Ben jij straight edge??

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie

ben jij strait edge geen drugs,geen alcohol en geen sigaretten

Ja
37
37%
Nee
47
47%
Een beetje strait edge
16
16%

Totaal aantal stemmen: 100

Dennis

Bericht door Dennis » di nov 13, 2007 17:34

Iedereen maakt wel eens onverstandige keuzes. Ik vind dat je iedereen altijd als gelijk moet behandelen. Niemand kiest echt voor ziekte. Of je gedrag het nu wel of niet in de hand werkt.

Penny Lane
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Penny Lane » wo nov 14, 2007 1:19

Dick schreef:
Ook geen sex buiten de relatie hoort bij Straight Edge.
Dat is nog wel het ?llermooiste, waar men zich zo heerlijk aan houdt! (in hoeverre behoort dat eigenlijk echt tot sxe, anyone?)

Ik drink wekelijks wat biertjes bij het uitgaan, roken en blowen doe ik niet, drugs ook niet (meer), troep.
look back and laugh

Fontanelle

Bericht door Fontanelle » wo nov 14, 2007 6:06

Dennis schreef:Iedereen maakt wel eens onverstandige keuzes. Ik vind dat je iedereen altijd als gelijk moet behandelen. Niemand kiest echt voor ziekte. Of je gedrag het nu wel of niet in de hand werkt.
degenen die roken willen inderdaad niet ziek worden, maar weten wel dat dat kan gebeuren door hun gedrag. ze maken dus een afweging. net als mensen die niet roken dat doen.

Mark

Bericht door Mark » wo nov 14, 2007 9:16

Penny Lane schreef:
Dat is nog wel het ?llermooiste, waar men zich zo heerlijk aan houdt! (in hoeverre behoort dat eigenlijk echt tot sxe, anyone?)
Inderdaad, lijkt niet meer van deze tijd te zijn. One night stands en dergelijke komen ook vaak genoeg voor bij mensen die edge geclaimd hebben, kan ik uit ervaring vertellen. Ik ben er in ieder geval geen fan en zou het ook niet doen. Het "don't fuck" interpreteer ik ook als "don't fuck with feelings", bij losbandige seks is hier naar mijn mening wel sprake van.

Theo

Bericht door Theo » wo nov 14, 2007 9:23

Mark schreef:
Inderdaad, lijkt niet meer van deze tijd te zijn. One night stands en dergelijke komen ook vaak genoeg voor bij mensen die edge geclaimd hebben, kan ik uit ervaring vertellen. Ik ben er in ieder geval geen fan en zou het ook niet doen. Het "don't fuck" interpreteer ik ook als "don't fuck with feelings", bij losbandige seks is hier naar mijn mening wel sprake van.
ik zie het meer als een logisch gevolg. de straight edge-filosofie draait immers om eigenwaarde/integriteit en die de andere in hun waarde laten

opmerkingen als 'niet meer van deze tijd' zijn uiteraard onzinnig. dan zou alle ethiek die niet aansluit bij de huidige praktijk onzin zijn. daar ga je dan met je veganisme ;-)

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » wo nov 14, 2007 9:33

Mark schreef:
Ja helaas wel :/ , rondneuken als je edge bent is gewoon geaccepteerd, ik ken ook velen die vreemd zijn gegaan als edgers. Persoonlijk vind ik dat raar, ik interpreteer het net zoals jij.

Mark

Bericht door Mark » wo nov 14, 2007 9:40

Theo schreef:
ik zie het meer als een logisch gevolg. de straight edge-filosofie draait immers om eigenwaarde/integriteit en die de andere in hun waarde laten
Dat zeg ik in principe toch? Althans zo bedoelde ik het wel. Bij vreemd gaan en dingen als one night stands wordt vaak een spelletje gespeeld wat betreft gevoelens. Dit past naar mijn mening niet in de filosofie.
Theo schreef: opmerkingen als 'niet meer van deze tijd' zijn uiteraard onzinnig. dan zou alle ethiek die niet aansluit bij de huidige praktijk onzin zijn. daar ga je dan met je veganisme ;-)
Dat is ook precies waar het naar mijn mening wel om draait, voor jezelf nadenken en een positief voorbeeld stellen. Met "niet meer van deze tijd lijken" bedoelde ik meer dat (zoals Kirsten zegt) het tegenwoordig geaccepteerd lijkt.

