bloed prikken (B12-topic)

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Dennis

bloed prikken (B12-topic)

Bericht door Dennis » do nov 22, 2007 20:27

Ik heb een aantal jaren geleden een B12-tekort gehad. Ik had een waarde van 111 (daar waar 150 mocht, dat is geloof ik pmol). Ik heb toen een aantal injecties gehad (3 of 4). Mijn waarde is sindsdien ergens tussen de 210 en 230. Lijkt op zich genoeg, maar de vage klachten die ik toen had zijn nooit weggegaan. Een jaartje terug bloed laten prikken en dat was eigenlijk allemaal goed (HB, MCV, B12, B6, B2, Foliumzuuur, etc) De B-vitamines waren zelfs hoger dan de waardes die als goed worden gezien. Ook hematocriet was goed.

Volgens de webstite van de Stichinting B12 tekort zou er dan nog maar 30% kans zijn op een tekort. Maar goed, ik hou van uitsluiten en ik vroeg de huisarts om alles wat maar met B12 te maken kan hebben, te laten onderzoeken. Waaronder ferritine, MMA (methylmalonzuur), homocysteine.

Op zich gaf ze een rechtvaardige reactie: ik mocht kiezen, doorverwezen worden naar een internist of haar de kans geven zich er in te verdiepen. ze was wel nogal afhoudend. ze zag het nut er niet zo van in. maar na aanhouden van mijn kant (oorzaak achterhalen, 220 kan nog te laag zijn, daar zijn meningen over verdeeld) kreeg ik deze opties. na twee weken een afspraak bij de huisarts leek me sneller dan een internist, dus heb ik daar voor gekozen.

Hebben hier mensen ervaringen met lage b12 waardes, zonder dat er medisch gezien sprake is van een tekort? en ervaringen met huisartsen?

Apraxia
Leefwijze: veganist

Bericht door Apraxia » do nov 22, 2007 21:34

Ik zou het forum van stichting b12 tekort eens tjekken. Daar vind je veel meer info dan hier. Ook over jouw specifieke vraag.

Succes!
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

Dennis

Bericht door Dennis » do nov 22, 2007 22:48

Ik heb daar inderdaad ook gepost, thanx for the tip.

Eigenlijk vraag ik me gewoon af of ik niet inderaad iets wil wat niet nodig is... Als ik het op dat andere forum vraag, dan kan ik het antwoord wel voorspellen. Hier is men objectiever denk ik.

Apraxia

Bericht door Apraxia » vr nov 23, 2007 9:35

Dennis schreef:Ik heb daar inderdaad ook gepost, thanx for the tip.

Eigenlijk vraag ik me gewoon af of ik niet inderaad iets wil wat niet nodig is... Als ik het op dat andere forum vraag, dan kan ik het antwoord wel voorspellen. Hier is men objectiever denk ik.
Ik heb niet altijd het idee dat men hier objectiever is over een b12 tekort hoor.

jet
Moderator

Bericht door jet » vr nov 23, 2007 11:58

De klachten die ontstaan na/tijdens vitamine B12 tekort zijn vaak vrij algemeen. Dat betekent dat als je bij wijze van spreke de ziekte van Pfeiffer hebt je ook voor een deel dezelfde klachten hebt.
De enige manier om te checken of je dan inderdaad een tekort aan B12 hebt is door het te laten meten, maar zoals je zegt Dennis wil het dan nog niet zeggen dat je ook daadwerkelijk voor jou zelf geen tekort hebt.

Het wil echter ook niet zeggen dat al jouw klachten van een B12 tekort zullen komen. Voor klachten als vermoeidheid, lamlendigheid, slecht slapen, eten, noem maar op, zijn nog honderdduizend andere oorzaken.
Hiermee wil ik niet jouw klachten bagatelliseren ofzo, maar houdt er rekening mee dat dit soort klachten moeilijk oplosbaar zijn, en niet altijd een (makkelijk) aanwijsbare oorzaak hebben..... Voor een huisarts is het moeilijk om dan ook de vinger te leggen op de juiste oorzaak, zeker als je B12 waarden binnen een bepaalde (voor de meeste mensen) redelijke waarden liggen.....

