Ben jij straight edge??

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie

ben jij strait edge geen drugs,geen alcohol en geen sigaretten

Ja
37
37%
Nee
47
47%
Een beetje strait edge
16
16%

Totaal aantal stemmen: 100

Mark
Leefwijze: veganist

Bericht door Mark » do jan 03, 2008 18:37

Framboos schreef:
Hmm, quoten werkt weer eens niet mee, maar wat bedoel je met die 'maar' in je eerste zin? Er zijn heel veel mensen die het echt bij 1 of 2 glazen epr dag houden.
Oh die mag je wegdenken ;) Heb het gelijk ff aangepast

Framboos

Bericht door Framboos » do jan 03, 2008 18:37

Ah, ok.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » do jan 03, 2008 23:08

Daniel schreef:
sommige mensen zien chocolade en cola toch ook als een soort drughs?
Omdat het lichtelijk verslavend is misschien? :D maar het is niet vergiftigend voor het lichaam (voor zover ik weet? o: ) eerder gezond...

Oh, straight edge ben ik trouwens niet, ik drink wel eens (zelden?) alcohol en ben niet into hardcore enzo. Maar wat ik er hier zo over lees klinkt wel positief :)

Dave

Bericht door Dave » vr jan 04, 2008 0:29

Nee, in chocola en cola zit caffeine (behalve de caffeinevrije cola)

Chantal

Bericht door Chantal » vr jan 04, 2008 18:57

Ik hou echt van chocolade, ik heb altijd die Green dark ofzo van het reform, of witte rijst chocolade.
En van Green dark heb je ook van die chocopoeder die prima smaakt met warme sojamelk :D

Dennis

Bericht door Dennis » za jan 05, 2008 14:25

Daniel schreef:
sommige mensen zien chocolade en cola toch ook als een soort drughs?
zo zijn er ook veganisten die geen champignons eten...

soms zie ik ergens de logica wel van in, maar ontgaat hij me toch :)

Dennis

Bericht door Dennis » za jan 05, 2008 14:27

Penny Lane schreef:
Ik dacht toch echt dat een van de principes van sxe was, GEEN alcohol te nuttigen. Dus ook niet een keer per kwartaal.
Dat is net zo suf als jezelf edge noemen terwijl je totaal niet bekend bent met de achtergrond/bands/muziekstroming e.d. ervan. sxe IS gewoon een label dat veel mensen maar al te graag opplakken. Toch?
En dat is dus jouw mening.

Ik kan me nog een discussie herinneren op een hardcore forum, ooit lang geleden, waar in er werd gediscusieerd of je als sXe-er whisky-cocktail saus mag nuttigen... Als je het mij vraagt, sla je dan de plank volledig mis... En daarom zeg ik: het moet draaien om de controle over je handelen. Ik drink ook geen druppel trouwens, maar ik heb geen probleem met het feit dat er mensen zijn die het wel doen (en dan heb ik het dus over de mensen die eens per kwartaal een wijntje drinken bij een etentje).

Penny Lane
Contacteer:

Bericht door Penny Lane » za jan 05, 2008 14:37

Dennis schreef:
En dat is dus jouw mening.

Ik kan me nog een discussie herinneren op een hardcore forum, ooit lang geleden, waar in er werd gediscusieerd of je als sXe-er whisky-cocktail saus mag nuttigen... Als je het mij vraagt, sla je dan de plank volledig mis... En daarom zeg ik: het moet draaien om de controle over je handelen. Ik drink ook geen druppel trouwens, maar ik heb geen probleem met het feit dat er mensen zijn die het wel doen (en dan heb ik het dus over de mensen die eens per kwartaal een wijntje drinken bij een etentje).
Prima, maar toch. Als ik bij het uitgaan wekelijks 4 biertjes drink weet ik écht nog wel wat ik doe, ben ik er nog helemaal bij en ook niet verslaafd, want ik kan ook prima uitgaan zonder bier, maar met cola. Heb ik dan geen controle meer over mijn handelen?
look back and laugh

Mark

Bericht door Mark » za jan 05, 2008 14:45

Ik snap jullie beide wel, maar als je het even heel zwart wit bekijkt is het volgens mij heel simpel:

I don't smoke
I don't drink
I don't fuck
at least i can fucking think

Dat je je eigen diepere filosofie aan vastknoopt is natuurlijk alleen maar cool (dat doe ik namelijk zelf ook). Misschien moeten we meneer MacKaye gewoon eens een mailtje sturen om te vragen hoe hij er over denkt.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » za jan 05, 2008 16:13

Mark schreef:Ik snap jullie beide wel, maar als je het even heel zwart wit bekijkt is het volgens mij heel simpel:

I don't smoke
I don't drink
I don't fuck
Soms is ongenuanceerd zijn prettig. En zeker als je iets wilt schreeuwen.
Maar dit kan je toch bijna niet serieus nemen. Die laatste regel, impliceert dat je niet kunt denken als je rookt, drinkt en neukt. Bij die laatste heb ik inderdaad mijn twijfels of je dan nog over denken kunt spreken. Maar dat je niet kunt of minder kunt denken als gevolg van roken en alcohol gebruiken lijkt me totale onzin. Ik geloof best dat als je heel veel alcohol nuttigt dat je denkprocessen daar wat last van kunnen ondervinden. Maar dan moet je al echt heel veel drinken. Lig je niet iedere avond laveloos op je bed, dan zal het allemaal wel meevallen. En ik weet niet waarop dat denken betrekking heeft: zou het goed zijn volgens sXe om altijd helder te zijn omdat je dan op ieder moment helder kunt denken, of moet je geen alcohol nuttigen omdat je algehele denken (ook als je weer nuchter bent) dan achteruit gaat? Dat laatste is volgens mij nog nooit wetenschappelijk aangetoond (bij beperkt alcohol gebruik). Dat eerste vind ik helemaal niet nastrevenswaardig. Ik vind het heel fijn als zo nu en dan mijn gedachten gestuurd worden door bijv. alcohol. Het geeft een goed gevoel, je voelt je tof, je denkt dat je wat voorstelt, en negatieve gedachten kunnen wat naar de achtergrond geschoven worden. Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen ;).
En het is natuurlijk gek (misschien wel ironisch), dat ik dit hier typ en dit heel slim is, terwijl ik soms alcohol gebruik, en dat diegene die die tekst geschreven heeft, geen alcohol gebruikt, en toch tot een wat minder slimme tekst heeft geschreven. ;)

Arjen
Contacteer:

Bericht door Arjen » za jan 05, 2008 17:57

Mark schreef:Ik snap jullie beide wel, maar als je het even heel zwart wit bekijkt is het volgens mij heel simpel:

I don't smoke
I don't drink
I don't fuck
Hm knake, dus Straight Edgers neuken niet. :o
Oh nee natuurlijk, dat bedoelde ie niet zo... :twisted: :P

Niels

Bericht door Niels » za jan 05, 2008 23:37

Rick schreef:
Soms is ongenuanceerd zijn prettig. En zeker als je iets wilt schreeuwen.
Maar dit kan je toch bijna niet serieus nemen.
Het gaat allemaal om de context. Die tekst moet je zien tegen de achtergrond van de punks die zich kapot dronken, snoven etc., en zo een potentieel productieve scene naar de klote hielpen. Natuurlijk is het erg zwart-wit, maar wel begrijpelijk m.i. om daar wat tegenover te stellen. En Ian was nog gewoon piepjong natuurlijk :)

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » zo jan 06, 2008 10:47

Niels schreef:
Het gaat allemaal om de context. Die tekst moet je zien tegen de achtergrond van de punks die zich kapot dronken, snoven etc., en zo een potentieel productieve scene naar de klote hielpen. Natuurlijk is het erg zwart-wit, maar wel begrijpelijk m.i. om daar wat tegenover te stellen. En Ian was nog gewoon piepjong natuurlijk :)
Maar als het om de context zou gaan, dan zou zo nu en dan een wijntje bijv. toch geen enkel probleem moeten zijn?
Hoe oud was ie eigenlijk?

Mark

Bericht door Mark » zo jan 06, 2008 11:59

Rick schreef:
Maar als het om de context zou gaan, dan zou zo nu en dan een wijntje bijv. toch geen enkel probleem moeten zijn?
Hoe oud was ie eigenlijk?
Jaartje of 19 dacht ik. Een wijntje zou geen probleem zijn in dit geval, maar zoals ik al eerder gezegd heb is het een statement. Hoe geloofwaardig ben je als veganist om te zeggen dat je veganist bent maar toch eens in de maand een ei eet?
Nu snap ik heel goed dat je wanneer je volwassen bent en de behoefte om een statement uit te dragen minder wordt, maar als je net zoals ik veel in contact komt met mensen die zich iedere week letterlijk kapot zuipen en blowen, lijkt geheelonthouding me de krachtigste manier om te laten zien dat het ook anders kan.