Penny Lane
Contacteer:

Bericht door Penny Lane » wo nov 14, 2007 9:44

Mark schreef:
Maar one night stands zijn dus m?nder erg dan een biertje pakken als je edge bent? (eh pardon hebt ;)) ik snap het niet goed. hoort 'don't fuck' 'officieel' wel of niet bij sxe?
look back and laugh

Mark

Bericht door Mark » wo nov 14, 2007 10:11

Penny Lane schreef:
Maar one night stands zijn dus m?nder erg dan een biertje pakken als je edge bent? (eh pardon hebt ;))
Nee juist niet, naar mijn mening dan. Nouja ik persoonlijk zou niet snel een biertje pakken en al helemaal geen one night stand hebben of vreemdgaan.
Penny Lane schreef:ik snap het niet goed. hoort 'don't fuck' 'officieel' wel of niet bij sxe?
Ja, zeker wel. Alleen het is op meerdere manier te interpreteren en zoals al eerder gezegd is, is het een soort van grijs gebied. Je kunt het letterlijk interpreteren als in "niet rondneuken" wat dus one night stands en vreemdgaan uitsluit, als je het letterlijk interpreteert komt het er op neer dat je helemaal geen seks meer hebt (volgens mij had deze interpretatie in de hardline beweging een boel aanhang), de christelijke straight edgers interpreteerden het als geen seks voor het huwelijk. Verder valt "don't fuck" natuurlijk te interpreteren als "don't fuck around (in life)". Dit laatste gaat ook op voor mij, wat betekent dus ook dat ik niet alleen serieus bezig ben met relaties (dus geen one night stands of vreemdgaan), maar het ook belangrijk vind om (in vriendschappen/relaties/etc.) een eerlijk en open persoonlijkheid te hebben.
Haha het is lastig uit te leggen, maar genoeg zweverig gezeur voor vandaag, ik ga werken :P

Penny Lane
Contacteer:

Bericht door Penny Lane » wo nov 14, 2007 10:30

Mark schreef:
Ja, zeker wel. Alleen het is op meerdere manier te interpreteren en zoals al eerder gezegd is, is het een soort van grijs gebied. Je kunt het letterlijk interpreteren als in "niet rondneuken" wat dus one night stands en vreemdgaan uitsluit, als je het letterlijk interpreteert komt het er op neer dat je helemaal geen seks meer hebt (volgens mij had deze interpretatie in de hardline beweging een boel aanhang), de christelijke straight edgers interpreteerden het als geen seks voor het huwelijk. Verder valt "don't fuck" natuurlijk te interpreteren als "don't fuck around (in life)". Dit laatste gaat ook op voor mij, wat betekent dus ook dat ik niet alleen serieus bezig ben met relaties (dus geen one night stands of vreemdgaan), maar het ook belangrijk vind om (in vriendschappen/relaties/etc.) een eerlijk en open persoonlijkheid te hebben.
Haha het is lastig uit te leggen, maar genoeg zweverig gezeur voor vandaag, ik ga werken :P
Nee, ik snap het wel. Ik vind het alleen zo typisch dat fucking around algemeen toch wel geaccepteerd wordt, terwijl dat toch niet zo is als je ineens een peuk opsteekt ofzo. Dat zal dan idd wel door dat 'grijze gebied' komen, ik vind het nogal sneu als je de edge claimt maar wel rondneukt lekker geloofwaardig.. maargoed.
look back and laugh

Dennis

Bericht door Dennis » wo nov 14, 2007 10:37

Ik denk persoonlijk dat het 'don't fuck' principe gebaseerd is op het do not fuck aroud als in: verkloot het niet.

Maar dat is dus een zeer wijde interpretatie. Ik probeer eerlijk in het leven te staan. Ik probeer eerlijk te zijn naar mezelf en ik probeer eerlijk en duidelijk te zijn naar mijn omgeving. Je zult mij niet snel betrappen op een leugen bijvoorbeeld. Zelfs niet naar mijn kinderen (genoeg ouders die een leugentje om bestwil vertellen, zodat het kind doet wat je wilt. ik beloof ze nooit iets met het idee, dat zijn ze straks toch weer vergeten en ik geef altijd eerlijk antwoord op vragen, het antwoord uiteraard wel aangepast aan de leeftijd).

