Ik heb een b12 tekort

Alles over gezondheid en veganisme. Over vitamines en mineralen. Over afvallen en aankomen.

Moderators: Martine, Rorrim

Plaats reactie
Mave
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Mave » wo okt 24, 2007 11:22

Apraxia schreef:Heej Mave,
Ik zou als ik jou was eens gaan neuzen op het b12 forum. Daar is mij geadviseerd dat beginnen met ??n injectie per maand te weinig is. Dat is meer een onderhoudsdosis te noemen namelijk.
Je hoort altijd met een opstartdosis te beginnen en dat houdt in dat je tien x om de twee/drie dagen een injectie moet. Anders bouw je nooit snel genoeg nieuwe b12 op.
Kijk hier maar eens.
Wat heb je voor symptomen?
Succes en beterschap![/url]
Zoveel?! Wat raar dat mijn dokter minder adviseerde. Hoewel hij eerst wilde kijken of dit aansloeg en 't echt aan m'n B12 ligt; misschien krijg ik daarna ook zoveel injecties..
Ik ga eens kijken op dat forum, interessant!
Mijn symptomen zijn vooral extr?me vermoeidheid, kan me slecht concentreren, ontzettend lage weerstand, duizeligheid etc.

Jij ook beterschap! Lastig dat je zo voorzichtig moet zijn nu he. Voor je 't weet gaat t weer slechter..:S

Apraxia
Leefwijze: veganist

Bericht door Apraxia » wo okt 24, 2007 12:24

Dokters weten maar weinig, heel weinig. Weet zelf meer over b12 dan mijn huisarts iig en dat realiseert ze haarzelf ook want ze luistert braaf naar wat ik wil ;)
Maar goed...."kijken of het aanslaat", volgens mij is 1x per maand dan ook veel te weinig hoor. En bovendien...je wilt jezelf toch weer redelijk snel beter voelen? Dat gaat echt niet werken met zo weinig injecties.
En kijken of het aanslaat is iets van latere orde...eerst op nivo komen (twee weken na injecties bloed prikken) dan over op supplementen en dan ook elke maand/twee maanden kijken of je b12 zakt/op nivo blijft. Dat is iig mijn strategie.

En voorlopig weer als een 80'jarige door het leven :?

Verder; zie PM.
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

Apraxia

Bericht door Apraxia » ma nov 12, 2007 11:14

Update:

Zo....heb net huisarts gesproken aan de telefoon en gevraagd of ik de "anti-stoffen intrinsieke factor" en de "anti-stoffen pari?tale cellen erbij mag zetten op het formulier wat ik al had en ze ging gelijk acoord ;D
Ook de de "heliobacter pylori serologie" erbij aangekruist. Zo kan ik er nu al achter komen of het aan mijn lichaam lag of aan mijn voeding. Wel fijn want nu ik me weer beter voel, durf ik niet zomaar te stoppen, over te gaan op supplementen om te kijken hoe het gaat want het schijnt dat je je dan heel beroerd kan gaan voelen en meer klachten krijgt dan ooit tevoren :shock:

Ook mag ik, als blijkt dat het een intrinsieke oorzaak betreft, een injectie meenemen naar Thailand (waar ik in Febr. een maand heenga happydance).
Mijn vriend zit er nu al op te azen dat hij hij me mag prikken maar dat pleziertje gun ik hem niet, doe het wel zelf :P

Voorlopig nog wel even bezig met opladen (nu eens per week). Ik voel me na die terugval van een tijdje geleden weer een stuk beter. Ik weet nu iig mijn grenzen en doe ?cht een tijdje ff rustig aan met werk/slaap enzo.

Apraxia

Bericht door Apraxia » za dec 15, 2007 19:01

Update:
Uit bloedonderzoek blijkt dat ik geen anti-stoffen " intrinsieke factor" en geen anti-stoffen "parietale cellen" heb. En dat is positief. Dat sluit voor een groot gedeelte een lichamelijke oorzaak uit. Als ik dat helemaal wil uitsluiten moet ik zo'n eng slang-in-darm-onderzoek.

Verder voel ik me weer prima. Ik kan weer hele dagen werken en ben 's avonds niet meer zo leeggezogen moe. Ik moet er wel bij zeggen dat ik nog steeds erg rustig leef. Bij hoge uitzondering na 24.00 naar bed (ook in het weekend), totaal geen alcohol e.d.

Ik wil mijn weerstand geen tikjes geven ;)

Ik ben heel blij.
(krijg nu nog een injectie per week)

Rick
Site Admin

Bericht door Rick » za dec 15, 2007 20:08

Apraxia schreef:Update:
Uit bloedonderzoek blijkt dat ik geen anti-stoffen " intrinsieke factor" en geen anti-stoffen "parietale cellen" heb. En dat is positief. Dat sluit voor een groot gedeelte een lichamelijke oorzaak uit. Als ik dat helemaal wil uitsluiten moet ik zo'n eng slang-in-darm-onderzoek.