Ben zelf ooit naar de huisarts geweest voor soortgelijke klachten, en ik loop er ook al jaren mee rond. Ik kreeg toen de eerste keer zo'n mooi papier mee met: eet minder vlees *zucht*, eet meer vezels *nogmaals zucht*, drink minder koffie, thee en alcohol *driewerf zucht* (ik at geen vlees, at me suf aan vezels en dronk geen koffie, thee en of alcohol toen).... Ik was toen redelijk pissig dat ik afgescheept werd en ben uiteindelijk in het ziekenhuis bij een internist beland. Na weet ik hoe veel onderzoeken besloten ze dat ik misschien glutenintolerant was, maar ook bij mij zijn een groot deel van de klachten gebleven....
Als het me te erg wordt dan hobbel ik maar weer eens langs de huisarts, maar de arme man kan me eigenlijk gewoon niet helpen.

Mocht jouw huisarts met een geniale oplossing komen Dennis, dan hoor ik die graag, wie weet geldt het ook voor mij ;)

groetjes
jet :carro:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Starsurprise
Leefwijze: flexanist

Re: bloed prikken (B12-topic)

Bericht door Starsurprise » vr feb 15, 2008 1:17

Dennis schreef:Ik heb een aantal jaren geleden een B12-tekort gehad. Ik had een waarde van 111 (daar waar 150 mocht, dat is geloof ik pmol). Ik heb toen een aantal injecties gehad (3 of 4). Mijn waarde is sindsdien ergens tussen de 210 en 230. Lijkt op zich genoeg, maar de vage klachten die ik toen had zijn nooit weggegaan. Een jaartje terug bloed laten prikken en dat was eigenlijk allemaal goed (HB, MCV, B12, B6, B2, Foliumzuuur, etc) De B-vitamines waren zelfs hoger dan de waardes die als goed worden gezien. Ook hematocriet was goed.

Volgens de webstite van de Stichinting B12 tekort zou er dan nog maar 30% kans zijn op een tekort. Maar goed, ik hou van uitsluiten en ik vroeg de huisarts om alles wat maar met B12 te maken kan hebben, te laten onderzoeken. Waaronder ferritine, MMA (methylmalonzuur), homocysteine.

Op zich gaf ze een rechtvaardige reactie: ik mocht kiezen, doorverwezen worden naar een internist of haar de kans geven zich er in te verdiepen. ze was wel nogal afhoudend. ze zag het nut er niet zo van in. maar na aanhouden van mijn kant (oorzaak achterhalen, 220 kan nog te laag zijn, daar zijn meningen over verdeeld) kreeg ik deze opties. na twee weken een afspraak bij de huisarts leek me sneller dan een internist, dus heb ik daar voor gekozen.

Hebben hier mensen ervaringen met lage b12 waardes, zonder dat er medisch gezien sprake is van een tekort? en ervaringen met huisartsen?

160 minimaal :wink: (ik heb het op papier staan, geprint door de huisarts)

Ik zit momenteel op 150, net iets te laag, ik vraag me nu af hoelang ik al een tekort heb, ik heb 2 jaar geleden laten prikken op B12 ik zat toen op 135 of iets dergelijks, de waarde is omhooggeschoten en nog steeds is het laag, en dat terwijl ik wel B12 bijslik dagelijks wel(van de etos), extra krachtig.
Moe misselijk, depressies, evenwichtstoornissen, slechte doorbloeding in handen en voeten..Ik vermelde de arts dat het mogelijk ging om de intrinsicfactor, of hoe je het ook maar noemen wilt..
Hij kwam daar op terug, ik ben iemand die moeite heeft om B12 in me op te nemen vanwege een tekortkoming in mijn maag

Ik word nu geinjecteerd om de drie maanden, eens zien hoe het nu in zijn werking gaat, mij is het prima, alhoewel ik toegeef dat de injecties pijnlijker zijn dan mijn huidige anti-conceptie.

Maar goed, ik ga er niet dood aan. ik kan wel zeggen dat ik die moeheid wel eens zat ben, strontzat, ik wordt met de verkeerde kop wakker en ga naarbed met de verkeerde kop, leuk is het niet.

Mijn vraag was: Hebben carnivoren ook wel eens last van een B12 tekort?
Ja, was het antwoord, wanneer jij afdoende capiciteit hebt om B12 tot je te nemen kun je last hebben van een B12 tekort, dit overkomt dus niet alleen veganisten, zoals er beweerd wordt.
Het is je lichaam die een handicap heeft dus, in geringe mate .