Ik heb ook altijd gezegd dat als ik al 200.000 euro per jaar zou verdienen (meer dan genoeg dus), dat ik dan niet 2.000.000 euro zou hoeven. Geld corrumpeert en ik vindt dit belangrijker als 'edger' dan de discussie over sex.

Het draait om integriteit, ik wil mezelf altijd in de spiegel kunnen aankijken en het niet gebruiken van drugs draagt daar aan bij. Net als het niet eten van vlees. Net als het niet willen vertellen van leugens. Daarom plak ik mezelf niet zo snel het label van sXe op. Het is voor mij gewoon een levenswijze, die toevallig ook overeenkomt met sXe en tsja, ik 'ben' nou eenmaal hardcore.

Dennis

Bericht door Dennis » wo nov 14, 2007 10:41

Fontanelle schreef:degenen die roken willen inderdaad niet ziek worden, maar weten wel dat dat kan gebeuren door hun gedrag. ze maken dus een afweging. net als mensen die niet roken dat doen.
Gedeeltelijk heb je gelijk. Maar sowieso is er een generatie nog in leven, die niet op de hoogte was van de gevaren van roken toen ze er aan begonnen. Sowieso is er een grote groep die de gevaren er van niet (genoeg) onderkend. Ik vind dat je een grijs, twijfelachtig, gebied betreed als je op deze manier mensen wilt uitsluiten van gezondheidszorg (of de vergoedingen ervan). En wie bepaalt dan de regels? De verzekeringsmaatschappijen? Dan verkoop ik mijn ziel nog liever gewoon rechtstreeks aan de duivel.

Fontanelle

Bericht door Fontanelle » wo nov 14, 2007 11:41

Dennis schreef:Gedeeltelijk heb je gelijk. Maar sowieso is er een generatie nog in leven, die niet op de hoogte was van de gevaren van roken toen ze er aan begonnen. Sowieso is er een grote groep die de gevaren er van niet (genoeg) onderkend.
daar heb je ook helemaal gelijk in en daar heb ik overigens al aan gedacht.

mijn uitspraak was ook niet bedoeld als politiek direct plannen-voorstel omtrent verzekeringspremie. toch blijf ik het maar niets vinden om geld te betalen voor andersmans gedrag, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Apraxia

Bericht door Apraxia » wo nov 14, 2007 16:46

Dat klinkt gewoon bijna als het streven naar een maatschappij zonder mensen die niet altijd hun gedrag in handen hebben.

Ik doel bijv. op mensen met psychiatrische problemen. Bijna allemaal roken ze en bij bijna allemaal ontbreekt het hen aan draagkracht om ?berhaupt te beslissen om te stoppen, laat staan het stoppen zelf.
Deze mensen zijn ook op meerdere punten een kostenpost voor de maatschappij.
Deze groep mensen groeit naargelang de maatschappij verhardt. Er zijn steeds meer mensen die het niet meer 'redden' in de huidige maatschappij.

Ik vind het een utopisch streven om min/meer te verwachten van mensen dat ze hun gedrag aanpassen. Dit kun je namelijk ook doorvoeren naar een totaal gezondere leefstijl zoals beweging en gezond eten.

Ik ken (beroepsmatig) te veel mensen die hier totaal buiten vallen. Sterker nog, heel NL zit tjokvol met mensen die hier totaal buiten vallen.
We leven nu eenmaal niet in een maatschappij waarin iedereen 'geslaagd' is en uit een goed nest komt.

Het lijkt me dan ook erg frustrerend om dit soort verwachtingen te hebben en is het soms beter er een realismemeter naast te leggen ;)
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

Yadora

Bericht door Yadora » wo nov 14, 2007 19:44

Ik ben in principe straight edge. En dat is ook wel degelijk een keuze. Het komt vooral door m'n ouders.

Roken ben ik niet van plan om te doen, m'n vader heeft al eens ribben gebroken door z'n rokershoest (in combinatie met een verkoudheid)... en het is gewoon t? ongezond.

Ik heb al alcohol gedronken, en ik ben al dronken geweest, maar zo fantastisch was het niet. Ik kon amper nog lopen, en de hoofdpijn de volgende dag was het niet waard. Bovendien heeft m'n vader een zware alcoholverslaving, en ik wil niet hetzelfde worden... (Als het erfelijk is...)

