bloed prikken (B12-topic)

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Bowlertje
Leefwijze: veganist

Re: bloed prikken (B12-topic)

Bericht door Bowlertje » zo apr 06, 2008 7:34

Is 100mcg per dag wel voldoende? :oops: (Ben er eigenlijk vanuit gegaan, omdat er op het potje staat dat het een hoge dosering is..)

Veg_eric

Bericht door Veg_eric » ma apr 07, 2008 17:22

Bowlertje schreef:Is 100mcg per dag wel voldoende? :oops: (Ben er eigenlijk vanuit gegaan, omdat er op het potje staat dat het een hoge dosering is..)
Als je 100mcg per dag neemt, dan is dat wel voldoende.

Je hebt minimaal iets van 3mcg nodig, en bij hogere doses wordt niet alles meer opgenomen.
Vandaar dat als je maar 1x per week een suplement neemt, dat je dan 2000mcg moet innemen.

Bowlertje

Bericht door Bowlertje » ma apr 07, 2008 17:50

Veg_eric schreef:Als je 100mcg per dag neemt, dan is dat wel voldoende.

Je hebt minimaal iets van 3mcg nodig, en bij hogere doses wordt niet alles meer opgenomen.
Vandaar dat als je maar 1x per week een suplement neemt, dat je dan 2000mcg moet innemen.
Oke, dankjewel! :)

reggie

Bericht door reggie » di apr 08, 2008 17:25

dank je wel veg eric.
ik zal deze opmaken en iets vaker gebruiken,daarna ga ik over op dagelijkse inname met een lagere dosering.

Starsurprise
Leefwijze: flexanist

Bericht door Starsurprise » vr apr 18, 2008 22:30

Mave schreef:Bedoel je bij mij of bij Dennis?

Iig, ik krijg altijd een B12 prik uit Duitsland, hogere dosering of zo dan de reguliere dokter in NL gebruikt, 1x per maand ongv en dat merk ik na 5 dagen al!
Hoelang duurt 't bij jou dan?
Net als jij ongeveer, plus minus 5 dagen wel.

ook ik moet 1 keer per maand laten prikken, de laatste keer was niet zo prettig, maar het effect is zeker fijn te noemen

Ik voel me lichamelijk een stuk sterker en mijn bloedsomloop en ontlasting zijn beter.
De hoogte van de dosering is me niet helemaal duidelijk, wel voel ik me energieker en minder depressief.
Dat doet me wel goed geloof ik.

Aan de andere kant vind ik het jammer om afhankelijk te zijn van B12 shots.
Ik vind het wel van belang om je af te vragen of er heel mischien iets fouts zit, de opname van B12 wordt vaak verstoord door het maagdarm kanaal.
Heel mischien zou dat kunnen verhelderen waarom ik een B12 tekort heb, anders zie ik dat meer als een foutje van de natuur..

Ik heb al enige tijd last van maagzeer, misselijkheid en dergelijke, ik weet niet hoe dat met jou zit, maar dat zou een reden kunnen zijn, waardoor het gebrek aan vitamine B12 is ontstaan.
Mogelijk laat ik me onderzoeken, om zeker te zijn, indien dat nodig is volgens arts.

Apraxia

Bericht door Apraxia » za apr 19, 2008 9:30

Last van je maag? Misselijk? Vraag of je getest kan worden op de "helio bacterie". Deze kan ook een b12 tekort verzoorzaken. Je moet dan wat ontlasting inleveren.
Google maar eens.
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

Dennis

Bericht door Dennis » zo apr 20, 2008 13:09

de helio bacterie veroorzaakt ook maagzweren. mensen met maagzweren werd altijd stress aangepraat, maar het bleek dus om die bactierie te gaan. voor ons was dat een uitheemse soort, vandaar dat het zo lang onopgemerkt is gebleven.

ik ben er vanwege mijn klachten (en vanwege mijn vakantie toendertijd in Zuid Afrika) ook ooit op getest en die test was negatief.

Plaats reactie