Het is voor de vitamine-opnames heel erg belangrijk dat je je lichaam gezond houdt.
Dat klopt, maar andersom is het ook zo, dat als je bijvoorbeeld een ziekte wilt bevechten (je lichaam is dan ziek) je ook veel vitamines en andere stoffen nodig hebt.
Eet je gevarieerd,
Jazeker. Ik vind koken leuk, dus ik probeer ook veel dingen uit. Alleen als ik minder tijd heb, dan komt de gevarieerdheid nog wel eens in de verdrukking
ongeraffineerd?
Zoveel mogelijk. In bepaalde producten die je in de winkel koopt zitten wel ongeraffineerde dingen, maar dat probeer ik te vermijden.
Eet je biologisch?
Niet volledig, maar wel grotendeels. Als ik tijd heb om boodschappen te doen bij de natuurwinkel, dan is het wel allemaal biologisch. Als niet, dan hangt het er vanaf wat ik biologisch (en Fair Trade) kan krijgen. Bij AH en Jumbo in elk geval biologisch broodbeleg, aardappeltjes, rijst, brood (voor de rest van het huis) etc.
Gebruik je zeep/shampoo enzo zonder chemische bestandelen?
Ik gebruik Urtekram shampoo, en we hebben hier nog Ecover shampoo staan. Ik gebruik Original Source doucheschuim, erg lekker (zou wel leuk zijn als ze er meer geurtjes van hadden, maar dat is een onderwerp voor een ander topic

)
Gebruik je afwasmiddel zonder chemische bestandelen (en spoel je je afwas na met schoon water)?
We zijn nu bezig met de laatste fles Ecover citroen. Het scheen dat het niet meer veganistisch was, dus straks wel op zoek naar iets nieuws. Ik vergeet wel eens na te spoelen, maar dan krijg ik op mn kop van de afdroger
En de rest van de schoonmaakmiddelen, zijn die ook plantaardig?
Ook hier Ecover wat we in huis hebben (ze hadden ooit zo'n pakket met allerlei Ecover producten in de aanbieding). Ook heb ik groene zeep in huis, azijn en soda.
Wasmiddel is ook van Ecover (nee, ik maak geen reclame voor ze

en ik gebruik nooit wasverzachter (het enige waarbij ik dat 'mis' is het wassen van knetterende fleecedingen die dan statisch blijven). Heb er over gedacht om van die was'ballen' te kopen, maar ik vond de aanschaf te duur om het 'voor de gein' te proberen.
Verder drink ik weinig koffie. Ik drink vooral Cichorei (Pacha) en kruidenthee en dergelijke, zonder suiker (de enige suiker die ik in huis heb is rietsuiker voor het bezoek

). Ons wc papier is van 'Danke', energie in huis van Greenchoice. Rijst en pasta zoveel mogelijk volkoren/zilvervlies, maar omdat de pasta glutenvrij moet zijn, en ik dat niet altijd kan krijgen soms ook 'gewone' rijst of pasta (maismeel, dus niet volkoren, of witte rijstmeel). Kattebakkorrels zijn biologisch afbreekbaar (van dat houtspul) alleen het kattevoer komt van de dierenarts en is dus noch biologisch, noch veganistisch, helaas.....
Een keer in 2 weken wordt er met het huis 'fastfood' (frietjes, falafel, thuisbezorgd door een keten of iets dergelijks) gegeten, en dan mis ik gelijk m'n groenten. Vaak neem ik dan stiekem een vitaminepilletje uit een soort schuldgevoel.
Ik probeer ook veel buiten te komen, maar dat gaat vanwege studie en werk ook niet altijd, dan probeer ik in elk geval nog even vrijwel elke dag een minuut of 10 buiten te lopen.