Drugs... tja, alcohol en tabak zijn drugs, dus neem ik al zeker niets zwaarder.

En de one night stands... nou, ik ben toch niet zo'n uitgaand type, dus het is gewoon niets voor mij.

Ineke

Bericht door Ineke » wo nov 14, 2007 20:36

Maybe There's a world where we don't have to run, And maybe There's a time we'll call our own Livin' free in harmony and majesty . . . Uit: Maybe van Thom Pace http://www.youtube.com/watch?v=z9VgJAdMTZc

Apraxia

Bericht door Apraxia » wo nov 14, 2007 20:53

Ik vind het nog steeds nogal kinderachtig/puberaal. Waarom is het nodig het zo uit te dragen? Met x-en op handen of weet ik veel waar nog meer op?
Als je ergens achter staat dan hoeft je dat toch niet te bewijzen of hoeft jezelf daar toch mee niet te bewijzen? Je zou eigenlijk voldoende moeten hebben aan de wetenschap dat het j?uw mening is en daar innerlijke rust mee moeten hebben is mijn opinie. Of het moet zo zijn dat je er notoire drinkers/neukers of drugsgebruikers ineens het licht mee laat zien maar ik denk eerder dat ze het ju?st niet serieus kunnen nemen.
Als mensen dingen op deze manier uitdragen vind ik dat zelf een beetje bespottelijk maar goed....tis wel iets wat bij hele jonge mensen hoort denk ik?
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

Theo

Bericht door Theo » wo nov 14, 2007 20:58

Apraxia schreef:Ik vind het nog steeds nogal kinderachtig/puberaal. Waarom is het nodig het zo uit te dragen? Met x-en op handen of weet ik veel waar nog meer op?
Als je ergens achter staat dan hoeft je dat toch niet te bewijzen of hoeft jezelf daar toch mee niet te bewijzen? Je zou eigenlijk voldoende moeten hebben aan de wetenschap dat het j?uw mening is en daar innerlijke rust mee moeten hebben is mijn opinie. Of het moet zo zijn dat je er notoire drinkers/neukers of drugsgebruikers ineens het licht mee laat zien maar ik denk eerder dat ze het ju?st niet serieus kunnen nemen.
Als mensen dingen op deze manier uitdragen vind ik dat zelf een beetje bespottelijk maar goed....tis wel iets wat bij hele jonge mensen hoort denk ik?
daarom is het ook een jeugdcultuur. daarbij kun je niet heen om het ontstaanstijdstip midden jaren negentig in de VS. groepen jongeren hadden in die tijd zeer sterk de behoefte om zich te uiten en eenheid te cree?ren. je kunt deze tijd niet vergelijken met de jaren tachtig. zoals je misschien weet is sinds Nirvana nauwelijks nog sprake van een echte jeugdcultuur in het westen. dat is overigens om diverse redenen erg jammer.

Yadora

Bericht door Yadora » wo nov 14, 2007 21:02

Apraxia schreef:Ik vind het nog steeds nogal kinderachtig/puberaal. Waarom is het nodig het zo uit te dragen? Met x-en op handen of weet ik veel waar nog meer op?
Ik denk dat het wel meer bij jonge mensen past, ja. Een soort van 'ik wil erbij horen' cultuur.
Als je zegt 'ik ben straight edger' klinkt dat gewoon leuker, of stoerder dan 'ik drink geen alcohol, rook niet en neem geen drugs', ookal betekent het precies hetzelfde.
Maar ik denk dat het niet veel uitmaakt, aangezien het precies hetzelfde is.

Mark

Bericht door Mark » wo nov 14, 2007 21:39

Yadora schreef: Ik denk dat het wel meer bij jonge mensen past, ja. Een soort van 'ik wil erbij horen' cultuur.
Als je zegt 'ik ben straight edger' klinkt dat gewoon leuker, of stoerder dan 'ik drink geen alcohol, rook niet en neem geen drugs', ookal betekent het precies hetzelfde.
Maar ik denk dat het niet veel uitmaakt, aangezien het precies hetzelfde is.
Er zit wel een wezenlijk verschil in hoor, een paar pagina's terug gaat het over het verschil tussen aanhangers van straight edge en geheel onthouders.

Plaats reactie