schone, donkere was zit.
Hoe krijg je dat dan voor elkaar? Ik was veel zwarte kleding en dat heb ik nog nooit gezien.
Mave schreef: Maar eerlijk gezegd vind ik 't ook wel lekker om soms een dag voor de tv te hangen met een fles cola light enzo.
Welja....kan best! :D

Ik heb vandeweek koekjes gebakken met de jongens, speltmeel, rietsuiker en vegamargarine...dus beter dan de ongezonde koekjes uit de supermarkt, maar achteraf gezien hebben we met z'n drietjes 150 gram vet naar binnen gewerkt in 1 dag :? ......maar ja....moet af en toe kunnen :lol: .

Wen, ik ga die zeep ook proberen, lijkt me wel wat!

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » ma mar 31, 2008 6:36

@PetraPs
Ik heb een wasmachine die heel zuinig is met water en daardoor spoelt ie niet altijd even best.

Wen

Bericht door Wen » ma mar 31, 2008 14:53

Ik heb ook een droge huid en daar doet het niks voor, maar ik vind dat het ook niet uitdroogt.

PetraPS

Bericht door PetraPS » di apr 01, 2008 12:26

Annikka-Ayla schreef:Ik heb een wasmachine die heel zuinig is met water en daardoor spoelt ie niet altijd even best.
Geen wasmiddel, geen water.....je doet wel de stekker in het stopcontact? Of doe je de was er alleen even in voor het idee :lol: .

Groetjes! (grapje hè :wink: )

Plaats reactie