Verder voel ik me weer prima. Ik kan weer hele dagen werken en ben 's avonds niet meer zo leeggezogen moe. Ik moet er wel bij zeggen dat ik nog steeds erg rustig leef. Bij hoge uitzondering na 24.00 naar bed (ook in het weekend), totaal geen alcohol e.d.

Ik ben heel blij.
Als dit niet de oorzaak is, wat is dan wel de oorzaak? En wat ga je er aan doen om in de toekomst een tekort te voorkomen?

Goed om te lezen dat het beter met je gaat.

Arjen
Contacteer:

Bericht door Arjen » za dec 15, 2007 20:52

Apraxia schreef:Update:

Ik ben heel blij.
Geen alcohol :shock: ?!? dadelijk ga je ons nog vertellen dat je straight edge bent :D

Maareh, houden zo :wink:

Apraxia

Bericht door Apraxia » za dec 15, 2007 21:22

Nou alcohol vind ik sowieso niet echt boeiend dus dat komt wel vaker voor dat ik dat een hele tijd niet nuttig ;)

Verder....de oorzaak ligt dan toch echt aan mijn vitamine supplementen. Dan heb ik al die jaren te weinig b12 genomen.
Een tekort voorkomen > naast een vit b complex, de b12 nuggets van Solgar nemen en in het begin maandelijx mijn bloed in de gaten houden en later wat minder maar wel structureel.
Als b12 dan zakt ligt het toch aan een lichamelijke oorzaak en zal ik aan de slang moeten :shock:

Apraxia

Bericht door Apraxia » zo jan 20, 2008 11:43

Ik ben nu aan het afbouwen. Ik heb nu voor het eerst in tijden anderhalve week geen injectie gehad maar ik krijg weer symptomen nu. Duizeligheid en sinds gisteravond tintelen mijn handen weer :?
Morgen mijn dokter bellen en vragen om een prikles want ik ga een maand naar Thailand vanaf vrijdag en ik wil niet een maand zonder zitten. Wil elke week prikken totdat het is uitgezocht wat het nu is.

Balen!
Na die maand naar de internist dus :(

Dennis

Bericht door Dennis » zo jan 20, 2008 21:03

Mag ik vragen wat je laatst gemeten waarde is?

Apraxia

Bericht door Apraxia » zo jan 20, 2008 21:50

Dennis schreef:Mag ik vragen wat je laatst gemeten waarde is?
Nou die heb ik al maanden niet gemeten omdat je geen realistische waarde krijgt als je 'net' geprikt bent. Ik wilde na Thailand meten want dan zou ik een maand niet geprikt zijn. Ik werd tot nu toe nog elke week geprikt.

Dennis

Bericht door Dennis » ma jan 21, 2008 16:49

Ik ben onlangs bij de huisarts geweest met een waarde van ongeveer 230 (zie ander topic). Moet nog altijd terug voor de tweede afspraak... Maar ik vroeg me alleen af met welke waarde jij nog altijd klachten houdt, als een soort van: "Ziet u wel doker, bij Apraxia treden er ook nog klachten op, zelfs met die waarde!"

Natuurlijk zegt ze dan: "Och ja, Apraxia, die ken ik. Je hebt gelijk Dennis. We gaan alles voor je uitzoeken." ;)

Apraxia

Bericht door Apraxia » ma jan 21, 2008 17:07

Ha ha...nou heb wel een andere tip hoor.....

Kijk hier maar voor tips

Ik denk trouwens niet dat ze je begrijpen als je me gewoon "Apraxia" noemt. In het dagelijx leven ga ik gebukt onder de naam "Mevrouw Apraxia".

Dennis

Bericht door Dennis » ma jan 21, 2008 21:09

Apraxia schreef:Ik denk trouwens niet dat ze je begrijpen als je me gewoon "Apraxia" noemt. In het dagelijx leven ga ik gebukt onder de naam "Mevrouw Apraxia".
Natuurlijk, hoe kon ik het vergeten?

Apraxia

Bericht door Apraxia » vr jan 25, 2008 0:40

Vandaag geleerd zelf te spuiten. Viel heel erg mee. Die naald glijdt er onwijs soepeltjes in joh 8)
Op naar Thailand! :twisted:

Mave

Bericht door Mave » ma jan 28, 2008 16:10

Apraxia schreef:Dokters weten maar weinig, heel weinig. Weet zelf meer over b12 dan mijn huisarts iig en dat realiseert ze haarzelf ook want ze luistert braaf naar wat ik wil ;)
Maar goed...."kijken of het aanslaat", volgens mij is 1x per maand dan ook veel te weinig hoor. En bovendien...je wilt jezelf toch weer redelijk snel beter voelen? Dat gaat echt niet werken met zo weinig injecties.
En kijken of het aanslaat is iets van latere orde...eerst op nivo komen (twee weken na injecties bloed prikken) dan over op supplementen en dan ook elke maand/twee maanden kijken of je b12 zakt/op nivo blijft. Dat is iig mijn strategie.

