Verder dan alleen veganistisch eten.

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
PetraPS
Leefwijze: veganist

Verder dan alleen veganistisch eten.

Bericht door PetraPS » vr mar 21, 2008 9:28

Hoe belangrijk vinden jullie het gezond leven naast het weglaten van dierlijke producten?

Het is voor de vitamine-opnames heel erg belangrijk dat je je lichaam gezond houdt.

Eet je gevarieerd, ongeraffineerd?
Eet je biologisch?
Gebruik je zeep/shampoo enzo zonder chemische bestandelen?
Gebruik je afwasmiddel zonder chemische bestandelen (en spoel je je afwas na met schoon water)?
En de rest van de schoonmaakmiddelen, zijn die ook plantaardig?

Als je je voeding in balans hebt en daarbij ook zo veel mogelijk 'troep' weglaat uit je voedsel en dagelijkse bezigheden dan kan het lichaam best wel tegen een stootje :D .

Ik ben benieuwd naar jullie reacties :) .
http://www.perera-smith.nl
biologische/vegan webshop

Marla

Re: Verder dan alleen veganistisch eten.

Bericht door Marla » vr mar 21, 2008 10:43

Ik denk dat ik qua gezond eten beter scoor dan de gemiddelde vleeseter maar slechter dan de gemiddelde veganist. :lol:

Ik koop niet alles biologisch, ik doe de meeste boodschappen gewoon in de supermarkt en wat ik koop hangt af van mijn bui en het aanbod. Ik probeer er de laatste tijd wel meer op te letten dat de groente die ik koop niet van de andere kant van de wereld komt maar ik vind het soms nog erg lastig. Vaak heb ik al in mijn hoofd wat ik wil maken en als ik dan in de supermarkt sta heb ik geen zin meer om mijn plannen te wijzigen.

Ik let overigens totaal niet op suiker. Nou gebruik ik het niet in mijn koffie of thee en ik drink ook amper frisdrank, dus dat scheelt wel iets, maar als ik cupcakes ga bakken dan wil ik dat ze lekker zoet zijn dus dan houd ik me gewoon aan het recept.

Qua schoonmaakmiddelen gebruiken we over het algemeen wel biologisch alleen vind ik het lastig nu ecover is afgevallen.

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur » vr mar 21, 2008 12:40

Ik heb het ongeveer hetzelfde als Marla: het hangt wat af van mijn bui. Ik koop regelmatig biologisch, maar lang niet altijd (zeker niet aan het einde van de maand :roll: ), kies meestal volkorenproducten, zoek bij schoonmaakmiddelen en shampoo ook naar een eko-variant. En voor mijn gebruik van suiker verwijs ik je ook naar Marla's bericht ;)

PetraPS

Bericht door PetraPS » vr mar 21, 2008 13:19

Marla,
hoezo is ecover afgevallen?
Er zijn toch een hoop producten van ecover die helemaal plantaardig zijn?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr mar 21, 2008 14:01

Gezond.. ik denk dat ik misschien gezond eet voor een groot deel, maar voel me de laatste tijd niet zo gezond, maar dat heeft andere oorzaken.

Ik eet denk nog te veel met allerlei suikers, daar moet ik eens proberen minder mee te doen. Ik zou ook minder van die sojadrinks moeten nemen en vaker meer water drinken.

Ik probeer zoveel mogelijk biologisch te eten. Het heeft mijn voorkeur. Veel dingen zijn standaard biologisch, zoals de vruchtensappen, de vegan burgers enzo, de pasta's, de sauzen.

Maar alles biologisch lukt me gewoon niet, omdat ik hier in de buurt niet alles kan krijgen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr mar 21, 2008 14:04

PetraPS schreef:Marla,
Ecover moet bepaalde dingen testen volgens de wet. En omdat ze het dus niet kunnen uitsluiten dat ze in de toekomst dierproeven moeten doen worden ze nu gemeden.

De dierproeven gaan over een milieutest waarbij gekeken word of de stoffen slecht zijn voor het waterleven. Ze gebruiken daar watervlooien voor. Een andere test waarvoor bloed nodig was zal geleverd worden door de directeur die vrijwillig voor die test bloed afstaat.

melancholy

Bericht door melancholy » vr mar 21, 2008 14:37

Vegantastic schreef:
De dierproeven gaan over een milieutest waarbij gekeken word of de stoffen slecht zijn voor het waterleven. Ze gebruiken daar watervlooien voor. Een andere test waarvoor bloed nodig was zal geleverd worden door de directeur die vrijwillig voor die test bloed afstaat

Als dat de enige proeven zijn, en een bedrijf zo haar best doet om maar geen dierproeven te hoeven uitvoeren, ben ik in ieder geval niet van plan om Ecover te gaan boycotten.
Als het daar bij blijft dan.