Mijn vraag is dan wel, waarom zouden injecties dan ineens wel helpen?
En wat is dan de oorzaak waarom je geen B12 tot je neemt?
Wat is er mis met je maag?
Mischien wel een maagzweer , of brandend maagzuur?
Ze geven de tekortkoming wel aan, maar ze zeggen niet waardoor die tekortkoming eventueel kan ontstaan?
Als je maag geen B12 tollereert, mischien tollereerd het dan ook geen andere vitaminen.
Waarom dan specifiek geen B12?

Dat zou dus beweren dat wanneer er geen artsen zouden zijn, dat mensen met die factor, voor een deel in hun leven, een chronisch B12 tekort zouden hebben.

Dennis

Bericht door Dennis » vr feb 15, 2008 20:49

De meeste mensen met een b12 tekort eten gewoon vlees.

Verder is het specifiek b12 omdat die factor in je maag ook specifiek voor b12 is.

Apraxia

Bericht door Apraxia » za feb 23, 2008 8:42

Volgens mij gaat het meer om een factor in je darmen.

Dennis

Bericht door Dennis » ma feb 25, 2008 19:55

Van wat ik er van heb begrepen, zit er iets in je maag (als het goed is dan), dat zich bindt aan de b12. Alleen door als die binding heeft plaatsgevonden kunnen je darmen de b12 opnemen.

reggie

Bericht door reggie » ma feb 25, 2008 21:50

ik had vorige week bloed laten prikken uitslag B12 564 dat was goed vertelde men
ik vroeg ook naar mijn uitslag van 2005 toen was B12 665
ik vindt dit hoog is er ook een max?

Veganpix

Bericht door Veganpix » di feb 26, 2008 8:21

reggie schreef:ik had vorige week bloed laten prikken uitslag B12 564 dat was goed vertelde men
Een paar jaar geleden vertelde de huisartsassistente mij dat die tussen 130 en 460 moet liggen, maar volgens mij zijn de meningen daarover verdeeld.

Veg_eric

Bericht door Veg_eric » di feb 26, 2008 20:43

reggie schreef:ik had vorige week bloed laten prikken uitslag B12 564 dat was goed vertelde men
Er schijnen twee tests te zijn, die verschillende waarden (getallen) geven.

Als je dus een uitslag krijgt, nooit alleen genoegen nemen met "het is goed", maar ook vragen wat volgens hun de range is waar tussen het zou moeten liggen.

Voor zo ver bekend is er geen nadelig effect van een "te hoog" b-12 niveau in je bloed, het schijnt zelfs zo te zijn dat een verhoogd b-12 niveau een gunstige invloed heeft (op je homocysteine niveau)

reggie

Bericht door reggie » wo feb 27, 2008 18:59

dank jullie wel.
ik zal morgen nog eens vragen naar de gangbare waarden volgens mijn huisarts.
ik las wel op het net dat mensen die een B12 injectie krijgen wel eens 800 meten maar dat is dan omdat het vlak na de injectie gemeten is.
ik neem mijn B 12 tablet a 1000mcg 1 a 2 x per week (meestal 1x)
ik neem de tablet altijd in onder de tong(zuigtablet)op het moment dat ik ga slapen.
ook eet ik wel sojayoghurt,sojamelk waar dan weer wat B12 is toegevoegd maar dit gebruik ik 2 x per week.
naar mijn idee is mijn inname dus niet bijzonder hoog

ik had speciaal de dagen voordat ik bloed liet afnemen geen B12 ingenomen om geen vreemde waarde
te krijgen (ik weet niet of dat ook invloed heeft bij tabletten maar nam geen risico)

Mave
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Mave » ma mar 31, 2008 20:56

@ Starsurprise: héé, dat heb ik ook! Ik kan het ook niet verwerken. Maar door de prik komt het rechtstreeks in je bloed en neem je 't dus wel op, ofzo.