En voorlopig weer als een 80'jarige door het leven :?

Verder; zie PM.
Helemaal vergeten te reageren - kom hier niet zo vaak meer- , maar ik heb t een orthomoleculaire arts en hij weet echt héél veel. Nu heb ik begrepen dat mijn 'prik' een enorm veel hogere dosering bevat dan reguliere dokters gebruiken. Hij bestelt ze in Duitsland en dat scheelt dus wekelijks terugkomen. Verklaart een hoop dus!

Nu heb ik m'n laatste injectie eind november gehad en ik ben de laatste dagen niet vooruit te branden. Zie steeds wazig, kapot van vermoeidheid en barstende hoofdpijn (heb jij daar ook last van?). Morgen dus maar weer terug naar de dokter..

Apraxia

Re: Ik heb een b12 tekort

Bericht door Apraxia » zo mar 09, 2008 8:54

Ja hoofdpijn/migraine heb ik ook.

Ik ben vorige week naar een internist geweest en dat was vreselijk. De man wist niets van b12 tekorten af. Hij zei zelfs dat "106" niet eens zo heel laag is.
Ook had hij andere belachelijke uitspraken en het kwam er op neer dat ik mezelf wijs zou maken dat die injecties me helpen. Alsof ik daar voor mijn lol zit.
Gelukkig heb ik nu een arts gevonden die het wel snapt. Daar ga ik 31 mrt. heen. Die vindt tenminste dat je "700" moet hebben. Ik ben heeeeeel erg opgelucht dat hij het probleem erkent.
Ik lees bij verschillende bronnen dat je bij neurologische klachten een jaar (of twee zelfs), wekelijks moet blijven injecteren. Die internist wilde het nu terugschroeven naar eens per twee maanden terwijl ik nog steeds af en toe duizelig ben en tintelende handen heb. Ook nog wat verdere symptomen maar dit zijn de belangrijkste. Er bestaat een lijst met misverstanden die artsen kunnen maken en die internist voldeed keurig aan een paar van die misverstanden ;)

Ik ben zó blij dat ik nu een andere arts heb gevonden. Moet er wel voor naar een andere stad maar dat maakt me niet uit.

Mave

Bericht door Mave » di jun 03, 2008 16:01

Waar zit die arts, Apraxia?
ik krijg nog altijd maandelijks mijn prikje maar juist de afgl maanden heb ik 't gevoel dat de dosis niet meer voldoet. Ik blíjf moe en heb nu ook enorm last van concentratiestoornissen, wazig zicht, hoofdpijn, duizelig etc. Misschien krijg ik inderdaad toch te weinig binnen zoals jij al zei.

Apraxia

Bericht door Apraxia » di jun 03, 2008 20:26

Zie PM Mave.

Sterkte!

Het duurt lang hoor, voordat je je beter voelt. Voor mijn gevoel té lang maar ik ben een ongeduldig persoon. Leef nog steeds extreem saai maar ja...alles voor de weerstand 8)

Dat extreme moet er wel vanaf gaan hoor. De duizeligheid enzo. De moeheid blijft bij mij het langste. En schommelt ook wel tussen gewoon moe en teringmoe. Met tijden gaat het goed en voel ik wel energie maar het mag nog wel vaker en langer.

Mave

Bericht door Mave » wo jun 04, 2008 8:27

Bedankt voor je pm :)

Hoe lang ben jij nu in behandeling?

Ja bij mij ging het afgl. maanden wat beter, maar sinds een week of 3-4 kun je me weer om 12 uur 's middags oprapen. Echt vervelend vooral met de naderende toetsweken en zo op school. Na o'n 3/4 jaar prikken lijkt me dat toch wel raar..

vegzie200

Bericht door vegzie200 » wo jun 04, 2008 14:48

Wel erg dat je je toevlucht moet zoeken tot spuitjes. Erg goed reclame voor veganisme is dat niet. Zeggen jullie aan collega's, vrienden enz. dat jullie veganist zijn? Wetenh ze van de inspuitingen?
Bij mij lijken "gewone" pilletjes te volstaan gelukkig.
Onlangs las ik dat gorrilla's, door vele veganisten aangehaald als toonbeeld van plantaardig opgewekte kracht, heel wat insecten naar binnen werken. Sommige insecten zoeken ze doelbewust. Daar halen ze o.a. veel ijzer uit. B12 halen ze er misschien ook uit. Begin me nu af te vragen wat ik zou doen als insecten ruim beschikbaar zouden zijn in voedingswinkels. Misschein zou ik ze kopen. Misschien niet.

Plaats reactie