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » vr mar 21, 2008 14:55

Ik eet wel gevarieerd, maar niet ongeraffineerd, ik gebruik wel suiker(wel biologisch) in baksels, maar normaliter gebruik ik agave siroop... maar ik eet wel koekjes (vd natuurwinkel) en chips (heel soms). Frisdrank drink ik niet... maar een vegan oreotje sla ik niet af :mrgreen:
Ik probeer wel zo puur mogelijk te eten, dat gaat ook best ver, voorgepelde spruitjes ofzo koop ik al niet (iets psychisch) dat doe ik liever zelf. Ik wil wel echt zien waar het vandaan komt, saus uit een potje vind ik al Het ligt ook wel aan mijn bui eigenlijk....

Eet je biologisch?

90%

Ik denk het wel, ik ben daar wel op aan het letten. Enkel nog Lush. Dr. Hauschka mascara.

Gebruik je afwasmiddel zonder chemische bestandelen (en spoel je je afwas na met schoon water)?

Ja.

Ja. Mijn wasmiddel ook, en ik stap als het op is over op wasnoten.
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Marla

Bericht door Marla » vr mar 21, 2008 15:25

Vegantastic schreef:
Ecover moet bepaalde dingen testen volgens de wet. En omdat ze het dus niet kunnen uitsluiten dat ze in de toekomst dierproeven moeten doen worden ze nu gemeden.

De dierproeven gaan over een milieutest waarbij gekeken word of de stoffen slecht zijn voor het waterleven. Ze gebruiken daar watervlooien voor. Een andere test waarvoor bloed nodig was zal geleverd worden door de directeur die vrijwillig voor die test bloed afstaat.
Ze gebruikten toch konijnenbloed voor die testen?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr mar 21, 2008 15:45

Marla schreef:Ze gebruikten toch konijnenbloed voor die testen?
Het was een test waar normaal gesproken konijnenbloed voor gebruikt werd. Maar de directeur van ecover had aangegeven dat hij wel dat beetje bloed zou afstaan voor die test, zodat er geen konijnenbloed gebruikt hoefte te worden.

Dus het gaat alleen om de Daphnia test, waar volgens ecover geen alternatief voor zou bestaan.
En ze willen zeker weten dat het geen invloed heeft op het milieu waar de stoffen uit ecover in terecht komen via riolering enzo.

Marla

Bericht door Marla » vr mar 21, 2008 16:19

Vegantastic schreef:
Marla schreef:Ze gebruikten toch konijnenbloed voor die testen?
Het was een test waar normaal gesproken konijnenbloed voor gebruikt werd. Maar de directeur van ecover had aangegeven dat hij wel dat beetje bloed zou afstaan voor die test, zodat er geen konijnenbloed gebruikt hoefte te worden.

Dus het gaat alleen om de Daphnia test, waar volgens ecover geen alternatief voor zou bestaan.
En ze willen zeker weten dat het geen invloed heeft op het milieu waar de stoffen uit ecover in terecht komen via riolering enzo.
Ik heb het net even opgezocht.
Ze hebben die test met het konijnenbloed wel degelijk gedaan omdat ze het ethisch niet verantwoord vonden om dat met mensen bloed te doen (omdat er een tekort is aan donor bloed). Ze hebben aangegeven dat ze de test nu al twee jaar niet meer hebben gedaan en dat inderdaad voortaan de directeur het bloed gaan geven. Kortom, ze deden die test wel, ook toen ze het vegan-logo hadden.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr mar 21, 2008 16:26

Marla schreef:Ik heb het net even opgezocht.
Ze hebben die test met het konijnenbloed wel degelijk gedaan omdat ze het ethisch niet verantwoord vonden om dat met mensen bloed te doen (omdat er een tekort is aan donor bloed). Ze hebben aangegeven dat ze de test nu al twee jaar niet meer hebben gedaan en dat inderdaad voortaan de directeur het bloed gaan geven. Kortom, ze deden die test wel, ook toen ze het vegan-logo hadden.
Ah ok.. had ik het verkeerd begrepen.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » vr mar 21, 2008 18:03

PetraPS schreef: Hoe belangrijk vinden jullie het gezond leven naast het weglaten van dierlijke producten?