Niels

Bericht door Niels » zo jan 06, 2008 12:12

Ja 18, 19. Ian zelf heeft al vrij snel aangegeven dat het hem er niet om te doen was om een stel regels op te stellen, zoals het niet kunnen drinken van wat wijn. Sowieso was sxe in de begindagen wel een stuk vager dan nu het geval is.
Wat Mark zegt inderdaad, het is - als alternatief tegenover gare bierpunks - mooier om te zeggen dat je niet drinkt dan "Ik drink niet! Nouja, af en toe een wijntje...". In een andere context, met mensen die wel normaal kunnen functioneren met af en toe wat drank, verliest het statement natuurlijk wel z'n waarde.

Penny Lane
Contacteer:

Bericht door Penny Lane » zo jan 06, 2008 13:13

[quote="Mark"]
Een wijntje zou geen probleem zijn in dit geval, maar zoals ik al eerder gezegd heb is het een statement. Hoe geloofwaardig ben je als veganist om te zeggen dat je veganist bent maar toch eens in de maand een ei eet?
/quote]

dat bedoelde ik dus
look back and laugh

Chantal

Bericht door Chantal » zo jan 06, 2008 19:01

Ik zal mezelf nooit veganist noemen, en ook niet straight edge, omdat ik daar inderdaad nooit 100% aan zal voldoen.

Ten eerste geloof ik niet in 100% en daarnaast hou ik niet van labels, naampjes en ik zal het ook nooit 100% zijn, laatst nog per ongeluk een lippenbalsem van weleda gekocht met bijenwas er in :?
Laatst gewijzigd door Chantal op zo jan 06, 2008 23:55, 2 keer totaal gewijzigd.

Dennis

Bericht door Dennis » zo jan 06, 2008 22:44

Het don't fuck gedeelte, wordt verschillend geinterpreteerd. Ik heb nooit een Ian uitspraak hierover gezien, maar er is een deel dat het opvat in een sexuele context (helemaal niet, danwel alleen in een monogame relatie) en een ander deel dat het opvat in algemene zin: doe geen domme dingen.

Verder wil ik nog laten weten dat het voor een sXe-er belangrijk is dat je goed voelt over het feit dat je altijd jezelf bent. Dat je niet drank op hoeft te hebben om het naar je zin te hebben. Het feit dat je geen verdovende middelen gebruikt wil niet zeggen dat je niet je zinnen kunt verzetten, trouwens. Uit je dak gaan bij een show is ook een manier om je problemen even tijdelijk te vergeten. Een goede film kijken in de bioscoop kijken ook. En dat allemaal zonder die kater de volgende dag!

Iemand die sXe is, mag alles, maar kiest er voor om bepaalde dingen niet te doen. Dat is een keuze, net als veganisme een keuze is. Het is aan iedereen vrij om daar een eigen invulling aan te geven. Het gaat om de intentie nietwaar?

Chantal

Bericht door Chantal » zo jan 06, 2008 23:52

ik heb er in elk geval geen moeite mee met mensen die drinken, zolang het maar niet te extreem is en ze mij en anderen niet lastig vallen.

Shantisabine

Bericht door Shantisabine » di jan 15, 2008 20:17

Ik snap dat de 'regels' van straight edge op verschillende manieren geïnterpreteerd kunnen worden. Toch heb ik een vraag;
Er wordt in dit topic vaak gesproken over jezelf vergiftigen en over het vermijden van stoffen die invloed hebben om je innerlijk (nee, niet de term, euhm, je geestelijk welzijn? je doen en laten? hopelijk snappen jullie in welke richting ik denk). Nu vraag ik me af hoe mensen die absoluut tegen alcohol ed zijn, staan tegenover de pil. Dat zijn toch hormonen die je slikt, en iedereen met een menstruatiecyclus weet dondersgoed dat hormonen uitwerking hebben op je gevoelsleven/gedrag/geest.

Plaats reactie