@ Dennis: als je last blijft houden van jouw klachten en geen uitsluitsel weet, raad ik je mijn superarts aan waar ik helemaal fan van ben. Hij is orthomoleculair arts, specifieert zich dus vnl op vitaminen, voeding etc en hij helpt je écht. Hij heeft bij mij iig al mijn vage vermoeidheidsklachten e.d. gediagnoseerd.
Het is dr. de Jonge in Oosterhout. Wel een wachtlijst van een maand of 2-3 denk ik voor je 1e consult. Als je meer info wil moet je maar pmen:)

Starsurprise

Bericht door Starsurprise » di apr 01, 2008 22:32

Mave schreef:@ Starsurprise: héé, dat heb ik ook! Ik kan het ook niet verwerken. Maar door de prik komt het rechtstreeks in je bloed en neem je 't dus wel op, ofzo.

@ Dennis: als je last blijft houden van jouw klachten en geen uitsluitsel weet, raad ik je mijn superarts aan waar ik helemaal fan van ben. Hij is orthomoleculair arts, specifieert zich dus vnl op vitaminen, voeding etc en hij helpt je écht. Hij heeft bij mij iig al mijn vage vermoeidheidsklachten e.d. gediagnoseerd.
Het is dr. de Jonge in Oosterhout. Wel een wachtlijst van een maand of 2-3 denk ik voor je 1e consult. Als je meer info wil moet je maar pmen:)
Het kan een tijdfje uren alvorens het effect zichtbaar zal zijn, ik hoop dat bij jou het effect zo spoedig mogelijk zal komen, ik hoop op een verandering, ik heb me menig tijd machteloos gevoelt, oververmoeid pijn in de botten, in de gewrichten en zeer vaak misselijk.

Ik hoop op een aanvulling :wink:

Starsurprise

Bericht door Starsurprise » di apr 01, 2008 22:33

Starsurprise schreef:
Mave schreef:@ Starsurprise: héé, dat heb ik ook! Ik kan het ook niet verwerken. Maar door de prik komt het rechtstreeks in je bloed en neem je 't dus wel op, ofzo.

Het kan een tijdfje uren alvorens het effect zichtbaar zal zijn, ik hoop dat bij jou het effect zo spoedig mogelijk zal komen, ik hoop op een verandering, ik heb me menig tijd machteloos gevoelt, oververmoeid pijn in de botten, in de gewrichten en zeer vaak misselijk.

Ik hoop op een aanvulling :wink:
:wink:

Mave
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Mave » wo apr 02, 2008 7:19

Bedoel je bij mij of bij Dennis?

Iig, ik krijg altijd een B12 prik uit Duitsland, hogere dosering of zo dan de reguliere dokter in NL gebruikt, 1x per maand ongv en dat merk ik na 5 dagen al!
Hoelang duurt 't bij jou dan?

Veg_eric

Bericht door Veg_eric » wo apr 02, 2008 17:36

reggie schreef: ik neem mijn B 12 tablet a 1000mcg 1 a 2 x per week (meestal 1x)
1 x per week 1000mcg B12 is NIET genoeg.

als je maar 1 x per week b12 neemt, moet je minimaal 2000mcg nemen.

Ik hoop dat jullie klachten weer weg gaan, want schade door b12 te kort kan onomkeerbaar zijn......

Daarom neem ik dus regelmatig m'n b12 zodat ik niet te kort kom.
B12 is door veganisten alleen op te nemen uit voedingsmiddelen waar b12 (kunstmatig) aan toegevoegd is, of uit een supplement (vitamine tabletten)
Wie anders beweert, moet maar eens aan tonen hoe je als veganist aan je b12 komt. ;)

reggie

Bericht door reggie » vr apr 04, 2008 17:29

ik heb net mijn B12 tabletten nageteld en berekend dat ik gemiddeld 1,4 tablet van 1000mcg per week
gebruik..
ik slik wel wekelijks B12 maar niet op een vaste dag,dus soms om bijv 5 dgn dan weer 4 dgn later dan weer 7 dgn.net hoe mijn pet staat

daarbij 2x per week soyayoghurt dat moet dan samen toch voldoende zijn?
zo niet dan ga ik wel naar de 2000mcg tablet.
ik heb gelukkig geen klachten,maar wens iedereen die wel B12 klachten heeft veel sterkte

Dennis

Bericht door Dennis » za apr 05, 2008 20:54

Hoge doseringen zijn niet erg zinvol. Je kunt beter regelmatiger een kleinere dosering slikken.

Plaats reactie