Ik wil best een beetje gezond leven, maar het is 'maar een aspect' van het leven. Naast gezond leven wil ik ook graag 'lekker' leven. Daar hoort wat gemak bij en lekkere dingen. Lekkere dingen zijn niet altijd gezond. Bovendien geloof ik niet zo heel erg in 'absoluut' gezond/ongezond. Suiker (geraffineerde) zal in zijn algemeenheid misschien wel ongezond zijn, maar dat hoeft niet te betekenen dat je er helemaal niets van binnen mag krijgen om toch gezond te kunnen leven. Daarnaast: wanneer je bepaalde ingredienten schrapt uit je dieet ivm gezondheid, heb ik vaak het idee dat het nog moeilijker en daardoor misschien wel in praktisch opzicht onmogelijk, om aan andere voedingsstoffen te komen. Er zijn veel voedseltheorieen, en er is veel onderzoek gedaan, maar ik krijg vaak de indruk dat het daardoor allemaal veel zwart-witter gemaakt wordt, dan dat het eigenlijk is.
Vooralsnog vind ik ethische redenen het belangrijkst, gezondheid is leuk, maar ik geloof dat ik lekker minstens zo belangrijk vindt. En dan kan je natuurlijk zeggen: gezond kan heel lekker zijn. Ja, dat klopt misschien wel, maar ongezond is soms nog veel lekkerder! Daarbij komt, denk ik, omdat ik eigenlijk nooit ziek ben, er niet echt een reden is voor mij om gezonder te gaan leven. Ik wil me graag goed voelen, en daarvoor moet je gezond zijn, en zolang ik me goed voel, is er weinig noodzaak om gezonder te gaan leven. Vind ik ook niet nodig dus.

Dus:
PetraPS schreef: Eet je gevarieerd, ongeraffineerd?

Gevarieerd omdat het lekker is, en niet ongeraffineerd.
PetraPS schreef: Eet je biologisch?

Zoveel mogelijk, maar niet in de eerste plaats vanwege mijn eigen gezondheid.
PetraPS schreef: Gebruik je zeep/shampoo enzo zonder chemische bestandelen?

Ik gebruik vegan shampoo, wat er verder in zit maakt me niet uit.
PetraPS schreef: Gebruik je afwasmiddel zonder chemische bestandelen (en spoel je je afwas na met schoon water)?
zelfde als hierboven. Ik spoel niets af, ik laat de afwas drogen op het rekje en gebruik het de volgende dag.
PetraPS schreef: Als je je voeding in balans hebt en daarbij ook zo veel mogelijk 'troep' weglaat uit je voedsel en dagelijkse bezigheden dan kan het lichaam best wel tegen een stootje :D .

Mijn lichaam kan sowieso wel tegen een stootje. misschien kan het juist wel tegen een stootje omdat ik er niet zoveel moeite voor doe om het 'schoon' te houden. ;)

PetraPS

Bericht door PetraPS » za mar 22, 2008 21:55

Interessant om te lezen.....jullie reacties :) .

Over de ecover producten, nou! erg goed van die directeur zeg!
En het is dus meer een keurmerk-probleempje dan een ingrediënt-probleempje.
Die watervlooien, ach......ik heb net nog een spinnetje gedood (of mag ik dan niet meer op het forum hier komen :lol: ).

Ik blijf het dan ook lekker gebruiken, ben blij dat het er is.

Apraxia

Bericht door Apraxia » za mar 22, 2008 22:24

Ik eet heel gevarieerd. Niet altijd ongeraffineerd.
Eet je biologisch?
Nee.
Soms.
Ik gebruik dat van Klok. Is dat helemaal vrij van chemische bestanddelen? Zowel afwasmiddel als vaatwastabletten. Ik spoel altijd alles na.
Niet zuiver plantaardig want er zitten wel chemische ingrediënten in maar er zitten geen dierlijke ingrediënten in (als het goed is).
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » zo mar 23, 2008 8:40

Wij eten zoveel mogelijk biologisch, zonder geraffineerde suiker en zonder e-nummers. Soms wel geraffineerd, we vinden witte rijst en pasta lekkerder dan de volkoren versie.
Gif probeer ik steeds meer uit mijn huis te mijden. Ik gebruik Klok wasmiddel zonder parfum, ik maak steeds meer schoon met soda, huishoudazijn en zachte zeep en koop soms ecover producten. Ik ga overstappen op Klok afwasmiddel, nu heb ik nog een Lidl fles staan en die maak ik eerst op.
In ons gezin hebben we ondertussen wel gemerkt dat we gevoeliger zijn geworden voor giftige stoffen. Snel uitslag in het gezicht of we gaan hoesten, snotteren. En ik vind het nu vaak storend als mensen veel parfum ophebben of sterk naar wasverzachter.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » ma mar 24, 2008 7:48

In biologische verzorgingsproducten kunnen kankerverwekkende stoffen voorkomen. Op deze link http://www.catheolson.blogspot.com/" target="_blank kun je hierover lezen bij de posting van 14 maart.

Veg_eric

Bericht door Veg_eric » ma mar 24, 2008 9:33

PetraPS schreef: Eet je gevarieerd, ongeraffineerd?
Ik eet redelijk gevarieerd en ik neem aan dat ik redelijk ongeraffineerd voedsel eet.
PetraPS schreef: Eet je biologisch?
biologisch desembrood, pindakaas, tahin etc, rijst, bulghur, quinoa, gierst, linzen, amaranth, enz
Groenten zijn niet altijd biologisch omdat wat de natuurwinkel heeft er niet altijd goed/vers uitziet.
Biologische ketchup van de albert heijn omdat daar "tenminste" echte suiker in zit, lijkt me beter dan hcfs.
PetraPS schreef: Gebruik je zeep/shampoo enzo zonder chemische bestandelen?
Ik gebruik urtekram shampoo en een soort klei-zeep van de natuurwinkel
PetraPS schreef: Gebruik je afwasmiddel zonder chemische bestandelen (en spoel je je afwas na met schoon water)?
Sonnet afwasmiddel en ik spoel goed na onder de hete kraan, Ecolino waspoeder voor m'n kleren.
PetraPS schreef: En de rest van de schoonmaakmiddelen, zijn die ook plantaardig?
Ik gebruik heel vaak gewoon het afwasmiddel om dingen schoon te maken.

Veg_eric

Bericht door Veg_eric » ma mar 24, 2008 10:04

Ik drink trouwens ook geen koffie, maar groene thee en gebruik eigenlijk geen suiker. (behalve als ik bv. cupcakes maak)

jet
Moderator

Bericht door jet » ma mar 24, 2008 15:09

Het is voor de vitamine-opnames heel erg belangrijk dat je je lichaam gezond houdt.
Dat klopt, maar andersom is het ook zo, dat als je bijvoorbeeld een ziekte wilt bevechten (je lichaam is dan ziek) je ook veel vitamines en andere stoffen nodig hebt.
Eet je gevarieerd,
Jazeker. Ik vind koken leuk, dus ik probeer ook veel dingen uit. Alleen als ik minder tijd heb, dan komt de gevarieerdheid nog wel eens in de verdrukking
ongeraffineerd?
Zoveel mogelijk. In bepaalde producten die je in de winkel koopt zitten wel ongeraffineerde dingen, maar dat probeer ik te vermijden.
Eet je biologisch?
Niet volledig, maar wel grotendeels. Als ik tijd heb om boodschappen te doen bij de natuurwinkel, dan is het wel allemaal biologisch. Als niet, dan hangt het er vanaf wat ik biologisch (en Fair Trade) kan krijgen. Bij AH en Jumbo in elk geval biologisch broodbeleg, aardappeltjes, rijst, brood (voor de rest van het huis) etc.
Ik gebruik Urtekram shampoo, en we hebben hier nog Ecover shampoo staan. Ik gebruik Original Source doucheschuim, erg lekker (zou wel leuk zijn als ze er meer geurtjes van hadden, maar dat is een onderwerp voor een ander topic :))
We zijn nu bezig met de laatste fles Ecover citroen. Het scheen dat het niet meer veganistisch was, dus straks wel op zoek naar iets nieuws. Ik vergeet wel eens na te spoelen, maar dan krijg ik op mn kop van de afdroger :)
Ook hier Ecover wat we in huis hebben (ze hadden ooit zo'n pakket met allerlei Ecover producten in de aanbieding). Ook heb ik groene zeep in huis, azijn en soda.
Wasmiddel is ook van Ecover (nee, ik maak geen reclame voor ze :) en ik gebruik nooit wasverzachter (het enige waarbij ik dat 'mis' is het wassen van knetterende fleecedingen die dan statisch blijven). Heb er over gedacht om van die was'ballen' te kopen, maar ik vond de aanschaf te duur om het 'voor de gein' te proberen.

Verder drink ik weinig koffie. Ik drink vooral Cichorei (Pacha) en kruidenthee en dergelijke, zonder suiker (de enige suiker die ik in huis heb is rietsuiker voor het bezoek :)). Ons wc papier is van 'Danke', energie in huis van Greenchoice. Rijst en pasta zoveel mogelijk volkoren/zilvervlies, maar omdat de pasta glutenvrij moet zijn, en ik dat niet altijd kan krijgen soms ook 'gewone' rijst of pasta (maismeel, dus niet volkoren, of witte rijstmeel). Kattebakkorrels zijn biologisch afbreekbaar (van dat houtspul) alleen het kattevoer komt van de dierenarts en is dus noch biologisch, noch veganistisch, helaas.....
Een keer in 2 weken wordt er met het huis 'fastfood' (frietjes, falafel, thuisbezorgd door een keten of iets dergelijks) gegeten, en dan mis ik gelijk m'n groenten. Vaak neem ik dan stiekem een vitaminepilletje uit een soort schuldgevoel.
Ik probeer ook veel buiten te komen, maar dat gaat vanwege studie en werk ook niet altijd, dan probeer ik in elk geval nog even vrijwel elke dag een minuut of 10 buiten te lopen.
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Plaats reactie